Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 6 maj 2021

thunberg

Flaskfantast
Administratör
[container]
TypVinÅrLandStorlekPris
VITT VINBerg Schlossberg Georg Breuer2019Tyskland750 ml749
VITT VINBerg Schlossberg Georg Breuer2019Tyskland1500 ml1499
VITT VINNonnenberg Georg Breuer2019Tyskland750 ml599
VITT VINFelseneck Riesling Grosses Gewächs2019Tyskland3000 ml2649
VITT VINFelseneck Riesling Grosses Gewächs Schäfer-Fröhlich2019Tyskland1500 ml1295
VITT VINIDIG Riesling Grosses Gewächs A Christmann2019Tyskland1500 ml1095
VITT VINScharzhofberger Pergentsknopp Riesling GG2019Tyskland750 ml639
VITT VINScharzhofberger Riesling GG2019Tyskland750 ml499
VITT VINStromberg Riesling Grosses Gewächs2019Tyskland1500 ml1179
VITT VINStromberg Riesling Grosses Gewächs2019Tyskland3000 ml2475
RÖTT VINChateau Ausone2018Frankrike750 ml9549
RÖTT VINChâteau Ducru-Beaucaillou2018Frankrike750 ml2128
RÖTT VINChâteau l'Evangile2018Frankrike750 ml2734
RÖTT VINBarolo Gavarini Chiniera Elio Grasso2017Italien750 ml969
RÖTT VINBarolo Ginestra Casa Maté Elio Grasso2017Italien750 ml969
RÖTT VINBarolo Monprivato G. Mascarello2016Italien750 ml1990
RÖTT VINBiondi-Santi Brunello di Montalcino2015Italien750 ml1649
RÖTT VINBiondi-Santi Brunello di Montalcino Riserva2013Italien750 ml4499
RÖTT VINMunjebel Rosso2019Italien1500 ml769
RÖTT VINCantos Del Diablo Daniel Gómez Jiménez-Landi2018Spanien750 ml629
RÖTT VINEl Reventon Daniel Gómez Jiménez-Landi2018Spanien750 ml719
RÖTT VINLas Iruelas Daniel Gómez Jiménez-Landi2018Spanien750 ml839
[/container]
 

Zmirc

Medlem
Skärmavbild 2021-05-05 kl. 16.22.36.png

Från Senses Wineclubs nyhetsbrev. Svårt att veta vad man ska beundra mest, bildmontaget eller bildrubriken.
 

Domaren

Rookie som leker Italien.
Som ofta prioriteras restaurang av vinimportören. Undertecknad har för övrigt redan köpt 6 flaskor, hälften av vad hela Sverige får dela på, till ett lägre pris än vad de släpps för via SB. Det är inte att undra på att vinintresserade söker utomlands.
Med all respekt, jag har aktiverat ett dussin personer på kontoret för att få chansen på en, men var hittar jag det på nätet till en bättre penning?
 
Som ofta prioriteras restaurang av vinimportören. Undertecknad har för övrigt redan köpt 6 flaskor, hälften av vad hela Sverige får dela på, till ett lägre pris än vad de släpps för via SB. Det är inte att undra på att vinintresserade söker utomlands.

Ranten avser Monprivato. Ett vin som jag köpt varje årgång från 2001, initial via SB, sedan årgång 2006 utomlands
 
Med all respekt, jag har aktiverat ett dussin personer på kontoret för att få chansen på en, men var hittar jag det på nätet till en bättre penning?

Jag beställde redan förra året. Då Monprivato är ett vin där leverantör har varit kinkig för parallelimport så anger jag inte butik här men Barolo hittar du bäst (iallafall jag) i Italien ,Tyskland och Holland. Köpt en hel del via England tidigare men den rutten är ju tyvärr stängd.
 

chambertin

Medlem
Är Biondi-Santis Brunello verkligen så bra? Klart sugen, men ...
Att prova Biondi-Santis Brunello brukar vara ett bra sätt att kurera sig från känslan att ha missat ngt viktigt i sitt vinintresse v.g att inte ha druckit alla kultviner/enhörningsviner som fladdrar förbi efter ett tag i vinträsket. Har aldrig förstått mig på storheten i vinet men har inte drukit det mer än 4-5ggr under min "vinkarriär". Förr så var vinet ännu mer hajpat och prissatt skyhögt över andra BdM men numera verkar priserna kommit ner lite närmare jorden. Kanske dags att prova igen och se om min uppfattning har ändrats.
 

Magikern

Medlem
Att prova Biondi-Santis Brunello brukar vara ett bra sätt att kurera sig från känslan att ha missat ngt viktigt i sitt vinintresse v.g att inte ha druckit alla kultviner/enhörningsviner som fladdrar förbi efter ett tag i vinträsket. Har aldrig förstått mig på storheten i vinet men har inte drukit det mer än 4-5ggr under min "vinkarriär". Förr så var vinet ännu mer hajpat och prissatt skyhögt över andra BdM men numera verkar priserna kommit ner lite närmare jorden. Kanske dags att prova igen och se om min uppfattning har ändrats.

Biondi-Santis riserva från 55 lär väl vara ett legendariskt vin (Första Italienska ikonvinet utanför Piemonte) men jag kanske har fel. Det är väl under vissa äldre årgångar som producenten överträffade sig själv och därav ryktet och priset.
 
Toppen