Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 9 november 2023

För övrigt så är Dom Perignon Rose ett dyrare vin att tillverka gentemot vanliga ”vita” (självklart motiverar det inte 12k i mina ögon)

DP görs väl med assemblage-metoden (har för mig att jag läst/hört det)? Kräver naturligtvis en separat blandning men de flesta champagner blandas så inget i sig själv som driver en ökad kostnad. Annan etikett/ emballage men i övrigt så lär inte kostnaden vara högre. Marginalen lär dock vara det, även om volymen är lägre och ger en lite högre kostnad per flaska.
 

A77

Medlem
DP görs väl med assemblage-metoden (har för mig att jag läst/hört det)? Kräver naturligtvis en separat blandning men de flesta champagner blandas så inget i sig själv som driver en ökad kostnad. Annan etikett/ emballage men i övrigt så lär inte kostnaden vara högre. Marginalen lär dock vara det, även om volymen är lägre och ger en lite högre kostnad per flaska.
Stämmer, det är ju en ökad kostnad jämfört med vanliga men inte markant. Sedan har vi rosepremien på grund av dess limiterade tillgänglighet vilket är varför den är dyrare (tror jag).
 
Toppen