Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering den 4 oktober 2012

Keen

slan
SV: Webblansering den 4 oktober 2012

Ni som kan, fanns det nåt kul till bra, i förhållande till Europa, pris?

edit: Mersaulten lockar lite faktiskt
 
Trådskapare
A
SV: Webblansering den 4 oktober 2012

Keen skrev:
Ni som kan, fanns det nåt kul till bra, i förhållande till Europa, pris?

edit: Mersaulten lockar lite faktiskt

De två Hudelot-Noellat verkar inte vara släppta i Europe (iallafall inte om man söker med Wine-Searcher).

För Meursault Luchets Domaine Roulo så ligger 549 SEK faktiskt hyfsat till ur ett Europaperspektiv. Går att köpa något billigare på ett par affärer i Frankrike men i övrigt så ligger priserna högre


jocke skrev:
Men ingen champagne :(

Kommer en del kul i november http://www.finewines.se/lanseringar-fra ... mber-2012/
Sedan finns ju både Leclapart och Selosse kvar att köpa. Om du inte gjort det så är det hög tid.
 

Keen

slan
SV: Webblansering den 4 oktober 2012

Anders Landström skrev:
De två Hudelot-Noellat verkar inte vara släppta i Europe (iallafall inte om man söker med Wine-Searcher).

För Meursault Luchets Domaine Roulo så ligger 549 SEK faktiskt hyfsat till ur ett Europaperspektiv. Går att köpa något billigare på ett par affärer i Frankrike men i övrigt så ligger priserna högre


Kommer en del kul i november http://www.finewines.se/lanseringar-fra ... mber-2012/
Sedan finns ju både Leclapart och Selosse kvar att köpa. Om du inte gjort det så är det hög tid.


Dom var lite väl dyra för mig i nuläget, köper hellre flera av nåt annat. Men ett par Roulot och en Marc Morey kanske. Kollade Wine-searcher också, och Roulot låg bra till. Hittade dock inte priser för 10:an på Marc Morey, men 09:an låg ungefär på samma.
 

Silenos

Medlem
SV: Webblansering den 4 oktober 2012

Anders Landström skrev:
De två Hudelot-Noellat verkar inte vara släppta i Europe (iallafall inte om man söker med Wine-Searcher).

Jag köpte H-Ns 'Suchots' 2010 i maj redan. Samma butik hade då RsV för 295€, så det är nog bara det att de är slut. RsV försvann på bara någon dag eller så, så öppenbarligen tyckte 'marknaden' att det var ett lågt pris. Men de tre och ett halvt som Theis vill ha; jag tycker det är magstarkt. Jag köpte själv nyligen 08:an för femtonhundra. Men å andra sidan så kan det nog bli svårt att hitta dem överhuvudtaget någon annanstans.

Den som är svag för det exklusiva ska definitivt slå till på Ch. de la tour, CdV 'Jean Morin'. Gjort av mogna millerandage-druvor ifrån 100-åriga stockar. Men man bör nog helst inte vara äldre än 25 om man hade tänkt sig att lagra fram några sekundäraromer ur det där aset. Trög vingård, trög producent, trög årgång och sen en vansinnescuvée på det. Men lite sugen måste jag ju säga att jag är trots allt (även fast jag nog egentligen tycker att det här med olika cuvéer är ett oskick).

Förövrigt så ligger 'Vaucrains' ifrån Chevillon helt ok i pris verkar det som. Annars håller jag med Keen att Roulot lockar.
 

jocke

Medlem
SV: Webblansering den 4 oktober 2012

Anders Landström skrev:
De två Hudelot-Noellat verkar inte vara släppta i Europe (iallafall inte om man söker med Wine-Searcher).

För Meursault Luchets Domaine Roulo så ligger 549 SEK faktiskt hyfsat till ur ett Europaperspektiv. Går att köpa något billigare på ett par affärer i Frankrike men i övrigt så ligger priserna högre


Kommer en del kul i november http://www.finewines.se/lanseringar-fra ... mber-2012/
Sedan finns ju både Leclapart och Selosse kvar att köpa. Om du inte gjort det så är det hög tid.

Diebolt har jag ett par magnum flaskor i källaren, likaså Leclapart. Selosse får vi se. Françoise Bedel Entre Ciel et Terre har jag inte provat. Kan vara ngt
 

Håkan

Medlem
SV: Webblansering den 4 oktober 2012

Silenos skrev:
Den som är svag för det exklusiva ska definitivt slå till på Ch. de la tour, CdV 'Jean Morin'. Gjort av mogna millerandage-druvor ifrån 100-åriga stockar. Men man bör nog helst inte vara äldre än 25 om man hade tänkt sig att lagra fram några sekundäraromer ur det där aset. Trög vingård, trög producent, trög årgång och sen en vansinnescuvée på det. Men lite sugen måste jag ju säga att jag är trots allt (även fast jag nog egentligen tycker att det här med olika cuvéer är ett oskick).

Jag tror det gjordes 600 flaskor totalt. Tydligen skall Fourrier ha gjort en liknande cuvee med sin CSJ. Det skall nog ses som en engångsföreteelse, det brukar inte vara så många pyttedruvor men 2010 var tydligen lite unikt på den punkten.
 

Silenos

Medlem
SV: Webblansering den 4 oktober 2012

Håkan skrev:
Jag tror det gjordes 600 flaskor totalt. Tydligen skall Fourrier ha gjort en liknande cuvee med sin CSJ. Det skall nog ses som en engångsföreteelse, det brukar inte vara så många pyttedruvor men 2010 var tydligen lite unikt på den punkten.

CdlT ska göra en i år igen.
 

Silenos

Medlem
SV: Webblansering den 4 oktober 2012

Nej, de där supercuvéerna, som är svåra att få tag på, dyra och dessutom dränerar kraft ifrån de normala blandningarna, det är inget jag kommer börja samla på. Jag tror inte heller att jag kommer köpa normala buteljeringar ifrån samma vingård de år producenterna får för sig såna här grejer.

Jag undrar vad Fourriers variant kommer kosta på andrahandsmarknaden; den blir troligtvis tramsigt dyr.
 
Trådskapare
A
SV: Webblansering den 4 oktober 2012

Keen skrev:
När kommer info om ransonering och inköpt antal?

Det ligger uppe nu. De flesta kommer i antalet 12. Clos de Vougeot , Homage á Jean Morin endast 6 stycken. Öl finns det dock ganska gott om :)
 
Trådskapare
A
SV: Webblansering den 4 oktober 2012

Någon som köpte nåt på denna webblansering? Provade att klicka hem en Clos de Vougeot Vieilles Vignes Homage á Jean Morin men hamnade bara på köplats=blir inget!

Tröstköpte lite Robert Chevillon och Meursault från Roulot istället
 

Silenos

Medlem
SV: Webblansering den 4 oktober 2012

Anders Landström skrev:
Någon som köpte nåt på denna webblansering? Provade att klicka hem en Clos de Vougeot Vieilles Vignes Homage á Jean Morin men hamnade bara på köplats=blir inget!

Tröstköpte lite Robert Chevillon och Meursault från Roulot istället

Jag hade fullt fokus på Roulot och trodde först att jag missat dem, men sedan såg jag att bokningen gått igenom. Hur du kunde börja med att fokusera på CdlT, få misspepp, och sedan tröstboka samma flaskor som jag såg blinka bort under en sekund, det förstår jag inte hur man hinner.
 

moos

Medlem
SV: Webblansering den 4 oktober 2012

Silenos skrev:
Jag hade fullt fokus på Roulot och trodde först att jag missat dem, men sedan såg jag att bokningen gått igenom. Hur du kunde börja med att fokusera på CdlT, få misspepp, och sedan tröstboka samma flaskor som jag såg blinka bort under en sekund, det förstår jag inte hur man hinner.

Stenåldersmaskinen du kallar dator kan ha nått med detta att göra. ;)
 

Dovberg

Medlem
SV: Webblansering den 4 oktober 2012

Anders Landström skrev:
Någon som köpte nåt på denna webblansering? Provade att klicka hem en Clos de Vougeot Vieilles Vignes Homage á Jean Morin men hamnade bara på köplats=blir inget!

Tröstköpte lite Robert Chevillon och Meursault från Roulot istället

Fick faktiskt tag i en Clos de vougeot VV Jean Morin. Hade otrolig tur. Hemsidan strulade några sekunder innan och precis när allting löste sig och jag började trycka, blev knappen grön. Komiskt när släppen är såhär. Man vet ju aldrig om man fick någon eller inte förränn man bekräftar. Spännande är det iaf :)
 
Trådskapare
A
SV: Webblansering den 4 oktober 2012

Silenos skrev:
Jag hade fullt fokus på Roulot och trodde först att jag missat dem, men sedan såg jag att bokningen gått igenom. Hur du kunde börja med att fokusera på CdlT, få misspepp, och sedan tröstboka samma flaskor som jag såg blinka bort under en sekund, det förstår jag inte hur man hinner.

Många års träning ger färdigheter över de normala :)


Dovberg skrev:
Fick faktiskt tag i en Clos de vougeot VV Jean Morin. Hade otrolig tur. Hemsidan strulade några sekunder innan och precis när allting löste sig och jag började trycka, blev knappen grön. Komiskt när släppen är såhär. Man vet ju aldrig om man fick någon eller inte förränn man bekräftar. Spännande är det iaf :)

Kul, jag var sugen att prova efter beskrivningarna här. Därav min kommentar att vi behöver inte mer samlingsviner. Jag avskyr känslan av "jag måste prova" och kan inte riktigt hålla igen. Så kanske bra att jag inte fick dem. Min ekonomi är sabbad som den är :eek:
 
Toppen