Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webbsida om lagring av Champagne?

EuphoniC

Medlem
Jag är novis på detta och jag skulle vilja lära mig mer - som ni förstås redan förstått!

Hur som helst, jag googlade runt lite nu efter läsvärt på webbsidor och stötte på något lustigt:

"Champagnen blir godare av att lagras, men det är ingen idé att göra själv hemma eftersom processen avstannar i samma ögonblick sedimentet tas bort."

Källa: http://www.aftonbladet.se/resa/europa/f ... e466155.ab

Och självklart är det Aftonbladet som man använder som källa när man ska lära sig om Champagne ;D

Hur som helst, det jag är ute efter är webbsidor eller andra källor, kanske någon riktigt bra bok, som jag kan lära mig mer om Champagne.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Webbsida om lagring av Champagne?

EuphoniC skrev:
Jag är novis på detta och jag skulle vilja lära mig mer - som ni förstås redan förstått!

Hur som helst, jag googlade runt lite nu efter läsvärt på webbsidor och stötte på något lustigt:

"Champagnen blir godare av att lagras, men det är ingen idé att göra själv hemma eftersom processen avstannar i samma ögonblick sedimentet tas bort."

Källa: http://www.aftonbladet.se/resa/europa/f ... e466155.ab

Och självklart är det Aftonbladet som man använder som källa när man ska lära sig om Champagne ;D

Hur som helst, det jag är ute efter är webbsidor eller andra källor, kanske någon riktigt bra bok, som jag kan lära mig mer om Champagne.

Se där ja! Så går det när man låter en resejournalist skriva vad guiden (som naturligtvis säger det som behövs för att öka försäljningen) säger. Som vanligt har ju Pravda fel, men det är ju mer regel än undantag i dagsläget.

Köp Richard Juhlins Champagneböcker, där finns det massor av roligt att hämta, Tom Stevenson ska väl också vara vass på bubbel, men jag kan inte minnas att jag läst någonting av honom. Det finns hur mycket som helst att läsa, och det kommer säkert fler bra tips snart!
 

Keen

slan
SV: Webbsida om lagring av Champagne?

Dyra droppar
Louis Roederers Cristal sägs vara världens dyraste champagne och kostar runt 4 000 kr flaskan. Ett annat riktigt dyrt märke är Krug.

Systembolagets ­dyraste champagne är 1988 La Grande Dame Rosé för 1 599 kr.

Man tjänar på att ­köpa sin champagne på plats i Frankrike

Kvinnan verkar ju trött på riktigt. Var hittar hon Cristal för 4000 kr flaskan? Hur får hon för sig att det skulle vara den dyraste champagnen i världen (Krug Clos D'Ambornay(sp?)?)

Såg hon för övrigt inte att Cristal kostar 1450kr och inte 4000kr? Ok att priserna har förändrats lte sen artikeln skrevs, men vafan! ???
 

anders

Medlem
SV: Webbsida om lagring av Champagne?

EuphoniC skrev:
"Champagnen blir godare av att lagras, men det är ingen idé att göra själv hemma eftersom processen avstannar i samma ögonblick sedimentet tas bort."

Jaha, då är det bara att gå hem och dricka ur samtliga flaskor man har, i synnerhet de gamla bordeauxerna för de blir ju inte bättre. Jag är också lite osäker på hur det ska gå med Bordeauxprimörerna nu när de tagit bort sedimentet ur de flaskorna. Var det det som folk betalade tusentals kronor för?

Är det inte ände på den dynga och de dumheter som Aftonbladet - nyheter för förståndshandikappade - sprider?!?!

Jag tror inte ens att det rör sig om att skribenten (notera att jag nogsamt undviker uttrycket journalist för jag tror inte det jobbar några sådana på Aftonbladet - nyheter för förståndshandikappade) skrivit av en reklambroschyr utan det rör sig helt enkelt om att stolpskottet inte har en aning om vad han/hon skriver och har klottrat ner lite fraser vederbörande hört/läst. Detta har sedan blivit fel.
 
SV: Webbsida om lagring av Champagne?

Man blir ju verkligen sugen på att betala lite pengar till Aftonbladet Plus för att få läsa om de olika Champagnehusens visningar.
Kanske en djupdykning från Lanson med en avslutande provning av deras rosé där skribenten lyriskt uttrycker sin kärlek till denna ädla dryck ;D
 

Krug88

Medlem
SV: Webbsida om lagring av Champagne?

shorepower skrev:
Man blir ju verkligen sugen på att betala lite pengar till Aftonbladet Plus för att få läsa om de olika Champagnehusens visningar.
Kanske en djupdykning från Lanson med en avslutande provning av deras rosé där skribenten lyriskt uttrycker sin kärlek till denna ädla dryck ;D
Hahaha, och nästa vecka provar vi Jeanmaries kompletta sortiment...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Webbsida om lagring av Champagne?

Krug88 skrev:
Hahaha, och nästa vecka provar vi Jeanmaries kompletta sortiment...

Eller Castellane, vi testar smakvariationer av Castellane brut från Piccolo till Nebucadnessar. Den som spyr först förlorar!
 
SV: Webbsida om lagring av Champagne?

"Huschampagne den 22 augusti är Castellane Brut, en blend av 40% Chardonnay, 30% Pinot Noir och 30% Pinot Meunier som kommer från 70 utvalda byar runt om i Champagnedistriktet En frisk och aromatisk champagne med lätt brödig doft med inslag av gula äpplen och citrus. Smaken är torr, frisk och fruktig, med rund brödighet. Inslag av rosa grape, med avslutande mineraltoner"

En vänlig inbjudan från en känd champagneexpert
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Webbsida om lagring av Champagne?

shorepower skrev:
"Huschampagne den 22 augusti är Castellane Brut, en blend av 40% Chardonnay, 30% Pinot Noir och 30% Pinot Meunier som kommer från 70 utvalda byar runt om i Champagnedistriktet En frisk och aromatisk champagne med lätt brödig doft med inslag av gula äpplen och citrus. Smaken är torr, frisk och fruktig, med rund brödighet. Inslag av rosa grape, med avslutande mineraltoner"

En vänlig inbjudan från en känd champagneexpert

NOOOOOOOOOOOOOOOO!

Eller, vad fan, let them!
 
Toppen