Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Weekend till Champagne

jocke

Medlem
Var nere i Champage och Epernay en weekend förra veckan, fre-mån. Självklart blev det en jäkla massor champagne som vanligt tillsammans med Magnum med fru och självklart poppade Denis Billecart upp lite här och där :). Härlig gubbe
Vi kom till Epernay senare under fredagen. Blev lite sushi och sängen. Lördag hade vi bokat tid med Andre Jacquart och Marie som vi har träffat många gånger tidigare. Här blev det den nya 2008 och Mesnil bas 2008. Hon var verkligen stolt över sin 2008. Hon nämnde också att brut nature 2008 inte riktigt är färdigt utan kommer släppas till sommaren om inget konstigt händer. Jag bokade en del flaskor som jag kommer hämta till sommaren. Det blev Jero, 2008 magnum, halvmagnum 2008, Mesnil bas 2008 (provat den många gånger och jäkla bra).
Vi fortsatte givetvis i Champagnes tecken och fortsatte till Isabelle och Diebolt Vallois men innan dess så hämtade vi upp Magnum och åkte förbi LE 520 för en liten provning av relativt ny odlare, blev en BdB och Rosé bas 13 om jag kommer ihåg rätt. Odlarens namn har för ovanlighetens skull försvunnit från mitt minne, hmm. Hos Isabelle blev det BdB bas 12-13, Prestige 10,11,12,13, Millesime 2007 och 2008, Fleur de Passion 2006 och 2007. Mkt prat, massor med champagne och jäkla trevligt. Här köptes en del flaskor, Jero Fleur de passion 2006, 2008 och en magnum Fleur de Passion 2007 som vi drack under kvällen. Direkt efter Isabelle åkte vi förbi La Fine bulle och pratade med Malika och där blev det ett glas champagne med tilltugg. Av bara farten så blev det kvällning och middag hemma hos Magnum där det blev följande tillsammans med god mat:
Jacquesson 739
BdB Billecart
Rosé Billecart
Elisabeth 2006
FdP 2007 Magnum
Bonnaire 1990
Pommery 1996
Launois 1996
Charles Heidsieck 2005
Kvällen blev sen och man var rätt nöjd med all champagne man hade fått i sig under det senaste dygnet. Som tur eller otur var så höll det på att bli en Bonnaire 1982 som avslutning men då börjar Denis och min fru att bli trötta medan jag var på :). Av någon märklig anledning blev jag tillslut någon slags riddare och följde med min fru hem genom Epernay istället för att Magnum och jag kunde suttit och druckit en Bonnaire 1982. Men det kanske var tur?, hur hade vi mått dagen efter? KANONBRA antagligen :)

Söndagen rullade på och kvällen kom. Givetvis så skulle det bli mer champagne. Här hade jag fixat en Enchanteleurs 1990 magnum direkt från Henriot som Magnum var snäll och hämtade innan helgen. Magnum själv slet upp en Enchanteleurs 1988 på magnum ur hölstret. Det blev även en Pommery 2000, Bonnaire 2006 zero, Pol Roger 2006, DV prestige. Denna kväll blev inte så sen, fast senare än vad många ungdomar klarar av :)

Solen steg även upp på måndagen och det gjorde även jag och min fru. Vi hade bokat möte med ett av mina favorithus, Henriot. Här har jag varit flera gånger och träffat Beatrice. Vi hade som vanligt bokat tid men denna gång hade Beatrice glömt bort oss. Men flexibel som hon är så bjöd hon in hos till ett pågående möte (de pratade ju engelska så då var det inga problem som hon sa) tillsammans med en kvinna från New York som importerade Henriot och chefsvinmakaren Laurent Fresnet. Här blev det följande:
Souverain, BdB, Rosé, 2006, Enchanteleurs 1988, 1996 (deggad 2011) och 2000. Mkt trevlig tillställning som alltid :)
Resan gick sen tillbaka till Epernay där vi hämtade väskorna, åt en lunch hemma hos Magnum med fru och fortsatte sen till flyget.
Ahhh. Förbaskad trevlig resa igen. Fantastiska människor där vi har Magnum och fru i topp, god mat, upplevelser, mkt champagne, kapsuler, korkar, grimmor ett par champagne manchettknappar rikare och ännu mer champagne i källaren :). Kan det bli bättre?? Knappast. Orkar man köra på som jag och Magnum brukar göra? Alltid, fast då måste vi ha någon dag ledigt var tredje vecka tror jag :)
 
Last edited:
Toppen