Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Wigellan

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Suttit o kodat lite på wigellan.
  • Att hitta ett vin samt läsa mer eller logga in den hemma, på provning eller restaurang skall ju vara superenkelt. Nu finns ett sökfält där man söker på någon del av etikett. Den ger ju några fler sökträffar men förenklar då man inte alltid vet vad som är vinnamn kontra producent. Är man osäker så följer man länk till wine-searcher som alltid har bild på etikett.
  • Har även lagt till knappen där man byter plats på producent och vinnamnfält, tack för återkoppling!
  • Annan detalj, när man genererar externa listor så skapas nu en länk till systembolaget. Riktigt bra inser jag nu, tack för återkoppling i forum!
    Checkin picture.jpg

teamOP

Leverantör
Wigellan är ju en vinnavigator där man lägger in vad man dricker, skall dricka eller vill dricka och får sedan översikt och statistik för reflektion. En bra navigator hjälper även till att räta upp en farlig kurs. I sin profil kan man lägga upp hur mycket man personligen anser att det är hälsosamt att dricka. Sedan kan man följa upp dels på det senaste årets medelkonsumption per vecka samt de dagar då man drack mest det senaste året. Såhär kan det se ut. Jag anser mig kunna dricka 10 glas i veckan i medel, men ställde om lite för att få pedagogiska röda fält.
Frågan är i realiteten komplex och farorna många. Det finns inga lätta fix och det bästa vi kan göra är att hålla diskussionen igång för att kunna långsiktigt reflektera tillsammans. Wigellans motto är att dricka bättre viner och mindre mängd.
1649356938118.png

teamOP

Leverantör
1652110284501.png

Lagt upp den första något mer avancerade listan eller resa på Wigellan som omfattar ca 25 viner från de mest signifikanta vinområdena i Europa. Inget kanske för de som hänger i forumet då vinerna är lite mer basic. Utbudet är baserat på sortiment på Systembolaget och viner mellan 200-300 SEK. Jag har gjort listan i åtanke att vinintresserade vänner skall utforska lite mer metodiskt. Då jag noterade att jag inte druckit så många av de utvalda vinerna så beslutade jag mig för att arrangera en vinprovning i 3 omgångar.

Last edited:

teamOP

Leverantör
Hur raderar man ett inlägg??

Last edited:

teamOP

Leverantör
Gott, nu börjar säsongen gå mot sitt slut och wigellan.com tar semester (blir lågaktiv). Lite lessons learned inför sommaren och saker att ta vid i augusti:
  1. Kan bara intyga hur viktigt detta forum har varit för wigellans utveckling. Kul att få användare och återmatning.
  2. Det har varit mycket trafik på länkade listorna till släppen vilket gjort att jag utvecklat vidare funktionalitet som nu medger publicering på annan social media (och generarat massivt med trafik, trafik indikerar användarevärde och att man gör något nyttigt).
  3. Vinkällarfunktionen har inte lockat många användare. Sannolikt för att det redan finns många appar för vinkällare.
  4. Incheckning av viner och restauranger har även varit sparsmakad. Själv älskar jag att checka in viner/restauranger för minnet men något saknas i funktionen för att det skall vara intressant. Kanske finns det en tröskel att identifiera vinet med text, något som kräver lite träning men går väldigt effektivt i en bra databas. Kanske dricker många vin men har inget behov av att logga utan kör lite på måfå. Svårt att säga, får utforska vidare.
  5. Den interaktiva vinkursen/listan som jag lagt upp har ju kanske inte blivit någon kioskvältare men de (några) som kör den tycker att det är spännande. Kursen har en basal nivå och inte så mycket för finewines användare.
  6. Tråden Moneyball har aktiverat många och har gett mycket insikter kring poängsättning, korrellation och åsikter om tycke och smak. Har haft en depp då mina favoriter rusat i pris. Nu har jag åter börjat köpa vin då jag hittat nya intressanta vinmakere genom finewines och alla diskusssioner.
Därmed har jag sammanfattat terminen, stort tack för alla insikter och hoppas att sommaren blir lång, avslappnande och med fantastiska vinupplevelser.

Toppen