Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Wine Rebels-provningar på Grus Grus i Stockholm

Wine Rebels

Leverantör
Hej forumet!

I nästa vecka anordnar Wine Rebels 2 provningsaktiviteter på eminenta vinbaren Grus Grus i Stockholm.
Det skulle vara så kul att se några av er där! Även till sortimentsprovningen på dagen, tänker vi att ett par stycken från forumet
skulle vara hjärtligt välkomna i egenskap av vinskribenter.
Kanske de av er som brukar bevaka nyhetssläppen?

Sortimentsprovning för dryckesbranschen
Tisdag 5 februari 2019
Drop-in kl 11-1430

Vi välkomnar dig som sommelier, servispersonal, vinskribent eller importörskollega till en provning, där vi häller upp ett antal viner från vår portfölj med spännande Sydafrikanska småproducenter. Både nya viner och nya årgångar utlovas!

Gå in på länken till vårt Facebook-event,
eller skicka ett mail för att OSA till info@winerebels.se.


Miniprovning (nästan) hela veckan under ordinarie öppettider
5-9 februari 2019

Från tisdag 5/2 till söndag 10/2, serverar man på Grus Grus en flight med 4 grymma viner från Wine Rebels för en blygsam penning. På tisdagkvällen finns vi även själva på plats kl 16-21 för att guida er igenom vinerna. Dessutom kommer både den röda och den vita Smileyn finnas på glaslistan hela veckan :)


Hjärtligt välkomna, hoppas vi ses på Grus Grus!​
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hej forumet!

I nästa vecka anordnar Wine Rebels 2 provningsaktiviteter på eminenta vinbaren Grus Grus i Stockholm.
Det skulle vara så kul att se några av er där! Även till sortimentsprovningen på dagen, tänker vi att ett par stycken från forumet
skulle vara hjärtligt välkomna i egenskap av vinskribenter.
Kanske de av er som brukar bevaka nyhetssläppen?

Sortimentsprovning för dryckesbranschen
Tisdag 5 februari 2019
Drop-in kl 11-1430

Vi välkomnar dig som sommelier, servispersonal, vinskribent eller importörskollega till en provning, där vi häller upp ett antal viner från vår portfölj med spännande Sydafrikanska småproducenter. Både nya viner och nya årgångar utlovas!

Gå in på länken till vårt Facebook-event,
eller skicka ett mail för att OSA till info@winerebels.se.


Miniprovning (nästan) hela veckan under ordinarie öppettider
5-9 februari 2019

Från tisdag 5/2 till söndag 10/2, serverar man på Grus Grus en flight med 4 grymma viner från Wine Rebels för en blygsam penning. På tisdagkvällen finns vi även själva på plats kl 16-21 för att guida er igenom vinerna. Dessutom kommer både den röda och den vita Smileyn finnas på glaslistan hela veckan :)


Hjärtligt välkomna, hoppas vi ses på Grus Grus!​
Vad är det för fel på Göteborg? Ta dig hit så provar jag gärna. I stockholm är det provningar varje dag året om och knappt någon som bryr sig. ;)

Tycker dessutom och hoppas att några andra än de/den som provar bolagssläppen borde ta chansen här. Jag vill gärna få nya infallsvinklar från alla kunniga på forumet!
 

Håkan

Medlem
Vad är det för fel på Göteborg? Ta dig hit så provar jag gärna. I stockholm är det provningar varje dag året om och knappt någon som bryr sig. ;)

Tycker dessutom och hoppas att några andra än de/den som provar bolagssläppen borde ta chansen här. Jag vill gärna få nya infallsvinklar från alla kunniga på forumet!
Hade gärna gått men jobbar i Södertälje så det blir tufft.
 
Trådskapare
Wine Rebels

Wine Rebels

Leverantör
Vad är det för fel på Göteborg? Ta dig hit så provar jag gärna. I stockholm är det provningar varje dag året om och knappt någon som bryr sig. ;)

Tycker dessutom och hoppas att några andra än de/den som provar bolagssläppen borde ta chansen här. Jag vill gärna få nya infallsvinklar från alla kunniga på forumet!

Hej @Mattias Schyberg !

Absolut inget fel på Göteborg, tvärtom! Vi råkar vara ett litet Stockholmsbaserat företag men har Göteborgsplaner på en närmare horisont, i första vändan för att etablera oss på restaurangmarknaden där - det blir lättare att hålla i provningar då, med tillgång till lokaler mm.

Mycket trevligt att vi redan fått in 1 anmälan från forumet i form av @thunberg :)

Edit: Och apropå Göteborg - vi har ett antal viner (5 tror jag) utställda på Sommelierernas dag idag, kolla i WOSAs monter om någon av er skulle vara på plats där?
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Ett snabbt besök på Wine Rebels sortimentsprovning på Grus grus i Stockholm under lunchen bjöd på en del positiva överraskningar. 21 viner totalt, en hel del korta noter, tiden var knapp. Samtliga viner från Sydafrika, Western Cape tror jag till och med. Ordningen nedan efter producent. Tack till Ludvig på Wine Rebels för en trevlig och mycket lärorik provning.

2017 Môrelig Rosé
Visst tryck i denna, skön beska i slutet, 100 % pinotage, melon, mango, jord, bra syra, vissa tanniner, ok sommardricka.

2016 JH Meyer Wines Klien Rivier Chardonnay
9 månader lång naturlig jäsning, slank, välbalanserad, lätt oxidativ (Jura light, typ), lätt fatig, citrus, tropisk frukt. Riktigt gott!

2016 JH Meyer Wines Palmiet Pinot Noir
Hela klasar, dammig, liknar centraleuropeisk pinot noir, söta kryddor (vilka det nu är, konstig tanke), syrliga körsbär, finlemmade tanniner, bra kropp.

2016 JH Meyer Wines Elands Rivier
100% pinot noir, supersnygg! Som ovan fast mer, rundare, snyggare fatad, ännu mer centraleuropa i stilen, generösa röda bär, kvistig, körsbär.

2016 Elemental Bob Retro Series Chenin Blanc
besksyrlig, lätt, nja, osäker, inte min typ av vin, citrus mest

2016 Elemental Bob Retro Series White Blend
Mest chenin blanc (44 %) samt semillion, Verdelho och viognier. Klart snäppet upp från ovanstående, kul doft av skogsbär (godiset, den mörka), len fruktig kropp, grapesyra/beska. Snygg

NV Avant Garde Wines Smiley White V4
100 % chenin blanc, en blandning på flera olika årgångar (2014-2017 tror jag det var). RX-lim, modellera, mandelmassa, mer lim i smaken, speciell men god.

NV Avant Garde Wines Smiley Red V3
Flera olika druvsorter. Samma här, en blandning av olika årgångar (minns inte vilka, typ samma som ovan fast vem bryr sig egentligen, om det nu inte är champagne, då j-klar ska det snackas basår, speciellt Heidsieck, off-topic). Rödfruktig simhall med palsternacka, chokladmuffins. Jag var tveksam, ska tydligen dofta rotfrukt och så. Mycket smak. Svårgreppad.

2016 Avant Garde Wines Silwervis Chenin Blanc
Luktar och doftar chenin blanc, kryddig, ren och fin, kraftigt avslut. Inte så värst ”naturig” som många andra. Gott.

2016 Avant Garde Wines Silwervis Cinsault
Lagerblad, blåbär, järn, syrlig, märkbara tanniner, kort, något tunn.

2016 Momento Grenache
Snygg dammig tolkning av grenache, örtig (basilika), baconfett, makrill i tomatsås (udda, fast jag gillar makrill direkt ur plåtburken, dock tveksam med rött till), långt ifrån Rhône grenache, ganska låg syra, medium kropp, märkbara tanniner. Kanske jag gillar det, eller så gör jag det inte.

2017 Van Loggerenberg Wines Geronimo
100 % cinsault, tunn färg, jordgubbe, créme caramel, slank, god, håll lätt kyld. Bersådricka under varmare dagar och man har tröttnat på vitt, sött, bubbel (tveksamt dock).

2017 Van Loggerenberg Wines Breton
100 % cabernet franc, grönsticksfunk, cab franc light (vad är det med SA och light egentligen?)

2016 Mount Abora Saffraan
100 % cincault, så här vill jag ha min lätta sydafrikanska cinsault, fetnicefunknäsa, hallon, saftig, ingen svulst, bara gott.

2017 JC Wickens Swerwer Chenin Blanc
Skön chenin blanc doft, gulfruktig, lätt sprits (elektrisk), bra dricka utan något som sticker ut. Bra balans.

2017 JC Wickens Swerwer Rooi Groen Semillion
Funknäsa igen, fetfruktig, artificiell, tunn smak.

2017 JC Wickens Swerwer Red Blend
Cinsault, grenache, tinta barocca. Lättgillad, mer åt Rhônehållet än de andra vinerna, timjan, ok.

2017 Lourens Family Wines Lindi Carien
En salig blandning av druvor, jasmin, citrus, mandarin, syrlig, snygg kropp. Gillar, gillar inte, osäker. Känns obestämd.

2017 Lourens Family Wines Howard John
Lite premium medioker över det hela, allt på rätt plats men inte helt övertygande, mörk och röd frukt (ganska mycket), lite kryddor, lite örter, lite av allt helt enkelt.

2017 Lourens Family Wines Skuinskap Steen
100 % chenin blanc, blommor över en citruskärna med exotisk frukt som sidospår, intensiv. Mums mums, snygg, jag vill ha.

2017 Lourens Family Wines Blouklip Steen
Mindre in intensiv än ovan men i övrigt väldigt lika. Mer nötcreme med gula plommon. Nästan lika bra som den ovan, men bara nästan.
 
Last edited:
Trådskapare
Wine Rebels

Wine Rebels

Leverantör
Ett snabbt besök på Wine Rebels sortimentsprovning på Grus grus i Stockholm under lunchen bjöd på en del positiva överraskningar. 21 viner totalt, en hel del korta noter, tiden var knapp. Samtliga viner från Sydafrika, Western Cape tror jag till och med. Ordningen nedan efter producent. Tack till Ludvig på Wine Rebels för en trevlig och mycket lärorik provning.

2017 Môrelig Rosé
Visst tryck i denna, skön beska i slutet, 100 % pinotage, melon, mango, jord, bra syra, vissa tanniner, ok sommardricka.

2016 JH Meyer Wines Klien Rivier Chardonnay
9 månader lång naturlig jäsning, slank, välbalanserad, lätt oxidativ (Jura light, typ), lätt fatig, citrus, tropisk frukt. Riktigt gott!

2016 JH Meyer Wines Palmiet Pinot Noir
Hela klasar, dammig, liknar centraleuropeisk pinot noir, söta kryddor (vilka det nu är, konstig tanke), syrliga körsbär, finlemmade tanniner, bra kropp.

2016 JH Meyer Wines Elands Rivier
100% pinot noir, supersnygg! Som ovan fast mer, rundare, snyggare fatad, ännu mer centraleuropa i stilen, generösa röda bär, kvistig, körsbär.

2016 Elemental Bob Retro Series Chenin Blanc
besksyrlig, lätt, nja, osäker, inte min typ av vin, citrus mest

2016 Elemental Bob Retro Series White Blend
Mest chenin blanc (44 %) samt semillion, Verdelho och viognier. Klart snäppet upp från ovanstående, kul doft av skogsbär (godiset, den mörka), len fruktig kropp, grapesyra/beska. Snygg

NV Avant Garde Wines Smiley White V4
100 % chenin blanc, en blandning på flera olika årgångar (2014-2017 tror jag det var). RX-lim, modellera, mandelmassa, mer lim i smaken, speciell men god.

NV Avant Garde Wines Smiley Red V3
Flera olika druvsorter. Samma här, en blandning av olika årgångar (minns inte vilka, typ samma som ovan fast vem bryr sig egentligen, om det nu inte är champagne, då j-klar ska det snackas basår, speciellt Heidsieck, off-topic). Rödfruktig simhall med palsternacka, chokladmuffins. Jag var tveksam, ska tydligen dofta rotfrukt och så. Mycket smak. Svårgreppad.

2016 Avant Garde Wines Silwervis Chenin Blanc
Luktar och doftar chenin blanc, kryddig, ren och fin, kraftigt avslut. Inte så värst ”naturig” som många andra. Gott.

2016 Avant Garde Wines Silwervis Cinsault
Lagerblad, blåbär, järn, syrlig, märkbara tanniner, kort, något tunn.

2016 Momento Grenache
Snygg dammig tolkning av grenache, örtig (basilika), baconfett, makrill i tomatsås (udda, fast jag gillar makrill direkt ur plåtburken, dock tveksam med rött till), långt ifrån Rhône grenache, ganska låg syra, medium kropp, märkbara tanniner. Kanske jag gillar det, eller så gör jag det inte.

2017 Van Loggerenberg Wines Geronimo
100 % cinsault, tunn färg, jordgubbe, créme caramel, slank, god, håll lätt kyld. Bersådricka under varmare dagar och man har tröttnat på vitt, sött, bubbel (tveksamt dock).

2017 Van Loggerenberg Wines Breton
100 % cabernet franc, grönsticksfunk, cab franc light (vad är det med SA och light egentligen?)

2016 Mount Abora Saffraan
100 % cincault, så här vill jag ha min lätta sydafrikanska cinsault, fetnicefunknäsa, hallon, saftig, ingen svulst, bara gott.

2017 JC Wickens Swerwer Chenin Blanc
Skön chenin blanc doft, gulfruktig, lätt sprits (elektrisk), bra dricka utan något som sticker ut. Bra balans.

2017 JC Wickens Swerwer Rooi Groen Semillion
Funknäsa igen, fetfruktig, artificiell, tunn smak.

2017 JC Wickens Swerwer Red Blend
Cinsault, grenache, tinta barocca. Lättgillad, mer åt Rhônehållet än de andra vinerna, timjan, ok.

2017 Lourens Family Wines Lindi Carien
En salig blandning av druvor, jasmin, citrus, mandarin, syrlig, snygg kropp. Gillar, gillar inte, osäker. Känns obestämd.

2017 Lourens Family Wines Howard John
Lite premium medioker över det hela, allt på rätt plats men inte helt övertygande, mörk och röd frukt (ganska mycket), lite kryddor, lite örter, lite av allt helt enkelt.

2017 Lourens Family Wines Skuinskap Steen
100 % chenin blanc, blommor över en citruskärna med exotisk frukt som sidospår, intensiv. Mums mums, snygg, jag vill ha.

2017 Lourens Family Wines Blouklip Steen
Mindre in intensiv än ovan men i övrigt väldigt lika. Mer nötcreme med gula plommon. Nästan lika bra som den ovan, men bara nästan.

Tack @thunberg för att du kom förbi, och kul att få läsa dina intryck. Mycket trevligt!
 
Toppen