Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Winemakers Dinner Saronsberg 27/10 på Norda Bar och Grill i Göteborg

Mattias Schyberg

Administratör
Låter som en trevlig provning för de som uppskattar sydafrikanska viner och bor i göteborgsområdet. Jag har i alla fall anmält mig. Vet inte särskilt mycket om producenten ifråga men så här lyder beskrivningen:

Egendomen ligger i ett område som heter Tulbagh, i Western Cape provinsen 120 km nordost om Kapstaden, insmuget vid foten av berget Saronsberg som egendomen har fått sitt namn från. Egendomen bildades i slutet av 2002 när två vingårdar slogs ihop för att skapa en unik modern vingård. kort efter starten svepte en brand genom dalen och förstörde nästan alla Saronsbergs vingårdar och fruktträdgårdar. Som ett resultat av branden fick man ge upp sina ursprungliga planer för egendomen och i slutet av 2003 startade jobbet med att plantera nya vinstockar. Strax efter den förödande branden anställdes Dewaldt Heyns som vinmakare på Saronsberg. Premiärskörden genomfördes i slutet av januari 2004 då man skördade de första Sauvignon Blanc druvorna. Det var det vinet som startade en trend av fina omdömen och utmärkelser för Saronsbergs olika viner. Det har utan tvekan bidragit till att Dewaldt blivit invald i den prestigefyllda Cape Winemaker’s Guild. Trots Saronsberg korta historik har producenten redan skördat enorma framgångar och ryktet om denna för många okända producent har börjat sprida sig, inte bara i Sydafrika utan i hela den vinintresserade världen. Få producenter har fått så många utmärkelser och positiva omdömen som Saronsberg lyckats få under 2006, 2007 och 2008 och sagan fortsätter. Att Saronsberg är en mycket intressant och kvalitativ producent med stora ambitioner, som kommer få mer uppmärksamhet i framtiden råder det ingen tvekan om.

3-rätters middag med x antal viner till en kostnad av 995 kr per person.

Skulle vara trevligt om någon/några härifrån ville anmäla sig och göra mig och min fru sällskap. :)

Kanske kan @Jimmy Örnewald bistå med lite mer information kring vinerna och maten?

Tid och plats: Norda Bar & Grill (Clarion Post Hotell, Göteborg) 27/10 18:00
Kontaktperson för bokning (senast 20/10): sofie.blomstervall@choice.se
 

Jimmy Örnewald

Sommelier
Vi letar fortfarande efter matvaror med härkomst i sydafrika som vi kan ha i menyn. men grillat till varmrätt blir det i alla fall.
Totalt ca tio viner några av yttersta toppkvalitet... Varmt välkomna!
 
Toppen