Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Wines of the French Alps

Jag är rätt säker på att jag inte är den enda på forumet som införskaffat Wink Lorchs bok Wines of the French Alps - Savoie, Bugey and beyond with local food and travel tips. Utbudet i Sverige är begränsat och det är tyvärr alltför sällan jag besöker Michelin-etablissemangen i Isére och Chamonix för att sätta mig ner med en raclette och ett gott vitt vin från området (dvs har inte hänt ännu). Däremot har jag försökt mig på några av de viner som finns att tillgå via SB från området i fråga.

Vore nyfiken på forumets erfarenheter från området och dess viner.

De två bästa vinerna jag provat hittills tycker jag var helt grymma, i litet olika stilar men från samma område (Chignin-Bergeron). OBS! temperaturen och luftningen spelar mycket stor roll - dessa viner har många olika uttryck. Samtidigt uppfattar jag att rekommendationen från producenterna är att dricka dessa unga. Dvs mycket billigare och mer direkt tillgängliga än många vita prestige-viner från Rhône-dalen med samma druva (Roussanne). Kul även med Jacquére (provade en flaska Apremont från nye producenten 13 lunes men den flaskan var tyvärr korkad), Mondeuse, m fl druvor.

2018 Jean Perrier et Fils Vin de Savoie Chignin-Bergeron Fleur de Roussanne - fet och härlig men komplex till tusen och med sjukt mycket bättre balans än de flesta ekade norra Rhône-vita som är sent plockad roussanne eller Marsanne. En veritabel shape-shifter som känns lika oljig och alkoholstinn som en saké i rumstemperatur, men har ett helt annat uttryck vid 10-12 grader. 93 poäng (dag 2)

2016 Denis et Didier Berthollier Vin de Savoie Chignin-Bergeron Les Salins - mer alkohol än Perrier, dessutom ekad, och även denna med kombo litet lätt botrytis och samtidigt en liten torr sälta. Samtidigt uppfattade jag denna som mer örtig och något mindre marsipanig än Jean Perrier. 92 poäng.
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
Inte köpt boken än, men får väl ta tag i det. Tack för påminnelsen. Hennes bok om Jura var riktigt bra!

För några år sedan, 2016 för att vara exakt, stötte jag på Savoie för första gången. En mycket intressant skapelse på druvan mondeause. Skrev en kort not (scen: Territoriet i Oslo):

2014 A & M Quenard, Chignin Mondeause Vieilles Vignes - Savoie
Svamp, skog, kanten på en lagrad brieost. Sjukt spännande! Frisk och intressant smak. Bara smakprov, inget betyg. Ska leta reda på mer Savoie!
(Snackade vin med två ditflyttade fransoser, och de var inne i en "drick vin från mindre kända regioner"-fas. Det här var kvällens fynd för dem.)

Tyvärr lyssnade jag inte på mig själv, och letade således inte reda på mer Savoie. Får ta tag i det nu.
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Inte köpt boken än, men får väl ta tag i det. Tack för påminnelsen. Hennes bok om Jura var riktigt bra!

För några år sedan, 2016 för att vara exakt, stötte jag på Savoie för första gången. En mycket intressant skapelse på druvan mondeause. Skrev en kort not (scen: Territoriet i Oslo):



Tyvärr lyssnade jag inte på mig själv, och letade således inte reda på mer Savoie. Får ta tag i det nu.
Drack 2006 års version av Andre och Michel Quenards vita Chignin (dvs på Roussanne), direkt efter att den släpptes 2007, och den var riktigt örtig och finstämd! Annars är det en djungel med alla dessa olika Quenard-familjer som gör vin i Savojen. Värre än släktträdet för de olika förgreningarna på släkten Gros i Bourgogne.
 

Swedish

Medlem
Drack 2006 års version av Andre och Michel Quenards vita Chignin (dvs på Roussanne), direkt efter att den släpptes 2007, och den var riktigt örtig och finstämd! Annars är det en djungel med alla dessa olika Quenard-familjer som gör vin i Savojen. Värre än släktträdet för de olika förgreningarna på släkten Gros i Bourgogne.
Tänk om Quenard och Gros gifter sig! Vad får man då?
GROS-QUENARD! (Gros Connard med lite dialekt)
:D
Sorry, skämtet funkar bara om man är fransktalande

Sen är det ju det här med minne.. Deltagarna på DBYOB v.1 (eller v 2) fick ju en match mellan de kanske två bästa producenterna Belluard och Ardoisières.
Förutom de två nämnda så är Dupasquier en lokal legendar tillsammans med Prieuré Saint-Christophe. Giachino är också bra
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Tänk om Quenard och Gros gifter sig! Vad får man då?
GROS-QUENARD! (Gros Connard med lite dialekt)
:D
Sorry, skämtet funkar bara om man är fransktalande

Sen är det ju det här med minne.. Deltagarna på DBYOB v.1 (eller v 2) fick ju en match mellan de kanske två bästa producenterna Belluard och Ardoisières.
Förutom de två nämnda så är Dupasquier en lokal legendar tillsammans med Prieuré Saint-Christophe. Giachino är också bra
mkt roligt skämt! Tror dock att det var en DBYOB före min tid. Du ligger alltid steget före... sätter upp dessa namn på bucket listan.
 

CalleNylle

Medlem
Inte provat så mycket runt chambery och apremont förutom giachino men Les vignes de paradis i närheten av Lac leman tycker jag har bra grejor. Deras Igp savagnin är mycket bra (ska se om jag får tag i kheops då jag åker till området på tisdag). Finns via dryckesbutiken på PI.
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Inte provat så mycket runt chambery och apremont förutom giachino men Les vignes de paradis i närheten av Lac leman tycker jag har bra grejor. Deras Igp savagnin är mycket bra (ska se om jag får tag i kheops då jag åker till området på tisdag). Finns via dryckesbutiken på PI.
Wink Lorch verkar tycka som du att det är bra grejer, särskilt Lucas Chasselas som hon pekar ut som ett av få riktigt bra viner på druvan från franska sidan, mycket pga sen skörd.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Kul även med Jacquére (provade en flaska Apremont från nye producenten 13 lunes men den flaskan var tyvärr korkad), Mondeuse, m fl druvor.
Kunde inte hålla mig till helgen tydligen, blev oerhört sugen på att prova vinet igår.
2018 Domaine des 13 Lunes Apremont
Doft av vita persikor, halvmogen ananas, grus och mintpastill. Ren och krispig i gommen, medium+ syra (som halvmogen ananas igen) som väger bra mot den söta mandarinen. Nåt litet grönt ligger där bak. Försvinnande god, lätt men ändå med viss pondus. Ligger några 10-or för högt i pris men kommer inte hindra mig från att jaga efter fler flaskor.
 

Swedish

Medlem
Kunde inte hålla mig till helgen tydligen, blev oerhört sugen på att prova vinet igår.
2018 Domaine des 13 Lunes Apremont
Doft av vita persikor, halvmogen ananas, grus och mintpastill. Ren och krispig i gommen, medium+ syra (som halvmogen ananas igen) som väger bra mot den söta mandarinen. Nåt litet grönt ligger där bak. Försvinnande god, lätt men ändå med viss pondus. Ligger några 10-or för högt i pris men kommer inte hindra mig från att jaga efter fler flaskor.

Helt enig där! Det kittlande är att mitt i den oskyldiga lättheten så finns det en viss form av "tyngd" som gör det hela klart intressant. Vet inte vad den kostar på hemmaplan men gissningsvis 8-11 euros och då blir priset lite väl högt. Men som sagt, det kryllar ju inte av dessa viner här i landet...
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Kunde inte hålla mig till helgen tydligen, blev oerhört sugen på att prova vinet igår.
2018 Domaine des 13 Lunes Apremont
Doft av vita persikor, halvmogen ananas, grus och mintpastill. Ren och krispig i gommen, medium+ syra (som halvmogen ananas igen) som väger bra mot den söta mandarinen. Nåt litet grönt ligger där bak. Försvinnande god, lätt men ändå med viss pondus. Ligger några 10-or för högt i pris men kommer inte hindra mig från att jaga efter fler flaskor.
Det var väl det jag misstänkte! Tog saken i egna händer och gick och köpte en flaska på Pk-huset i morse, strax efter tio. Har aldrig förut varit där vid en lansering men det var ju några bekanta ansikten och litet av den energi som när det är rea. Även fast det inte var det. Dock minimal kö vid just den savojardiska vitvinshyllan. Rycktes ändå med i köpyran och plockade på mig diverse flaskor från själva släppet trots allt. Samt en biljett till en Australien-prestige-provning nästa torsdag (tröst till mig själv för att jag var tvungen att ställa in BYOB pga andra sociala åtaganden) på PK-huset.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Det var väl det jag misstänkte! Tog saken i egna händer och gick och köpte en flaska på Pk-huset i morse, strax efter tio. Har aldrig förut varit där vid en lansering men det var ju några bekanta ansikten och litet av den energi som när det är rea. Även fast det inte var det. Dock minimal kö vid just den savojardiska vitvinshyllan. Rycktes ändå med i köpyran och plockade på mig diverse flaskor från själva släppet trots allt. Samt en biljett till en Australien-prestige-provning nästa torsdag (tröst till mig själv för att jag var tvungen att ställa in BYOB pga andra sociala åtaganden) på PK-huset.
Tyckte nog allt det var urplockat på den hyllan när jag var förbi vid lunch.
Bra tröst, aldrig fel att tycka synd om sig själv.
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Nu större tur med flaskan vad gäller 2018 Domaine des 13 Lunes Apremont.

Intressant och med egen personlighet - först en härlig finstämd näsa med mandelmjölk och citrus, sen en litet besk citrusskal-attack i munnen, följt av ett mittparti med fetare kropp, litet frukt med lägre intensitet och inte alltför söt eller sur (melon och gurka?) - och till sist en litet mer rivig finish. Det mest fantastiska är att det är 11,5% alkohol (eller lägre!) och ändå får sånt uttryck. Ingen ek, Demeter-certifierad process. Funderar över om de praktiserar litet bâtonnage för att få större kropp utan alkohol och ekfat? Eller är det druvan som beter sig på det här sättet?

Vinet var spännande och trevligt på egen hand men klarade inte av en grillad lax med några kokta potatisar. På samma sätt när jag stod med ett halvt glas i handen och kokade högrevsgryta inför dagens söndagsmiddag - med guajillo-chili, sidfläsk, karl-johanssvamp, apremont, mm - så försvann vinet nästan helt i matångorna.

Ett helt annat vin än de två vinerna på Bergeron (Roussanne) som nämns ovan. De två Chignin-Bergeronvinerna vill snarare tävla med de stora vinerna och erbjuder ett mer tillgängligt (och billigare!) alternativ till norra Rhône-dalens vita prestigeviner, med mer lyft från högre naturlig syra. Denna Jacquère kommer inte vinna några blindprovningar, men däremot är det ett lågmält och trevligt alternativ en sen eftermiddag en solig sommardag efter en lång promenad i skogen, när du är sugen på ett glas men inte vill bli berusad, i stunden mellan dagens fysiskt aktiva modus (för varmt för alkohol) och kvällens långa middag med dess krävande svalka och tyngd.

Kan tycka som tidigare talare att det är litet för dyrt för vad det är, men ändå litet roligare än de allra flesta generiska vita viner för halva pengen. Upptäcktsresan i det franska alplandskapet fortsätter!
 
Last edited:
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Liten alpvinsuppdatering från de senaste 10 månaderna.

Har hunnit prova 2018 Domaine Guillaume Pin Vin de Savoie Apremont La Croix du Plôt två gånger och det var ett trevligt vin som var ganska floralt och lätt med en trevlig citruston. 88-90 i poäng

Har också druckit flera flaskor av 2016 Denis et Didier Berthollier Vin de Savoie Chignin-Bergeron Saint Anthelme och blev så förtjust att jag initialt satte detta i paritet med de bästa vita vinerna från Norra Rhône men har kommit ner litet på jorden. Tycker fortfarande att det är riktigt mycket Roussanne för pengarna och härlig att dricka nu (medan en del vita rhônare behöver lång lagring). samlad och sansad bedömning blir nog i spannet 91-93 poäng - vilket fortfarande är toppenbetyg i min bok. Gillar verkligen balansen mellan druvans naturliga tyngd och honungsblomliknande sötma samtidigt som den har en mycket större fräschör än vad så pass mogen Roussanne brukar har.

Från Isère (via Kran.se) prövade jag 2018 Domaine des Rutissons Étraire de la Dhuy - påminner mig litet om den fantastiska filmen Big Year - inte säker på att denna druvsort måste finnas i varje källare, men nu har jag ett hack till i revolverkolven! Väldigt lätt, syrlig och lågoktanig med rödbärigt uttryck och ganska trevlig faktiskt. Gav den 90 poäng men den klarar faktiskt inte så mycket mer i matväg än en mild Comté :)
 
Toppen