Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Winspectator top 100 2013

kayaker

Cyklist
En kul lista att följa. Visade sig att vin nummer 6 finns i min källare. En traditionell Barolo, 2008 Monprivato från Mascarello. Nu är ju inte listan klar men hur ser det ut för er andra?
Jag brukar pricka något vin på topp-10 plus ytterligare några till, men eftersom den har lite slagsida åt USA så är ju ett antal viner ganska svåra att pricka. :)
 
Trådskapare
A
2012 lyckades jag pricka 0 av 100. Vet inte om det är ett bra eller dåligt betyg :). Därför blev jag lite glad då jag hade ett vin på topp 10. Inte pga att jag hade vinet utan kanske vi ser en liten ändring i WS inriktning. Eller inte :)
 

kayaker

Cyklist
2012 lyckades jag pricka 0 av 100. Vet inte om det är ett bra eller dåligt betyg :). Därför blev jag lite glad då jag hade ett vin på topp 10. Inte pga att jag hade vinet utan kanske vi ser en liten ändring i WS inriktning. Eller inte :)
De brukar ha 1-2 Baroli/Toscanare, 1-2 Rhôneviner, 3-4 amerikaner och någon aussie på topp-10 varje år. Vilka dessa blir verkar dock vara ganska varierat eller t.o.m. slumpmässigt. Jag kan inte påminna mig något vin som lyckats knipa en topp-10-plats två år i rad med två olika årgångar.
I år lär det nog bli en hel del Bordeaux 2010 på topp-100.
 

Silex

Medlem
De brukar ha 1-2 Baroli/Toscanare, 1-2 Rhôneviner, 3-4 amerikaner och någon aussie på topp-10 varje år. Vilka dessa blir verkar dock vara ganska varierat eller t.o.m. slumpmässigt. Jag kan inte påminna mig något vin som lyckats knipa en topp-10-plats två år i rad med två olika årgångar.
I år lär det nog bli en hel del Bordeaux 2010 på topp-100.

Utmärkt beskrivning av de senaste 10 årens listor. Jag kan tänka mig att något port 2011 hamnar på årets lista (t ex Dow som fick 99p och inte är jättedyr), samt någon av de lägre prissatta Bordeaux 2010. Och de vill väl alltid ha 1-2 amerikanska viner på topp 3... Kanske Bedrock Heritage Sonoma 2011, som inte är så dyrt och borde uppfylla deras s.k. excitement factor då det är en ganska ny producent.
 

chambertin

Medlem
.. och så en pliktskyldig champagne från ngt stort hus som annonserat mycket, förmodligen ganska få Pinot/Bourgogne och ännu färre botrytisviner. Många Bourgogner antar jag faller ur listan pga kriteriet för tillgänglighet vilket inte brukar vara deras starka sida.
 
Trådskapare
A
.. och så en pliktskyldig champagne från ngt stort hus som annonserat mycket, förmodligen ganska få Pinot/Bourgogne och ännu färre botrytisviner. Många Bourgogner antar jag faller ur listan pga kriteriet för tillgänglighet vilket inte brukar vara deras starka sida.

Ganska tråkiga champagne och Bourgogne har det varit tidigare år kan man tillägga
 

chambertin

Medlem
Jag kan inte påminna mig något vin som lyckats knipa en topp-10-plats två år i rad med två olika årgångar.
Quinta do Vallado lyckades nästan med den bedriften såg jag. Dom var #13 2012 och #7 2011. Riktigt bra vin också förresten. 2010:an finns på SB såg jag också. Har dock inte provat den.
 

kayaker

Cyklist
Quinta do Vallado lyckades nästan med den bedriften såg jag. Dom var #13 2012 och #7 2011. Riktigt bra vin också förresten. 2010:an finns på SB såg jag också. Har dock inte provat den.
Fontodi lyckades faktiskt knipa åttondeplatsen två år i rad, 2009 och 2010, med sin Flaccianello della Pieve.
 
Trådskapare
A
De brukar ha 1-2 Baroli/Toscanare, 1-2 Rhôneviner, 3-4 amerikaner och någon aussie på topp-10 varje år. Vilka dessa blir verkar dock vara ganska varierat eller t.o.m. slumpmässigt. Jag kan inte påminna mig något vin som lyckats knipa en topp-10-plats två år i rad med två olika årgångar.
I år lär det nog bli en hel del Bordeaux 2010 på topp-100.

En 2010 Bordeaux Canon-La Gaffelière klev in på 2a plats. I övrigt två jänkare. Så totalt 5 viner från USA, två Rhône , 1 Bordeaux samt 1 Barolo. Blir det 60% USA bland topp 10 denna gång? Speglar inte min vinkällare direkt!

 

kayaker

Cyklist
En 2010 Bordeaux Canon-La Gaffelière klev in på 2a plats. I övrigt två jänkare. Så totalt 5 viner från USA, två Rhône , 1 Bordeaux samt 1 Barolo. Blir det 60% USA bland topp 10 denna gång? Speglar inte min vinkällare direkt!
60% USA tror jag inte på. En aussie är mitt tips. Jag har dock dålig koll på vad de hyllat under året.
Lite intressant att Evenstad Reserve på plats 3 inte har någon svensk importör längre. Kanske inget som föll oss tillräckligt mycket i smaken?
 
Toppen