lukastollig
Pudelfantast
Ovanstående tips är inte så dumt (om man är rik), men vill du prova de duvor du gillar, är det kanske inte Frankrike är där du skall börja. Frankrike gör dock de bästa viner i väldigt många kategorier, men det kanske inte är där man börjar utforskar sina preferenser, om man inte har stor plånbok.
Frankrike gör de bästa vinerna baserat på många druvor och typer av viner, men de kostar också ganska mycket... provar du viner från kända områden från Frankrike och inte går upp i pris, så lär du bli ganska besviken i många fall. Har du plånboken är det rätt strategi... de gör de bästa vinerna i många fall... Pinot, Chardonnay, Chenin blanc, Sav blanc, Syrah, Gamay, Cab sauv, Cab franc, Merlot, övr bubbel, Gsm etc ... men det finns så mycket från övriga "gamla" världen och "nya" som gör att man brukar börja där pga priset... från gamla världen brukar Spanien och Italien leverara bättre i den lägre prisklassen än Frankrike... vill du prova Cab sauv, så det inte Frankrike utan övr Europa och "nya" världen där man brukar börja.
Det ligger något i detta men napa cab kan vara nog så dyrt som bordeaux och jag skulle rekommendera åtminstone några strandhugg i de klassiska regionerna. Det finns bra bordeaux och bourgogne för 300-400 kronor och helt habila viner även för mindre. Och, som jag nämnde tidigare, jag rekommenderar också att du inte är alltför snål utan unnar dig åtminstone några riktigt bra (läs dyra ) flaskor, för att få perspektiv. Dessutom riskerar du syltgom om du bara dricker nya världen