Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Årets mest seriösa blindprovning av bubblande viner, 24 jan (Umeå)

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Liten kort statistik om de 21 bubblande viner vi drack blint i Umeå i lördags
Vem gissade FLEST rätt på blindfrågan: Champagne/Icke Champagne
@johan1279 21 rätt OUTSTANDING!!! :) Pukor och trumpeter!
@Darth Angelus 20 rätt (överkluddat på Graham Beck, så det gick inte att uttyda riktigt VAR krysset satt)
@Sörplarn 16 rätt
@vintomas och jag 15 rätt
@Mats 14 rätt

Flight 2 spikades av: mig
Flight 3 spikades av: Sörplarn (Jädrigt bra gjort så sent på aftonen!)

Högsta snittbetygen förtjänades av:
1:a 2005 Roederer Estate, L'Ermitage
2:a 2005 "J" Schram, Schramsberg (0,1p efter segraren)
Sedan ett hopp.
3. 2002 Tattinger
4. 1986 Dom Perignon
5. 2009 Graham Beck (jag, Vintomas, Mats och Sörplarn gissade Champagne)
...sedan följer ett koppel på 14 mer eller mindre bra viner samt 2 skadade.

Kvällens ovanligaste vin:
2002 Loxarel 109 Gran Reserva
Ej tvättat. Såg ut som ett veteöl, med jästfällningen och tämligen bisarra smaker. Efter att ha vant mig vid den, så justerade jag upp mitt betyg, men det återspeglas inte denna sammanställning.

Efterslängarna:
En massa goda söta viner, ett gäng goda röda, Kejsarpalatsets egen Shouchu och MMA-fighting på TV.

Min egen sammanfattning av kvällen:
Tack till alla som var med, eftersom ni alla bidrog med iakttagelser, tankar, gissningar, fria associationer och goda anekdoter. Ett särskilt tack till @vintomas som agerade ciceron trots en rätt elak förkylning. Hade han inte varit sjuk i nosen, så hade han alldeles säkert kramat in fler poäng i ligan.

Nästa gång vill jag dricka röda viner med iaf några tanniner och tugga på lite KÖTT därtill! Denna kväll var i syrligaste laget för mina inälvor och kroppens syra-bas-balans.
 
Last edited:
Liten kort statistik om de 21 bubblande viner vi drack blint i Umeå i lördags
Vem gissade FLEST rätt på blindfrågan: Champagne/Icke Champagne
@johan1279 21 rätt OUTSTANDING!!! :)
@Darth Angelus 20 rätt (överkluddat på Graham Beck, så det gick inte att uttyda riktigt VAR krysset satt)
@Sörplarn 16 rätt
@vintomas och jag 15 rätt
@Mats 14 rätt

Flight 2 spikades av: mig
Flight 3 spikades av: Sörplarn (Jädrigt bra gjort så sent på aftonen!)

Högsta snittbetygen förtjänades av:
1:a 2005 Roederer Estate, L'Ermitage
2:a 2005 "J" Schram, Schramsberg (0,1p efter segraren)
Sedan ett hopp.
3. 2002 Tattinger
4. 1986 Dom Perignon
5. 2009 Graham Beck (jag, Vintomas, Mats och Sörplarn gissade Champagne)
...sedan följer ett koppel på 14 mer eller mindre bra viner samt 2 skadade.

Kvällens ovanligaste vin:
2002 Loxarel 109 Gran Reserva
Ej tvättat. Såg ut som ett veteöl, med jästfällningen och tämligen bisarra smaker. Efter att ha vant mig vid den, så justerade jag upp mitt betyg, men det återspeglas inte denna sammanställning.

Efterslängarna:
En massa goda söta viner, ett gäng goda röda, Kejsarpalatsets egen Shouchu och MMA-fighting på TV.

Min egen sammanfattning av kvällen:
Tack till alla som var med, eftersom ni alla bidrog med iakttagelser, tankar, gissningar, fria associationer och goda anekdoter. Ett särskilt tack till @vintomas som agerade ciceron trots en rätt elak förkylning. Hade han inte varit sjuk i nosen, så hade han alldeles säkert kramat in fler poäng i ligan.

Nästa gång vill jag dricka röda viner med iaf några tanniner och tugga på lite KÖTT därtill! Denna kväll var i syrligaste laget för mina inälvor och kroppens syra-bas-balans.
Öh, jag var inte där, men ok. Tack för att jag tydligen ändå var näst bäst, trots det. :);)
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Nästa gång vill jag dricka röda viner med iaf några tanniner och tugga på lite KÖTT därtill! Denna kväll var i syrligaste laget för mina inälvor och kroppens syra-bas-balans.
Nästa aktivitet får samordnas med en av dina mellanlandningar i Hufvudstaden så ska vi ägna oss åt lite mer Mythbusting.

Skitkul initiativ, stort tack för smaknoter och en hel tankbil Shell V-Power som brakade in i forumet och tände debatten.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lite blandad statistik:
Enda vid två av vinerna nådde vi provare konsensus (Champagne / ickechampagne). Det var på den grumliga Cavan: 2002 Loxarel 109 Gran Reserva samt den trasiga Kriptan.

En lång lista viner hade bara en eller två avvikande gissningar från vad de egentligen var :
2005 Juvé y Camp La Capella
2004 Arras BdB
2009 Hunter's Miru Miru Reserve
2010 Hunter's Miru Miru Reserve
2011 Robert Weil Extra Brut
2008 Camille Savés
NV Arras Brut Elite No. 601
2011 Ridgeview Bloomsbury
NV Segura Viudas Cava Brut Reserva Heredad

Mest förvånande torde vara:
Roederer Estate: 7 personer trodde Champagne, bara två trodde annorlunda.
Graham Beck: 6 personer trodde Champagne, bara tre trodde annorlunda.
J Schram: 5 personer trodde Champagne.
Lilbert: hela 5 personer trodde rätt! Övriga Champagnerna var det lite mer si och så med, Dompan: 4 fel, Gatinois och Taittinger: 3 fel
...och att Cava presterade så illa. Två skadade viner och en prestigevariant som till högsta betyg fick 84p.
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lite grand om poängspridningen (typ, Melodifestivalen):
Högsta enskilda poänger vid blindprovningen gick enligt följande:
96p
2008 Camille Savés (jag)
2008 Camille Savés (@Sörplarn)
2005 Gatinois Millesime (TL)
2002 Loxarel 109 Gran Reserva (@Sörplarn)
1996 Dom Perignon (@Sörplarn)


94p
2002 Taittinger (Hj)
2010 Hunter's Miru Miru Reserve (@vintomas)

93p
2005 "J" Schram, Schramsberg (jag)


92p
Ett stort koppel.

Största spridningen finner vi i följande viner
2002 Loxarel 109 Gran Reserva, F-96
2005 Gatinois Millesime, 78-96p
2004 Arras BdB, 69-90p
NV Arras Brut Elite No. 601, 75-92p
2006 Llopart Ex Vite Gran Reserva, 70-92p

Flera var otroligt väl sammanhållna, faktiskt så att flera var mer sammanhållna än om man tex jämför kritiker på wine-searcher.

Nu är det sovdags här. Poäng och folk som inte klarat av att skriva namn på flighterna osv... PUH! Det blev faktiskt värre framåt natten!
 
Last edited:

Elvis

Medlem
Väldigt kul provning!

Även blindprovningskungen Juhlin har misstagit Roederer Estate för champagne (dock gissade han på Roederer!!!) så där är ni i gott sällskap.

Fick Dompa 96 alltså bara 84 poäng som högst? Jag har druckit den några gånger och tycker absolut inte att den tillhör toppskiktet bland 1996orna men dålig är den väl inte!? Kan det ha varit en svag flaska?

Att Krug 1988 inte hyllas av alla har jag stor förståelse för - Krug har en speciell stil som säkert inte passar allas smaklökar.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nästa aktivitet får samordnas med en av dina mellanlandningar i Hufvudstaden så ska vi ägna oss åt lite mer Mythbusting.

Skitkul initiativ, stort tack för smaknoter och en hel tankbil Shell V-Power som brakade in i forumet och tände debatten.
Tänk ändå att en så (på papperet) enkel frågeställning:
Är det en champagne eller inte? Ändå i verkligheten kan vara så komplex...

Slutsats: Vi måste träna mer! :D
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ska det stå 1996 här? Jag tror inte ens att det gjordes någon Dompa 1986...
Uppdaterat!
Tack!
Jag är helt snurrig av trötthet och alla siffror dansar runt framför mina ögon. Det kan hända att det är några fler tyrkflesnissar här och var. Men, mer blir det inte från den här delen av Umeå i afton.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Väldigt kul provning!

Även blindprovningskungen Juhlin har misstagit Roederer Estate för champagne (dock gissade han på Roederer!!!) så där är ni i gott sällskap.

Fick Dompa 96 alltså bara 84 poäng som högst? Jag har druckit den några gånger och tycker absolut inte att den tillhör toppskiktet bland 1996orna men dålig är den väl inte!? Kan det ha varit en svag flaska?

Att Krug 1988 inte hyllas av alla har jag stor förståelse för - Krug har en speciell stil som säkert inte passar allas smaklökar.
Blev lite fel, uppdaterat nu. Dompan fick 96p som högst.
Krug '88 dracks inte blint, så ingår inte i den blinda sammanställningen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Liten kort statistik om de 21 bubblande viner vi drack blint i Umeå i lördags
Vem gissade FLEST rätt på blindfrågan: Champagne/Icke Champagne
@johan1279 21 rätt OUTSTANDING!!! :) Pukor och trumpeter!
@Darth Angelus 20 rätt (överkluddat på Graham Beck, så det gick inte att uttyda riktigt VAR krysset satt)
@Sörplarn 16 rätt
@vintomas och jag 15 rätt
@Mats 14 rätt

Flight 2 spikades av: mig
Flight 3 spikades av: Sörplarn (Jädrigt bra gjort så sent på aftonen!)

Högsta snittbetygen förtjänades av:
1:a 2005 Roederer Estate, L'Ermitage
2:a 2005 "J" Schram, Schramsberg (0,1p efter segraren)
Sedan ett hopp.
3. 2002 Tattinger
4. 1986 Dom Perignon
5. 2009 Graham Beck (jag, Vintomas, Mats och Sörplarn gissade Champagne)
...sedan följer ett koppel på 14 mer eller mindre bra viner samt 2 skadade.

Kvällens ovanligaste vin:
2002 Loxarel 109 Gran Reserva
Ej tvättat. Såg ut som ett veteöl, med jästfällningen och tämligen bisarra smaker. Efter att ha vant mig vid den, så justerade jag upp mitt betyg, men det återspeglas inte denna sammanställning.

Efterslängarna:
En massa goda söta viner, ett gäng goda röda, Kejsarpalatsets egen Shouchu och MMA-fighting på TV.

Min egen sammanfattning av kvällen:
Tack till alla som var med, eftersom ni alla bidrog med iakttagelser, tankar, gissningar, fria associationer och goda anekdoter. Ett särskilt tack till @vintomas som agerade ciceron trots en rätt elak förkylning. Hade han inte varit sjuk i nosen, så hade han alldeles säkert kramat in fler poäng i ligan.

Nästa gång vill jag dricka röda viner med iaf några tanniner och tugga på lite KÖTT därtill! Denna kväll var i syrligaste laget för mina inälvor och kroppens syra-bas-balans.
Ruggigt kul att sydafrikanen lyckades knipa en 5:e plats bland 21 välselekterade bubbel från hela världen. Sensationellt bra rent ut sagt och det speglar utfallet i Göteborg väl, dock ännu tydligare då vi röstade per flight och inte totalt samt så satte vi inte poäng blint. :)

Kan tänka mig att importören Prime Wine Sweden känner sig nöjd med gratisreklamen. ;)
 

Livermore

Medlem
Om jag kommer ihåg rätt, vilket jag gör, så stod det 2000 på taittingern och inte 2002 som det stod i papperet.
Tänkte bara meddela så att allt blir rätt :)
 

Per Stade

Lege artis
Öh, jag var inte där, men ok. Tack för att jag tydligen ändå var näst bäst, trots det. :);)

tumblr_inline_mgnrdvFY2d1r03nno.jpg
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Lite grand om poängspridningen (typ, Melodifestivalen):
Högsta enskilda poänger vid blindprovningen gick enligt följande:
96p
2008 Camille Savés (jag)
2008 Camille Savés (@Sörplarn)
2005 Gatinois Millesime (TL)
2002 Loxarel 109 Gran Reserva (@Sörplarn)
1996 Dom Perignon (@Sörplarn)


94p
2002 Taittinger (Hj)
2010 Hunter's Miru Miru Reserve (@vintomas)

93p
2005 "J" Schram, Schramsberg (jag)


92p
Ett stort koppel.

Största spridningen finner vi i följande viner
2002 Loxarel 109 Gran Reserva, F-96
2005 Gatinois Millesime, 78-96p
2004 Arras BdB, 69-90p
NV Arras Brut Elite No. 601, 75-92p
2006 Llopart Ex Vite Gran Reserva, 70-92p

Flera var otroligt väl sammanhållna, faktiskt så att flera var mer sammanhållna än om man tex jämför kritiker på wine-searcher.

Nu är det sovdags här. Poäng och folk som inte klarat av att skriva namn på flighterna osv... PUH! Det blev faktiskt värre framåt natten!

Spännande och inspirerande att läsa om er provning! Skulle vara roligt att höra lite mer i detalj kring formatet.

Var tanken att samtliga deltagare skulle poängsätta samtliga viner på 100poängsskalan?
Vid vilket tillfälle under kvällen fick deltagarna veta vilka viner som serverades?
 

Livermore

Medlem
Spännande och inspirerande att läsa om er provning! Skulle vara roligt att höra lite mer i detalj kring formatet.

Var tanken att samtliga deltagare skulle poängsätta samtliga viner på 100poängsskalan?
Vid vilket tillfälle under kvällen fick deltagarna veta vilka viner som serverades?

Det var tanken, vet inte om alla gjorde det. Efter varje flight fick vi veta vilka 7 viner i druckit . Alltså väntade vi inte till efter sista flighten innan man fick veta alla viner.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det var tanken, vet inte om alla gjorde det. Efter varje flight fick vi veta vilka 7 viner i druckit . Alltså väntade vi inte till efter sista flighten innan man fick veta alla viner.
Det var bara en deltagare (med lite dålig självdisciplin) som inte poängsatte sina viner på den sista flighten.
För dem som var ovana med 100-skalan, så hade jag klistrat in en Parkerskalebild med orden "Flaw, poor, good, very good" osv. Så det var bara att ringa in lämpligt ord.
Sen var man tvungen och kryssa för endera av två rutor: Champagne / Icke Champagne.
Efter alla var klara så lade vi bort pennorna.
Sedan följde diskussion om första vinet ngn minut. Alla delade med sig av dissekeringsfynd osv.
Varje vin avslutades med en tummen upp (om man kryssat Champagne) eller tummen ner (om man kryssat ngn annan ruta).

Liten intressant anekdot:
Två viner kvar i vårt maraton, ena var Dom Perignon och andra var rejält korkskadat och inte en Champagne (enkelt att räkna vad som gått, som i Bridge). Vi var flera som verkligen önskade att Dompan var den korkskadade, för den icket korkskadade flaskan var långt från ett självklart utropstecken.

Vad jag som anordnare tog med mig:
Människor trivdes väldigt bra då prestigens kvarnsten plockats bort ur provningsformatets smäckra hals. Och då man slipper ägna all sin kraft åt att inte göra eller säga *fel* enligt talibanskolans oförlåtande normer, så kan man istället ägna allt sitt fokus på att verkligen lära sig något, att utforska vinerna, att utforska sin egen (föränderliga) smak osv.

Vad jag skall förbättra till nästa gång:
Inlämningsbart scorecard som är EXTREMT enkelt och är enkelt fylla i, SNABBT:
Namn
Score
Champagne/icket champagne
Så kan man gå hem med sina provningsanteckningar samma kväll.
 
Toppen