Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Årets viner 2014

Mattias Schyberg

Administratör
Nu är jag inte riktigt med?
Dina bästa viner från i fjol är osannolikt lockande, pockande och befinner sig under alla omständigheter högt upp på alla vinnördars önskelistor. Men:
Jag hittar dem inte i våra vinkällare eller hos någon försäljare som erbjuder dem med prislappar som våra plånböcker kan acceptera... Ergo: Så, vi är väldigt glada åt era njutningar och applåderar dem dagligen :) samtidigt som vi kickar Jante i ändalyckten, men ser inte hur detta kan ha ngn rimlig impact på våra liv. Lika lite som Broadbent's inmundigande av Lafite från 1800-talet. Good for him! Vi applåderar, önskar, drömmer, längtar...

Nu snubblar jag sidledes:

Även om en del folk här på FW fnyser åt begreppet prisvärd (missbrukat big time av sellout media ppl) så är det fortfarande försvinnande få som avnjuter '88 Krug inför varje fredagsmys, följt av '82 Petrus och '90 La Tache. De flesta av oss lever ju i en ekonomisk verklighet som inte tillåter veckovisa gulpanden av drömflaskor eller veckovisa vertikaler av Latour, Lafite och Screaming Eagle.

- Vad?
- Har inte du heller råd?
- Jamen? Vad är då problemet med prisvärdhet? För det är ju ändå DÄR vi alla till syvende og sidst landar.

Lite morgonsvammel...

Ett kasst vin blir ju aldrig mer PRISVÄRT för att det är billigt - lika lite som att ett dyrt vin av fantastisk kvalitet inte blir sämre av att kosta en miljon.

Ett billigt vin av riktigt hög kvalitet torde vara alla vinnördars våta dröm då dessa viner både är PRISVÄRDA och bör ses som FYND. Att inte gilla dessa begrepp är lite som att ogilla löneförhöjningar eller att vinna på en trisslott, vilket är en högst märklig åsikt. Låt oss därför återerövra dessa ord från de svenska populärskribenterna som har missbrukat dem genom att utropa FYND så fort en ny BiB med Ripasso har släppts!

Kan även personligen tycka att det krävs mer av vinnörden för att hitta ett FYND än att helt sonika slanta upp för att vandra i andra vinnördars fotspår, vilket enbart kräver att hålla sig uppdaterad och pynta vad det kostar. Antingen leder man eller så blir man ledd, båda har sin charm, men det är alltid den som leder som behöver kyssa alla grodor i sin jakt på FYND, vilket jag kan tycka är ett stimulerande och upplysande uppdrag. Fördelen är att den som kysser mycket grodor ganska snabbt lär sig hur man känner igen en prins i groddräkt, vilket underlättar jakten på samma sätt som att anamma mer sofistikerade jaktmetoder.

Men visst, våra plånböcker ser olika ut, dessutom varierar tjockleken ofta under livets resa, vilket även vår bedömning av PRISVÄRT tenderar att göra.

God morgon! :cigarr:
 

kristerb

Medlem
Sanslöst många fina viner passerade under 2014, ofta i sällskap med forum-kamrater.

På toppen hamnade dock bara en flaska, konstigt nog inte en Haut Brion för en gångs skull, utan 1989 Chateau Clinet, Pomerol. BYO av en god vän på restaurang i London. Kanske det bästa vin jag druckit i alla mina dagar.
 
Lite morgonsvammel...

Ett kasst vin blir ju aldrig mer PRISVÄRT för att det är billigt - lika lite som att ett dyrt vin av fantastisk kvalitet inte blir sämre av att kosta en miljon.

Ett billigt vin av riktigt hög kvalitet torde vara alla vinnördars våta dröm då dessa viner både är PRISVÄRDA och bör ses som FYND. Att inte gilla dessa begrepp är lite som att ogilla löneförhöjningar eller att vinna på en trisslott, vilket är en högst märklig åsikt. Låt oss därför återerövra dessa ord från de svenska populärskribenterna som har missbrukat dem genom att utropa FYND så fort en ny BiB med Ripasso har släppts!

Kan även personligen tycka att det krävs mer av vinnörden för att hitta ett FYND än att helt sonika slanta upp för att vandra i andra vinnördars fotspår, vilket enbart kräver att hålla sig uppdaterad och pynta vad det kostar. Antingen leder man eller så blir man ledd, båda har sin charm, men det är alltid den som leder som behöver kyssa alla grodor i sin jakt på FYND, vilket jag kan tycka är ett stimulerande och upplysande uppdrag. Fördelen är att den som kysser mycket grodor ganska snabbt lär sig hur man känner igen en prins i groddräkt, vilket underlättar jakten på samma sätt som att anamma mer sofistikerade jaktmetoder.

Men visst, våra plånböcker ser olika ut, dessutom varierar tjockleken ofta under livets resa, vilket även vår bedömning av PRISVÄRT tenderar att göra.

God morgon! :cigarr:
Det är sant, allt det du skriver här. Att få ett fantastiskt vin till lågt eller åtminstone rimligt pris är väl ingen som skulle tacka nej till. Så egentligen borde nog inte prisvärde vara ett skällsord, bland vinnördar, kan man tycka. Prisvärde torde kunna uttryckas som kvalitet/pris (frånsett att det är svårt att skapa en linjär skala för kvalitet som behövs för att dividera så), och mycket att detta förhållande är så högt som möjligt är bra, för att inte säga viktigt.
Dock så förknippas ju ord med hur de används, och det lär ju vara så "prisvärt" har blivit ett skällsord för enthusiaster av kvalitetsvin. Det är i stort sett alltid enkla eller mediokra viner som beskrivs så i allmän media. Ironiskt nog så skulle det nog de flesta sådana viner inte vara prisvärda för de flesta som föredrar kvalitetsvin. Smakar det inget vidare finns ingen anledning att betala ens 80 kronor för en flaska vin. Då finns andra former av drycker som erbjuder bättre smak till betydligt lägre literpris, som exempelvis många ölsorter (och t.o.m. en del läsk).

Med det sagt så gillar jag guldkant på tillvaron, och vill (ibland) unna mig viner som ger mig verkligt stor upplevelse, inte alltid det som har bäst kvalitet/pris förhållande.

Jag tycker att det är lite för stor besatthet av att maximera detta förhållande, generellt, speciellt i betygssättning. Får man bara kvalitetsbetyg, så torde man själv kunna väga detta mot pris, som vuxen människa som vet hur den egna privatekonomin ser ut. Om ett vin som får kvalitetspoäng 97 kostar fyra gånger mer än ett som får 95 av samma recensent, så är antagligen det senare mer prisvärt, men det går ju att räkna in själv, och behöver inte bakas in i betyget en gång till. Så sätt enbart kvalitetsbetyg, eller åtminstone ett rent kvalitetsbetyg (som inte väger in pris) och ett prisvärdesbetyg separat.
 
Last edited:

Per Stade

Lege artis
Lite morgonsvammel...

Ett kasst vin blir ju aldrig mer PRISVÄRT för att det är billigt - lika lite som att ett dyrt vin av fantastisk kvalitet inte blir sämre av att kosta en miljon.


Om det finns något som vi alla är överens om så är det väl att skräp, av vilken kategori om helst, aldrig är prisvärt.


http://[QUOTE="Matlen, post: 75322, member: 1661"]
Ett billigt vin av riktigt hög kvalitet torde vara alla vinnördars våta dröm då dessa viner både är PRISVÄRDA och bör ses som FYND. Att inte gilla dessa begrepp är lite som att ogilla löneförhöjningar eller att vinna på en trisslott, vilket är en högst märklig åsikt. Låt oss därför återerövra dessa ord från de svenska populärskribenterna som har missbrukat dem genom att utropa FYND så fort en ny BiB med Ripasso har släppts!

Ja, låt oss återerövra orden. Idag verkar det som om allt för många ord missbrukas.

Än en gång vill jag slå ett slag för forummedlemmen Anders Öhman och hans eminenta blogg, som han tyvärr inte verkar ha tid att uppdatera så ofta nuförtiden. I en bloggpost för över 2 år sedan har han diskuterat kvalité i vin.
Enligt min ringa uppfattning så skriver Anders väldigt bra förutom att han är kunnig.
Hans smaknoteringar tillhör de bästa jag har läst, ber om ursäkt alla forummedlemmar, och har upprepade gånger lockat mig att köpa de viner han skriver om. Tyvärr har vi inte riktigt samma smak, men man kan ju inte begära allt :D
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Om det finns något som vi alla är överens om så är det väl att skräp, av vilken kategori om helst, aldrig är prisvärt.



Ja, låt oss återerövra orden. Idag verkar det som om allt för många ord missbrukas.

Än en gång vill jag slå ett slag för forummedlemmen Anders Öhman och hans eminenta blogg, som han tyvärr inte verkar ha tid att uppdatera så ofta nuförtiden. I en bloggpost för över 2 år sedan har han diskuterat kvalité i vin.
Enligt min ringa uppfattning så skriver Anders väldigt bra förutom att han är kunnig.
Hans smaknoteringar tillhör de bästa jag har läst, ber om ursäkt alla forummedlemmar, och har upprepade gånger lockat mig att köpa de viner han skriver om. Tyvärr har vi inte riktigt samma smak, men man kan ju inte begära allt :D
Skakade tass med Öhman senast idag. Kunnig och lite smådryg herre. ;)
 
Toppen