Bakfyllemat

Diskussion i 'Mat & Dryck, Restaurangbesök' startad av Pomerol, 14 september 2008.

1. vintjej

vintjej Medlem

SV: Bakfyllemat

Vad lustigt att du skulle skriva det. Kollade just på ebay idag efter b12-vitamin (och faktiskt av den anledningen).
    Har hört att det ska vara jättebra att ta innan man går och lägger sig. Men vad gör just b12-vitamin?
    Själv föredrar jag pizza och litervis med cola. Fast eggs benedict är gott, men det orkar jag aldrig sno ihop.

2. J.S.

J.S. Medlem

Pizza och cola e ju helt okey det me ;) Ibland (dagen efter) orkar man ju inte stå vid spisen så då får det bli till att gynna den lokala pizzerian i stället ;D Vid alkoholintag så försämras drastiskt upptaget av B12 & Folsyra. B12 behövs bl.a. för att producera nya blodkroppar och är även viktigt för centrala nervsystemet som vid långvarig brist kan ge upphov till skador på detsamma.

3. vintjej

vintjej Medlem

Mår man alltså dåligt fär att man har ett dåligt B12-upptag när man super?
    Det fanns t o m i injektionsform på ebay, men det är lite för hard core för mig.

4. J.S.

J.S. Medlem

Äsch, det behöver du inte :) Man mår dåligt därför att alkohol ju som bekant är vätskedrivande. Man lider helt enkelt av en dålig vätske/salt balans samt brist på en del vitaminer och mineraler. Om jag orkar brukar jag redan innan läggdags intaga Jos bakfyllemat :p Det är det allra bästa tycker jag, då är man på banan rätt snart nästa dag.

Dela sidan