Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Barsac Wine Bar (Göteborg)

Mattias Schyberg

Administratör
Hörde igår talas om en nyöppnad vinbar som ligger på Viktoriagatan i Göteborg som tydligen har väldigt seriösa viner med rimliga påslag. Har helt missat detta ställe och frågar därför forumet om det är någon som har någon erfarenhet?

Tänkte eventuellt besöka baren ikväll. Vinbarer med rimlig prissättning är ju en bristvara i Göteborg fortfarande, vilket är tragiskt.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Nu är stället besökt, dessutom så träffade vi @Magnus L med vän där, vilket gjorde kvällen i kvadrat.

Vinbaren då?

image.jpg


Helt nyöppnat sedan två veckor tillbaka. Vinfilosofin är att erbjuda riktigt bra vin för rimliga pengar vilket de åstadkommer genom att frångå det klassiska påslaget i procent och istället lägga på mellan 300-600 kr per flaska nästan oavsett vad det är för vin som inhandlas (vissa undantag görs såklart med speciella och riktigt dyra rariteter).

När det gäller vin på glas så byts vinerna ut konstant så att det alltid skall kännas nytt och fräscht. Enligt deras egna ord så har vinerna på glas generellt ett påslag på 200 %. Glaspriserna varierade mellan 80-125 kr, vilket nog är ganska standard på krogen generellt, men här slipper man plonk, även om de har lite enklare vin också, men inte utan selektering.

När det gäller vinlistan så är den för tillfället relativt begränsad med stort fokus på Bourgogne och Frankrike i allmänhet. Det är inga problem att hitta vin med lite ålder. Målsättningen är att öka vinlistan efterhand, vilket lär behövas om det skall passa vinnördar som kräver stor bredd. Vi får helt enkelt hoppas att så blir fallet.

När det gäller maten så är det enklare mat de valt att satsa på, såsom chark, ost och enklare tilltugg. Själva lokalen och inredningen är spartansk och aningen steril, med stolar som påminner om de på en grekisk taverna, vilket inte direkt är bekväma stolar att vila rumpan på en längre tid.

Kvällens vin blev 2007 Sadie Family Columella, vilket blev vårt för endast 900 kr, vilket i min värld är ett kanonpris (marknadspris enligt Wine Searcher - 694 kr)

image.jpg


...och vilket vin! Sanslöst intensivt med massiv mörkröd frukt som drar åt plommon, hallon och torkade körsbär. Fin kryddighet och komplexitet med lagerblad, läder, chark och små inslag av dill och möjligen ett uns tjära och rök. Hittar även en del blyerts och mörk krossad sten.

Fylligt, intensivt och kraftfullt i munnen med fokus, balans och en längd som knappt hinner klinga av innan det är dags för nästa sipp. Unga knivskarpa tanniner och känslan är att det fortfarande finns en hel del lagringspotential kvar. Borde dessutom bli ännu bättre med mer lagring. Idag 94p, men med mersmak.

För att summera vinbaren:

Lovande ställe med trevlig och ambitiös personal med stor passion för vin. Riktigt bra priser, men de behöver förbättra bekvämligheten, då man sitter lite för obekvämt om man har tänkt att sitta länge. Jag kommer garanterat att återvända, var så säkra!

Äntligen så har Göteborg fått sin första riktiga renodlade vinbar där man har råd att dricka lika bra vin ute som hemma. Jädrar vad jag hoppas att det kommer att gå bra för dem och ni som har möjlighet att prova - tveka inte!
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Intressant... Kollade just in öppettiderna och till min förvåning hade de även öppet söndagar.:)

Verkar som de satsar helhjärtat på alkoholen.

Hur såg bubbellistan ut och hade de något kul på glas?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Återbesök igår då det kliade så förbenat i vintarmen framåt kvällen och när det är lönehelg så behöver man såklart spendera lite extra. :cigarr:

Ägarna har putsat lite på detaljerna sedan sist och bytt ut stol och bord mot lite bekvämare varianter vilket blev en trevlig överraskning. Vinlistan kan fortfarande breddas en hel del, men så länge det finns kul vin att hitta så klagar inte jag.

Då jag nyligen besökte Eriks vinbar och gillade det som tusan så kan jag dock sakna att kunna beställa vinflighter och då gärna blint, vilket gör kvällen klart roligare om man skall sitta där ett tag. Förhoppningsvis kan vi se en utveckling åt det hållet, men då behövs också större bredd på vinfronten såklart.

Chark, ost och lite söt rabarberdessert blev födan för kvällen och röd Bourgogne fick bli huvudnumret vinmässigt. Jädrigt trevlig chark och ost.

2010 Domaine Heresztyn Gevrey-Chambertin 1er Cru Les Corbeaux

image.jpg


Den som känner mig vet att jag är ganska skeptisk till Bourgogne, men jag har på senare tid stött på flertalet läckra varianter och det är nog de lite "tyngre" och stramare varianterna jag gillar bäst och denna baby är just ett sådant exempel...

Fullkomligt briljant med läckra aromer och balanserad röd frukt med knivskarp fokus och skyhög intensitet. Öppet och generöst, men inte bombastiskt, utan snarare i fullkomlig balans. Tranbär, stall, kaffe, rabarber och sandelträ i näsan primärt som under kvällen även får sällskap av jord, gulbeta, bergamott, krutrök och mentol.

Jag gick nästan upp i brygga av upphetsning. Detta är ett grymt trevligt vin, vilket jag vill ha mer av snarast! Bourgogne är dock alltid dyrt och inga undantag med detta. Strax under tusen pix på restaurang får dock anses ok för ett vin som kostar runt en femhundring retail (tror jag). 92p
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Var på återbesök i helgen. Stället har helt klart vuxit en del sedan senast och erbjuder numera lite vinprovningsflighter i samma tappning som Eriks Vinbar, för liknande pris (180 kr för fyra provglas med rött eller vitt). Klart trevligt upplägg även om vi inte nyttjade detta erbjudande just denna kväll.

Tog in en av deras senaste matskapelser också, då de har skaffat en mer renodlad kock och satsar lite mer på just detta.

Det blev lite långkok med något kött jag tyvärr glömt och polenta till detta. Polentan var grymt god och kötträtten var helt ok, men inte mer. Jag är ingen stor fan av långkok visserligen. Enkelt, rustikt och vällagat kan jag i alla fall skriva under på, vilket är rimligt på denna nivå. Prismässigt så kostar rätten inte skjortan heller (strax under 200 pix, minns inte exakt).

image.jpg

image.jpg


Först ut denna kväll så fick vi ett vitt vin serverat blint. Ett trevligt och krispigt sådant. Klassisk chardonnay-näsa med citrus och mogna päron med någon form av kalkstensliknande bakgrundston. Inga uttalade fattoner. Bra och ganska krispig syra med en lite typisk beska på slutet.

Gissningen föll på Chablis då den relativt oekade karaktären fick mig dit (eller också kände vi inte den helt enkelt). Den relativt feta frukten var nog det största frågetecknet. Inte min typ av vin i vilket fall som helst, men ett trevligt smuttevin kan jag sträcka mig till, men absolut kvalitativt om man gillar vinstilen. 85p

image.jpg

2011 Daniel & Julien Barraud Pouilly-Fuissé Alliance Vergisson

Vi gick därefter över på kvällens huvudvin. Vi tog in en flaska efter en betryggande rekommendation av Kenneth på @Fine Wines Sweden som råkade befinna sig på plats smuttandes på just detta - och med tanke på mina semesterplaner så var det ju knappast ett svårt val. ;)

2010 Au Bon Climat Pinot Noir Knox Alexander
Har druckit denna producents enklare vid ett flertal tillfällen. De brukar leverera bra, men detta är helt klart något extra. Precis så där balanserat och generöst som bra jänkare kan vara när de håller nere alkoholen en aning och inte fatar överdrivet mycket. Komplext och nyanserat med generös frukt åt körsbär, hallon och rabarber samt delikata inslag av blodapelsin och ingefära. Fina fat med lite drag av fermenterad vaniljstång (madagaskarvanilj) tillsammans med lagerblad, kanel och peppar. Hög intensitet och fin längd. Jäklar vilket läckert vin, helt utan att vara likt Bourgogne över huvud taget. 91p

image.jpg



Efter inledande mat och vin så tog vi in en enklare Bourgogne som fanns att få på glas, bara för att ha något att jämföra med. Vinet ifråga var 2013 A. et P. de Villaine Bourgogne Côte Chalonnaise La Fortune. Detta visade sig dock vara en väldigt lätt pinot, mer likt en lätt Beaujolais i ofatad stil. Massor av skogsbär, gräs och vått stendamm. Easy drinking med charm, men långtifrån en vintyp som jag uppskattar särskilt väl. 84p

image.jpg


Avslutade kvällen med ytterligare ett blindvin. Mycket fat med pinjenöt och aningen nougat med stora mängder persika i näsan. Har förmodligen aldrig känt just persika så pass tydligt i ett vin. Utöver detta en påtaglig mineralitet med aningen kattkiss och flinta. Varmt och lite eldig munkänsla fick mig att spekulera kring Marsanne/Rousanne från Rhone, men mest i brist på andra gissningar. Trevligt vin på flertalet vis, men inte fantanstiskt. 87p

image.jpg

2010 Borgo del Tiglio (Nicola Manferrari) Collio Friulano Ronco della Chiesa

Så kan det gå. Sauvignon Blanc handlade det om såklart, dessutom från Italien, vilket förklarar ett något varmare uttryck. Trots lite drag av kattkiss så trodde jag verkligen inte att det handlade om ett sådant vin, men skönt att ha lärt sig något nytt.

Grymt trevlig kväll på alla sätt och vis och alla göteborgare med vinintresse borde besöka denna vinbar och stötta de som satsar på riktigt bra vin för rimliga priser!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Var med frugan vid linnéstan för att köpa blommor tidigare idag. Kunde inte motstå att slinka in på Barsac för ett glas eller två. Det landade på en blind flight med fyra röda. :bäver:

Det gick väl sådär lagom bra, men nöjd blir man ju förmodligen aldrig i denna ödmjukhetssport (väldigt svensk sport har jag fått lära mig dessutom, tack @vintomas). ;)

Vin 1. Rödbärigt med lätt till medelfyllig kropp. Inslag av plommon, röda vinbär, valeriana (träig ört), viol, mynta och blyerts. Hög syra med finkalibriga tanniner och ett heltorrt stramt avslut.

Ganska generisk men rakryggad italienare var det första som dök upp i huvudet. Borde handla om en Chianti med backup på en lättare Bordeaux. Har förväxlat dessa förr...

Facit: 2008 Piccini Chianti Classico Poggio Teo

Full pott! :) Ganska gott och lättdrucket dessutom. 85p

Vin 2. Medelfylligt med mörk frukt, stall och en rejäl dos av kokta grönsaker (sparris, tomat och kål) ihop med lite drag av järnig mineralitet, lite lavendel och kryddnejlika samt torkade kryddor. Kompetent men vass syra med viss stramhet och aningen beskt avslut.

Fick ingen direkt känsla av varken druva eller ursprung, men misstänkte att det kunde handla om något naturvin av något slag. Gissade lite omotiverat på en Montepulciano d'Abruzzo då jag drack ett sådant nyligen och varför inte tänkte jag. :confused:

Facit: 2011 Alain Graillot Crozes-Hermitage

Va faaan, detta är ju ett vin som inte borde GÅ att missa kan man tycka. :( Klassiskt vin, men denna flaska var allt annat än typisk även efter avtäckning. Antingen var det aningen defekt (kokt) eller också är årgången undermålig och udda. Långtifrån en Graillot så som jag anser att den bör smaka, men visst finns där en del kvaliteter ändå. 86p

Vin 3. Kryddigt och rejält fatat med plommon, torkade körsbär, vanilj, tjära och lagerblad med lite lakrits i bakgrunden. Bra intensitet och relativt fyllig kropp med rejäla tanniner och schysst längd.

Allt pekade mot Spanien, men Rioja kändes orimligt med tanke på de kraftiga tanninerna. Gick på Ribera del Duero och såklart Tempranillo.

Facit: 2010 Aventino Ribera del Duero 200 barrels

Klart schysst spanjor som levererar bra och träffar helt rätt. Full pott på min gissning dessutom. :) 88p

Vin 4. Hysat svalt men fruktigt till tusen med mängder av svarta vinbär, gummi och fat. Grönt med tydliga drag av sparris och mynta. Bra syra och viss tannin. Lite sötma i avslutet.

Nya världen utan tvekan. Borde handla om en chilienare med tanke på svartvinbärstonen av såpass syntetiskt slag. Cabernet Sauvignon och Chile blir gissningen. Alternativt samma druva men från Australien...

Facit: 2013 Pérez Cruz Cot Limited Edition

Rätt land men tyvärr fel druva. :( Tycker dock ofta att de flesta druvvarianter från denna producent brukar smaka likadant, dvs svartvinbärssaft. Trist vin men det levererar rimligt för sin prisklass måste sägas. 84p

image.jpg


:cigarr:
 

Appel

Medlem
Åker ni från Svingeln till Linnéstaden för att köpa blommor :rolleyes:? Du vet väl att de även säljer blommor på er/vår sida av stan?
Jag måste precis ha missat dig på Barsac. Jag tog mig dit direkt efter jobbet för att få ett glas vin innan Blåvitt.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Åker ni från Svingeln till Linnéstaden för att köpa blommor :rolleyes:? Du vet väl att de även säljer blommor på er/vår sida av stan?
Jag måste precis ha missat dig på Barsac. Jag tog mig dit direkt efter jobbet för att få ett glas vin innan Blåvitt.
Det var som tusan. Synd att vi missade varann! Angående blommorna så är min fru lite tokig, hon hade sett något hon gillade där och behövde ha med mig som packåsna. Min motivation var att jag visste att vi skulle passera Barsac. ;)

Drack du något kul?
 

Appel

Medlem
Ok :).
Jag åker över hela stan för att köpa kinamat (Canton House). Det kan väl anses som ungefär samma sak.
Barsac tycker jag är helt fantastiskt. Nästa gång vi kör en BYOB en lördag så skulle jag verkligen inte ha något emot att gå dit efteråt.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jo, igår var det dags att besöka Barsac ännu en gång. Man kan ju tro att dagen innan midsommarafton borde innebära en lugn och tom lokal, men icke då. Inte riktigt fullsatt, men riktigt bra med folk vilket drar upp stämningen några snäpp. Detta ställe blir bara bättre och bättre för varje besök!

Jag och frun bestämde oss snabbt för att det fick bli en flaska vin och lite mat. Kände sug efter Bordeaux och valet landade på en 2010 Château Cantemerle, som gentilt dekanterades världsvant av vår Sommelier.

En riktigt ung historia skulle det visa sig, men trots babyfett så känns det aldrig svårdrucket eller överdrivet stramt. Rent och tämligen fruktigt med fin balans och medelfyllig kropp. Friska syror och hygglig längd, men aningen outvecklat. Inslag av plommon, svarta vinbär, vanilj, kaffe och ceder i ganska typisk stil. Väldigt korrekt och välgjort, men det saknar det lilla extra som krävs för de riktigt höga poängen. Riktigt gott och trevligt oavsett. 90p

image.jpg


En Bordeaux behöver såklart lite protein. Frun nöjde sig med en mycket trevlig charktallrik medan jag själv tog in lite sidfläsk(?) med vitabönspuré som smakade smått fantastiskt. Härlig krispig svål med perfekt avvägda smaker. Härlig tyngd utan att kännas klumpigt. Jag blev smått lyrisk och vinet växte några tum ihop med maten. Rejäl och rustik rätt med lagom mycket finess.

image.jpg


Strax efter måltiden så fick vi in två svarta glas med blindvin att gissa på vilket blev en trevlig bonus medan maten fick smälta och lämna plats till lite sötsaker!

Första vinet var tämligen lätt att identifiera. Fylligt med mycket smörkola, kaffe och svarta vinbär med ett uns dill. Snabbt så hamnade vi i USA med Spanien som alternativ. Blev dessutom ganska imponerad av vinet. Härlig frukt utan att kännas bombastiskt. Möjligen är smörkolan väl dominant, men den stör aldrig nämnvärt. 89p

Facit:

image.jpg

2012 Robert Mondavi Winery Cabernet Sauvignon Napa Valley

Riktigt bra QPR. Ett klockrent vin att köpa lådvis av med tanke på det låga priset och den generösa smaken!

Svart vinglas nr 2 var klart lurigare att gissa på. Slankt och aningen tunt med bra syra och tydliga drag av stall, lingon, örter, lavendel, oxidation och jäst. Fick även lite persikavibbar. Traditionellt vin med mycket "naturvinskaraktär", utan tvekan från Italien eller Frankrike. Ingen druvkaraktär att zooma in på; här blir det att hugga grovt. "Någon form av naturvin" var allt jag förmådde säga slutligen. Inget för mig. 84p

Facit:

image.jpg

2011 Les Debonnaires Chinon

Till efterrätt så serverades lite trevlig citronmojäng(?) till frun och lite vaniljpannacotta med rabarbersås, plommon och lite fantastiskt trevlig honeycomb crunch. Så jäkla gott och balanserat med mycket nyanser! Till detta lite enkel Moscato d'Asti som smakade koncentrerad sommar med fläderblom i mängder. Friskt och trevligt, men jag missade tyvärr att memorera vinet.

image.jpg

image.jpg


Supernöjd med kvällen och plånboken kändes inte våldtagen heller, vilket är en skön känsla när man haft en helkväll med mängder av gott vin i glasen och magarna fulla av vällagad "comfort food" med världens bästa fru. Vi fick även en pratstund med kocken denna gång då vi var lite nyfikna på lite recepthemligheter, speciellt den häftiga och krispiga honeycomben. Det är bara att konstatera att Barsac inte bara har lyckats hitta en duktig och entusiastisk kock, hon är dessutom så gemytlig och härlig som person att vi blev alldeles varma i hjärtat. Stor tumme upp!

Helhetskänslan är familjär, robust och proffsig utan minsta pretentioner. :)
 

Appel

Medlem
Jo, igår var det dags att besöka Barsac ännu en gång. Man kan ju tro att dagen innan midsommarafton borde innebära en lugn och tom lokal, men icke då. Inte riktigt fullsatt, men riktigt bra med folk vilket drar upp stämningen några snäpp. Detta ställe blir bara bättre och bättre för varje besök!

Jag och frun bestämde oss snabbt för att det fick bli en flaska vin och lite mat. Kände sug efter Bordeaux och valet landade på en 2010 Château Cantemerle, som gentilt dekanterades världsvant av vår Sommelier.

En riktigt ung historia skulle det visa sig, men trots babyfett så känns det aldrig svårdrucket eller överdrivet stramt. Rent och tämligen fruktigt med fin balans och medelfyllig kropp. Friska syror och hygglig längd, men aningen outvecklat. Inslag av plommon, svarta vinbär, vanilj, kaffe och ceder i ganska typisk stil. Väldigt korrekt och välgjort, men det saknar det lilla extra som krävs för de riktigt höga poängen. Riktigt gott och trevligt oavsett. 90p

Visa bifogad bild 4319

En Bordeaux behöver såklart lite protein. Frun nöjde sig med en mycket trevlig charktallrik medan jag själv tog in lite sidfläsk(?) med vitabönspuré som smakade smått fantastiskt. Härlig krispig svål med perfekt avvägda smaker. Härlig tyngd utan att kännas klumpigt. Jag blev smått lyrisk och vinet växte några tum ihop med maten. Rejäl och rustik rätt med lagom mycket finess.

Visa bifogad bild 4320

Strax efter måltiden så fick vi in två svarta glas med blindvin att gissa på vilket blev en trevlig bonus medan maten fick smälta och lämna plats till lite sötsaker!

Första vinet var tämligen lätt att identifiera. Fylligt med mycket smörkola, kaffe och svarta vinbär med ett uns dill. Snabbt så hamnade vi i USA med Spanien som alternativ. Blev dessutom ganska imponerad av vinet. Härlig frukt utan att kännas bombastiskt. Möjligen är smörkolan väl dominant, men den stör aldrig nämnvärt. 89p

Facit:

Visa bifogad bild 4321
2012 Robert Mondavi Winery Cabernet Sauvignon Napa Valley

Riktigt bra QPR. Ett klockrent vin att köpa lådvis av med tanke på det låga priset och den generösa smaken!

Svart vinglas nr 2 var klart lurigare att gissa på. Slankt och aningen tunt med bra syra och tydliga drag av stall, lingon, örter, lavendel, oxidation och jäst. Fick även lite persikavibbar. Traditionellt vin med mycket "naturvinskaraktär", utan tvekan från Italien eller Frankrike. Ingen druvkaraktär att zooma in på; här blir det att hugga grovt. "Någon form av naturvin" var allt jag förmådde säga slutligen. Inget för mig. 84p

Facit:

Visa bifogad bild 4322
2011 Les Debonnaires Chinon

Till efterrätt så serverades lite trevlig citronmojäng(?) till frun och lite vaniljpannacotta med rabarbersås, plommon och lite fantastiskt trevlig honeycomb crunch. Så jäkla gott och balanserat med mycket nyanser! Till detta lite enkel Moscato d'Asti som smakade koncentrerad sommar med fläderblom i mängder. Friskt och trevligt, men jag missade tyvärr att memorera vinet.

Visa bifogad bild 4323
Visa bifogad bild 4324

Supernöjd med kvällen och plånboken kändes inte våldtagen heller, vilket är en skön känsla när man haft en helkväll med mängder av gott vin i glasen och magarna fulla av vällagad "comfort food" med världens bästa fru. Vi fick även en pratstund med kocken denna gång då vi var lite nyfikna på lite recepthemligheter, speciellt den häftiga och krispiga honeycomben. Det är bara att konstatera att Barsac inte bara har lyckats hitta en duktig och entusiastisk kock, hon är dessutom så gemytlig och härlig som person att vi blev alldeles varma i hjärtat. Stor tumme upp!

Helhetskänslan blir familjär, robust och proffsig utan minsta pretentioner. :)
Det är så härligt att se att någon fortfarande går ut på krogen när man själv nuförtiden sitter i sitt hus och häckar med två skrikandes barn.
Robert Mondavis "enklare" cab är ett grymt uppskattat vin i vårt hushåll. Vi har lagt undan några men det kanske är dags att lägga undan några fler.
Nästa gång jag är där så skall jag även prova deras mat. Det har inte funnits tid för det än.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det är så härligt att se att någon fortfarande går ut på krogen när man själv nuförtiden sitter i sitt hus och häckar med två skrikandes barn.
Utvecklingspotentialen ligger alltså i att Barsac genast borde börja erbjuda barnpassning, ansiktsmålning samt skaffa ett bollhav så du och frun kan komma till lite oftare i lugn och ro? ;)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Var på besök igen igår. Det har ju trots allt gått ett par veckor sedan sist. Det blev lite härliga smårätter där främst Cevishen och rätten med rödbeta, parmesan och rostade hasselnötter med brynt smör imponerade mest. Cevishen tillsammans med en underbar Vouvray och rödbetsrätten med en någorlunda mogen Barolo (var sugen på lite tannin, så en perfect match var ju aldrig aktuellt). Utöver detta så blev det lite varmrökt lax i mitten med lite trevlig och något udda Viognier från Rhône (bara en slatt så jag skippar att bedöma det, men den hade mycket drag av funk och kött samt rökiga inslag och fyllig kropp med lite tyngre gul frukt. Trevligt vin, men det hamnade i skuggan av de övriga vinerna denna kväll).

Totalt sett en mycket trevlig upplevelse, både ur ett vin- och matperspektiv! Lite chark avslutade kvällen men jag missade att fota, men jag tror ni kan ana hur det såg ut. ;)

image.jpg

image.jpg

image.jpg


2013 Abbaye de Marmoutier Vouvray Clos de Rougemont

image.jpg


En biodynamisk historia som får en att fundera på om det inte ligger mycket i att dessa vinmakare har en tendens att lyckas lite extra bra med sina viner många gånger. Helt underbart charmigt vin med skön äppelfruktighet av det rejält mogna slaget, på gränsen till boket. Det bjuder även på gula plommon, torkade aprikoser, lime, flinta och honung med skön sprits och antydan till restsötma i den långa eftersmaken. Fin syra och balans. Supergott! Landar det på 89p, men kanske blev jag lite snål på grund av det låga priset (under 200 pix per flaska retail och en hundralapp per glas på plats).

Huvudnumret denna kväll blev lite underbar och härlig Barolo...

2005 M. Marengo Barolo Vecchie Vigne Brunate

image.jpg


Lagom moget med mycket kraft och struktur intakt. Det biter ifrån bra och känns relativt stort och fruktdrivet med stora mängder mörka körsbär, nypon, tobak och en del lakrits ihop med ceder, kakao, tjära och några kvistar dill. Superintensivt med svinbra längd och skön balans. En aning alkoholhetta, men inte så det stör. Fick lite Priorat-vibbar, men av klart slankare slag. 92p utan tvekan, men det saknade möjligen ett uns komplexitet och personlighet. Lite åt det internationella hållet.

Kanske har forumets baroloexperter lite koll på detta vin? Ping @Larseman och @Rexel
 
Toppen