Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ber om hjälp ”vinkällarprojekt”

Ignatius

Medlem
Hej vänner!

Eftersom vinintresset ökat lavinartat och likaså antalet flaskor bestämde jag mig i våras på att påbörja projekt ”vinkällare” men har nu stött på problem. Det verkar finnas många kunniga personer med erfarenhet här på forumet som jag hoppas kan hjälpa mig.

Jag har en liten källare i förrådet, som tidigare fungerat som en matkällare, ca 2x2 m. Den är byggd av gammal (ej bränd) tegel någon gång under tidigt 1900-tal. Den är ej isolerad annat än med den tjocka tegelvägen. Den översta delen (husets sockel) är ovan marknivå och uppmvärms förmodligen av solen.

Nu till mitt problem: värmen i källaren är ca 18-19 C samt att luftfuktigheten ligger runt 95%. Nu vet jag att årets sommar är extrem men det uppmättes höga värden också i våras i källaren varpå något måste göras.

Hur får jag ner luftfuktigheten? Och hur får jag ner värmen? Bör jag isolera taket (ca 7-9 cm betong som utgör golvet i förrådet? Bör jag också isolera själva golvsockeln som ligger ovan marknivå - med vad i så fall?

Med vänlig hälsning,
C
 

Pontus

Medlem
Hej vänner!

Eftersom vinintresset ökat lavinartat och likaså antalet flaskor bestämde jag mig i våras på att påbörja projekt ”vinkällare” men har nu stött på problem. Det verkar finnas många kunniga personer med erfarenhet här på forumet som jag hoppas kan hjälpa mig.

Jag har en liten källare i förrådet, som tidigare fungerat som en matkällare, ca 2x2 m. Den är byggd av gammal (ej bränd) tegel någon gång under tidigt 1900-tal. Den är ej isolerad annat än med den tjocka tegelvägen. Den översta delen (husets sockel) är ovan marknivå och uppmvärms förmodligen av solen.

Nu till mitt problem: värmen i källaren är ca 18-19 C samt att luftfuktigheten ligger runt 95%. Nu vet jag att årets sommar är extrem men det uppmättes höga värden också i våras i källaren varpå något måste göras.

Hur får jag ner luftfuktigheten? Och hur får jag ner värmen? Bör jag isolera taket (ca 7-9 cm betong som utgör golvet i förrådet? Bör jag också isolera själva golvsockeln som ligger ovan marknivå - med vad i så fall?

Med vänlig hälsning,
C
Luftfuktigheten kan du få ner på olika sätt:
1. Minska fuktvandring underifrån om det är ett problem (vet inte hur golvet ser ut?)
2. Täta så att det inte kommer in varm luft utifrån om det är ett problem
3. Om inte 1 eller 2 fungerar - med en avfuktare som 'vaktar' runt 70%.

För att få ner temperaturen är du inne på rätt spår. Isolera tak och ev överdel av väggar. Eftersom det är så litet kan du testa att sätta dit lite frigolitskivor provisoriskt (tunna spikar eller lite montagelim), det borde göra stor skillnad ganska omgående.

Lycka till!
 
Toppen