Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Beställningar mellan butik (TS)

Boletus

Medlem
(Admin får gärna flytta posten om den inte hör hemma här!)
I helgen upptäckte jag ett vin jag ville pröva. Enligt bolagets hemsida var det med i ett TS-släpp i mars och slut i hela landet, förutom ett fåtal flaskor i en butik på den där andra kusten. Idag var jag på mitt lokala bolag och frågade om de kunde ringa till den andra butiken och be dem skicka över flaskorna. De ringde men butiken på andra kusten vägrade skicka flaskorna. Enligt dem var "de nya direktiven" att de inte skickar varor mellan butiker och hänvisade till hemsidan. Personalen i min butik var häpna men de brukar inte få förfrågningar av det slaget så de var osäkra på vad som gällde. Jag hittar inget på hemsidan som stöder de här nya direktiven.

Någon som hört mer om detta? Jag var less på den (dåligt motiverade) reducerade servicen redan innan men det här var droppen.
 
(Admin får gärna flytta posten om den inte hör hemma här!)
I helgen upptäckte jag ett vin jag ville pröva. Enligt bolagets hemsida var det med i ett TS-släpp i mars och slut i hela landet, förutom ett fåtal flaskor i en butik på den där andra kusten. Idag var jag på mitt lokala bolag och frågade om de kunde ringa till den andra butiken och be dem skicka över flaskorna. De ringde men butiken på andra kusten vägrade skicka flaskorna. Enligt dem var "de nya direktiven" att de inte skickar varor mellan butiker och hänvisade till hemsidan. Personalen i min butik var häpna men de brukar inte få förfrågningar av det slaget så de var osäkra på vad som gällde. Jag hittar inget på hemsidan som stöder de här nya direktiven.

Någon som hört mer om detta? Jag var less på den (dåligt motiverade) reducerade servicen redan innan men det här var droppen.
Provat att chatta med dem via hemsidan? Jag har fått flaskor skickade melon butiker men det var väldigt länge sedan
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
(Admin får gärna flytta posten om den inte hör hemma här!)
I helgen upptäckte jag ett vin jag ville pröva. Enligt bolagets hemsida var det med i ett TS-släpp i mars och slut i hela landet, förutom ett fåtal flaskor i en butik på den där andra kusten. Idag var jag på mitt lokala bolag och frågade om de kunde ringa till den andra butiken och be dem skicka över flaskorna. De ringde men butiken på andra kusten vägrade skicka flaskorna. Enligt dem var "de nya direktiven" att de inte skickar varor mellan butiker och hänvisade till hemsidan. Personalen i min butik var häpna men de brukar inte få förfrågningar av det slaget så de var osäkra på vad som gällde. Jag hittar inget på hemsidan som stöder de här nya direktiven.

Någon som hört mer om detta? Jag var less på den (dåligt motiverade) reducerade servicen redan innan men det här var droppen.
SB har gått ut med att det inte går att beställa från TS-sortimentet under pågående pandemi. Däremot är det lite otydligt om det enbart gäller från depå eller om det även gäller mellan butiker. Det jag hört är att det inte går alls, vare sig från depå eller mellan butiker.

Så här står det på SB:
Tillfälligt sortiment går inte att beställa
  • Vårt tillfälliga sortiment finns som vanligt i butiker med detta sortiment. Söker du upp en dryck här på webbplatsen kan du se vilka butiker som har den.
  • Samtliga Systembolaget-butiker har också möjlighet att ta hem drycker ur sortimentet om det finns en lokal efterfrågan. Det gör att drycker i Tillfälligt sortiment kan finnas i fler butiker än i vanliga fall.
  • Däremot går det inte att beställa ur Tillfälligt sortiment via systembolaget.se eller beta.systembolaget.se sedan lördag 21 mars. Butikerna kan inte heller göra beställningar åt enskilda kunder.
 
Trådskapare
Boletus

Boletus

Medlem
SB har gått ut med att det inte går att beställa från TS-sortimentet under pågående pandemi. Däremot är det lite otydligt om det enbart gäller från depå eller om det även gäller mellan butiker. Det jag hört är att det inte går alls, vare sig från depå eller mellan butiker.

Så här står det på SB:
Tillfälligt sortiment går inte att beställa
  • Vårt tillfälliga sortiment finns som vanligt i butiker med detta sortiment. Söker du upp en dryck här på webbplatsen kan du se vilka butiker som har den.
  • Samtliga Systembolaget-butiker har också möjlighet att ta hem drycker ur sortimentet om det finns en lokal efterfrågan. Det gör att drycker i Tillfälligt sortiment kan finnas i fler butiker än i vanliga fall.
  • Däremot går det inte att beställa ur Tillfälligt sortiment via systembolaget.se eller beta.systembolaget.se sedan lördag 21 mars. Butikerna kan inte heller göra beställningar åt enskilda kunder.
Tack! Det är som du säger inte helt tydligt, men går ju att tolka ovanstående som att beställning mellan butik inte är möjligt. Är väl bara att hoppas på att de släpper på den här dårskapen snart.
 

Ekdahl

Medlem
Tack! Det är som du säger inte helt tydligt, men går ju att tolka ovanstående som att beställning mellan butik inte är möjligt. Är väl bara att hoppas på att de släpper på den här dårskapen snart.
Jag fick samma besked i början av sommaren.

Om jag får vara lite cynisk så tror jag SB ”passar på” att inte återinföra beställning mellan butiker igen. Tillfälligt indragen service blir evigt tillfälligt indragen (utan någon ytterligare kommentar från SB) och är väl ett utmärkande drag för monopolistisk service?
 

The Wall

Medlem
SB har gått ut med att det inte går att beställa från TS-sortimentet under pågående pandemi. Däremot är det lite otydligt om det enbart gäller från depå eller om det även gäller mellan butiker. Det jag hört är att det inte går alls, vare sig från depå eller mellan butiker.

Så här står det på SB:
Tillfälligt sortiment går inte att beställa
  • Vårt tillfälliga sortiment finns som vanligt i butiker med detta sortiment. Söker du upp en dryck här på webbplatsen kan du se vilka butiker som har den.
  • Samtliga Systembolaget-butiker har också möjlighet att ta hem drycker ur sortimentet om det finns en lokal efterfrågan. Det gör att drycker i Tillfälligt sortiment kan finnas i fler butiker än i vanliga fall.
  • Däremot går det inte att beställa ur Tillfälligt sortiment via systembolaget.se eller beta.systembolaget.se sedan lördag 21 mars. Butikerna kan inte heller göra beställningar åt enskilda kunder.
Förut (för något år sedan och bakåt i tiden) gick det utmärkt att be sin lokala sovjetbolagsbutik att ta hem flaskor från mer avlägsna butiker. För några månader sedan (innan pandemin) tyckte jag mig märka en förändring till det sämre; beställningar skulle i första hand göras från varudepån och mer eller mindre endast i nödfall från andra butiker. Vidare har jag ett svagt minne av att lokala butiker numera ska skicka tillbaka hyllvärmare från tillfälliga sortimentet till varudepån för vidare distribution till butiker med hög efterfrågan, men jag har inte riktigt klart för mig hur lång tid som måste förflyta mellan lanseringsdag och bäst-före-på-hyllan-datum.

Med tanke på att fraktkostnaden för en flaska uppgår till cirka 30 kronor (vill jag minnas, iaf för ett antal år sedan) kan det möjligen ha börjat kosta lite pengar plus administrativ tid när flaskor ska skickas kors och tvärs över landet. Förståeligt? Kanske. På en fri marknad skulle en butikskedja säga "vi har flaskan i Karesuando och det kostar dig 30 kr att få hit den" (eller 0 kronor om man är en bra kund), vilket man som konsument förmodligen skulle tycka är rimligt, iaf om man är bosatt ganska långt söder om Karesuando, som tex i Stockholm eller ännu längre bort som tex Bjärnum.

Nu lider ju dessvärre Sverige av ett det föreligger ett försäljningsmonopol som, om jag inte minns fel, har utlovat att "alla artiklar i ordinarie sortimentet går att beställa". Ja, det är ju behjärtansvärt, men tillfälliga sortimentet då? För oss som bor i närheten av en storstad kan vi ju komma över en flaska med viss restid och lite köande, men om man råkar bo lite längre bort då, som tex Norrköping? Ja då blir det ju svårare. Eller helt omöjligt om man inte vill åka till Stockholm förstås. Här blir löftet om att tillhandahålla alla artiklar lite ihåligt; du får bara dricka de ordinarie artiklar som vi behagar ta hem till dig, vill du ha något extra får du hämta det i annan butik själv. Poängen med detaljhandel är väl att bli av med sina varor så fort som möjligt, eller har jag missat något? Är det någon som tror att de enda kvarvarande sju flaskorna 2018 Felton Road Bannockburn Chardonnay från lanseringen 19 maj 2020 kommer att köpas i brådrasket av Östersunds invånare? Inget ont om jämtar eller Östersundsbor, men jag anar att efterfrågan på nämnda vin inte är direkt alarmerande norröver. En och annan Stockholmare på väg med bil till eller från Åre lär i alla fall bli ganska glatt överraskad, och det är ju alltid något. Letar du efter de kvarvarande 4 st 2017 Ridge Lytton Springs med lanseringsdatum 14 februari 2020? Då kan du se fram emot en resa till Växjö, och förmodligen även en returresa hem.

Hur ska man då gå tillväga? Tja, ett sätt är att skapa en lokal efterfrågan på ett vin som man vill ska dyka upp i den lokala butiken, förslagsvis genom att prata med butikschefen innan ett släpp och be att denne tar hem en låda. Tyvärr hjälper inte det för de redan förrymda flaskorna som samlar damm ute i landet istället för i konsumenternas källare.
 

Per Stade

Lege artis
Som påpekats ovan så går det inte längre att beställa varor mellan butikerna. Skälet anges vara Coronapandemin. Jag har ofta gjort det när det har varit en tillfällig lansering och det har varit slut i depån. På grund av kraftigt vikande försäljning i de lokala butikerna (inga norska kunder) så verkar det som att de inte tar in något av det tillfälliga sortimenten längre. Så nu är jag helt blåst på de tillfälliga lanseringarna.
Omsättningen på bolagen här i stan har på grund av den stängda norska gränsen sjunkit katastrofalt. Hur mycket vet jag inte men av min svärson, som jobbar i en butik i Svinesund (i en helt annan bransch), har jag hört att deras omsättning har sjunkit med 90%.
 

Kalle A

Medlem
Som påpekats ovan så går det inte längre att beställa varor mellan butikerna. Skälet anges vara Coronapandemin. Jag har ofta gjort det när det har varit en tillfällig lansering och det har varit slut i depån. På grund av kraftigt vikande försäljning i de lokala butikerna (inga norska kunder) så verkar det som att de inte tar in något av det tillfälliga sortimenten längre. Så nu är jag helt blåst på de tillfälliga lanseringarna.
Omsättningen på bolagen här i stan har på grund av den stängda norska gränsen sjunkit katastrofalt. Hur mycket vet jag inte men av min svärson, som jobbar i en butik i Svinesund (i en helt annan bransch), har jag hört att deras omsättning har sjunkit med 90%.

Jag har drabbats på så sätt att jag inte kan åka från Oslo och hämta ut det jag beställt... Än så länge har de hållit kvar flaskorna i butiken (det kanske beror på att de troligen har gott om plats...) så jag hoppas att de gör så till jag har lov att åka och hämta dem...suck
Men ja, att omsättningen sjunkit med över 90 % verkar stämma på mycket i dina trakter.
 

lukastollig

Pudelfantast
Jag är övertygad om att systembolaget bara tar coronaepidemin som ursäkt för att kunna skära i sina transportkostnader. De hävdar minskad transportkapacitet. Alla övriga branscher skickar paket precis som vanligt och vi får ju stundligen och dagligen rapporter om att distanshandeln ökat under pandemin, man har alltså trots corona lyckats öka antalet transporter. Möjligen har tiden det tar att få hem sitt paket ökat något, men det kan i alla fall jag lätt acceptera. Nä, det ligger i första hand ekonomiska överväganden bakom systembolagets strategi, och jag gissar att denna åtgärd blir bland de sista att avskaffas när pandemin är över, om den inte permanentas för all framtid, vilket det också finns klar risk för.
 

lukastollig

Pudelfantast
Skickade precis detta till SB. Återkommer om jag får svar.


Hej
Ni har under våren och sommaren, med Covid-19 pandemin som motivering, avskaffat möjligheten att beställa artiklar från tillfälliga sortimentet. Det drabbar oss intresserade konsumenter, som inte har turen att bo i någon av storstadsregionerna, hårt. Det finns för oss ingen som helst möjlighet att få tag på många spännande, goda och på annat sätt attraktiva produkter. Att köra 15-20 mil kan inte ses som ett realistiskt alternativ. Om jag minns rätt har detta motiverats med bristande transportkapacitet. Jag undrar nu hur det kommer sig att alla aktörer i övriga branscher klarar att tillhandahålla helt normal service vad gäller att skicka produkter, ja till och med klarat att möta den ökade efterfrågan som setts vad gäller distanshandel? Hur kommer det sig att ni, som enda aktör, inte klarar att upprätthålla normala transporter? Om det verkligen föreligger en kapacitetsbrist, varför inte förlänga leveranstiden? Jag tror mycket få av era kunder skulle uppfatta det som ett problem. Det är ju inte för omedelbar konsumtion man beställer viner från andra butiker eller tillfälliga sortimentet.

Som ni säkert förstår är jag, som boende långt från någon butik som får tilldelning av de mer attraktiva produkterna i tillfälliga sortimentet, mycket missnöjd med er strategi. Som monopolister anser jag att ni har ett mycket större ansvar än övrig detaljhandel gentemot era kunder. Jag ber er ompröva er strategi och undrar när, eller (i värsta fall) om, ni kommer att tillåta beställningar dels från tillfälliga sortimentet, dels mellan butiker, igen. Vad hände med ert löfte att hela sortimentet skulle vara tillgängligt i hela landet?

Med vänliga hälsningar
Lukas Tollig
 

Per Stade

Lege artis
Jag är övertygad om att systembolaget bara tar coronaepidemin som ursäkt för att kunna skära i sina transportkostnader. De hävdar minskad transportkapacitet. Alla övriga branscher skickar paket precis som vanligt och vi får ju stundligen och dagligen rapporter om att distanshandeln ökat under pandemin, man har alltså trots corona lyckats öka antalet transporter. Möjligen har tiden det tar att få hem sitt paket ökat något, men det kan i alla fall jag lätt acceptera. Nä, det ligger i första hand ekonomiska överväganden bakom systembolagets strategi, och jag gissar att denna åtgärd blir bland de sista att avskaffas när pandemin är över, om den inte permanentas för all framtid, vilket det också finns klar risk för.

Det går mycket snabbare att få hem beställningar från Philipson än tidigare. :)
 

lukastollig

Pudelfantast
Fick svar från SB redan idag, se nedan. Verkar som vi inte behöver leva med eländet alltför länge till i alla fall.


Hej Lukas!

Tack för ditt mejl och dina synpunkter om vårt Tillfälliga sortiment.

Jag förstår din frustration över att inte kunna beställa detta sortiment till din butik som tidigare.

Coronapandemin gjorde som du vet att vi var tvungna att göra prioriteringar precis som du skriver när det gäller beställningar, och främst har det berott på kapacitetsbrist. Vi har successivt byggt ut kapaciteten med omfördelningar mellan depåer, nyanställningar och andra åtgärder. I grunden är det hemleveransbeställningarna som skapat detta eftersom dessa har ökat väldigt mycket av förståeliga skäl under pandemin.

Vi strävar alltid efter att hålla en fungerande grundservice till våra kunder, och hur jobbigt vi än tyckt det har varit, var vi tvungna att pausa TS-beställningarna. Även om det är få flaskor som beställs i varje order tar det tid att administrera detta.

Att det varit en paus har vi hela tiden varit medvetna om och det har varit vår ambition att så fort som det är möjligt släppa på det igen. Jag kan glädja dig med att vi kommer öppna upp för detta under hösten, men just nu kan jag inte ge dig ett exakt datum.

Ett grundproblem när vi nu har ökat antalet butiker med TS-varor är att det också ska räcka till hela landet. Fördelningen baseras på tidigare efterfrågan och försäljning. De exklusiva varorna finns ofta i väldigt begränsad mängd och räcker inte till att fördela på alla våra ca 450 butiker. Dessutom vill vi inte att varor ska bli stående på butikerna utan att sälja. Särskilt när det finns efterfrågan på andra butiker där varorna tagit slut. Internleveranser är ett dyrt och miljömässigt dåligt alternativ, som dessutom tar mycket tid i anspråk för personalen. Men även här pågår ett arbete för att öppna upp detta på sikt.

Butikerna har också möjlighet att beställa varor ur TS-sortimentet, men det måste finnas en efterfrågan från flera kunder, inte bara från en kund.

Jag hoppas detta gav svar på dina frågor. Hör gärna av dig till oss igen, och håll gärna utkik på vår hemsida, uppdateringar kommer om TS-sortimentet.

Trevlig dag!

Med vänlig hälsning

Torbjörn
Kommunikatör

Systembolagets Kundtjänst
0771-83 83 00
Systembolaget AB, 10384 Stockholm
 

A-M

Medlem
(Admin får gärna flytta posten om den inte hör hemma här!)
I helgen upptäckte jag ett vin jag ville pröva. Enligt bolagets hemsida var det med i ett TS-släpp i mars och slut i hela landet, förutom ett fåtal flaskor i en butik på den där andra kusten. Idag var jag på mitt lokala bolag och frågade om de kunde ringa till den andra butiken och be dem skicka över flaskorna. De ringde men butiken på andra kusten vägrade skicka flaskorna. Enligt dem var "de nya direktiven" att de inte skickar varor mellan butiker och hänvisade till hemsidan. Personalen i min butik var häpna men de brukar inte få förfrågningar av det slaget så de var osäkra på vad som gällde. Jag hittar inget på hemsidan som stöder de här nya direktiven.

Någon som hört mer om detta? Jag var less på den (dåligt motiverade) reducerade servicen redan innan men det här var droppen.
Tyvärr stämmer det och det är pga coronaviruset, man får bara beställa från huvudlagret. Konstig regel.
 
Toppen