Blindprovning

Diskussion i 'Vin' startad av Jos, 29 april 2009.

1. Jos

Jos Medlem

Jag är sugen på att köra en blindprovning! Av ingen annan anledning än att jag tycker det vore spännande och kul.

Man kan ju ha lite olika upplägg beroende på hur många man är men kanske en Bordeaux samt ett par Bordeauxblend från Italien och USA och kanske något sydfranskt. Eller så kör man rakt av en eller två representanter var från varje land i gamla samt från de tre största nya... Givetvis bra grejer och inga tråkviner i budget/mellanklass :p

Inte klart hur man kör upplägg men är det någon som är på?

2. anders

anders Medlem

SV: Blindprovning

Inget som hindrar att man kör (början av ;D) ett vinferno blint.

3. Jos

Jos Medlem

Inte så jättestor skillnad.. Slutet är ju ändå alltid blint, bokstavligt talat alltså.. ;D

4. Darth Angelus

Darth Angelus Medlem

Får väl servera Gredos blint på nästa vinferno. ;) :p

5. CH

CH Medlem

Ja eller så börjar man med det och blir permanent blind efteråt.

Låter lite spännande med en helt blind provning annars. Det hade jag gärna varit med på om det blir någon.

6. SUPRA

SUPRA Bäst

Den bästa blindprovningen jag sett är Gordon Ramsay som lät en engelsk vinmakare testa bl.a. sitt egna rödvin.

Hans kommentar var att det vinet skulle han aldrig betala för. Obetalbart.

7. SV: Blindprovning

Obsalut. Kan mycket väl tänka mig att delta.
    Det är ur ett sensoriskt perspektiv överlägset att prova blint.
    Sedan precis som Anders skriver så går man normalt från blint till ledsyn då det är frågan om Vinfernoliknande aktiviteter.

8. CH

CH Medlem

Varit på en provning redan? ;)

9. anders

anders Medlem

Va fan, kan du inte din Asterix!?! ;)

10. Jos

Jos Medlem

Håller med! Extra kul är det också när man kör dem tillsammans och inte en och en så att man kan gå tillbaka till och känna nya dofter och smaker samt upptäcka nyanser som man först inte kände.

11. Jos

Jos Medlem

Ja ibland börjar man undra... Som på F-word när "vinexperten" får pröva bl.a Petrus(som han dissade som skräp och gissade chile cabernet eller nåt..) blint men även Cheval Blanc varpå han säger att det smakar Cabernet och menar CS såklart varpå han blir glad när Gordon lyfter och visar flaskan samt berättar att den har Merlot och Cabernet varpå han blir glad för att hade rätt men när han egentligen menade CS...

12. vintjej

vintjej Medlem

Mycket bra initiativ!
    jag är gärna med på blindprovning, överlägset bästa provningsformen.

Dela sidan