Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Börja bygga "vinförrådet"

Glenn

Medlem
Hallå alla wine lovers!

Har läst här på forumet en längre tid men tänkte att det nu var dags för mig att göra entré, så att säga.
Det är nämligen som så att jag tänkte börja lägga grunden till mitt vinförråd. Jag har kommit över ett mindre vinlagringsskåp och tänker att det är en start i vart fall! Jag har en förkärlek till Piemonte och Rhone, och tänker mig att det ska utgöra ryggraden. Men tänker mig att det finns plats för nån/några Bordeaux, och lite annat kul som man kommer över.

Nu till mitt problem och mina två frågor: Jag är student och har därför inte råd att göra för stora inköp. Min plan är köpa viner i 300-500 kr-klassen och något till några viner på varje csn-utbetalning.
1. Finns det ok Bordeaux i den prisklassen? Eller ska jag rikta in mig på att bygga en bra stomme på Barolo, Barbaresco, Hermitage och CdP?
2. Hur ska jag tänka med årgångar? 2009 verkar ju inte vara ett lika lagringsdugligt år som 2010 i Piemonte, exempelvis.
Ska jag då "låta bli" att köpa 09 och börja från 10? Eller ska jag köpa 09or med och bara inte låta dom ligga lika länge?
Tar även tacksamt emot era allmänna tips osv kring att bygga upp sin "källare".
Tack!
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Hallå alla wine lovers!

Har läst här på forumet en längre tid men tänkte att det nu var dags för mig att göra entré, så att säga.
Det är nämligen som så att jag tänkte börja lägga grunden till mitt vinförråd. Jag har kommit över ett mindre vinlagringsskåp och tänker att det är en start i vart fall! Jag har en förkärlek till Piemonte och Rhone, och tänker mig att det ska utgöra ryggraden. Men tänker mig att det finns plats för nån/några Bordeaux, och lite annat kul som man kommer över.

Nu till mitt problem och mina två frågor: Jag är student och har därför inte råd att göra för stora inköp. Min plan är köpa viner i 300-500 kr-klassen och något till några viner på varje csn-utbetalning.
1. Finns det ok Bordeaux i den prisklassen? Eller ska jag rikta in mig på att bygga en bra stomme på Barolo, Barbaresco, Hermitage och CdP?
2. Hur ska jag tänka med årgångar? 2009 verkar ju inte vara ett lika lagringsdugligt år som 2010 i Piemonte, exempelvis.
Ska jag då "låta bli" att köpa 09 och börja från 10? Eller ska jag köpa 09or med och bara inte låta dom ligga lika länge?
Tar även tacksamt emot era allmänna tips osv kring att bygga upp sin "källare".
Tack!
Välkommen till forumet! Du har ingen tanke på Champagne?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Välkommen till forumet! Du har ingen tanke på Champagne?
ha ha, där var du snabb @Skumpagne men jag måste nog ändå hålla med :)
Finns massor med intressanta småodlare med årgång som du kan hitta redan runt 3-400kr som du kommer vara lycklig att du lade undan om några år.
Mitt champagneintesse kom tyvärr långt senare än mitt intresse för röda viner och jag ångrar idag djupt att jag inte lade undan lite skumpa redan när jag började att hamstra vin för en mogen Champagne är något alldeles speciellt. (tycker jag)

Mitt generella tips för allt vinsamlande är att köpa färre producenter men fler flaskor av varje. Hitta några producenter du gillar i varje kategori och köp några flaskor varje år. -Jag skulle säga aldrig färre än tre av varje men bryter själv mot den regeln konstant, en flaska av ett vin är ju bättre än ingen tänker jag när jag inte har råd... :)

Att ha flera flaskor av samma vin gör att de inte förvandlas till "guldägg" som man inte vågar röra och att man kan följa vinets utveckling över tid.
Att sedan ha vinerna vertikalt (samma vin i flera årgångar) är också kul då man ju kan dricka flera årgångar av samma vin och på så vis få uppleva skillnaden mellan årgångarna. Det är också väldigt trevligt att flaskorna ligger uppradade efter årgång för att tillfredsställa diverse bokstavskombinationer som man om inte förr utvecklar när man börjar nörda in på vin.
 

ChristianB

DipWSET
Välkommen, välkommen! :) Jag känner verkligen igen problemet med studentekonomin som inte riktigt går ihop med ambitionen i vinhyllan...

1. Om jag vore du skulle jag sikta på viner utanför Bdx, just av det skäl som du själv anger här ovan. Det finns en mängd bra viner från Rhône och Piemonte, men om du verkligen gillar Bdx så finns det ju naturligtvis alternativ där också. Själv är jag förtjust i Château Phélan-Segur och den går väl på drygt 300 kr. Det är inget objekt för +20 år i skåpet men jag känner mig tillräckligt nöjd med att dricka det om 5-10 år. Allt beror på hur du planerar ditt drickande i takt med dina inköp. :) Vin ska ju vara gott oavsett ålder!

2. @Emanuel sammanfattar det rätt bra. Köp fler flaskor av färre producenter och hitta det du gillar. När det gäller årgångarna så är det kanske snarare så att "bra år" kan ligga längre än "vanliga år", men båda två tål att lagras en tid och kommer att utvecklas. "Vanliga år" kan ju vara väldigt trevliga på det sättet att de blir tillgängliga tidigare och därmed har man något att dricka på vägen till de "bra åren". ;)
 

mnor

Medlem
Jag tror just att hitta vad du gillar är väldigt viktigt innan du börjar spendera dina pengar på viner som du tänker lagra under ett antal år. Jag kan själv erkänna att jag köpt ett antal viner som håller väldigt bra kvalitet som jag så här i efterhand inte alls är så förtjust i. Även om ett vin håller väldigt hög kvalitet så innebär ju det inte med automatik att det passar ens smaklökar. Sedan kan jag inte låta bli att påpeka att du kan hitta väldigt mycket trevliga viner från nya världen som påminner om Rhone till en väldigt mycket bättre penning. Du kan hitta väldigt bra viner för 300-500 sek från nya världen som har bra lagringspotential.

Slutligen när du väl hittat ett vin som passar dina smaklökar så köp på dig flertalet flaskor, precis som både @Emanuel och @ChristianB påpekar.
 

Rexel

Medlem
Som den nebbiolo nörd man är dricker jag en hel från Piemonte och när det gäller yngre årgångar skiljer det sig en del mellan årgångarna. Generellt håller jag årgångarna -07, -08, -10 före -09 och tycker att -08 är mkt intressant (försöker jaga lite -08'or då jag några få hemma) Årgång -10 tror jag efter några år på rygg kommer bli fantastisk i många fall.
Köp på dig Renato Ratti Marcensaco -10 (ser att det finns några få flaskor på sb och slut på winefinder, men kan troligen komma in på winefinder igen).
Producent Oddero håller jag extremt högt, finns på sb barolo 78239, just nu -09 så vänta tills årgång -10 dyker upp om den gör det. Även deras langhe 78188, denna är riktigt riktigt bra. Jag köpte denna på plats för 120 kr flaskan, sjukt bra för det priset. Köp en del nebbiolo langhe, behöver inte bara vara barolo o barbaresco. Generellt bra langhe som är ganska lätta att få tag på, La spinetta , renato ratti (ochetti). Lagra nebbiolo langhe några år och kan vara sjukt bra och här kan du ju köpa lite fler flaskor då priset är lägre.
Håll även utkik efter brunello -10 som börjar släppas nu, har sett att några höjdar brunello av -10 under 500.
 
Trådskapare
G

Glenn

Medlem
ha ha, där var du snabb @Skumpagne men jag måste nog ändå hålla med :)
Finns massor med intressanta småodlare med årgång som du kan hitta redan runt 3-400kr som du kommer vara lycklig att du lade undan om några år.
Mitt champagneintesse kom tyvärr långt senare än mitt intresse för röda viner och jag ångrar idag djupt att jag inte lade undan lite skumpa redan när jag började att hamstra vin för en mogen Champagne är något alldeles speciellt. (tycker jag)

Mitt generella tips för allt vinsamlande är att köpa färre producenter men fler flaskor av varje. Hitta några producenter du gillar i varje kategori och köp några flaskor varje år. -Jag skulle säga aldrig färre än tre av varje men bryter själv mot den regeln konstant, en flaska av ett vin är ju bättre än ingen tänker jag när jag inte har råd... :)

Att ha flera flaskor av samma vin gör att de inte förvandlas till "guldägg" som man inte vågar röra och att man kan följa vinets utveckling över tid.
Att sedan ha vinerna vertikalt (samma vin i flera årgångar) är också kul då man ju kan dricka flera årgångar av samma vin och på så vis få uppleva skillnaden mellan årgångarna. Det är också väldigt trevligt att flaskorna ligger uppradade efter årgång för att tillfredsställa diverse bokstavskombinationer som man om inte förr utvecklar när man börjar nörda in på vin.

Tack för alla tips! Fantastiskt att få ta del av er kunskap!
Det finns något som lockar med att plocka ut de producenter som jag vet att jag gillar i Piemonte och Rhone och på sikt ha, precis som du säger, årgång efter årgång uppradat och på så sätt även kunna se skillnader åren emellan. Men ska definitivt lägga undan ett par Champagne med!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Tack för alla tips! Fantastiskt att få ta del av er kunskap!
Det finns något som lockar med att plocka ut de producenter som jag vet att jag gillar i Piemonte och Rhone och på sikt ha, precis som du säger, årgång efter årgång uppradat och på så sätt även kunna se skillnader åren emellan. Men ska definitivt lägga undan ett par Champagne med!
Borde kanske tillägga att det finns många bra leverantörer av vin utanför Systembolaget. Jag köper mycket Champagne från franskavinlistan.com och mycket andra goda viner från caviste.se
Om du anmäler dig till deras nyhetsbrev så får du info när de har kampanjer på gång.

Det finns ju förstås en väldigt massa fler ställen att köpa goda viner från och många bra trådar om detta på forumet.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Tack för alla tips! Fantastiskt att få ta del av er kunskap!
Det finns något som lockar med att plocka ut de producenter som jag vet att jag gillar i Piemonte och Rhone och på sikt ha, precis som du säger, årgång efter årgång uppradat och på så sätt även kunna se skillnader åren emellan. Men ska definitivt lägga undan ett par Champagne med!
Vi på forumet ska köra Camille Savés 2008 som månadens vin. Den kostar 346kr och jag har inte druckit den ännu men tippar att den kan vara en rolig kandidat att ha i källaren.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Själv har jag ännu inte börjat bunkra upp, känner mig fortfarande som en sökare och vill därför inte köpa på mig för mycket av ett och samma vin. Dricker mycket hellre varierat och brett.

Mitt tips är därför att fylla upp med mycket olika viner så du kan fortsätta hålla en öppen syn på vin och inte fastna innan du verkligen vet vad du gillar. :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Själv har jag ännu inte börjat bunkra upp, känner mig fortfarande som en sökare och vill därför inte köpa på mig för mycket av ett och samma vin. Dricker mycket hellre varierat och brett.

Mitt tips är därför att fylla upp med mycket olika viner så du kan fortsätta hålla en öppen syn på vin och inte fastna innan du verkligen vet vad du gillar. :)
-Men då står du kanske där med skägget i brevlådan när du plötsligt vet vad det är du gillar och upptäcker att du bara har en enda flaska vällagrad ruché i samlingen.
Då skrattar den lycklige som redan smusslat undan diverse i sin vällagrade källare :D
 
Toppen