Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bra Zinfandel som inte smakar syltplanka?

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
[Frågeställning från annan diskussion i "Nu dricker vi-tråden", utbruten till ny tråd]

Vad ska man då införskaffa för att få en riktigt jäkla vass zinfandel? Jag har aldrig druckit en zinfandel som jag velat dricka igen!(!!!)
 
Last edited by a moderator:

Mattias Schyberg

Administratör
Frågan är vart jag får tag i den.. Något annat spektakulärt Z-vin på bolaget?
Jag tycker att 2012 Seghesio Sonoma Zinfandel (22562) är helt okej. Visst, ganska mycket frukt, men helt klart med viss finess och komplexitet. Om du inte har provat den så borde du. :)

Edit: Seghesio har ju dessutom en mer seriös variant, artnr: 95019. Har inte provat dock, men den är säkert bra. :)
 
Last edited:

Gurto

Medlem
Vad ska man då införskaffa för att få en riktigt jäkla vass zinfandel? Jag har aldrig druckit en zinfandel som jag velat dricka igen!(!!!)

Bästa Zinfandel jag druckit var någon från Robert Mondavi. Kommer inte ihåg vad den hette exakt. Blir också lite av ett värdelöst tips om man vill handla från bolaget då de endast har någon billig zin från Woodbridge-serien.
 

ChristianB

DipWSET
Med tanke på hur Zinfandel beter sig som druva så får man nog vänta sig en rätt hög prislapp som en följd av en noggrann selektering av druvorna. De mognar ju lite hur som och då får man klasar med ojämnt mogna druvor, men det kan ju ordnas med en bra sortering inför vinifieringen. :)

Jag följer tråden med stor spänning eftersom jag också är lätt allergisk mot Zinfandel...
 

Silex

Medlem
Frågan är vart jag får tag i den.. Något annat spektakulärt Z-vin på bolaget?

Ridge Geyserville 2012 kommer släppas på SB i november om du vill prova (du bör kunna se pris etc i tråden om "nyheter på systembolaget"). Håller med om att det är en av de bästa att testa om du vill hitta en bra zinfandel. Har druckit det ett par gånger och tycker det är riktigt bra, trots att jag sällan gillar zinfandel annars.
 

mnor

Medlem
[Frågeställning från annan diskussion i "Nu dricker vi-tråden", utbruten till ny tråd]

Vad ska man då införskaffa för att få en riktigt jäkla vass zinfandel? Jag har aldrig druckit en zinfandel som jag velat dricka igen!(!!!)
Även Ridge Lytton Springs anser jag vara en riktigt trevlig upplevelse. Egentligen borde jag inte tipsa om detta då risken är att jag inte får lika många (eller någon) flaska i november släppet. Som sagt ett trevligt bombastiskt vin!
 
Trådskapare
Daniel B

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag tycker att 2012 Seghesio Sonoma Zinfandel (22562) är helt okej. Visst, ganska mycket frukt, men helt klart med viss finess och komplexitet. Om du inte har provat den så borde du. :)

Edit: Seghesio har ju dessutom en mer seriös variant, artnr: 95019. Har inte provat dock, men den är säkert bra. :)

Tack @Matlen för att du bröt ut inlägget till en egen tråd! Jag var tvungen att fråga när jag hörde lovzången!

Den enda zinfandel jag testat från Seghesio är Seghesio Sonoma Zinfandel som förvisso inte är dålig, men jag skulle inte lägga pengar på det vinet någon mer gång, precis som min frågeställning antyder.

Bästa Zinfandel jag druckit var någon från Robert Mondavi. Kommer inte ihåg vad den hette exakt. Blir också lite av ett värdelöst tips om man vill handla från bolaget då de endast har någon billig zin från Woodbridge-serien.

Woodbridge är en av de bättre lågklass-zinfandel jag smakat, troligtvis för att den inte är så über-berikad med socker som så många andra Zvenson-zinfandels är (de billiga jäklarna..). Däremot håller den ju inte hög kvalitet, och när man väl känt den lite unkna tonen av saltgurka så går den inte att förtränga...

Jag var med på en Robert Mondavi-provning en gång för flera år sedan och fick då chansen att testa igenom en del viner som vanligtvis inte säljs i Sverige, förutom möjligtvis i RS. Jag vill minnas att jag bäst tyckte om deras vita sauvignon blanc som var helt OK, men att deras då mer exklusiva zinfandel inte lämnade något avtryck alls, utan att jag då snarare för första gången upplevde vad jag nu skulle kalla för VA eller en viss unkenhet. Det gick tyvärr inte hem...

Även Ridge Lytton Springs anser jag vara en riktigt trevlig upplevelse. Egentligen borde jag inte tipsa om detta då risken är att jag inte får lika många (eller någon) flaska i november släppet. Som sagt ett trevligt bombastiskt vin!

Nu när ni är flera som tipsat om det här vinet kommer jag definitivt att plocka upp en eller två flaskor för att prova nu och sen glömma bort en i källaren! Det låter ju onekligen lovande!
 

chambertin

Medlem
Ridge olika Zin-blends brukar ofta vara bra och utvecklas fint med några år på rygg.
Ravenswood Dickerson Vineyard,( och de övriga vingårdsvinerna ) som finns nu är också bra.
Seghesios toppcuvéer är väldigt bra och lite lagringskrävande.
Girard Old Vine Zin brukar vara ok liksom Rancho Zabaco ( ett tag sen jag drack den sistnämnda dock )
Förra årgången av Pedroncelli Mother Clone Zin var bra men har inte smakat 2011 som finns nu.
Har Turleys viner i källaren också men har inte provat dem ännu.

Gillar inte sylt-Zin så de ovan är sånt med lite grepp även om Zin ju inte är Sagrantino direkt.
 

Gurto

Medlem
Jag var med på en Robert Mondavi-provning en gång för flera år sedan och fick då chansen att testa igenom en del viner som vanligtvis inte säljs i Sverige, förutom möjligtvis i RS. Jag vill minnas att jag bäst tyckte om deras vita sauvignon blanc som var helt OK, men att deras då mer exklusiva zinfandel inte lämnade något avtryck alls, utan att jag då snarare för första gången upplevde vad jag nu skulle kalla för VA eller en viss unkenhet. Det gick tyvärr inte hem...

Prövade också på en provning som även var en tävling. Fick Zinfandeln blint. Misstog den för en bättre amerikansk (visste att det var Mondavi) Bordeaux-blend.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Prövade också på en provning som även var en tävling. Fick Zinfandeln blint. Misstog den för en bättre amerikansk (visste att det var Mondavi) Bordeaux-blend.
Man kan ju dock fråga sig om en bra Zin är en som smakar Bordeaux-blend? Ett bra vin kan det dock vara, men existensberättigandet blir lite tveksamt på något sätt. ;)

För övrigt, är det någon druva som tenderar att variera ganska rejält i karaktär så är det Zin. Ibland så drar den åt NV-Shiraz, ibland CS, för att i vissa fall påminna om Merlot eller Grenache. Det verkar som vinmakaren och terroiren påverkar stilen ganska rejält.
 

chambertin

Medlem
Man kan ju dock fråga sig om en bra Zin är en som smakar Bordeaux-blend? Ett bra vin kan det dock vara, men existensberättigandet blir lite tveksamt på något sätt. ;)

För övrigt, är det någon druva som tenderar att variera ganska rejält i karaktär så är det Zin. Ibland så drar den åt NV-Shiraz, ibland CS, för att i vissa fall påminna om Merlot eller Grenache. Det verkar som vinmakaren och terroiren påverkar stilen ganska rejält.
Lite drag åt Shiraz kan jag hålla med om men de andra känner jag inte igen hos Zin.
Gamla stockar och inte allt för varmt/sen skörd verkar kunna ge intressanta och balanserade viner med mer syra och kropp.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite drag åt Shiraz kan jag hålla med om men de andra känner jag inte igen hos Zin.
Gamla stockar och inte allt för varmt/sen skörd verkar kunna ge intressanta och balanserade viner med mer syra och kropp.
Hur skulle du beskriva Zin?

Har gissat Napa-cab på Zin blint, likaså Aussie-Shiraz och Ripasso, men jag har även gissat på Zin när jag har haft Ch9dP i glaset. Ofta tar jag Zin blint på vanilj, körsbär, sötlakrits, peppar och blåbär, vilket är ganska vanliga markörer för Kalifornien rent allmänt, utom peppar möjligen, vilket dock inte alltid finns i en Zin.

Det kanske säger mer om mig än Zin visserligen. ;)
 

Gurto

Medlem
Man kan ju dock fråga sig om en bra Zin är en som smakar Bordeaux-blend? Ett bra vin kan det dock vara, men existensberättigandet blir lite tveksamt på något sätt. ;)

För övrigt, är det någon druva som tenderar att variera ganska rejält i karaktär så är det Zin. Ibland så drar den åt NV-Shiraz, ibland CS, för att i vissa fall påminna om Merlot eller Grenache. Det verkar som vinmakaren och terroiren påverkar stilen ganska rejält.

Håller lite med om det. För att hårdra det skulle man kunna fråga "Varför dricka bättre zin när man lika gärna kan dricka bättre X (valfri druva/blend som det kan likna)?".

Nu tycker jag nödvändigtvis inte så. Har för lite erfarenhet av bättre zinfandel. Men visst smyger sig tanken in när man ser zinfandel som kostar lite mer.
 

kayaker

Cyklist
Jag har frågat några mer Zinfandelkunniga och Zinfandelvana personer tidigare vid några olika tillfällen och de tre producenter som anses vara de bästa är Martinelli, Ravenswood och Turley. Ridge och Seghesio anses också pålitliga.
En Martinelli finns på SB, men en ett vin för 599:- och med en alkoholprocent på 17% lockar inte direkt till spontanköp...
Då tror jag mer på att testa några av vingårdsvinerna från Ravenswood som finns på SB.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har frågat några mer Zinfandelkunniga och Zinfandelvana personer tidigare vid några olika tillfällen och de tre producenter som anses vara de bästa är Martinelli, Ravenswood och Turley. Ridge och Seghesio anses också pålitliga.
En Martinelli finns på SB, men en ett vin för 599:- och med en alkoholprocent på 17% lockar inte direkt till spontanköp...
Då tror jag mer på att testa några av vingårdsvinerna från Ravenswood som finns på SB.
Intressant att Ravenswood anses vara en topproducent. Tänker främst på de enkla varianterna som känns allt annat än intressanta (och som jag förknippar varumärket med). Får kanske ta och testa de vingårdsvarianter som går att plocka upp utan större eftertanke på SB (90170, 90269). :)
 
Toppen