Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Budgetfynd – inte nödvändigtvis ”billigt”

Michael.S

Medlem
Dricker ikväll Elio Sandri's Dolcetto 2013. Och kom att tänka på denna tråden.
Ett vin med en skön doft av viol,läder och övermogna körsbär. Skön balans mellan tanniner och syra. Perfekt till kvällens pasta och verkligen ett vin som levererar "Bang for the buck" kostade runt 140:- i våras.
 
M

Mouton

Dricker ikväll Elio Sandri's Dolcetto 2013. Och kom att tänka på denna tråden.
Ett vin med en skön doft av viol,läder och övermogna körsbär. Skön balans mellan tanniner och syra. Perfekt till kvällens pasta och verkligen ett vin som levererar "Bang for the buck" kostade runt 140:- i våras.
Köpte på mig ett stort gäng av denna när den släpptes för sig själv. Dom första jag drack ingick i en blandlåda som släpptes i Juli förra året. Nånting har hänt, inte alls som det vinet som ingick i lådan, dovt stumt och väldigt blygsam uppfattar jag det som nu. Nån annan med samma erfarenhet?
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
De har egna odlingar också. 2010 bytte de namn inte bara på reserven, utan de heter chateau sixtine. De viner som heter Cuvee du vatican är nu gjorda på inköpta druvor och chateau sixtine på egna, de verkar göra tre olika röda och ett vitt på eget material.
Hur det var före 2010 har jag inte lyckats hitta..

Det är bra sunqan, att du har koll! :) Trodde själv också att firman heter så, för det andra namnet finns inte så mycket information om.
Märkligt att både importören och SB kallar producenten på fel namn.
 

sunqan

Vinös
Stämmer bra, nu när du skriver det kommer minnet tillbaka, bytet var mellan 2009 och 2010.

Det är väl enbart 2 "egna" viner och två med inköpta druvor eller har jag missat något?
Nä, det var jag som läste som en kratta (de gör ett tredje vin, cuvee du vatican.
.)
Två röda och ett vitt under namnet chateau sixtine och två röda under namnet cuvee du vatican (hoppas det blev rätt nu)
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Nä, det var jag som läste som en kratta (de gör ett tredje vin, cuvee du vatican.
.)
Två röda och ett vitt under namnet chateau sixtine och två röda under namnet cuvee du vatican (hoppas det blev rätt nu)
Jodå, men hur som helst ska inte producenten heta Cuvée du Vatican, utan bara den serie av viner som de tillverkar under den etiketten. För man ska väl inte blanda ihop namnet på vinet med producenten? :)
Rätta mig gärna om jag har fel.
 

Pontus

Medlem
Jodå, men hur som helst ska inte producenten heta Cuvée du Vatican, utan bara den serie av viner som de tillverkar under den etiketten. För man ska väl inte blanda ihop namnet på vinet med producenten? :)
Rätta mig gärna om jag har fel.
Producenten hette så fram tills för några år sen.
 

Pessoa

Medlem
Jag håller på att beta av tipsen i Noble rots artikel: "Champagne taste on a lemonade budget - How to drink like a king without breaking the bank". Här finns många bra tips även om allt inte är lika billigt i Sverige.
 

Attachments

  • Noble.pdf
    303,6 KB · Visningar: 583
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Producenten hette så fram tills för några år sen.
Ok, Pontus!
Lite rörigt bara att samma familj står bakom två olika producentnamn, återförsäljare osv. Det kanske finns exempel på sådana som har ännu fler? Hur som helst, verkar båda två vara av hyfsad god kvalitet, och nu har vi gett dem rejält gratisreklam … ;) Sånt gillar jag. Stora vinbrands behöver inget ytterligare puff, de klarar sig bra ändå. :)
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Jag håller på att beta av tipsen i Noble rots artikel: "Champagne taste on a lemonade budget - How to drink like a king without breaking the bank". Här finns många bra tips även om allt inte är lika billigt i Sverige.
Tack Pessoa!
Jag ska kika på det också, även om många viner finns nog inte på bolis. :)
 

Trydebull

Medlem
Någon som har tips på tysk riesling från 2015 som man inte får missa?

Jag har köpt väldigt många lådor 2015, och brett mellan GG, Spätlese, Kabinett och de söta.
Bland de söta är Keller i olika prisklass ett snäpp bättre än sina konkurrenter tycker jag. I övrigt har jag köpt gamla favoritproducenter (har några 90-talare liggande och en del fr 2000-talet med tyngdpunkt 2009) och en del av dem som det skrivits mycket om här på forumet.

Någon speciell stil du gillar mer än andra?
 

Trydebull

Medlem
Keller som nåmnts är alltid bra. Willi Schaefer för Kabinett och Spätlese. Finns en del hel GG som inte släppts ännu, Schäfer-Fröhlich t ex. Håll utkik i SB:s släpp i höst.
När du nu nämner just Schäfer-Fröhlich så hade Atomwine en drive på dem för någon månad sedan. Jag köpte några lådor av de bättre flaskorna. Jag tror att det finns kvar några av dem till ok priser. Möjligt att driven är över dock.
 

Pontus

Medlem
När du nu nämner just Schäfer-Fröhlich så hade Atomwine en drive på dem för någon månad sedan. Jag köpte några lådor av de bättre flaskorna. Jag tror att det finns kvar några av dem till ok priser. Möjligt att driven är över dock.
Shit, det missade jag.
 

lukastollig

Pudelfantast
Någon som har tips på tysk riesling från 2015 som man inte får missa?

Som sagts redan: Keller, Schäfer-Fröhlich, Willi Schaefer. Tycker också Julian Haart, Alfred Merkelbach och Maximilian Grünhäuser levererar mycket bra. Men nästan all tysk riesling jag druckit från 2015 är ett snäpp upp mot vanligt.
 

Druvan

Medlem
Jag har köpt väldigt många lådor 2015, och brett mellan GG, Spätlese, Kabinett och de söta.
Bland de söta är Keller i olika prisklass ett snäpp bättre än sina konkurrenter tycker jag. I övrigt har jag köpt gamla favoritproducenter (har några 90-talare liggande och en del fr 2000-talet med tyngdpunkt 2009) och en del av dem som det skrivits mycket om här på forumet.

Någon speciell stil du gillar mer än andra?
Keller som nåmnts är alltid bra. Willi Schaefer för Kabinett och Spätlese. Finns en del hel GG som inte släppts ännu, Schäfer-Fröhlich t ex. Håll utkik i SB:s släpp i höst.

Som sagts redan: Keller, Schäfer-Fröhlich, Willi Schaefer. Tycker också Julian Haart, Alfred Merkelbach och Maximilian Grünhäuser levererar mycket bra. Men nästan all tysk riesling jag druckit från 2015 är ett snäpp upp mot vanligt.
Tack för era tips. Nu är det så att jag inte riktigt vet vad jag är ute efter då jag aldrig har testat riesling innan, är ny inom vinvärlden. Har ni några mer konkreta tips dvs. artikelnummer att gå efter på SB?
  • Tyskland 2015
  • "Budgetfynd"
  • Bör finnas i Systembolaget sortiment
 

lukastollig

Pudelfantast
Är det torr, halvtorr eller söt riesling du är mest sugen på? Själv gillar jag traditionell halvtorr kabinett. Inte druckit den själv men tror att nr 74630, Fritz Haag Brauneberger Kabinett kan leverera.

Nr 90100 BattenfeldSpanier Frauenberg GG är ett torrt toppvin som levererat fint tidigare år. Fynd är kanske mer tveksamt, kostar en bit över 400kr.

Många bra 2015 är redan slutsålda på SB. Varför inte kolla in atomwine? De har flera bra producenter, vettiga priser och levererar helt lagligt till Sverige. Beställ lite blandat, 6 eller 12 flaskor så får du se vilken stil du gillar.
 
Toppen