Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

Segol

Medlem
Jag kan också bli beroende av dig @Segol :)
Det här blir bättre och bättre!

432b77396382a9452f670adb77717a80.jpg
 
Litar inte så mycket på den där betyglistan över 2015 (som sagt, 3:a till 2008...), men vad jag läst så verkar årgången vara något att hålla ögonen på.

This year we really do have a vintage that will stay in the history books. Everything is good
https://www.theaustralian.com.au/wo...k=cbbb7e16628d8f81ef93fa6ce8625601-1555428683

Dominique Demarville, chef de cave, Veuve Clicquot:
We can compare this vintage in terms of weather conditions and sugar/acidity balance to 2012, 2002, 1989, 1976 and 1947. It seems 2015 will give us tremendous pleasure for the next 100 years!!
http://www.champagneguru.co.uk/trade-reports/harvest-reports/2015-2/

2015 is shaping up to be an outstanding vintage in terms of both quality and consistency. Whether or not 2015 is a truly great or historic vintage remains to be seen. I expect most houses will bottle vintage wines and that many will also produce their têtes de cuvées.
https://vinous.com/articles/2015-champagne-first-thoughts-mar-2016

Den som lever får se :)
 
Som någon skrev - det finns andra årgångar än 2008 och ens dödsbo skall ju inte få allt det roliga... 2012orna mognar tidigare och många är riktigt, riktigt bra. 2007 Paul Bara Brut har varit exceptionellt bra redan för ett år sedan (Richard Geoffroy på DP sade att de "givetvis" inte gjorde någon DP 2007). Det handlar mycket om blandning, vinifiering, läge/terroir och när druvorna plockas. Vissa producenter har fått ihop riktigt bra millessime-viner även under "mediokra" år. Man får helt enkelt smaka sig fram (det är det roliga, ju!). På lördag bär kosan till den årliga Champagne-resan - superspännande! En reseberättelse kommer. Stressigt att göra plats i vinkällaren innan bara.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Såg ni att 2008 Cristal redan gick för tre och en halv lax på Bukowskis i april?! Tur att man hamstrade för 1750... Den kommer att smaka mycket bättre med denna vetskap!

23500 kr såg jag att slutsumman landade på (efter alla avgifter var betalade). Ja, jag är också supernöjd med att jag slog till i tid. Dock la jag även in en andra beställning vid det senaste släppet..
 

bacchus

Medlem
23500 kr såg jag att slutsumman landade på (efter alla avgifter var betalade). Ja, jag är också supernöjd med att jag slog till i tid. Dock la jag även in en andra beställning vid det senaste släppet..
23500 för en flaska!? Hur är det möjligt med tanke på att flera webshoppar fortfarande säljer Cristal 08 för under 2000 flaskan.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Lånar ett gammalt svar i tråden från vinder.
20190309_095249.jpg


I exemplet avseende Cristal 2008 som vi diskuterar nu:

Klubbat pris 19500:-
Säljaren betalar avgift på klubbat pris 16.25%, säljaren erhåller i slutändan: 16331:-
Köparen betalar påslag på klubbat pris 22,5%, köparen betalar i slutändan: 23887:-
 
Toppen