Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Fick ett mail för en månad sedan från en fransk handlare som sålde för €75. Man kanske skulle ha slagit till? Bara 4 flaskor så jag gissar att de är borta nu.
Ibland har det gått att hitta riktigt bra priser på Comtes via just specialerbjudanden, men min minnesbild är att de öppna priserna online (i euro) under det senaste året har sett högre ut än förr. Så därför antar jag att Tattis har justerat upp priserna inför 2008. 75 euro hade nog varit en bra deal för två år sedan också (om det inte är så att jag missat de riktigt billiga kanalerna).
 

Wintermute

Medlem
Damien Hugot Extra Brut 2008 Gröna äpplen, citronzest, lite grapefrukt. Lång eftersmak med svaga toner av fruktkola och bryggkaffe. Jättebra, men fortfarande bara i början av drickfönstret. 89--90 poäng, med ett plus.
Häromdagen blev mina noter såhär.
Citron, lime, grapefrukt. Fikon och mandelkubb i eftersmaken. Bra balans och längd. 93p.
Bubblorna följdes av en sorglig Sauvignion Blanc box. Kontraster.
 

Ejdern

Medlem
Bollinger La Grande Année 2008 Magnum kommer att släppas på webblansering den 20e augusti. 80 flaskor kommer till ett pris om
2999 kr/st. Har själv inte provat en vanliga flaska ännu. vad har ni på forumet för åsikter?

Kan meddela att samtidigt kommer släppa
LGA 12 Rose (78 flaskor, 1599 kr/st) samt
R.D 02 (48 flaskor, 2099 kr/st)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Bollinger La Grande Année 2008 Magnum kommer att släppas på webblansering den 20e augusti. 80 flaskor kommer till ett pris om
2999 kr/st. Har själv inte provat en vanliga flaska ännu. vad har ni på forumet för åsikter?

Kan meddela att samtidigt kommer släppa
LGA 12 Rose (78 flaskor, 1599 kr/st) samt
R.D 02 (48 flaskor, 2099 kr/st)
Provade en halvmagnum LGA 08 i november förra året. Det årets bästa champagne! Gav det 95 på CT. Bästa 08:an hittills.
 

Jesper L

Medlem
Bollinger La Grande Année 2008 Magnum kommer att släppas på webblansering den 20e augusti. 80 flaskor kommer till ett pris om
2999 kr/st. Har själv inte provat en vanliga flaska ännu. vad har ni på forumet för åsikter?

Kan meddela att samtidigt kommer släppa
LGA 12 Rose (78 flaskor, 1599 kr/st) samt
R.D 02 (48 flaskor, 2099 kr/st)
Tycker LGA 08 är bra på halvmagnum iaf.

På plus de bulles får man LGA 12 Rosé för 136 euro.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Bollinger La Grande Année 2008 Magnum kommer att släppas på webblansering den 20e augusti. 80 flaskor kommer till ett pris om
2999 kr/st. Har själv inte provat en vanliga flaska ännu. vad har ni på forumet för åsikter?

Kan meddela att samtidigt kommer släppa
LGA 12 Rose (78 flaskor, 1599 kr/st) samt
R.D 02 (48 flaskor, 2099 kr/st)

Jag har druckit LGA08 fyra gånger och tycker att den levererar stort. Är glad att jag köpte på mig tre lådor från philipsonwine.
 

FredrikC

Medlem
Beredd att hålla med dig. Delad första plats med Roederer Brut Vintage 2008 i min bok. Men LGA levererar verkligen. Blir nog att försöka lägga händerna på 2-3 magnum.
Nja jag har Dompa 08 och Winston 08 högre alla dar I veckan. LGA var bra men så högt pris som den har är den inte i närheten av dem enligt mig. 3 pengar för en magnum är inget för mig iaf.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Nja jag har Dompa 08 och Winston 08 högre alla dar I veckan. LGA var bra men så högt pris som den har är den inte i närheten av dem enligt mig. 3 pengar för en magnum är inget för mig iaf.
För mig känns tyvärr 5 peng för en magnum av DP eller Winston alldeles för dyrt.
Men mest för att jag tycker LGA äe jävligt bra så känns det som ett bra pris. Helt slut överallt också.
 

FredrikC

Medlem
För mig känns tyvärr 5 peng för en magnum av DP eller Winston alldeles för dyrt.
Men mest för att jag tycker LGA äe jävligt bra så känns det som ett bra pris. Helt slut överallt också.
Har hittat DP magnum för närmre 4 pengar så det är ett lätt val för mig :)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Nja jag har Dompa 08 och Winston 08 högre alla dar I veckan. LGA var bra men så högt pris som den har är den inte i närheten av dem enligt mig. 3 pengar för en magnum är inget för mig iaf.
Det är tur att man tycker annorlunda annars så skulle vi konkurrera om samma flaskor, med eller utan bubbel, allihop. Första gången jag provade Winston var blint direkt efter släppet och jag trodde inte ens det var champagne (skäms för det :öga:). Andra gången hade jag etiketten framför mig och då var det verkligen en champagne och det var en bra en också. Men den är knuten med dubbla scoutknopar som inte kan tråcklas upp på minst 5 år kanske t.o.m 10? Även Krug GC 164 var jäkligt tillknäppt i början med bara citronvatten men den börjar redan så sakteliga öppna upp till en stor GC men Winston tror jag inte på ännu. Mina Winston 08 ligger nu djupt ner i källaren. DP har jag inte testat så där har jag inga synpunkter. Mina LGA köpte jag för under pengen och kommer inte köpa mer för det pris den betingar idag. Då letar jag nog hellre mer Henriot 08 som var fantastiskt bra till de, i sammanhanget, futtiga pengar den betingar.
Och jag kommer inte heller vara konkurrent till LGA magnum. Nöjer mig med de halva jag redan har:)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag kollade igenom de 2008 jag druckit hittills för att se vilka jag gillat bäst. Har ännu en del av toppcuvéerna kvar att prova så listan kommer med största sannolikhet att förändras. Noterbart är att i år har jag ännu inte lyckats pricka in en topp-10 placering. Hoppas på en bra höst/vinter.

Topp 10 årgång 2008 (datum)
Paul Dethune Champagne Grand Cru Brut Cuvée à l'Ancienne (2017-09)
Alfred Gratien Champagne Cuvée Paradis (2018-09)
Camille Savès Champagne Grand Cru Brut Millésimé Bouzy (2017-07)
Pol Roger Champagne Cuvée Sir Winston Churchill (2019-01)
Marc Hébrart Champagne Grand Cru Rive Gauche / Rive Droite Extra Brut (2016-12)
Paul Bara Champagne Grand Cru Spécial Club Rosé (2018-03)
Olivier Horiot Champagne 5 Sens Les Riceys (2017-04)
Taittinger Champagne Brut Millésimé (2017-01)
Deutz Champagne Demi-Sec (2019-03)
Collin-Guillaume Champagne (2016-03)
 

LarsW

Medlem
Pierre Peters Cuvee de Reserve Magnum.
Okänd årgång, inköpt på plats nydegorgerad 2009.

Karamelliserad citron, krut och... stekt lever (?) I näsan. Krossad skiffer och vanilj (är väl inte ekad denna?).
Som förväntat tydliga mognadstoner i munnen. Citron. Citronfudge. Citronella. Toffee. Bra längd och pigg syra.

Måste vara bland det bästa du hittar i denna prisklass på magnum om du har lite tålamod.
Funkade utmärkt till regnbågsforell med mypotatis och smörsås.

9o starka poäng. Kompisen säger 91.

20200813_190101.jpg


Någon som kan tyda om årgång..?
20200813_183905.jpg
 

LarsW

Medlem
Hoppsan!
Posten ovan i fel tråd... :stendumt:
Ska så klart vara i vi dricker skumpa tråden.
Ngn vänlig själ som kan flytta den?:ängel:
 
Toppen