Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - De senaste inköpen, diskussioner och tips

Vilka är de bästa alternativen till Champagne ni smakat? Några crémanter ni tycker kan mätas med Champagne? Bästa spanska bubblet? (För mig: Raventós i Blanc De la Finca eller De Nit.) Något engelskt skumvin ni tycker blodar Champagnes näsa? (Nyetimber önskar jag att jag köpte mer av när jag var i London!) Något från Italien, Sydafrika eller andra länder som överraskat? Ber om ursäkt om det redan finns en eller tusen likadana frågor i tidigare tråd. 🥸
Någon som testat Weingut Leiner 19/20/21 Brut Nature? Enligt vinpodden Terroir & Adiletten (minns inte vilket avsnitt) så gjorde den inte alls bort sig bredvid en flaska Krug. Har tänkt beställa ett par flaskor men det är så mycket annat man ska beställa också..

Vic

Medlem
Intressant fråga om uppslag, jag kan bara dela med mig av relativt ringa erfarenhet. Inte att likställa eller förväxla med godare champagne, men jag tycker absolut att det finns både Sekt, Cap Classique o Franciacorta som absolut varit tilltalande och mycket mer smakrika än vissa instegschampagner. Förra årets budgetmousserande (fynd i sin prisklass) hemma var Krone Borealis Brut 2023. Riktigt lång och krämig mousse. Köpte tidigare också ett gäng Reichrat Von Buhl, Riesling sekt, 2020 som också spelade över sin prisnivå. Har dock inte provat några andra årgångar av just dessa. Franciacorta har jag hittills upplevt som mycket rundare jfr Champagne överlag. Vi hade dock en zero dosage 2018 från Ca del Bosco runt nyår och den hade mer tryck i smakerna men ändå i fin balans, absolut ett fullvärdigt alternativ till champagne tycker jag.

Johpe

Medlem
Langlois Crémant de Loire Brut Réserve ska väl vara bra sägs det (ägs av Bollinger och vissa hävdar att Bolly stilen går igen lite i den), har tyvärr inte kommit loss till att testa den själv än men fått den rekad av kollegor.

Botri

Medlem
Vilka är de bästa alternativen till Champagne ni smakat? Några crémanter ni tycker kan mätas med Champagne? Bästa spanska bubblet? (För mig: Raventós i Blanc De la Finca eller De Nit.) Något engelskt skumvin ni tycker blodar Champagnes näsa? (Nyetimber önskar jag att jag köpte mer av när jag var i London!) Något från Italien, Sydafrika eller andra länder som överraskat? Ber om ursäkt om det redan finns en eller tusen likadana frågor i tidigare tråd. 🥸
Griesel Riesling Brut 2021 dricker jag gärna istället för billig champagne. Såklart inte så likt champagne då det är Riesling och sekt, men god för 299kr.

Silex

Medlem
IMG_0652.jpeg

Köpte de här mest på chans - tydligen nåt samarbete med sonen Selosse? Nån som vet mer eller provat?

Thirsty

Smygnykterist
Visa bifogad bild 36711
Köpte de här mest på chans - tydligen nåt samarbete med sonen Selosse? Nån som vet mer eller provat?
Inte provat. Bara läst att det är en kusin och att produktionen görs i Guillaumes källare (oklart om det då är den gamla anläggningen som J Selosse använde och som Guillaume sedan tog över)?
Då i vart fall VV görs på ståltank så torde det vara en annan profil på vinet.
Poppa nu en flaska och dela erfarenheten med oss! 😁☺️

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 36725Är det någon som vet varför Bereche et Fils Cramant GC blivit Cramant & Avize GC vid senaste årgången?

Enligt AI:

Bérêche & Fils har ändrat namnet på sin Cramant Grand Cru till Cramant & Avize Grand Cru (med start från årgång 2020) eftersom de har blandat i 25 % chardonnaydruvor från grannbyn Avize Grand Cru i den ursprungliga cuvéen.

Besöker dom i början på Juli så återkommer med svar:)
Raphael ville väl göra Cramanten 25 % bättre.😃

Hoppas inte de tar av Refletdruvorna bara...😬

Får se om han har några mer flarror Avize i gömmorna.

Thirsty

Smygnykterist
Raphael ville väl göra Cramanten 25 % bättre.😃

Hoppas inte de tar av Refletdruvorna bara...😬

Får se om han har några mer flarror Avize i gömmorna.
Avize 2026 var väl "Cuvée Unique" om än att infon om Cramant & Avize 2020 så är det samma upplaga i antal som Cramant 2019 var så är det lite oklart. Reflet anges till 1,287 stycken magnum, motsvarande som föregående år. Om än att böndernas information är ju inte alltid helt pålitlig..

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Avize 2026 var väl "Cuvée Unique" om än att infon om Cramant & Avize 2020 så är det samma upplaga i antal som Cramant 2019 var så är det lite oklart. Reflet anges till 1,287 stycken magnum, motsvarande som föregående år. Om än att böndernas information är ju inte alltid helt pålitlig..
Ja det står så på etiketten i alla fall och 663 magnum endast ett år är ju rätt begränsat... men jag hoppas den återuppstår!

Toppen