Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - De senaste inköpen, diskussioner och tips

LeChat

Medlem
Nu är ju bara frågan med hur länge man ska låta en sån här ligga i källaren?
Någon skrev, att har en champagne legat längre tid på jästen så ska den också ligga längre tid på korken. Eftersom vanliga vintage helst behöver 7-8 år på korken så bör nog en R.D få lite mer tid men där tar min killgissning slut. Finns kanske folk med erfarenhet som kan mer specifikt hur en R.D brukar uppträda.
Så ska man få valuta för satsade pengar så tänk 10 år som minimum sen får tålamodet kanske avgöra. Men försök att glömma bort den.
 

Mexikanaren

Medlem
Någon skrev, att har en champagne legat längre tid på jästen så ska den också ligga längre tid på korken. Eftersom vanliga vintage helst behöver 7-8 år på korken så bör nog en R.D få lite mer tid men där tar min killgissning slut. Finns kanske folk med erfarenhet som kan mer specifikt hur en R.D brukar uppträda.
Så ska man få valuta för satsade pengar så tänk 10 år som minimum sen får tålamodet kanske avgöra. Men försök att glömma bort den.

Tur att man är ung ändå, så man inte hinner trilla av pinn innan det är dags att poppa korken.
Men med tanke på att det är en -08 och ingen malo heller så känns det för mig som den är gjord för att ligga en halv evighet.
Sedan när den är i driksfönstret däremot, då kan det nog bli något riktigt fint
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Någon skrev, att har en champagne legat längre tid på jästen så ska den också ligga längre tid på korken. Eftersom vanliga vintage helst behöver 7-8 år på korken så bör nog en R.D få lite mer tid men där tar min killgissning slut. Finns kanske folk med erfarenhet som kan mer specifikt hur en R.D brukar uppträda.
Så ska man få valuta för satsade pengar så tänk 10 år som minimum sen får tålamodet kanske avgöra. Men försök att glömma bort den.
Vi hade dock en diskussion här tidigare i år om när man skall dricka 2008 Bollinger RD. Både @Martinski och @Jos framförde då åsikten nedan angående RD-champagne som ju är värd att beakta :)
Jag har iofs alltid tolkat RD bokstavligen och har tänkt att den ska drickas vid släpp för att få uppleva ”nydegg” men lång jästlagring. Typ…
 

Martinski

Medlem
Vi hade dock en diskussion här tidigare i år om när man skall dricka 2008 Bollinger RD. Både @Martinski och @Jos framförde då åsikten nedan angående RD-champagne som ju är värd att beakta :)


Inte min åsikt utan Bollinger som marknadsför R.D just som Recently Disgorged eller nydeggad.
1692809705176.png


Men kommer inte öppna någon Bollinger RD 2008 i närtid.
 

buteljen

Medlem
Inte min åsikt utan Bollinger som marknadsför R.D just som Recently Disgorged eller nydeggad.
...

Men kommer inte öppna någon Bollinger RD 2008 i närtid.

Nej just det. Sorry, minns fel. Du argumenterade för att lansera 10 månader efter deg inte kunde anses vara "RD"
10 mån efter deggning skulle jag nog inte anse som nydeggad längre, då finns det champagne som är betydligt mer Recently Disgorged.
 

LeChat

Medlem
Vi hade dock en diskussion här tidigare i år om när man skall dricka 2008 Bollinger RD. Både @Martinski och @Jos framförde då åsikten nedan angående RD-champagne som ju är värd att beakta :)
Andra champagner som legat längre tid på jästen brukar för mig uppträda som mera vanligt lagrade. Nydeggade är de nästan alltid mediokra och behöver sin tid på korken. Så nydeggat klingar alltid illa i mina öron. Därför köper jag också bara LGA för att lagras och inga R.D
 

buteljen

Medlem
Andra champagner som legat längre tid på jästen brukar för mig uppträda som mera vanligt lagrade. Nydeggade är de nästan alltid mediokra och behöver sin tid på korken. Så nydeggat klingar alltid illa i mina öron. Därför köper jag också bara LGA för att lagras och inga R.D
Vad är det för champagner som legat längre på jästen som du provat nydeggade som varit mediokra? RD 08 har legat fyra år längre innan deg än vanliga LGA 08 - är det lång eller kort tid i sammanhanget? (jag är okunnig på detta område)
 

LeChat

Medlem
Vad är det för champagner som legat längre på jästen som du provat nydeggade som varit mediokra? RD 08 har legat fyra år längre innan deg än vanliga LGA 08 - är det lång eller kort tid i sammanhanget? (jag är okunnig på detta område)
Kan faktiskt inte namnge någon för ögonblicket men vet att jag reagerat på det när jag fått detta påtalat eller att jag upptäckt det själv. Många verkar tycka att just lång lagring på jästen är en stark kvalitetsmarkör. Det kanske det är, men jag har inte gjort en sån omedelbar koppling.

Sen det här med ”nydeggat”. Jag försöker undvika att dricka min champagne innan 3 år efter degorgering som minimum(utopi), då jag tycker de är nydeggade. Sen blir de bara bättre och bättre och bättre. ;)
Alla har nog sin definition och för vissa klingar nydeggat annorlunda.

Här är förresten en längre lagrad som jag drack i juni förra året. Hade då fått två år på korken och upplevdes inte alltför upphetsande. Jag är ganska säker på att jag kommer få uppleva större njutning om 5+ år med mina preferenser.
IMG_5282.jpeg
 

Sonderlese

Medlem
Kan faktiskt inte namnge någon för ögonblicket men vet att jag reagerat på det när jag fått detta påtalat eller att jag upptäckt det själv. Många verkar tycka att just lång lagring på jästen är en stark kvalitetsmarkör. Det kanske det är, men jag har inte gjort en sån omedelbar koppling.

Sen det här med ”nydeggat”. Jag försöker undvika att dricka min champagne innan 3 år efter degorgering som minimum(utopi), då jag tycker de är nydeggade. Sen blir de bara bättre och bättre och bättre. ;)
Alla har nog sin definition och för vissa klingar nydeggat annorlunda.

Här är förresten en längre lagrad som jag drack i juni förra året. Hade då fått två år på korken och upplevdes inte alltför upphetsande. Jag är ganska säker på att jag kommer få uppleva större njutning om 5+ år med mina preferenser.
Visa bifogad bild 29790
Instämmer.
Ibland får jag intrycket att vissa vinmakare försöker kompensera sämre årgångar med att låta vinet ligga längre på jästen i ett försök att lacka ur extra smakämnena.
Annars vill jag ha utvecklade tertiära smakar innan jag tycker att champagne börjar komma till sin rätta.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Instämmer.
Ibland får jag intrycket att vissa vinmakare försöker kompensera sämre årgångar med att låta vinet ligga längre på jästen i ett försök att lacka ur extra smakämnena.
Annars vill jag ha utvecklade tertiära smakar innan jag tycker att champagne börjar komma till sin rätta.
Intressant, har du några exempel?
 

LarsW

Medlem
Visa bifogad bild 29789Jag beställde hem en låda (3 flaskor) Pierre Peters Cuvée de Réserve på magnum, vilket på magnum alltid är 100% vintage, som i praktiken är L’Esprit Extra Brut på magnum. Denna buteljering är årgång 2019. Jag ser framför mig 15-20 års källerförvaring om inget annat talar emot.
15-20 år låter lagom.
Enda som skulle tala emot är din egen otålighet...😁
 

Martinski

Medlem
Instämmer.
Ibland får jag intrycket att vissa vinmakare försöker kompensera sämre årgångar med att låta vinet ligga längre på jästen i ett försök att lacka ur extra smakämnena.
Annars vill jag ha utvecklade tertiära smakar innan jag tycker att champagne börjar komma till sin rätta.

Bättre årgångar är väl de som de låter ligga extra länge? Bästa exemplet är väl just 2008 där flera producenter släppt den efter 2009 m.m... Samt 2008 fick ofta längre tid på jäst generellt än vanligtvis... Cristal 2008 låg väl typ 10 år jämfört med de vanliga 6 åren. Finns väl fler exempel som R.D och LGA också från Bollinger... osv.
 
Bättre årgångar är väl de som de låter ligga extra länge? Bästa exemplet är väl just 2008 där flera producenter släppt den efter 2009 m.m... Samt 2008 fick ofta längre tid på jäst generellt än vanligtvis... Cristal 2008 låg väl typ 10 år jämfört med de vanliga 6 åren. Finns väl fler exempel som R.D och LGA också från Bollinger... osv.
Inte helt säker att man kan dra den slutsatsen att kvalitet -> tid. 2008 är ju känt för sin höga syra som gjorde unga flaskor ganska vresiga. Det var helt enkelt för tidigt att släppa dem efter bara några år på jästen.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 29789Jag beställde hem en låda (3 flaskor) Pierre Peters Cuvée de Réserve på magnum, vilket på magnum alltid är 100% vintage, som i praktiken är L’Esprit Extra Brut på magnum. Denna buteljering är årgång 2019. Jag ser framför mig 15-20 års källerförvaring om inget annat talar emot.
Personligen är jag bortom all hjälp om 15 år :cool:
Men om långlagring gör dig lika lyg som det gjorde mig (då jag var lite yngre) är det bara att gratulera! Du kommer vara fantastiskt lycklig! Så länge! :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Köpte min dyraste flaska vin idag…

Visa bifogad bild 29811
Oj...
Kan inte nog uttrycka min sorg över att du valde så fantastiskt FEL!
Du får så enormt mycket mer värde för pengen från alla distrikt utanför Champagnefuck, Bgn, Barolo/Barbaresco, Bdx, Napa, Gran Marques...

Men, monomani råder ingenting bot på.

Hoppas du blir mycket lycklig av alla andras "likes" och upplever stor resning då du en vacker dag ploppar denna investering.

Varocken blir lycklig på sin facon! 😀😄😁😆😂🤣

Dritt
 
Toppen