Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Thomas

Medlem
Alltså... tror de flesta av oss här är ganska avis på denna provning. Verkar ju varit något alldeles extra. Kvalitet före kvantitet, hur många var ni som provade?
Helt rätt på en onsdag. Undervärderad veckodag om du frågar mig.

Helt enig med Krug'sen, smakat båda och de hör till mina största vinupplevelser (även om jag spår ett långt liv för 88an).
När den skyldige till att jag ramlade in i champagneträsket kommer på besök då måste godbitarna fram. Fyra stycken var vi, men våra fruar som inte är lika intresserade som vi (nördiga enligt dom) nöjde sig med att bara prova lite av varje flaska. Så det blev valuta för pengarna. Tror att min flaska av 88:an inte lagrats optimalt genom åren, därav att den inte hade så lång tid kvar.
 

LeChat

Medlem
C78F7095-8C3D-4D51-BD82-39859FE4C878.jpeg

N.V. Egly-Ouriet Tradition Brut
Deg. Juli 2016


Värmer upp inför fredagens champagneprovning! :)
Gillar verkligen stilen hos denna producent. Aaaaa.... då är vi där igen. Den här doften av rostade kaffebönor väcker alltid samma minnen. Doften är egentligen från mina barn- och ungdomsår i Skåne när man åkte förbi Zoegas i Helsingborg. Underbar doft! Här finns såklart likheter med Charles Heidsieck Brut Reserve, som kanske är något mer komplex i nuläget. I avslutningen smyger det även fram lite blyg, tropisk frukt bakom de högljutt jazzande kaffebönorna. Och gott är det! För mig som inte druckit kaffe sen i morse blir ju detta den perfekta kombon. ;)
 

LeChat

Medlem
Hm, samköp är lagligt, men köp av privatperson är olagligt. Håll den typen av konversationer privat och utanför forumet.

Det är väldigt lätt att slinta över gränsen och lagen är ruggigt fånig, men det kan vi inte göra så mycket åt. :)
Men då läser en konversationen onödigt fyrkantigt. Vi gjorde ett gemensamt inköp av Fut de Chene var av jag köpte 2 st. Ganska okomplicerat. :)
 

Christer J

Medlem
Också jag värmer upp och tänjer lite inför morgondagens champagneprovning i Göteborg.
2009 Grongnet Special Club.
C6E17ED0-6A12-49EF-9DAE-7ADEC3629656.jpeg

48% chardonnay, 34% pinot noir och 18% meunier, 6 år på jästen, ståltank och viss ekfatslagring. För mig okänt degorgeringsdatum. Dosage 7gr/liter.
Doftar gula plommon, lite apelsin och varm krut.
Smakar sååååå gott, moget, inte så syrligt och så lent i munnen, små små bubblor som transporterar smaker till varje vrå av munnen :) Glaset är ett Riedel Veritas Champagne.
Jag säger 90 poäng, köpt via systembolaget: collection Epernay för nån månad sen.
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Lite smådeppad att jag inte kan vara med på 2008-provningen i morra. :(

Tröstar mig med en flaska Guy Charlemagne Champagne Grand Cru Mesnillésime Vieilles Vignes 2002 och det funkar faktiskt riktigt bra! :D
Köpte denna på plats nere i Le Mesnil 2009 tillsammans med 11 av dess bröder och systrar och denna är bara nummer 3 jag öppnar.

Lätt gyllengul färg med mikroskopiska bubblor.
I doften hittar jag bröd och skumbanan med en sval citrusdoft, kalkig mineral och en liten söt hint av vanilj.
I munnen så breder bubblorna ut sig och levererar en välbehållen syra, brynt smör med kalk, citron och gröna äpplen med nybakat surdegsbröd och lite bränd karamell. Skulle säga perfekt att dricka nu men känns som det kommer leva många år till på toppen.

93p

thumbnail_20180726_201010.jpg
 
Photo 26-07-2018 21 44 28.jpg

Damien Hugot Millésime 2008
Efter att flera personer här på forumet indikerat att Hugot 08an börjar komma in i drickfönster tänkte jag att jag borde testa en. Jag var ändå lite skeptisk till om det verkligen var dags då jag tänkte att jag skulle behöva spara dem längre än så när jag köpte dem för två år sen.

Fet, med bakade äppel- och citrustoner med lite champinjon i slutet. Fint avrundad syra. Jag gillade 2006an av detta vin skarpt och denna är mycket lik 2006an men den känns ännu rikare. Riktigt riktigt bra!
 

Pontus

Medlem
20180727_190511.jpg

Jacques Selosse Substance
(deg mars 2016). Intensivt gul i färgen, typ koncentrerad äppeljuice. Mycket honung i doften initialt, men denna ersätts snart av skumbanan, bokna äpplen, lime, limeskal, nötter och viss rökighet. I munnen är det en smakexplosion av mogna äpplen, citrus, krita, vita blommor, kola och nötter. Otroligt kraftfullt och intensivt på alla plan, men med bibehållen komplexitet och balans! Oxidativt men samtidigt fräscht. Lång eftersmak med lager på lager av smaker och hög syra. Svårt att bedöma om den blir bättre med ytterligare lagring, det är nog helt och hållet en smaksak. 96(+).
 

Anfield

Medlem
9245405B-AA89-4C27-9FAE-70FA7CEB9D3F.jpeg


Mitt intresse för champagne började under fjolåret, och nu jobbar jag mig igenom det som finns på Systembolage. För att lära mig mer om vad jag tycker om och hur olika champagne kan smaka. I går testade jag denna, blev min 63:e champagne var faktiskt bättre än jag förväntade mig.
 

Waruda

Medlem
Visa bifogad bild 13828

Mitt intresse för champagne började under fjolåret, och nu jobbar jag mig igenom det som finns på Systembolage. För att lära mig mer om vad jag tycker om och hur olika champagne kan smaka. I går testade jag denna, blev min 63:e champagne var faktiskt bättre än jag förväntade mig.
En annan Fourny, Cuvée R, är också mycket trevlig för rimliga pengar. Rekommenderas!
 

Jimmy A

Medlem
I värmen behövs det god kall champagne. Här kommer en liten redogörelse för helgens flaskor.

F77BBD62-2B8C-4A20-ABCD-3C6C695DCFB6.jpeg

Andre Jacquart Blanc de Blanc.
Doft av gröna omogna äpplen tillsammans med lite vita blommor och en uns av krutighet. Mesnil syran slår igenom i smaken och den sitter som en smäck. Ung med potential.

B9D2C9B9-5954-4C08-94AF-CB3AC74C76FE.jpeg

Henriet-Bazin Blanc de Noirs.
Första vinet av denna producent och det var en angenäm upplevelse. Urtypisk Blanc de Noir med sina röda bär som dominerar både smak och doft. Lite avsaknad av syra och längd för att nå ända fram. Men kul att prova.

167E5F58-B6DA-47F2-BB4E-5D4073D84A79.jpeg

Alfred Gratien Brut Rose.
En liten favorit producent hemma hos oss. Tunn doft som förvånade oss. Deras årgångsviner uppvisar betydligt större doft. Och det är kanske självklart men deras NV brut är betydligt mer komplex på näsan. Smaken är torr och frisk med lite bärighet och helt ok längd.

77826211-007B-4EB7-9062-C443AF0F3914.jpeg

Leclerc Briant Divine 2004.
Har läst på forumet att vissa tycker att denna passerat toppen men det hade inte denna flaska gjort. Snygga jordiga, svampiga toner på näsan som sen går över i en ren frisk smak av gula stenfrukter och bra syra. Detta är en favorit som fortfarande levererar.
 
Toppen