Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LeChat

Medlem
Inga Selosse här heller:(. Var mest intresserad av Initial och Rose. Initial finns ju att köpa i november på SB, men om man tyckte att lådan hos FVL var lite dyr, så är det tyvärr så att priserna på Selosse verkar ha dragit iväg jämfört med tidigare år. SB kommer att ta 1496:- för Initial,
V.O. 1826:- och Substance 2996:- Trist!
Gillar Initial men i prisklassen runt 1500:- finns ju många andra godingar att välja.
 

Pontus

Medlem
Inga Selosse här heller:(. Var mest intresserad av Initial och Rose. Initial finns ju att köpa i november på SB, men om man tyckte att lådan hos FVL var lite dyr, så är det tyvärr så att priserna på Selosse verkar ha dragit iväg jämfört med tidigare år. SB kommer att ta 1496:- för Initial,
V.O. 1826:- och Substance 2996:- Trist!
Gillar Initial men i prisklassen runt 1500:- finns ju många andra godingar att välja.
Tråkigt när priserna lämnar omloppsbanan och drar iväg i tangentens riktning. Tror att Substance kan bli liggande ett tag på hyllorna faktiskt, iallafall om det släpps en större mängd.

Edit: Upp 50% från förra året alltså? En del förklaras med valutan visserligen.
 
Last edited:

Christer J

Medlem
Champagne och ost ska provas av passionerade nybörjare (inklusive mig själv) på fredag. Sprillans ekbord kan vara bu eller bä, men det doftar gott.
Visa bifogad bild 14453
Återkommer med dofter och smaker :)

Så gårdagen är nu förbi och nya minnen tar plats och berikar redan mitt liv, härligt med champagne, ost och människor!
Vår guide @Ekdahl navigerade oss nybörjare i vinifikation och jagets subjektiva upplevelser av vinet.
Vi tyckte hans förslag om att ha en Cremant av god kvalite, en NV, en vintage och en lite äldre mogen champagne var passande för vårt sällskap. Glädjande för oss alla gissade vi rätt på samtliga viner! Vi visste alla vilka viner det var men inte i vilka glas de fanns i.
90210499-BD14-4E3B-84F3-353331C0233E.jpeg

Cremanten från Loire, Langlois är inte med på bilden.
Pierre Peters NV bdb
Egly-Oriet grand cru millesime 2006
R&L Saint Vincent 2000
Och slutligen, eftersom alla fortfarande var törstiga efter anklever och ost så öppnades en helt underbar Henriot 1996 på magnum som tömdes relativt fort, bland det godaste jag druckit, en mogen utvecklad champagne men ändå ung!!
69C2CF01-23E7-4F6B-B05F-7DF771801292.jpeg

Svårt att låta bli att dofta :)
4F2CCC54-9B14-4DE7-812C-06071C9DD478.jpeg

Kvällens vinnare blev Eglyn, men Saint Vincent var inte långt efter, flera hade Saint Vincent som etta länge men Eglyn uppvisade god glasutveckling efter någon timme och passerade således Saint Vincent på upploppet kan man säga.
Ser fram emot fler träffar av denna sort!
 
Last edited:

Ekdahl

Medlem
Så gårdagen är nu förbi och nya minnen tar plats och berikar redan mitt liv, härligt med champagne, ost och människor!
Vår guide @Ekdahl navigerade oss nybörjare i vinifikation och jagets subjektiva upplevelser av vinet.
Vi tyckte hans förslag om att ha en Cremant av god kvalite, en NV, en vintage och en lite äldre mogen champagne var passande för vårt sällskap. Glädjande för oss alla gissade vi rätt på samtliga viner! Vi visste alla vilka viner det var men inte i vilka glas de fanns i.
Visa bifogad bild 14466
Cremanten från Loire, Langlois är inte med på bilden.
Pierre Peters NV bdb
Egly-Oriet grand cru millesime 2006
R&L Saint Vincent 2000
Och slutligen, eftersom alla fortfarande var törstiga efter anklever och ost så öppnades en helt underbar Henriot 1996 på magnum som tömdes relativt fort, bland det godaste jag druckit, en mogen utvecklad champagne men ändå ung!!
Visa bifogad bild 14467
Svårt att låta bli att dofta :)
Visa bifogad bild 14468
Kvällens vinnare blev Eglyn, men Saint Vincent var inte långt efter, flera hade Saint Vincent som etta länge men Eglyn uppvisade god glasutveckling efter någon timme och passerade således Saint Vincent på upploppet kan man säga.
Ser fram emot fler träffar av denna sort!
Stort tack till @Christer Johansson för några fantastiska viner, mycket goda tilltugg och härligt värdskap :). Att sitta med en bit anklever som smälter i munnen tillsammans med några klunkar Henriot 1996 är en ynnest jag unnar alla att uppleva.

Några korta noteringar om vinerna:
Legras St Vincent 2000 är fortfarande ett mycket vitalt vin som kommer kunna njutas av i ytterligare 5-10 år. Rund, något mogen med röda äpplen. Nyanserad och elegant med vita blommor, lite kola och acceptabel syra. Blev dock inte så mycket bättre med värme och luft. 91p.
Egly-Ouriet 2006, kändes inte alls för tidigt att öppna denna nu - men stilen gör att den är tillgänglig som ung också. Typisk power-Champagne i samma skola som Selosse och Bollinger. Mycket rik, vinös, sherry/oxidation med tydliga fattoner. Bra syra, bra längd och intensitet. Växte med värme och luft. 92-93p.
Henriot 1996 (Magnum). Länge sedan jag drack denna -96a, säkert 5-10 år sedan. Men jäklar vilket vin. Har inga noter på denna, men hade nog också varit svårt att få ner - när ett vin visar sån mångfald av intryck är det svårt att fånga och sätta ord på. Väldigt elegant och fortfarande en fin framtid där den inte alls visade ålderskrämpor. 94p.
 

tobbe81

Medlem
Charles heidsieck Blanc des millenaires 1995
Söndagslunch toastskagen med kalixlöjrom helt ensam så otroligt att denna flaska aldrig slutar att förvåna, har inte druckit denna på något år nu. Idag så känns den mera öppen än för något år sedan.
Balansen mellan syran och frukten är magiskt man känner att denna champagne är mogen, men avsaknaden utav oxidation tonerna är inte riktigt där ännu. Men jag njuter endå utav denna som fortfarande har en väldig lång framtid framöver framöver 94p idag.
IMG_20181007_140639_176.jpg
 

Christer J

Medlem
Sen söndagslunch i ensamhetens nåd. Har diskat och pysslat efter fredagens härliga champagneprovning och kände mig välförtjänt av lite leftovers och en Paul Bara Brut Millesime 2002.
Valde två glas varav det ena får spela rollen som pseudosällskap! Härligt att dofta relativt moget vin ur större kupa.
Skål!

95811C18-89F5-4920-B195-098D4536D5F1.jpeg
 

MartinE

Medlem
Förra veckans intag bjöd bland annat på denna trio:

fullsizeoutput_248c.jpeg

2013 David Léclapart L’Artiste
: En härlig champagne! Givetvis ung och outvecklad men redan mycket bra. Uttrycksfull och något komplex doft med inslag av mineral, päron, citron, vispgrädde och vita blommor. Smaken är oerhört ren och naturlig; mycket frisk, något fruktig och mycket torr med en fin koncentration. Toner av vit persika, citron, gröna äpplen och lite grapefrukt. (ca 88+ p)

2005 David Léclapart L’Artiste: Mycket bra, men samtidigt den svagaste L’Artiste jag druckit. Doften är härlig, men smaken känns något tunn och endimensionell. Möjligen har den blivit dåligt lagrad. Utvecklad, komplex, oxiderad och något kryddig doft med sherrytoner. Inslag av yoghurt, rostade hasselnötter, champinjoner, mogna äpplen, salmiak och bulldeg. Utvecklad, frisk, svagt oxiderad, mycket torr, något bitter och något eldig smak av äpplen, äppelskal, gräddkola, citrusskal och citron. (ca 84-85 p)

2012 David Léclapart L’Aphrodisiaque: En härlig champagne med underbar doft! Smaken är både kraftfull och elegant, men givetvis väldigt ung. Kan bli riktigt bra med lagring! Komplex, blommig, parfymerad och något kryddig doft med viss sötma. Efter hand även viss sälta. Inslag av hyacint, mango, vanilj, ceder, röda äpplen, nektarin, lakrits och kanel. Smaken är frisk, blommig och mycket torr med fin koncentration och en begynnande komplexitet. Jag hittar krita, fläder, nektarin och gröna äpplen. (89+ p)
 

Jos

Medlem
Inga Selosse här heller:(. Var mest intresserad av Initial och Rose. Initial finns ju att köpa i november på SB, men om man tyckte att lådan hos FVL var lite dyr, så är det tyvärr så att priserna på Selosse verkar ha dragit iväg jämfört med tidigare år. SB kommer att ta 1496:- för Initial,
V.O. 1826:- och Substance 2996:- Trist!
Gillar Initial men i prisklassen runt 1500:- finns ju många andra godingar att välja.
Nu är det ju iofs FVL som sätter priserna till SB
 

Elvis

Medlem
Tråkigt när priserna lämnar omloppsbanan och drar iväg i tangentens riktning. Tror att Substance kan bli liggande ett tag på hyllorna faktiskt, iallafall om det släpps en större mängd.

Edit: Upp 50% från förra året alltså? En del förklaras med valutan visserligen.

Jag kommer själv inte att köpa någon Selosse till de här priserna.

Jag vet att prishöjningen beror på att Selosse kraftigt höjt utpriserna. Han har tittat på vad vinhandlare, till exempel i England och USA, tar för hans viner och har insett att han kan ta bättre betalt själv.
 

MartinE

Medlem
Jag vet att prishöjningen beror på att Selosse kraftigt höjt utpriserna. Han har tittat på vad vinhandlare, till exempel i England och USA, tar för hans viner och har insett att han kan ta bättre betalt själv.
Väldigt förståeligt trots allt – även om det svider! Han hade säkert kunnat ta dubbelt så mycket betala för sina lieux-dits och de hade sålt slut lika snabbt ändå. Endast den japanska marknaden hade förmodligen slukat rubbet om de bara hade fått möjlighet att handla så mycket. Det känns som att den globala efterfrågan på hans viner tagit ett rejält skutt uppåt de senaste åren – från en redan hög nivå. Det är bara att gilla läget – eller gå vidare mot nya favoriter!

Substance för 3 000 kr dessutom fortfarande relativt lågt prissatt i jämförelse med exempelvis Salon, Krug CdM, Bollinger VVF, Bordeaux Premier Cru och DRC...
 
Last edited:
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag kommer själv inte att köpa någon Selosse till de här priserna.

Jag vet att prishöjningen beror på att Selosse kraftigt höjt utpriserna. Han har tittat på vad vinhandlare, till exempel i England och USA, tar för hans viner och har insett att han kan ta bättre betalt själv.

Selosse har knappast höjt sina priser med 40-50 %. Min erfarenhet är att priserna i första led höjts med ca 10 %. Vad säger @magnum ?

Snarare så att FVL anpassar sitt pris till marknadspriset och gör en större vinst. Selosse har varit ett av få kvarvarande viner som varit billigare i Sverige.

Tur att man redan är med på tåget. Initial för 1500 och VO för 2000 är inte så kul.:(
 

MartinE

Medlem
Selosse har knappast höjt sina priser med 40-50 %. Min erfarenhet är att priserna i första led höjts med ca 10 %. Vad säger @magnum ?
Årets blandlåda var 36 % dyrare jämfört med vad motsvarande beställning hade kostat för ett år sedan. Och man får inte glömma att nästan en tredjedel av den prisökningen beror på en dyrare euro.
 
Toppen