Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Trydebull

Medlem
NV AD Coutelas Cuvee 1809

20190419_185913.jpg


2008-bas och deg under 2016
80 %Chard o 20% PN

Doftar gulfruktigt med solmogna gula äpplen och friska gula mogna plommon

Tre timmar senare tillkommer rågkärnor men även någon lakto-ton och ev lite vit choklad och viss smörighet.

Smakar friskt men också utvecklat och tydligt av gula stora mogna krusbär med toner från gula äpplen där bakom. Mogen frukt. Lite smördegskex och en liten hint av vanilj.

Med två till tre timmar med luft tillkommer lätt brödighet och lite grillade citroner.

Inte knökfullt med bubblor men det känns som att den här befinner sig i en mycket bra fas! En ganska speciell Champagne utan att jag riktigt kan sätta fingret på det. Namnet anspelar ju på husets startår och jag kan inte låta bli att fundera över om ambitionen även varit att skapa en Champagne som speglar den erans processer och metoder. Med det naturliga undantaget av dosagen naturligtvis. Kan kanske vara något ditåt.

Men jag gillar den, tycker att det är en både bra och intressant Champagne och sätter 90-91 poäng. Något lite ytterligare utveckling tror jag skulle kunna finnas, men det är nog väldigt nära sitt optimala drickfönster.
 

LarsW

Medlem
Champagnehelgen fortsätter.

Ikväll 2006 David Leclapart Champagne Cuvée l'Amateur.

Har varit lite skeptisk till Leclapart sedan den katastrofala L'Artiste 2005 för ca ett år sen och diverse noter på CT att dessa faller samman vid 15-20 års ålder. Tråkigt då herr Leclapart verkligen var en trevlig person som tog sig god tid när vi dök upp oanmälda en dag för 10 år sen under lunchen och frågade om vi kunde prova några av hans skumpor.

Först, jäsiken vilken frisk mousse och nästan våldsam mängd små fina bubblor i glaset!
I doften är det halvjäst bröd och havsvatten. Citrus och nån annan tropisk frukt, tror det är inlagd persika eller mango...
I munnen har vi en bra syra. Ålderstoner med lite bokna gröna äpplen. Grönpeppar och rå tonfisk. En lätt beska som dröjer sig kvar.
Tyvärr ganska lätt över hela spektrumet (början-mitten-slutet) och återigen lite... fadd. Inget jag kommer minnas även om den var eoner bättre än den tidigare nämnda 'LArtiste'n .
Så synd! Vill egentligen verkligen gilla Leclapart men sista tiden har det vart mest sådär skumpor därifrån...
84p

thumbnail_20190420_193018.jpg
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Champagnehelgen fortsätter.

Ikväll 2006 David Leclapart Champagne Cuvée l'Amateur.

Har varit lite skeptisk till Leclapart sedan den katastrofala L'Artiste 2005 för ca ett år sen och diverse noter på CT att dessa faller samman vid 15-20 års ålder. Tråkigt då herr Leclapart verkligen var en trevlig person som tog sig god tid när vi dök upp oanmälda en dag för 10 år sen under lunchen och frågade om vi kunde prova några av hans skumpor.

Först, jäsiken vilken frisk mousse och nästan våldsamt mängd små fina bubblor i glaset!
I doften är det halvjäst bröd och havsvatten. Citrus och nån annan tropisk frukt, tror det är inlagd persika eller mango...
I munnen har vi en bra syra. Ålderstoner med lite bokna gröna äpplen. Grönpeppar och rå tonfisk. En lätt beska som dröjer sig kvar.
Tyvärr ganska lätt över hela spektrumet (början-mitten-slutet) och återigen lite... fadd. Inget jag kommer minnas även om den var eoner bättre än den tidigare nämnda 'LArtiste'n .
Så synd! Vill egentligen verkligen gilla Leclapart men sista tiden har det vart mest sådär skumpor därifrån...
84p

Visa bifogad bild 16664
Känner lite samma, vill gärna gilla Leclapart och en del flaskor har varit fantastiska men det är lite rysk roulette över det hela och man vet aldrig vad man ska förvänta sig från flaska till flaska så jag har slutat köpa.
Kanske inte är så dumt med en dutt svavel och lite socker ibland för att försäkra sig om att flaskorna är stabila över tid...
 

n_micke

Medlem
Stiger försiktigt in i champagnevärlden med en Beaumont des crayères Grande Reserve brut, till detta fick bli en räksmörgås och lite lax som överlevde påsk-katterna. Inte dumt, ett gott steg på vägen även om jag inser att det finns mycket mer att hämta i såväl smak som balans. Förbaskat mysigt med bubblor (passar på att riva av Ett år i champagne på Netflix,igen, när påskkärringen här hemma ändå har dragit till Blåkulla). Glad påsk på er!

Absolut!
Ekologiskt och naturviner i all ära men lite konserveringsmedel är det väl få som mått dåligt av....
Helt för mindre skit i maten, samt att naturligt ska va the shit. Men, som du säger, lite konserveringsmedel lär inte vara det skadligaste i vinerna. :)
 

LarsW

Medlem
Champagnehelgen fortsätter.

Ikväll 2006 David Leclapart Champagne Cuvée l'Amateur.

Har varit lite skeptisk till Leclapart sedan den katastrofala L'Artiste 2005 för ca ett år sen och diverse noter på CT att dessa faller samman vid 15-20 års ålder. Tråkigt då herr Leclapart verkligen var en trevlig person som tog sig god tid när vi dök upp oanmälda en dag för 10 år sen under lunchen och frågade om vi kunde prova några av hans skumpor.

Först, jäsiken vilken frisk mousse och nästan våldsam mängd små fina bubblor i glaset!
I doften är det halvjäst bröd och havsvatten. Citrus och nån annan tropisk frukt, tror det är inlagd persika eller mango...
I munnen har vi en bra syra. Ålderstoner med lite bokna gröna äpplen. Grönpeppar och rå tonfisk. En lätt beska som dröjer sig kvar.
Tyvärr ganska lätt över hela spektrumet (början-mitten-slutet) och återigen lite... fadd. Inget jag kommer minnas även om den var eoner bättre än den tidigare nämnda 'LArtiste'n .
Så synd! Vill egentligen verkligen gilla Leclapart men sista tiden har det vart mest sådär skumpor därifrån...
84p

Visa bifogad bild 16664
Uppdatering dag 2.
Tyvärr till det värre. :(
Faller nu samman i munnen efter några sekunder och det är svårt att urskilja enskilda smaker då bara en lätt beska dröjer sig kvar.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Odlarchampagne såklart, kartongen som skumpavännrrna säger :)
Chartogne Taillet Heurtebrise 2010, bättre än smågodis.
En härlig söt doft av honung, gula äpplen, fräscht!
Smakar mild citron och ostronskal. Gott!
Visa bifogad bild 16680
Visa bifogad bild 16681
Föredömligt med information på baksidan, sånt gillar jag.
Ja, man kan knappast klaga på Alexadre's baksideinformation, det märks att han är stolt över sina viner och sin jordmån.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Champagnehelgen fortsätter.

Ikväll 2006 David Leclapart Champagne Cuvée l'Amateur.

Har varit lite skeptisk till Leclapart sedan den katastrofala L'Artiste 2005 för ca ett år sen och diverse noter på CT att dessa faller samman vid 15-20 års ålder. Tråkigt då herr Leclapart verkligen var en trevlig person som tog sig god tid när vi dök upp oanmälda en dag för 10 år sen under lunchen och frågade om vi kunde prova några av hans skumpor.

Först, jäsiken vilken frisk mousse och nästan våldsam mängd små fina bubblor i glaset!
I doften är det halvjäst bröd och havsvatten. Citrus och nån annan tropisk frukt, tror det är inlagd persika eller mango...
I munnen har vi en bra syra. Ålderstoner med lite bokna gröna äpplen. Grönpeppar och rå tonfisk. En lätt beska som dröjer sig kvar.
Tyvärr ganska lätt över hela spektrumet (början-mitten-slutet) och återigen lite... fadd. Inget jag kommer minnas även om den var eoner bättre än den tidigare nämnda 'LArtiste'n .
Så synd! Vill egentligen verkligen gilla Leclapart men sista tiden har det vart mest sådär skumpor därifrån...
84p

Visa bifogad bild 16664
Hmmm... har intrycket att den oekade l'Amateur kan (och bör?) drickas direkt efter släpp eller relativt ung, medan både l'Artiste (halvekad) och l'Apôtre (helekad) behöver tid och kan vara slutna om man dricker dem innan de mognat. Så allmänt skumma Leclapart kan vara endera för unga eller för gamla, beroende på vilken av dem det rör sig om.
 

Christer J

Medlem
Första eftermiddagen på balkongen i stan, så rosé champagne.
Roederer Rosé 2011, grönröda jordgubbar och torkad lera. Ostronskal associerar jag nuförtin alltid till men något med skal som bott i havet doftar det. Lite rökighet.
Inga frukter i smaken att tala om, syra och något som kan kallas mineraligt kan man tänka.
Lite trist vin faktiskt.
Sparris, lite olivolja, flingsalt och parmesan. Högsta betyg :)
43A7DA6A-0A62-4008-82D3-B9205AD03625.jpeg
 

Elvis

Medlem
Vilmart Grand Cellier Rubis 2011 blev påskaftons champagne. En stor besvikelse. Som många vet här på forumet så håller jag Vilmart mycket högt och jag tycker dessutom att 2011 känts som en riktig "Vilmart-årgång"; ytterligare en udda årgång där Vilmart lyckats bättre än de flesta (precis som med 1992 och 1997, till exempel). Grand Cellier d'Or 2011 och Coeur de Cuvée 2011 är båda tillgängliga och jättebra redan som unga och jag blev också imponerad av Grand Cellier Rubis 2011 där jag provade den för ett år sedan. Men den här flaskan var märkligt blyg, helt anonym på näsan och smakade inte mycket heller. Märkligt - jag har aldrig upplevt en Vilmart rosé så här förut. Jag tyckte att Grand Cellier Rubis 2010 var lite väl kraftig för min smak men så här blyg? Nej, aldrig. Jag satte 87 poäng på Cellartracker men det var nog i högsta laget...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Vilmart Grand Cellier Rubis 2011 blev påskaftons champagne. En stor besvikelse. Som många vet här på forumet så håller jag Vilmart mycket högt och jag tycker dessutom att 2011 känts som en riktig "Vilmart-årgång"; ytterligare en udda årgång där Vilmart lyckats bättre än de flesta (precis som med 1992 och 1997, till exempel). Grand Cellier d'Or 2011 och Coeur de Cuvée 2011 är båda tillgängliga och jättebra redan som unga och jag blev också imponerad av Grand Cellier Rubis 2011 där jag provade den för ett år sedan. Men den här flaskan var märkligt blyg, helt anonym på näsan och smakade inte mycket heller. Märkligt - jag har aldrig upplevt en Vilmart rosé så här förut. Jag tyckte att Grand Cellier Rubis 2010 var lite väl kraftig för min smak men så här blyg? Nej, aldrig. Jag satte 87 poäng på Cellartracker men det var nog i högsta laget...
Ouch, otur med en dålig flaska kanske?
 

Elvis

Medlem
Tillsammans med @Jos och en person till ordnade vi en magnumprovning på Grappe i Stockholm igår. Vi provade sex årgångar av Winston Churchill: 1993, 1996, 1998, 1999, 2000 och 2002. Alla på magnum. Vi var 12 personer (varav flera från forumet) och provningen var halvblind.

Vinnare av provningen blev 1998 som fick sex röster som WOTN, 1996 fick fem röster (inklusive min) och 1993 fick en röst.

Vinerna höll alla väldigt hög klass och det var väldigt svårt att lista ut vilken årgång som var vilken. Själv hade jag bara ett rätt, medan @Crist(al)ian 77 var bäst av alla med tre rätt. Jag överlåter till någon av annan deltagarna att skriva lite mer detaljerade provningsanteckningar men så här rankade jag årgångarna:

1. 1996 (97 poäng på CT)
2. 1999 (96 poäng)
3. 2000 (96 poäng)
4. 2002 (95 poäng)
5. 1993 (95 poäng)
6. 1998 (94 poäng)

Lustigt nog hade jag alltså kvällens framröstade vinnare som sämsta vin, även om det känns fel att använda ordet 'sämst' om ett vin som jag ger 94 poäng på CT.
 

Sigdarve

Medlem
Tillsammans med @Jos och en person till ordnade vi en magnumprovning på Grappe i Stockholm igår. Vi provade sex årgångar av Winston Churchill: 1993, 1996, 1998, 1999, 2000 och 2002. Alla på magnum. Vi var 12 personer (varav flera från forumet) och provningen var halvblind.

Vinnare av provningen blev 1998 som fick sex röster som WOTN, 1996 fick fem röster (inklusive min) och 1993 fick en röst.

Vinerna höll alla väldigt hög klass och det var väldigt svårt att lista ut vilken årgång som var vilken. Själv hade jag bara ett rätt, medan @Crist(al)ian 77 var bäst av alla med tre rätt. Jag överlåter till någon av annan deltagarna att skriva lite mer detaljerade provningsanteckningar men så här rankade jag årgångarna:

1. 1996 (97 poäng på CT)
2. 1999 (96 poäng)
3. 2000 (96 poäng)
4. 2002 (95 poäng)
5. 1993 (95 poäng)
6. 1998 (94 poäng)

Lustigt nog hade jag alltså kvällens framröstade vinnare som sämsta vin, även om det känns fel att använda ordet 'sämst' om ett vin som jag ger 94 poäng på CT.
Skulle varit intressant att se hur en 2008 hade placerat sig i sällskapet.
 
Tillsammans med @Jos och en person till ordnade vi en magnumprovning på Grappe i Stockholm igår. Vi provade sex årgångar av Winston Churchill: 1993, 1996, 1998, 1999, 2000 och 2002. Alla på magnum. Vi var 12 personer (varav flera från forumet) och provningen var halvblind.

Vinnare av provningen blev 1998 som fick sex röster som WOTN, 1996 fick fem röster (inklusive min) och 1993 fick en röst.

Vinerna höll alla väldigt hög klass och det var väldigt svårt att lista ut vilken årgång som var vilken. Själv hade jag bara ett rätt, medan @Crist(al)ian 77 var bäst av alla med tre rätt. Jag överlåter till någon av annan deltagarna att skriva lite mer detaljerade provningsanteckningar men så här rankade jag årgångarna:

1. 1996 (97 poäng på CT)
2. 1999 (96 poäng)
3. 2000 (96 poäng)
4. 2002 (95 poäng)
5. 1993 (95 poäng)
6. 1998 (94 poäng)

Lustigt nog hade jag alltså kvällens framröstade vinnare som sämsta vin, även om det känns fel att använda ordet 'sämst' om ett vin som jag ger 94 poäng på CT.

1998 är helt enkelt inte din årgång :)
 
Toppen