Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Thomas

Medlem
Gillar du udda hästskumpa utan socker som är så torr att du ler i sällskap med Horace, ja då behöver du inte vara orolig.:p

Unik champagne med karaktär. Intressant men inte min kopp av te. Utgår dock från att vissa går igång på det här. Troligtvis samma personer som gillar Leclapart och roséchampagne som doftar BBQ-sås.:rolleyes:

Alternativt om du har samma smak som jag så dricker du oblint och hoppas att det hjälper. Sista hoppet är att du förväxlat producenterna och köpt Charles och inte Christophe. Det felet gjorde jag som du kan se i inlägget.:)
Hopplöst läge känns det som. Får bli gå bort present om de inte faller mig i smaken.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Ny vinkväll i lördags med @feskhandlarn och @Christer J!

Fotografen har färgmatchat etiketterna så flaskorna är inte i kronologisk ordning. Å andra sidan kommer jag inte ihåg den exakta ordningen...:rolleyes:


2019-09 Peter.jpg

De Sousa Rosé Saignée
Medtagen för Christers skull och det var ingen skräll att han tog ett glädjeskutt innan han ens doftat på glaset. Bär, jästa äpplen, köttig, med rotfrukter och kokt blomkål i bakgrunden. Bra längd med lite tranbär i eftersmaken. Bästa saignéen jag druckit.

Pouillon Chemin 2008
Äppelpaj och lite rabarber på doften med inslag av kanel och ingefära. Solklar ekad odlare och jag kände verkligen igen vinet på kryddigheten. Kom först att tänka på en magnum Vilmart som @Elvis hade med sig i somras men när jag fick bekräftat att det var PN och att jag druckit samma vin tidigare av en annan årgång föll polletten ner. Förstår inte hur jag gissat Selosse på det här vinet blint tidigare men visst är det ek med en udda karaktär.

Gimonnet Oger

Gimonnet är inte mitt förstaval när det kommer till BdB men det här vinet var det som jag tyckte bäst om på plats förra året. Köpte tydligen 3 flaskor och det här var första på hemmaplan. Kom ihåg den som lite floral med ett uns rökighet och fin krämig munkänsla. Tror det gissades BdB. Trevligt friskt vin nyöppnat man faller ihop efter några timmar.

Roederer Rosé 2013

Grym doft som tangerar till prestige. Jordgubbar, lite svagt med choklad och ett uns apelsin i bakgrunden. Bra syra och längd med fin ren frukt. Mycket bra vin och den bästa enklare rosén jag vet är Billes så det var den primära gissningen. Påminde om Hugot med lite ålder men visste att flaskan var inköpt av staten. Således fanns bara en gissning kvar Roederer 2012. Nästan rätt. Drack 2013 på plats förra hösten och var då inte så imponerad. Nydeggade flaskor brukar å andra sidan sällan vara på topp.

Kvällens vin tillsammans med Hugot 06! Hur bra som helst och en påminnelse att det finns bra viner från annat en toppårgångar.

Pierre Paillard

Kom inte ihåg mycket av det här vinet. Adekvat vin men inte mer. Trots ledtråd chardonnay och Bouzy var jag inte i närheten.

Hugot 2006
Oj vilken mognad! Honung och nötter på doften precis som bra BdB blir när den mognar. Lovar gott. I munnen känns den yngre när man vet vad det är för år (gissades 80 och 90-tal). Hade nog själv gissat 96 blint. Inte mycket frukt kvar och kommer nog inte utvecklas till det bättre även om det finns rejält med syra för att klara några år till i källaren. Blir sugen på att smaka av 08an nu...

Skolboksexempel på mogen BdB för den som vill lära sig.

Min ranking och tror alla hade Roederer som etta.
  1. Roederer 2013
  2. Hugot 2006
  3. De Sousa Rosé
  4. Pouillon Chemin 2008
  5. Gimonnet Oger (nyöppnad)
  6. Pierre Paillard

Nu blir det lugnt med champagne i några dagar.:p
 

Pessoa

Medlem
Ny vinkväll i lördags med @feskhandlarn och @Christer J!

Fotografen har färgmatchat etiketterna så flaskorna är inte i kronologisk ordning. Å andra sidan kommer jag inte ihåg den exakta ordningen...:rolleyes:


Visa bifogad bild 18067
De Sousa Rosé Saignée
Medtagen för Christers skull och det var ingen skräll att han tog ett glädjeskutt innan han ens doftat på glaset. Bär, jästa äpplen, köttig, med rotfrukter och kokt blomkål i bakgrunden. Bra längd med lite tranbär i eftersmaken. Bästa saignéen jag druckit.

Pouillon Chemin 2008
Äppelpaj och lite rabarber på doften med inslag av kanel och ingefära. Solklar ekad odlare och jag kände verkligen igen vinet på kryddigheten. Kom först att tänka på en magnum Vilmart som @Elvis hade med sig i somras men när jag fick bekräftat att det var PN och att jag druckit samma vin tidigare av en annan årgång föll polletten ner. Förstår inte hur jag gissat Selosse på det här vinet blint tidigare men visst är det ek med en udda karaktär.

Gimonnet Oger

Gimonnet är inte mitt förstaval när det kommer till BdB men det här vinet var det som jag tyckte bäst om på plats förra året. Köpte tydligen 3 flaskor och det här var första på hemmaplan. Kom ihåg den som lite floral med ett uns rökighet och fin krämig munkänsla. Tror det gissades BdB. Trevligt friskt vin nyöppnat man faller ihop efter några timmar.

Roederer Rosé 2013

Grym doft som tangerar till prestige. Jordgubbar, lite svagt med choklad och ett uns apelsin i bakgrunden. Bra syra och längd med fin ren frukt. Mycket bra vin och den bästa enklare rosén jag vet är Billes så det var den primära gissningen. Påminde om Hugot med lite ålder men visste att flaskan var inköpt av staten. Således fanns bara en gissning kvar Roederer 2012. Nästan rätt. Drack 2013 på plats förra hösten och var då inte så imponerad. Nydeggade flaskor brukar å andra sidan sällan vara på topp.

Kvällens vin tillsammans med Hugot 06! Hur bra som helst och en påminnelse att det finns bra viner från annat en toppårgångar.

Pierre Paillard

Kom inte ihåg mycket av det här vinet. Adekvat vin men inte mer. Trots ledtråd chardonnay och Bouzy var jag inte i närheten.

Hugot 2006
Oj vilken mognad! Honung och nötter på doften precis som bra BdB blir när den mognar. Lovar gott. I munnen känns den yngre när man vet vad det är för år (gissades 80 och 90-tal). Hade nog själv gissat 96 blint. Inte mycket frukt kvar och kommer nog inte utvecklas till det bättre även om det finns rejält med syra för att klara några år till i källaren. Blir sugen på att smaka av 08an nu...

Skolboksexempel på mogen BdB för den som vill lära sig.

Min ranking och tror alla hade Roederer som etta.
  1. Roederer 2013
  2. Hugot 2006
  3. De Sousa Rosé
  4. Pouillon Chemin 2008
  5. Gimonnet Oger (nyöppnad)
  6. Pierre Paillard

Nu blir det lugnt med champagne i några dagar.:p
Testade Roederer Rose 2013 på vinmässan i Västerås förra helgen. Den var verkligen finfin.

En (nästan) orelaterad fråga: Har Jacquesson inte nån svensk importör längre? Finns på Franska Vinlistan men hittar den inte längre via Systembolaget. Köpte 739 därifrån men har inte sett nån sen dess.
 

Trydebull

Medlem
En (nästan) orelaterad fråga: Har Jacquesson inte nån svensk importör längre? Finns på Franska Vinlistan men hittar den inte längre via Systembolaget. Köpte 739 därifrån men har inte sett nån sen dess.

Samlade intryck från tråd i våras eller möjligtvis förra hösten sa att just FVL’s svenska bolag skulle importera J’son även till SB.

Vad de tänkt göra med det i form av lanseringar etc vet jag dock inte.
 
V

Vincent H

Testade Roederer Rose 2013 på vinmässan i Västerås förra helgen. Den var verkligen finfin.

En (nästan) orelaterad fråga: Har Jacquesson inte nån svensk importör längre? Finns på Franska Vinlistan men hittar den inte längre via Systembolaget. Köpte 739 därifrån men har inte sett nån sen dess.
Vinovum är importör för Jacquesson, jag privatimporterade 740 för någon månad sen. 742 kommer släppas på TSE-lansering under hösten nu också (Kommer inte ihåg vilket släpp men det bör finnas i listorna jag delade).
 

john b

Medlem
20190927_174158.jpg


Roederer NV
Hemmalagrad i två år.
Tror det gjort nytta. Klart mindre syrakartig i både doft och smak. Utöver citron och en grön örtighet finns det nu grädde i doften.
Smaken lite mer fruktig än andra roederer NV jag druckit (bara två st så tveksam statistisk signifikans)
I vilket fall bra och habil skumpa där jag känner mig rätt övertygad om att två år hemma gjort nytta.
 

MartinE

Medlem
ok så de har degorgerat fler med annan bas 2016?
Svär jag inte på men ser det som högst troligt,vad jag vet har man inget exakt deg år efter skörd på sin nv.
Charles Heidsieck degorgerar sina flaskor löpande och lite hipp som happ, utan synlig logik. Jag har exempelvis en Brut Réserve på magnum med 2012-bas som också är degorgerad 2016. Samtidigt har jag sett halvmagnum med 2010-bas som är degorgerade 2018. Man ska ju dock vara tacksam för att de oftast skriver ut deg-datum på sina enklare champagner – till skillnad mot Blanc des Millénaires där de märkligt nog mörkar informationen...
 

MartinE

Medlem
Ingen rolig läsning när man för några veckor sedan köpte några flaskor Mignon....
Gillar du udda hästskumpa utan socker som är så torr att du ler i sällskap med Horace, ja då behöver du inte vara orolig.:p
Christophe Mignon är ju grymt bra! :)

Unik champagne med karaktär. Intressant men inte min kopp av te. Utgår dock från att vissa går igång på det här. Troligtvis samma personer som gillar Leclapart och roséchampagne som doftar BBQ-sås.:rolleyes:
Ett rätt i alla fall! ;)

Eller, tja, kanske två! :p

Jag har dock inte reflekterat över några smakmässiga likheter mellan Mignons pinot meunier och Léclapart! Medan den senare i regel är snustorr i kombination med lite äppelcidertoner, har jag upplevt Mignon som betydligt bärigare och mer koncentrerad.

glöm nu inte att smaken är som baken :)
Hästbaken då, eller? ;)
 

Christer J

Medlem
I ensamhetens sköna nåd eller lov. Det blir mörkare nu och då är det gott att ta fram en Pierre Péters Cuvée de Réserve NV, basår 15. Inga komplexa dofter eller smaker men väldigt rent och friskt. Blommig med honung och lite lite krut som når näsans luktceller vid slutet av näsinandningen.
Härlig ren smak och förvånande lång eftersmak. Lättdrucket som det heter.
Gott med lite Beaufort och körsbärsmarmelad till.
5215F44C-0F61-4793-956A-1514B8AB6F77.jpeg

Skål på er i stugorna!
 
Last edited:

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
IMG_20190927_183430_469.jpg

Charles Heidsieck Brut Millésimé 06’.

Druvsammansättning: 41% chardonnay och 59% pinot noir.
Dosage: 10 g/l (Brut)
År på jästfällning: ca. 10 år
Komplexitet: mellan
CellarTracker score: 91,2

Arom: Grillad citron, röda mogna äpplen, gräddkola, mineral och mörkt bröd.

Smak: Citrusfrukter, röda äpplen, tropiska frukter, vit persika och apelsinskal.

Tankar: Jag upplever att 06orna börjar att mogna till sig en hel del. Men man kan med fördel fortfarande lagra C.H 06’ ett par år till för att få en högre mognadsgrad. Smaken var redan nu stor men kommer säkerligen bara att bli bättre.
 

Thomas

Medlem
DSC_0767.JPG

Efter att @Crist(al)ian 77 dissat denna medan @MartinE hissat den så var det dags att korka upp en flaska och bilda sig en egen uppfattning. Den närmaste beskrivning jag kan komma är äppelcider både i smak och doft. Väldigt kort i smaken och avsaknad av komplexitet. Lättdrucken och på intet sätt dålig men ingen höjdare direkt. Frugan tyckte dock den var helt okej vilket inte förvånar mig då hon gillar unga och lättdruckna champagner. Lagrar de två kvarvarande flaskorna några år och ser om det adderar några dimensioner.
 

MartinE

Medlem
Efter att @Crist(al)ian 77 dissat denna medan @MartinE hissat den så var det dags att korka upp en flaska och bilda sig en egen uppfattning. Den närmaste beskrivning jag kan komma är äppelcider både i smak och doft. Väldigt kort i smaken och avsaknad av komplexitet. Lättdrucken och på intet sätt dålig men ingen höjdare direkt. Frugan tyckte dock den var helt okej vilket inte förvånar mig då hon gillar unga och lättdruckna champagner. Lagrar de två kvarvarande flaskorna några år och ser om det adderar några dimensioner.
Vilken basårgång var det?

Jag kan för övrigt tillägga att jag drack den (bas 2012/2011) över två dagar och att den var klart bäst dag två!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Testade Roederer Rose 2013 på vinmässan i Västerås förra helgen. Den var verkligen finfin.

En (nästan) orelaterad fråga: Har Jacquesson inte nån svensk importör längre? Finns på Franska Vinlistan men hittar den inte längre via Systembolaget. Köpte 739 därifrån men har inte sett nån sen dess.
Vinovum var leverantör för Jacquesson och säljer förmodligen ut sitt kvarvarande lager, FVL är numera officiell importör i Sverige och säljer således allt "nytt" från Jacquesson. Vet dock inte om de tänker köra via BS eller bara via sin egna webshop. I Småpartier lär det ju dyka upp också men det är ju SB som styr vad de vill ha in där och importören som bockar och niger.
 

LeChat

Medlem
0E97BD12-B587-4101-AE45-8FE7182E760D.jpeg

Savart Bulle de Rosé Brut
Deg. oktober 2016


Hög syra, torr och rätt stram men med god smak av bl.a. jordgubbar, rostade fat och lite grape. Den är lätt oxiderad och har tydlig odlarstil som även känns på doften av lite skumbanan. Det är ingen yppig och generös skumpa och den behöver en del luft för att lyfta. Men jag gillar det här!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Visa bifogad bild 18110
Savart Bulle de Rosé Brut
Deg. oktober 2016


Hög syra, torr och rätt stram men med god smak av bl.a. jordgubbar, rostade fat och lite grape. Den är lätt oxiderad och har tydlig odlarstil som även känns på doften av lite skumbanan. Det är ingen yppig och generös skumpa och den behöver en del luft för att lyfta. Men jag gillar det här!

Jaha, det är så den ska smaka alltså. Min flaska på senaste BYOB var defekt. Alla trodde det var någon (Läs @Patrik Sellin) som hade slängt in ett fulvin igen ;). Smakade besk tuttifrutti med en konstgjord eftersmak.
 
Toppen