Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Stefan J

Medlem
Så som det blev serverat:

1. Jacques Selosse Initial, deg 17, 3.54 poäng
2. Pouillon Chemin du Bois 2008, 2.72
3. Mumm Blanc de Noirs, 3.72
4. Jacques Selosse La Côte Faron, deg 17, 3.81
5. Gosset Blanc de Noirs (meunier), 3.18
6. Pouillon Les Valnons 2008, 3.72
7. Mumm Blanc de Blanc de Cramant, 3.63
8. Gosset Blanc de Noirs, 3.45
9. Bonnaire millesime 2008, 3.2
10. Dehours Les Genevraux 2008 (meunier), 2.72

Chardonnay hade medelbetyg 3.52, Pinot Noir 3.42 och Meunier 2.95 om man räknade ihop per druva oavsett ek/stål.

De dracks minst 10 flaskor/magnum ytterligare som kommer fram i smaknoter av gossarna småningom.

För mig var kvällens vinnare Henriot, dels en 1996 på magnum i bra form och en storartad Enchanteleurs 1989 i fantastisk form.
Tack för infon !
Blinda provningar är otroligt intressant, alla ens uppfattningar ställs på sin spets/prov, och ett av de moment som jag saknar möjlighet till i den omfattning jag skulle vilja. Även om skalan är förhållandevis snäv så tycker jag det är anmärkningsvärt hur liten skillnaden i poängsnitt är i relation till pris. Att lägga lägga 3-4 lax på en Le Cote Faron när du får en Mumm BdN för en fjärdedel av priset blir en berättigad fråga för en som jag som gillar BdN. Har provar Mumm BdN ett par gånger och tyckt den varit bra men att Selosse Le Cote Faron är på en helt annan nivå. På en Solosse provning var den bäst för mig. Det är en fråga om tycke och smak, flaskvariation osv men intressant att se att skillnaden blint bland er var så liten. Har två stycken Le Cote Faron på väg hem så kanske skall avbeställa ;)
 

Christer J

Medlem
Tack för infon !
Blinda provningar är otroligt intressant, alla ens uppfattningar ställs på sin spets/prov, och ett av de moment som jag saknar möjlighet till i den omfattning jag skulle vilja. Även om skalan är förhållandevis snäv så tycker jag det är anmärkningsvärt hur liten skillnaden i poängsnitt är i relation till pris. Att lägga lägga 3-4 lax på en Le Cote Faron när du får en Mumm BdN för en fjärdedel av priset blir en berättigad fråga för en som jag som gillar BdN. Har provar Mumm BdN ett par gånger och tyckt den varit bra men att Selosse Le Cote Faron är på en helt annan nivå. På en Solosse provning var den bäst för mig. Det är en fråga om tycke och smak, flaskvariation osv men intressant att se att skillnaden blint bland er var så liten. Har två stycken Le Cote Faron på väg hem så kanske skall avbeställa ;)
Det tycker jag inte, drick den öppet så är det ju full poäng ;)
 

Thirsty

Smygnykterist
Så som det blev serverat:

1. Jacques Selosse Initial, deg 17, 3.5 poäng
2. Pouillon Chemin du Bois 2008, 2.7
3. Mumm Blanc de Noirs, 3.7
4. Jacques Selosse La Côte Faron, deg 17, 3.8
5. Gosset Blanc de Noirs (meunier), 3.2
6. Pouillon Les Valnons 2008, 3.7
7. Mumm Blanc de Blanc de Cramant, 3.6
8. Gosset Blanc de Noirs, 3.5
9. Bonnaire millesime 2008, 3.2
10. Dehours Les Genevraux 2008 (meunier), 2.7

Chardonnay hade medelbetyg 3.52, Pinot Noir 3.42 och Meunier 2.95 om man räknade ihop per druva oavsett ek/stål.

De dracks minst 10 flaskor/magnum ytterligare som kommer fram i smaknoter av gossarna småningom.

För mig var kvällens vinnare Henriot, dels en 1996 på magnum i bra form och en storartad Enchanteleurs 1989 i fantastisk form.
Intressant! Ser sällan Mumm på forumet och dricker det än mer sällan själv. Underskattad bubblare!? :eek:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Så som det blev serverat:

1. Jacques Selosse Initial, deg 17, 3.5 poäng
2. Pouillon Chemin du Bois 2008, 2.7
3. Mumm Blanc de Noirs, 3.7
4. Jacques Selosse La Côte Faron, deg 17, 3.8
5. Gosset Blanc de Noirs (meunier), 3.2
6. Pouillon Les Valnons 2008, 3.7
7. Mumm Blanc de Blanc de Cramant, 3.6
8. Gosset Blanc de Noirs, 3.5
9. Bonnaire millesime 2008, 3.2
10. Dehours Les Genevraux 2008 (meunier), 2.7

Chardonnay hade medelbetyg 3.5, Pinot Noir 3.4 och Meunier 2.9 om man räknade ihop per druva oavsett ek/stål.

De dracks minst 10 flaskor/magnum ytterligare som kommer fram i smaknoter av gossarna småningom.

För mig var kvällens vinnare Henriot, dels en 1996 på magnum i bra form och en storartad Enchanteleurs 1989 i fantastisk form.
I de blindas rike är etiketter en liten del av sanningen och likaså druvsammansättningen. Länge leve blindskriften!

Grymt intressant provning! :)
 

Elvis

Medlem
Intressant! Ser sällan Mumm på forumet och dricker det än mer sällan själv. Underskattad bubblare!? :eek:

Hela Mumms RSRV-serie är bra, tycker jag. Gamla favoriten Mumm de Cramant som nu heter Mumm RSRV Blanc de Blancs har alltid varit bra, men Mumm RSRV Blanc de Noirs håller lika hög klass.

Däremot har jag fått olika årgångar av prestigevinet Mumm Cuvée R. Lalou blint vid några tillfällen men aldrig blivit imponerad och då fick jag till och med prova en magnum-1998:a vid ett tillfälle. OK men inte mer. De bästa Mumm de Cramant jag provat har varit bättre.
 

Elvis

Medlem
Hade förmånen att få leda en champagneprovning för en möhippa i helgen. Jag valde ut tre champagner i olika stil: Pierre Péters Cuvée de Réserve på magnum, Louis Roederer Rosé 2013 och Charles Heidsieck Brut Réserve.

Tjejerna fick vinerna blint och det blev delad vinst för Pierre Péters och Charles Heidsieck med fyra röster var. Roederer Rosé fick två röster. Själv håller jag med. Pierre Péters var grymt bra - jag vet att Cuvée de Réserve på magnum är ett rent årgångsvin men jag vet inte vilken årgång som säljs nu (hittade inga ledtrådar på baksideetiketten). Hur som helst ett väldigt bra vin och rena fyndet för 799 kr. Charles Heidsieck (basårgång 2012) levererade som vanligt med sköna kolatoner. Det känns som om basårgång 2012 börjat öppna upp sig. Roederer Rosé var en liten besvikelse. Det fanns en beska som störde lite och den var lite blyg - jag tror att den behöver mer tid i källaren.

IMG_7096.JPG
 

Sundbom

Medlem
Hade förmånen att få leda en champagneprovning för en möhippa i helgen. Jag valde ut tre champagner i olika stil: Pierre Péters Cuvée de Réserve på magnum, Louis Roederer Rosé 2013 och Charles Heidsieck Brut Réserve.

Tjejerna fick vinerna blint och det blev delad vinst för Pierre Péters och Charles Heidsieck med fyra röster var. Roederer Rosé fick två röster. Själv håller jag med. Pierre Péters var grymt bra - jag vet att Cuvée de Réserve på magnum är ett rent årgångsvin men jag vet inte vilken årgång som säljs nu (hittade inga ledtrådar på baksideetiketten). Hur som helst ett väldigt bra vin och rena fyndet för 799 kr. Charles Heidsieck (basårgång 2012) levererade som vanligt med sköna kolatoner. Det känns som om basårgång 2012 börjat öppna upp sig. Roederer Rosé var en liten besvikelse. Det fanns en beska som störde lite och den var lite blyg - jag tror att den behöver mer tid i källaren.

Visa bifogad bild 18217
Hade förmånen att få leda en champagneprovning för en möhippa i helgen. Jag valde ut tre champagner i olika stil: Pierre Péters Cuvée de Réserve på magnum, Louis Roederer Rosé 2013 och Charles Heidsieck Brut Réserve.

Tjejerna fick vinerna blint och det blev delad vinst för Pierre Péters och Charles Heidsieck med fyra röster var. Roederer Rosé fick två röster. Själv håller jag med. Pierre Péters var grymt bra - jag vet att Cuvée de Réserve på magnum är ett rent årgångsvin men jag vet inte vilken årgång som säljs nu (hittade inga ledtrådar på baksideetiketten). Hur som helst ett väldigt bra vin och rena fyndet för 799 kr. Charles Heidsieck (basårgång 2012) levererade som vanligt med sköna kolatoner. Det känns som om basårgång 2012 börjat öppna upp sig. Roederer Rosé var en liten besvikelse. Det fanns en beska som störde lite och den var lite blyg - jag tror att den behöver mer tid i källaren.

Visa bifogad bild 18217
Det ska vara 2014 som är aktuell årgång för Peters.
 

Trydebull

Medlem
1996 Bolliger RD
Deg 8 juni 2007

8721C331-450D-4D74-AC25-F123B52EAE6F.jpeg


Superfin i färgen tycker jag. Närmast guldglänsande - och inte arabiskt guld då utan centraleuropeiskt.

Doften är också närmst magisk redan från början;
Soppsvampar, röda äpplen, vanilj brynt smör, mogen och utvecklad

Efter ca tre-fyra timmar kommer smöriga koler, karamelltoner och än mer mogna toner.

Smakar gult av röd-gula äpplen med inslag av annans och nektariner. Smörig och gräddig mousse med finfin syra kvar. Fortsätter även med grön-gula krusbär och en hint av vanilj. Något färre bubblor i den här flaskan men superfin utveckling över ett antal timmar. Den avslutar sex-sju timmar efter kork med att visa några nougatinslag men också dillkräftspad.

Doften vinner av de två men smaken är verkligen formidabel!
Nu har jag gett mig på sista trepacket, och jag måste nog säga att det är bra. Jag ser inte att de här blir bättre, de kommer att bli mer mogna, men inte bättre - enligt min smak. Helt säkert ingen som helst brådska de närmsta 5-6 åren men de behöver inte mer!

95 solida. Mina bästa flaskor har fått 96 med mersmak.
 

LarsW

Medlem
Skumpaträff modell BYOB igår med @Christer J @Ekdahl och @LeChat .:)
Tema var en producent vi inte hade haft med till provning tidigare. Alla flaskor blindades också de egna.

I glasen och staring contest!
IMG-8181 (2).JPG


Without further ado...

Uno:
Näsa med såna oxiderade sherrytoner, kolafudge, mint och krusbär.
I munnen är det sherryfat, rabarberkompott. Syran är mjuk och känns drickfärdig.
Gissade... BdB vill jag mena men tänkte 2012/13 och odlare.
Rätt svar: André Jaquart 2009
89p
Jag satte den som fjärde plats och totalt kom den på delad fjärde plats (3+3+4+4 plats).

Dos:
I näsan syrliga bär, igen krusbär. Dammiga kläder och godisremmar.
I munnen grapefrukt, både saft och skalbeska. Lapsang. Nässlor. en markant syra som ändå var integrerad.
Gissade 2008 på syran. Sen tog det stopp.
Rätt svar: Alfred Gratien Paradis 2008
92p
Jag satte faktiskt denna på delad första plats och klart potential till mer i framtiden medan den totalt kom på delad fjärdeplats (1+4+5+4 plats).

Tres:
Näsa med krut, hav, ostron kantareller och karameller. Elegant.
I munnen är det mjuka citronskal. Gravenstein äpplemust och smörstekt svamp. Mogen och klar.
Min flaska och jag hittade den ganska fort. Har druckit denna årgång flera gånger tidigare och andra årgångar desto mer.
Rätt svar var: Pol Roger vintage 2002.
92p
Jag satte denna på delad förstaplats. Totalt kom den på andra plats (3+5+1+1 plats)
Klassisk stil från klassisk årgång med lagom mognad. Vinnande koncept!

Cuatro:
Först lite korkdoft som sen vädrades bort och jäsiken vad mycket trevligt i näsan! Salmiak. Rotfrukter. Saltvatten och krut. Sniffarskumpa!
I munnen är det inte riktigt lika mycket som i näsan. Men gott! Mjuk citrus. Ostron. Fatad vanilj och hav. En lite kort eftersmak drar ned betyget men nu är det hårklyverier.
Gissade 2002 och sen efter lite ledtrådar från @Ekdahl så kände jag igen den och frågade om det var "Greven..?"
Rätt svar var: Comtes de Dampierre 2002.
Skrällen för kvällen!
91p
Jag satte denna på andra (tredje) plats och hade det inte vart för att den var lite kort i smaken så hade den nog tagit första platsen. Totalt blev den WOTN (3+1+1+3 plats). Inte illa för en 400kr skumpa man fortfarande kan köpa på systemet....;)
Jag har rekommenderat denna här på forumet tidigare men då tyckt det var en korrekt och bra skumpa men inte jättespännande. Igår så var den det!

Cinco:
I näsan är det citronskal, tyg, honung och källare.
I munnen är det Mjuk syra, skalbeska och mogna äpplen. Tyckte den var ganska diskret hela kvällen. Helt klart den lättaste i uppställningen.
Innan vi skulle börja gissa då fick vi veta att denna hade ingen av oss druckit förut och vi skull aldrig få chansen att göra det igen... no pressure! :p
Ingen pejling och inte i närheten av att ha rätt...
Rätt svar var: Legras & Haas Prestige 50/50 PN/CH. Legat länge på rygg. Bas sannolikt från början av 2000-talet. Nu bytt namn till något annat.
Kul! 88p Satte denna på sista plats i går men absolut en god skumpa! Totalt kom den på tredje plats (2+2+2+5 plats).

Seis:
Nåt gott rött som serverades både först och sist...ish....

Uppställningen:
IMG-8182 (2).JPG
 
Last edited:

Per Stade

Lege artis
Hälsade på den lokale fiskhandlaren Patrik och det blev denna på 1,3 kg. Ska hämtas nykokt, lätt ljummen.
Champagnedagen å dessutom en fredag utan hummer är som ... Morgondagens provning på Eriksberg.
2007 Perrier-Jouët Champagne Belle Epoque.

Visa bifogad bild 18192

Var hos fiskhandlaren på Torskholmen igår för att köpa lite hälleflundra och kunde inte låta bli att fotografera hans lilla lager av hummer. Fyra baljor med de största humrarna närmast kameran. Det finns alltså två lika stora lådor till förutom dem, som syns på bilden.
Det är bara att välja från 1/2 till 3 kg.
De över 1kg är en hundring billigare per kilo.

B0E9E416-B51D-4AB1-97E3-48F1944B2C38.jpeg


Själv fick jag två på nästan exakt 1 kg styck av grannen när hustrun och jag begick årets hummerpremiär förra helgen.
En var rosa i köttet, något som jag aldrig varit med om förut. Vi fick veta att det beror på att romsäcken spruckit. Det påverkar dock inte smaken.

B5FB4F1F-6AAD-44F1-A045-F7AE18621F95.jpeg
Bollingern var degorgerad i juli 2012 och en typisk Grand Année med massor av nötter som fyller upp hela munnen. Börjar bli så pass mogen att det nog är bäst att snart dricka upp resten av lagret. Hustrun tyckte att den hade börjat få lite oxiderad smak, läs sherrytoner, och hon uppskattar inte det lika mycket som jag.
Nog trodde jag att 2002 skulle gå att lagra längre än så.
 
Last edited:

Trydebull

Medlem
Hustrun tyckte att den hade börjat få lite oxiderad smak, läs sherrytoner, och hon uppskattar inte det lika mycket som jag

Vi har exakt samma diskussioner hos oss. Vad som hänt över fem-tio år är dock att frun ändrat sig något mer än vad jag har så vi behöver inte öppna citrusbomberna längre! Skönt!

Samtidigt behöver ju inte flaskorna ligga tills de är brunfärgade heller:)

Grymt hummerlager för övrigt!!
 

MartinE

Medlem
Jag är som vanligt dålig på att skriva, men har i alla fall som ambition att bättra mig! I somras gjorde jag en liten djupdykning i mitt Vilmartförråd och det kan ju vara värt några rader!

fullsizeoutput_322e.jpeg
2011 Grand Cellier Rubis (deg april 2016): Mycket, mycket bra och väldigt charmig! Det är knappast någon nyhet längre att Vilmart briljerar i allmänt svaga årgångar. Utvecklad, bärig och något kryddig doft med inslag av körsbär, spritpenna, röda äpplen, lakrits, vitpeppar och jordgubbar. Smaken är bärig, frisk och något utvecklad. Den bjuder på hallon, blodapelsin, körsbär och jordgubbar. Fin kittlande syra! Mycket charmig idag, men har absolut sina bästa dagar framför sig. (88 p)

fullsizeoutput_3230.jpeg
2013 Grand Cellier d’Or (deg juni 2017): Mycket lovande, men känns förhållandevis ung och oförlöst idag. Ung och något fruktig doft. Efter hand lite gräddiga toner. Inslag av citronskal, sten, gröna äpplen, ljust bröd och tropisk frukt. Något fruktig och torr smak med fin koncentration. Viss inledande bitterhet. Lime, grapefrukt och gröna äpplen. Hög syra! (86+ p)

fullsizeoutput_3234.jpeg
2011 Grand Cellier d’Or (deg okt 2015): Ytterligare en härlig och väldigt charmig 2011:a! Men faktum är att jag upplevde den här som ännu bättre för två år sedan – då den var helt fantastisk – så det är troligt att den är inne i en ”mindre fantastisk” fas för tillfället. Flaskan dricks över två dagar. Stor, utvecklad, komplex, kryddig och något bärig doft. Inslag av citrus, jäst, smör, vitpeppar, röda vinbär, jordgubbar och kardemumma. Dagen efter även ananas, lite honung och lakrits. Smaken är frisk, fruktig, torr och något utvecklad. Fin koncentration. Röda äpplen, röda vinbär, jordgubbar, smör och citron. Hög syra. (89+ p)

fullsizeoutput_323c.jpeg
2009 Blanc de Blancs Les Blanches Voies (deg mars 2017): En underbar nyhet! Det här är en på pappret mer ambitiös champagne än Cœur de Cuvée. Faktum är att den är gjord på druvor från samma vingård som CdC, men den får ett års längre lagring på jästfällningen och lägre dosage (4 g/l). 2900 flaskor producerades och detta är nr 1293. Den är fortfarande ung, men redan otroligt bra! Den är både kraftull, elegant och väldigt charmig och ger mig dessutom lite Selosse-vibbar. Blommig, parfymerad, kryddig och något oxiderad doft med inslag av persika, tvål, citrus, äpplen, peppar, gräddkola, mjölkchoklad och ek. Efter en tid uppstår härligt rostade toner. Smaken är frisk, fruktig och mycket torr; elegant och kraftfull med en härlig koncentration. Jag hittar persika, apelsin (inkl lite skal) och gula äpplen. (90 p)

Och slutligen denna fina trio:

fullsizeoutput_324c.jpeg
2008 Cœur de Cuvée (deg mars 2015): Löjligt efterlängtad, men samtidigt en champagne som man drar sig för att öppna eftersom man är rädd att den ska vara plågsamt ung, samtidigt som man vet att en öppnad flaska idag innebär en mindre i framtiden… Men trots att den känns klart oförlöst är den fantastisk redan idag! Fruktig, komplex och något utvecklad doft med inslag av krita, gula äpplen, persika, lime, mandlar, nougat och lite honung. Fruktig, frisk, koncentrerad och något utvecklad smak av citron, söt grapefrukt, kiwi, gröna äpplen och krita. (90+ p)

2004 Cœur de Cuvée (deg maj 2012): En fantastisk champagne som börjar närma sig sitt optimala drickfönster! Utvecklad och komplex doft med något rostade toner. Inslag av vit persika, citron, rostat bröd, röda äpplen, hasselnötter, lite smör, kamomill, honung och lakrits. Utvecklad, frisk, fruktig och torr smak med fin koncentration. Citron, persika, gula äpplen och apelsin. Påtaglig syra. (91 p)

1996 Cœur de Cuvée: Den har inte särskilt mycket bubblor kvar, men den är fortfarande väldigt pigg och presterar otroligt bra! Mogen, jordig och något kryddig doft med viss sälta och toner av tequila. Inslag av örter, citron, ingefära, ek, gammal vind, honung och hasselnötter. Smaken är mogen, koncentrerad, fruktig och syrlig. Röda äpplen, citron och en aning ingefära. Påtaglig årgångstypisk syra! (93 p)
 

Skaggs

Medlem
Jag är som vanligt dålig på att skriva, men har i alla fall som ambition att bättra mig! I somras gjorde jag en liten djupdykning i mitt Vilmartförråd och det kan ju vara värt några rader!

2011 Grand Cellier Rubis (deg april 2016): Mycket, mycket bra och väldigt charmig! Det är knappast någon nyhet längre att Vilmart briljerar i allmänt svaga årgångar. Utvecklad, bärig och något kryddig doft med inslag av körsbär, spritpenna, röda äpplen, lakrits, vitpeppar och jordgubbar. Smaken är bärig, frisk och något utvecklad. Den bjuder på hallon, blodapelsin, körsbär och jordgubbar. Fin kittlande syra! Mycket charmig idag, men har absolut sina bästa dagar framför sig. (88 p)

2013 Grand Cellier d’Or (deg juni 2017): Mycket lovande, men känns förhållandevis ung och oförlöst idag. Ung och något fruktig doft. Efter hand lite gräddiga toner. Inslag av citronskal, sten, gröna äpplen, ljust bröd och tropisk frukt. Något fruktig och torr smak med fin koncentration. Viss inledande bitterhet. Lime, grapefrukt och gröna äpplen. Hög syra! (86+ p)

2011 Grand Cellier d’Or (deg okt 2015): Ytterligare en härlig och väldigt charmig 2011:a! Men faktum är att jag upplevde den här som ännu bättre för två år sedan – då den var helt fantastisk – så det är troligt att den är inne i en ”mindre fantastisk” fas för tillfället. Flaskan dricks över två dagar. Stor, utvecklad, komplex, kryddig och något bärig doft. Inslag av citrus, jäst, smör, vitpeppar, röda vinbär, jordgubbar och kardemumma. Dagen efter även ananas, lite honung och lakrits. Smaken är frisk, fruktig, torr och något utvecklad. Fin koncentration. Röda äpplen, röda vinbär, jordgubbar, smör och citron. Hög syra. (89+ p)

2009 Blanc de Blancs Les Blanches Voies (deg mars 2017): En underbar nyhet! Det här är en på pappret mer ambitiös champagne än Cœur de Cuvée. Faktum är att den är gjord på druvor från samma vingård som CdC, men den får ett års längre lagring på jästfällningen och lägre dosage (4 g/l). 2900 flaskor producerades och detta är nr 1293. Den är fortfarande ung, men redan otroligt bra! Den är både kraftull, elegant och väldigt charmig och ger mig dessutom lite Selosse-vibbar. Blommig, parfymerad, kryddig och något oxiderad doft med inslag av persika, tvål, citrus, äpplen, peppar, gräddkola, mjölkchoklad och ek. Efter en tid uppstår härligt rostade toner. Smaken är frisk, fruktig och mycket torr; elegant och kraftfull med en härlig koncentration. Jag hittar persika, apelsin (inkl lite skal) och gula äpplen. (90 p)

Och slutligen denna fina trio:

2008 Cœur de Cuvée (deg mars 2015): Löjligt efterlängtad, men samtidigt en champagne som man drar sig för att öppna eftersom man är rädd att den ska vara plågsamt ung, samtidigt som man vet att en öppnad flaska idag innebär en mindre i framtiden… Men trots att den känns klart oförlöst är den fantastisk redan idag! Fruktig, komplex och något utvecklad doft med inslag av krita, gula äpplen, persika, lime, mandlar, nougat och lite honung. Fruktig, frisk, koncentrerad och något utvecklad smak av citron, söt grapefrukt, kiwi, gröna äpplen och krita. (90+ p)

2004 Cœur de Cuvée (deg maj 2012): En fantastisk champagne som börjar närma sig sitt optimala drickfönster! Utvecklad och komplex doft med något rostade toner. Inslag av vit persika, citron, rostat bröd, röda äpplen, hasselnötter, lite smör, kamomill, honung och lakrits. Utvecklad, frisk, fruktig och torr smak med fin koncentration. Citron, persika, gula äpplen och apelsin. Påtaglig syra. (91 p)

1996 Cœur de Cuvée: Den har inte särskilt mycket bubblor kvar, men den är fortfarande väldigt pigg och presterar otroligt bra! Mogen, jordig och något kryddig doft med viss sälta och toner av tequila. Inslag av örter, citron, ingefära, ek, gammal vind, honung och hasselnötter. Smaken är mogen, koncentrerad, fruktig och syrlig. Röda äpplen, citron och en aning ingefära. Påtaglig årgångstypisk syra! (93 p)
Tack för en välskriven lägesrapport, tyvärr har man för lite Vilmart och de man har får vila lite till!
 
Toppen