Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LeChat

Medlem
B33E47AE-B9A9-4F80-810E-621CE492016B.jpeg

2002 R. & L. Legras Présidence Vieilles Vignes


Hav, blommor, krut och tydlig mint-lakrits (Stimorol) utmärker doften som för övrigt är alldeles, alldeles utmärkt! Härligt sniffarvin, men den gör verkligen inte bort sig i munnen heller. Bra 2002-koncentration och balans. Intressant och god nu, men kan nog utvecklas positivt i ytterligare några år.

Senare blir det havskräftor. Härligt med fredag! Skål!
 

LarsW

Medlem
Konferens på Smögen Havsbad. Ligger fint men vinlistan lämnar mycket övrigt att önska så tog med en flaska till en liten förfest på rummet... :D

Bonnaire 2004

Vidöppen nu. Kommer få mer ålderstoner med lagring men kommer näppe bli bättre, för knappt ett år sen spådde jag att den kommer leva till i alla fall 20 års ålder, stämmer nog fortfarande men ingen mening att vänta!

Citrus, gräddkola, smörbanan och bröd i doften.
I munnen en välbevarad syra och en liten hint av ålderstoner. Rostat bröd och mandel. Kalkig och nyregnad gråsten. Saft och zest från lime.

Tidigare har jag legat på 90/91P för denna. På hotellrummet får den 88... kanske 89p, men tänker ej helt optimal temperatur (hotelrumkylar...) och glas (reseglasen) spelade in här. Fortfarande mums!

thumbnail_received_441048639916255.jpg
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Auktionsvaka med @Christer J som numera börjar bli tradition.

20191209_200056.jpg


Heidsieck 08
Ville kolla läget och stämma av hur många man borde köpa.

Röda äpplen, klassiska heidseicknötter och mandarin på doften. Förvånansvärt låg syra och balanserad. Medel smakmässigt och lättdrucken och flirtig. Gissades NV och det hade jag nog själv gjort. Lite blekare än vad jag tänkte mig och känns inte som ett lagringsmonster. Behöver inte vara en nackdel i och för sig och nydeggade flaskor är vanskligt att bedöma...

Heidsieck Rosé NV
Tyckte mig känna fat först. Rejält med kraft. Även här nötter men mer skogstoner av svamp. Fick mig först på Bollyspåret innan jag hittade rök. Gissade rätt men hade nytta av att ha ett referensvin bredvid helt klart då det fanns liknande drag.

Underbar kraftig doft som stod sig hela kvällen och dominerade totalt. Tyvärr tappade vinet smak med luft och värme som enklare NV oftast gör.

Berlucchi 61 (NV)
Bra och ren doft! Persika, mandarin, smördeg och även lite blommigt i bakgrunden. Det här doftar prestige och långt ifrån hästskumpa. I munnen fullkomlig syraattack som får mig att först gissa 08 men snarare är det än yngre. Smakar bra men lite kort och lever inte upp till doften. Finns även en viss skalbeska som kan finnas i ung odlarskumpa. Ändå bästa vinet Christer bjudit på bra länge. Underbart med riktiga pesticider och tillsatser av socker, sulfiter och svavel!:D

Vet inte om jag gissade på något hus men tyckte mig känna chardonnay även om den var lite mer tropisk än typisk BdB. Kanske chardonnay och PM. Finns det ens som blandning..?

Tvingades sätta poäng innan avteckning så redan där borde man blivit misstänksam men 91 p fick det bli. Även det här vinet tappade med luft och värme men ändå en klar överraskning. Vare sig första eller sista gången jag misstagit franciacorta för champagne. Bästa mousserande jag druckit för 200 pix sedan Roederer Estates NV kostade lika mycket. Fler beställda plus rosén.:)

Nu förväntar jag mig att se fler flaskor dyka upp på diverse blindprovningar framöver.:p

Bäst totalt var Heidsieck 08 som var det enda vinet som höll ihop hela kvällen men doften från Rosén var ändå höjdpunkten.
 

LarsW

Medlem
Diebolt Vallois 2004

Buteljerad glädje! :)

Nybakat bröd, citron och hav i näsan. Lite åldriga jästaromer och tång.
I munnen en frisk syra och konserverad/grillad citron. Marsipan och ananas. En diskret brödighet. Dosagen (sötman) sitter som en välplacerad blåtira. Harmoniskt är efternamnet!
Inte jätte-komplex men charmig som få och mängder med smak!

Klart vassare än Bonnairen för två dagar sen men denna dricks hemma under optimala förhållanden till en rätt på tonfisk.
Drickfärdig men kommer hålla många år till!

91 starka poäng!

thumbnail_20191214_231214.jpg
 
Last edited:

FredrikC

Medlem
Valde en flaska CH 08 igår på restaurang och oj så besviken jag blev. Blek, inga bubblor kvar(efter tio sek i glaset) , knappt någon smak. Jag bad sommeliern prova och hon(som visade sig vara en av nordens bästa) höll med om att moussen saknades och förstod min poäng. Inga problem där så blev flaskan utbytt till en Paul bara comtesse 05a som föll mig betydligt bättre i smak.

Jag hoppas verkligen inte ch08 är så här för då är jag nästan glad att jag inte fick hem några på förra släppet.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
Valde en flaska CH 08 igår på restaurang och oj så besviken jag blev. Blek, inga bubblor kvar, knappt någon smak. Jag bad sommeliern prova och hon(som visade sig vara en av nordens bästa) höll med om att moussen saknades och förstod min poäng. Inga problem där så blev flaskan utbytt till en Paul bara comtesse 05a som föll mig betydligt bättre i smak.

Jag hoppas verkligen inte ch08 är så här för då är jag nästan glad att jag inte fick hem några på förra släppet.

Troligtvis var väl din flaska defekt på något vis, känns det som. Men...
Hos de flesta producenter tycker jag att vintage är bättre än nv. Men frågan är om charles heidsieck blir bättre i vintage än i deras fenomenala brut reserve. Är det dessutom värt stålarna? Mycket tveksamt. Förmodligen kan man resonera på samma sätt när det gäller Krug GC och deras vintage. Där är dock prisskillnaden inte lika stor, procentuellt. Har dock ingen egen erfarenhet av Krug vintage. Killgissar bara lite som vanligt;)
 

FredrikC

Medlem
Troligtvis var väl din flaska defekt på något vis, känns det som. Men...
Hos de flesta producenter tycker jag att vintage är bättre än nv. Men frågan är om charles heidsieck blir bättre i vintage än i deras fenomenala brut reserve. Är det dessutom värt stålarna? Mycket tveksamt. Förmodligen kan man resonera på samma sätt när det gäller Krug GC och deras vintage. Där är dock prisskillnaden inte lika stor, procentuellt. Har dock ingen egen erfarenhet av Krug vintage. Killgissar bara lite som vanligt;)
Hon sa att hon inte tyckte det var något större fel på den. Och hon om någon vet hur en flaska ska vara. Därav min oro över ch08.

Krug är en helt annan liga så jag tror inte man kan resonera samma där men där får någon med mer erfarenhet av krug Vintage fylla in.
 

FredrikC

Medlem
Valde en flaska CH 08 igår på restaurang och oj så besviken jag blev. Blek, inga bubblor kvar(efter 10sek I glaset) , knappt någon smak. Jag bad sommeliern prova och hon(som visade sig vara en av nordens bästa) höll med om att moussen saknades och förstod min poäng. Inga problem där så blev flaskan utbytt till en Paul bara comtesse 05a som föll mig betydligt bättre i smak.

Jag hoppas verkligen inte ch08 är så här för då är jag nästan glad att jag inte fick hem några på förra släppet.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Valde en flaska CH 08 igår på restaurang och oj så besviken jag blev. Blek, inga bubblor kvar, knappt någon smak. Jag bad sommeliern prova och hon(som visade sig vara en av nordens bästa) höll med om att moussen saknades och förstod min poäng.
Hon sa att hon inte tyckte det var något större fel på den. Och hon om någon vet hur en flaska ska vara. Därav min oro över ch08.
Inga bubblor????????????
Champagne ska ha bubblor för att vara AOP Champagne eftersom flaskorna måste ha minst 3,5 bars övertryck, som jag minns det (det normala är 6 bar och lågtryckschampagner med lite mjukare mousse ligger typiskt på 4,5 bar). Så om det inte finns några bubblor i en nyöppnad flaska är den defekt eller förfalskad eller inte nyöppnad.
Är det bara jag som har varit med om sommelierer (och annan restaurangpersonal) som alltid verkar ha som första reaktion att det inte något fel på defekta viner? ;)
 

FredrikC

Medlem
Inga bubblor????????????
Champagne ska ha bubblor för att vara AOP Champagne eftersom flaskorna måste ha minst 3,5 bars övertryck, som jag minns det (det normala är 6 bar och lågtryckschampagner med lite mjukare mousse ligger typiskt på 4,5 bar). Så om det inte finns några bubblor i en nyöppnad flaska är den defekt eller förfalskad eller inte nyöppnad.
Är det bara jag som har varit med om sommelierer (och annan restaurangpersonal) som alltid verkar ha som första reaktion att det inte något fel på defekta viner? ;)
Sorry det är jag som är otydlig. Det bubblade friskt när hon hällde upp med bra skum. Däremot efter tio sek i glaset så var i stort sett allt borta.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Sorry det är jag som är otydlig. Det bubblade friskt när hon hällde upp med bra skum. Däremot efter tio sek i glaset så var i stort sett allt borta.
Öppnades flaskan vid bordet? Kan inte Nordens bästa sommelier hälla upp champagne utan att få en massa skum? :eek::eek:
 
Hon sa att hon inte tyckte det var något större fel på den. Och hon om någon vet hur en flaska ska vara. Därav min oro över ch08.

Krug är en helt annan liga så jag tror inte man kan resonera samma där men där får någon med mer erfarenhet av krug Vintage fylla in.
Av nyfikenhet. Vilken restaurang var det här?
 

Vingubben

Medlem
Hon sa att hon inte tyckte det var något större fel på den. Och hon om någon vet hur en flaska ska vara. Därav min oro över ch08.

Krug är en helt annan liga så jag tror inte man kan resonera samma där men där får någon med mer erfarenhet av krug Vintage fylla in.
Inget större fel. Det räcker väl med att det är ett mindre fel för att dom skall skicka in en ny flaska?
 
Toppen