Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Thirsty

Smygnykterist
Var det en original-release RD, d.v.s. deg någon gång 2006 eller 2007 som fortfarande behövde mer tid? :eek: Det finns RD-flaskor, särskilt av större format, med olika degorgeringsår, så det är mer variation i ålder på Bolly RD än Bolly LGA.
Inte ens i en högsyraårgång som 96 ska man väl behöva komma upp till >15 år efter degorgering för att Bolly ska vara njutbar? Bolly RD ska nog inte behöva lagras längre än en Salon av samma årgång.

Bolly själv anser nog att RD är drickfärdig redan när den släpps, men det säger väl alla champagneproducenter om sina prestiegchampagner eftersom de vill sälja dem. ;)
Den var absolut njutbar och fantastisk, bara en bit kvar tills dess att den troligen är på toppen. :)

Edit: Vanlig men kommer inte ihpg deg datum. :oops:
 

Stefan J

Medlem
Den var absolut njutbar och fantastisk, bara en bit kvar tills dess att den troligen är på toppen. :)

Edit: Vanlig men kommer inte ihpg deg datum. :oops:

Jag har ingen koll på deg datum på de RD04 jag provat. På mina RD02 är det en juni 2014 och resten januari 2017 så två och ett halv års diff. Sen vet jag ej hur stort hela fönstret är vad gäller RD02.
 

Elvis

Medlem
Champagneprovning på Grappe igår:
Salon 1999
Charles Heidsieck Blanc des Millenaires 2004
Clos Cazals 2002
Winston Churchill 2006
Savart L'accomplie (basår 2010)
Belle Epoque 2012

Klar vinnare för mig var Charles Heidsieck BdM 2004, en årgång som jag inte tidigare tyckt varit särskilt bra. Den här gången var den mycket lik BdM 1995 i stilen (och jag gissade på det vinet). Det har verkligen hänt mycket sedan jag provade 2004:an på plats hos Charles Heidsieck i Reims i november 2019.

Spännande att få Salon 1999 blint! Honungskola, inte särskilt hög syra och en aning kort i eftersmaken. Svårt att gissa på Salon... Märkligt vin och inte alls likt de andra årgångar av Salon jag provat (76, 88, 90, 95, 96, 97).

Winston Churchill 2006 mycket blyg initialt med öppnade upp sig. Behöver mer tid i källaren.

@Champagne99 och @Jos får fylla på med anteckningar. ;)
 

FredrikC

Medlem
Champagneprovning på Grappe igår:
Salon 1999
Charles Heidsieck Blanc des Millenaires 2004
Clos Cazals 2002
Winston Churchill 2006
Savart L'accomplie (basår 2010)
Belle Epoque 2012

Klar vinnare för mig var Charles Heidsieck BdM 2004, en årgång som jag inte tidigare tyckt varit särskilt bra. Den här gången var den mycket lik BdM 1995 i stilen (och jag gissade på det vinet). Det har verkligen hänt mycket sedan jag provade 2004:an på plats hos Charles Heidsieck i Reims i november 2019.

Spännande att få Salon 1999 blint! Honungskola, inte särskilt hög syra och en aning kort i eftersmaken. Svårt att gissa på Salon... Märkligt vin och inte alls likt de andra årgångar av Salon jag provat (76, 88, 90, 95, 96, 97).

Winston Churchill 2006 mycket blyg initialt med öppnade upp sig. Behöver mer tid i källaren.

@Champagne99 och @Jos får fylla på med anteckningar. ;)
Hur var BE 2012 an?
 

Jos

Medlem
Champagneprovning på Grappe igår:
Salon 1999
Charles Heidsieck Blanc des Millenaires 2004
Clos Cazals 2002
Winston Churchill 2006
Savart L'accomplie (basår 2010)
Belle Epoque 2012

Klar vinnare för mig var Charles Heidsieck BdM 2004, en årgång som jag inte tidigare tyckt varit särskilt bra. Den här gången var den mycket lik BdM 1995 i stilen (och jag gissade på det vinet). Det har verkligen hänt mycket sedan jag provade 2004:an på plats hos Charles Heidsieck i Reims i november 2019.

Spännande att få Salon 1999 blint! Honungskola, inte särskilt hög syra och en aning kort i eftersmaken. Svårt att gissa på Salon... Märkligt vin och inte alls likt de andra årgångar av Salon jag provat (76, 88, 90, 95, 96, 97).

Winston Churchill 2006 mycket blyg initialt med öppnade upp sig. Behöver mer tid i källaren.

@Champagne99 och @Jos får fylla på med anteckningar. ;)

Lite egna noter från minnet. BE -12 är ett elegant och trevligt vin men saknar lite "umf" i det här gänget, blir lite slätstruken även om den säkert är trevlig för sig själv. Salon var fullproppad med lyxig kola och vanilj i doften och överlägset bäst på näsan i det här gänget. Väldigt burgundisk i stilen vilket kändes mer och mer allteftersom kolsyran försvann under timmarna den stod i glaset. Rätt och slätt otroligt gott och kändes absolut som drickfas nu. Långt ifrån "bråkig" högsyra-blanc de blanc och mest bara jäkligt gott.

Charles Heidsieck hade ett otroligt tryck i doften och initialt en hel del mögelost(inte helt angenäm) och mint på näsan men när den vädrats bort trädde den klassiska Charles Heidsieck-doften fram. Lagom rostade och reduktiva toner med lite krut och tropisk frukt, jäkligt trevlig. Jag tror dock att den ska ligga 5 år till för ännu bättre utdelning.

Winston hade en inte helt klassisk näsa utan en liten oxidativ not i en annars rätt kraftig doft med en del spretig frukt. Efter avtäckning av flaskan och någon timme i glaset känner man att det faktiskt finns en del Winston i stilen men detta är klart annorlunda och ingen favoritårgång för mig. Möjligt att den tar sig med mer tid i källan men inget jag själv kommer chansa på.

Clos Cazals var trevlig även om jag nog var ute och cyklade när jag fick Enchanteleurs-vibbar. Klassisk doft och en "bra" Champagne där inget sticker ut, - mest bara jäkligt gott.

Savart kändes ung och levererade särskilt bra för sin prisklass i detta gäng. Klart igenkänning i doft och väldigt Savart även om jag inte alls kunde komma på det blint.
 

Champagne99

Medlem
Så ska även jag fylla på med lite tankar från den väldigt trevliga Grappe-kvällen med @Jos , @Elvis och ytterligare en. Fokus på champagnerna såklart även om jag blev lurad av ett österrikiskt bubbel som var ok och vi även provade ett rödvin i form av Pommard 1970 (?).

Vi provade blint men visste vilka våra egna flaskor var när vi hällde upp. Jag hade med Charles Heidsieck BdM 04 och Savart L'accomplie, två viner som jag dock aldrig hade druckit tidigare.

Det var väldigt hög nivå under kvällen men min favorit var Salon, strax före BdM.

Grappe.jpg


Salon 1999

Honung i doften till en början. Kola. Jag tycker också att det finns en viss rökighet och lite bränt på ett fint nedtonat sätt.

I början: Fyllig, lite tyngd, ålder, koncentrerat men med balans, låg syra och äpple.

Efter en timme: Kolan kommer fram mer i smaken, knäckig, godis och fortfarande tar syran ingen plats. Ju mer tiden går desto fylligare blir det. Väldigt gott och bra!

Jag gissade på Pinot vilket ju var helt fel. Blev väldigt förvånad när det visade sig att det var Salon. Första gången som jag provar Salon och allt jag har läst och hört har varit om den skyhöga syran och hur extremt mycket tid den behöver innan den blir bra. Den här flaskan var inte alls så. Låg syra och väldigt bra att dricka nu!

Stort tack igen, @Jos , för att du delade med dig av denna flaska och öppnade den med oss!

Charles Heidsieck Blanc de Millénaires 2004

Intensiv och rejäl doft direkt. Hittar ingen mögelost men lite kola och rostat. Jag tycker att den är väldigt härlig!

Smaken är inte så kraftig som doften. Det här är väldigt elegant och finstämt med en viss kolaton även här. Det verkligen smälter i munnen. Vinet växer och mot slutet finns en härlig krämighet. Väldigt bra!

@Elvis var nästan direkt inne på att det här kunde vara Charles Heidsieck och just BdM, snyggt!

Clos Cazals 2002

Lätt i doften till en början med päron. Går sen mot lite rökigt och smörigt. Efter en längre tid är den som allra bäst med rostade toner.

Äpplen, låg syra, fyllig, ok balans. Med tiden dämpar den sig lite och allt gifter sig bättre. Ytterligare ett bra vin men inte riktigt i nivå med de två första flaskorna.

Sir Winston Churchill 2006

Dämpad doft, svårt att hitta något i början. Växer lite och jag upplever den som lite lätt parfymerad. En uns av kaffe kommer fram mot slutet.

Smaken är precis som doften rätt dämpad och anonym i början. Det känns ungt. Visst öppnar det upp sig lite efter ett tag och citrus kommer fram, så även lite fruktighet och syran växer. Precis som i doften ett uns av kaffe och rostat. Flaskan är inte dålig men slät. Behöver nog mycket mer tid.

Jag gissade på 06 och med ett par ledtrådar även på Winston, lite kul att jag kan pricka rätt någon gång med.

Savart L'accomplie (basår 2012, deggad 2014)

Tvål i doften först för att sedan gå mot det parfymerade hållet.

Hög syra, fräsch, frisk, ingen tyngd, gröna äpplen, ett rejält bett i gommen och ungdomlig.

Det här var något helt annat än de andra flaskorna vi drack och det stack således ut väldigt mycket. Helt ok men i sällskapet räckte den inte alls till tycker jag. Öppnade en flaska L'Ouverture i somras som också var deggad 2014 och den tilltalade mig mer.

Belle Epoque 2012

En tydlig blommighet växer fram i den annars rätt lätta och dämpade doften.

Blommorna finns där i smaken med, så även päron. Det är elegant, fräscht och trevligt. Låg syra. Smälter i munnen och en liten sötma. Efter ett tag kommer det hintar av beska i eftersmaken.

Jag gillar det här vinet och tycker att det dricks bra redan nu. Trodde att det var en BdB men så var det ju inte. I jämförelse med t.ex. BdM så saknar det här djup och är enklare, men fortfarande gott.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Spännande att få Salon 1999 blint! Honungskola, inte särskilt hög syra och en aning kort i eftersmaken. Svårt att gissa på Salon... Märkligt vin och inte alls likt de andra årgångar av Salon jag provat (76, 88, 90, 95, 96, 97).
Salon 1999

Honung i doften till en början. Kola. Jag tycker också att det finns en viss rökighet och lite bränt på ett fint nedtonat sätt.

I början: Fyllig, lite tyngd, ålder, koncentrerat men med balans, låg syra och äpple.

Efter en timme: Kolan kommer fram mer i smaken, knäckig, godis och fortfarande tar syran ingen plats. Ju mer tiden går desto fylligare blir det. Väldigt gott och bra!

Jag gissade på Pinot vilket ju var helt fel. Blev väldigt förvånad när det visade sig att det var Salon. Första gången som jag provar Salon och allt jag har läst och hört har varit om den skyhöga syran och hur extremt mycket tid den behöver innan den blir bra. Den här flaskan var inte alls så. Låg syra och väldigt bra att dricka nu!
Nog var det så att de flesta Salon-fantasterna "dömde ut" 1999 redan när den kom, som en otypisk Salon? Inte alls som en dålig prestigechampagne men just med varmare stil (lägre syra) än vanligt. I så fall var tydligen det omdömet rätt, och inte "den kommer att bli som en vanlig Salon annars hade de inte släppt den", som jag också hörde från några håll.
Jag antar att det ryktet var anledningen till att SB länge satt på flera hundra flaskor som de sedan prissänkte. (Vininfo anger att 1999:an fanns i sortimentet i drygt fyra år, till början av 2016. Jag har för mig att de gick åt fort på slutet.) Det var tider det, uppenbarligen tålde folkhälsan champagnereor för inte alltför länge sedan. ;)
Det var några år sedan jag själv provade den senast, tror inte jag skulle känna igen den blint.
 

Jos

Medlem
Nog var det så att de flesta Salon-fantasterna "dömde ut" 1999 redan när den kom, som en otypisk Salon? Inte alls som en dålig prestigechampagne men just med varmare stil (lägre syra) än vanligt. I så fall var tydligen det omdömet rätt, och inte "den kommer att bli som en vanlig Salon annars hade de inte släppt den", som jag också hörde från några håll.
Jag antar att det ryktet var anledningen till att SB länge satt på flera hundra flaskor som de sedan prissänkte. (Vininfo anger att 1999:an fanns i sortimentet i drygt fyra år, till början av 2016. Jag har för mig att de gick åt fort på slutet.) Det var tider det, uppenbarligen tålde folkhälsan champagnereor för inte alltför länge sedan. ;)
Det var några år sedan jag själv provade den senast, tror inte jag skulle känna igen den blint.
Ja det stämmer absolut att den inte faller in i klassiska Salon-ramen med bråkig skyhög syra och tydliga non-malo vinifiering. Men blandar du inte ihop med 1997 vad gäller tillgänglighet? Vet att de hade flera hundra 1997 på huvudlagret och var tvungna att sänka till i krokarna 1700 spänn. Och jag skulle såklart köpa men eftersom den fanns tillgänglig så otroligt länge så glömde jag av och när jag skulle köpa en låda så var de slut :confused:
 

matage

Medlem
Ja det stämmer absolut att den inte faller in i klassiska Salon-ramen med bråkig skyhög syra och tydliga non-malo vinifiering. Men blandar du inte ihop med 1997 vad gäller tillgänglighet? Vet att de hade flera hundra 1997 på huvudlagret och var tvungna att sänka till i krokarna 1700 spänn. Och jag skulle såklart köpa men eftersom den fanns tillgänglig så otroligt länge så glömde jag av och när jag skulle köpa en låda så var de slut :confused:
Jag drabbades också av "you snooze, you lose" på -97'orna... Fick tag i EN flaska som nog får sätta livet till nu i januari tror jag.
 
  • Like
Reactions: Jos

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ja det stämmer absolut att den inte faller in i klassiska Salon-ramen med bråkig skyhög syra och tydliga non-malo vinifiering. Men blandar du inte ihop med 1997 vad gäller tillgänglighet? Vet att de hade flera hundra 1997 på huvudlagret och var tvungna att sänka till i krokarna 1700 spänn. Och jag skulle såklart köpa men eftersom den fanns tillgänglig så otroligt länge så glömde jag av och när jag skulle köpa en låda så var de slut :confused:
Nog fanns både 1997 och 1999 prissänkta under en period? Jag har för mig att de tog slut i årgångsordning. Det fanns så många kvar att jag avvaktade månad efter månad, sedan sa det swoosh på slutet. Så du var ute ensam.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Nog fanns både 1997 och 1999 prissänkta under en period? Jag har för mig att de tog slut i årgångsordning. Det fanns så många kvar att jag avvaktade månad efter månad, sedan sa det swoosh på slutet. Så du var ute ensam.
Jag köpte Salon 97 för 1759:- november 2014 och Salon 99 köptes december 2014 för 1890:-.
Så dom såldes parallellt ett tag.
 

Martinski

Medlem
Heidsieck's BDM står sig verkligen bra mot stora prestige cuvéer verkar det som? Alltid gillat deras NV men aldrig 'lyckats' knipa någon av deras årgångar men kom ju över BDM så det kändes kul! Extra kul att den står pall mot Comtes, Dompa m.m.
 

FredrikC

Medlem
Heidsieck's BDM står sig verkligen bra mot stora prestige cuvéer verkar det som? Alltid gillat deras NV men aldrig 'lyckats' knipa någon av deras årgångar men kom ju över BDM så det kändes kul! Extra kul att den står pall mot Comtes, Dompa m.m.
Jag har inte uppfattningen att den står sig så bra. Det är väll 95an som presterat bra men mot en dompa 95 lär den väll vara lite tunn?
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Bra årgång av Belle Epoque men jag är inte så jätteimponerad av Belle Epoque överhuvudtaget...
Gäller det även mogna årgångar?

Ungt tycker jag Belle alltid är tråkig men med 10-20 år levererar den bra. 88, 90, 95 och 96 har alla varit mycket trevliga bekantskaper. Belle har lite samma utvecklingsprofil som Cristal för mig.

... Salon var fullproppad med lyxig kola och vanilj i doften och överlägset bäst på näsan i det här gänget. Väldigt burgundisk i stilen vilket kändes mer och mer allteftersom kolsyran försvann under timmarna den stod i glaset. Rätt och slätt otroligt gott och kändes absolut som drickfas nu. Långt ifrån "bråkig" högsyra-blanc de blanc och mest bara jäkligt gott.
...

...
Salon 1999

Honung i doften till en början. Kola. Jag tycker också att det finns en viss rökighet och lite bränt på ett fint nedtonat sätt.

I början: Fyllig, lite tyngd, ålder, koncentrerat men med balans, låg syra och äpple.

Efter en timme: Kolan kommer fram mer i smaken, knäckig, godis och fortfarande tar syran ingen plats. Ju mer tiden går desto fylligare blir det. Väldigt gott och bra!

Jag gissade på Pinot vilket ju var helt fel. Blev väldigt förvånad när det visade sig att det var Salon. Första gången som jag provar Salon och allt jag har läst och hört har varit om den skyhöga syran och hur extremt mycket tid den behöver innan den blir bra. Den här flaskan var inte alls så. Låg syra och väldigt bra att dricka nu!
...
Kul med Salon 99 blint. Har bara druckit den en gång och det var för 5 år sedan oblint. Då behövde den tid men rankade den ändå som 4 av 9 årgångar på en horisontalprovning från 1983-2002.

Heidsieck's BDM står sig verkligen bra mot stora prestige cuvéer verkar det som? Alltid gillat deras NV men aldrig 'lyckats' knipa någon av deras årgångar men kom ju över BDM så det kändes kul! Extra kul att den står pall mot Comtes, Dompa m.m.
Ja.

NV gillas av de flesta champagnenördar även om det finns oroväckande tecken på genvägar och sänkt kvalité på senare år.

Jag har inte uppfattningen att den står sig så bra. Det är väll 95an som presterat bra men mot en dompa 95 lär den väll vara lite tunn?
Tunn!?o_O

Menar du sämre eller menar du verkligen tunn? Jag menar att BdM är en champagne i den kraftiga krutiga och rostade skolan som brukar sticka ut. Drack 95an nyligen och den var riktigt bra. Inget ont om DP heller men att kalla Heidsiecks champagner tunna har jag lite svårt att förstå.

Om allt går som det ska kommer jag att prova DP 95 och BdM 95 mot varandra i februari så då får vi facit.:cool:

För övrigt släpps DP mycket tidigare vilket gör att DP lagrats längre efter degorgering vilket gör det lite vanskligt om man jämför nysläppta BdM med motsvarande årgång av DP.
 
Toppen