Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Magnus L

urydhtfilgukj
Kvällens bubbel på mini-Fw-träffen. Ursäkta den lite suddiga bilden.

tmp_2650-20160127_203032851170390.jpg


Coeur de Cuvée 2002 var helt outstanding!
 

magnum

Epernay, Frankrike
Det har börjat dyka upp erbjudanden för Pierre Peters Chétillons 2008 men priserna närmar sig 100Euro, det känns väl saftigt med tanke på vad jag varit van att betala för tidigare årgångar.
Är det nån som vet om jag fått dåliga erbjudanden än så länge eller har Peters höjt priserna rejält?
Kanske @magnum har koll tex?
Det var sagt tidigare att priset skulle komma att höjas men det pris jag sett är i stort sett samma som tidigare årgångar.
Kan tänka mig att handlarna ser potentialen i årgången....... Men det är en ¨måste¨Champagne från årgång 2008 nästan oavsett pris!
I juni släpps även Chétillons 2000 Oenotheque lagrad på naturkork och nyligen degorgerad samt en ny champagne L'Étonnant Mr. Victor (dubbla priset mot Chetillons) 1110 flaskor gjorda, basår 2009.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Hebrart var svinbra och jag måste köpa på mig ett gäng. Som du påpekade, Puligny-Montrachet med bubblor. Mums. (Mer detaljer kommer. Snart.)
Nån som testat Hebrart RG RD 2010?
Beställde 2 st 2008 men fick 2 st 2010
 

MartinE

Medlem
1995 Charles Heidsieck "Blanc des Millénaires" Brut Champagne
Vi är helt överens om att det är en väldigt fräsch och krispig skumpa som vi har i glaset med oförskämt många år kvar i livet.

Sanslöst vital mousse trots åldern.

Trevlig recension i vanlig ordning! Ni är säkert medvetna om det, men jag vill bara påpeka att det ni drack var en relativt nydegorgerad flaska (gissningsvis 2014) av denna champagne. Hade ni druckit en som var degorgerad för tio år sedan hade den uppträtt helt annorlunda. Jag håller med om att det är en underbar champagne med lång framtid!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Trevlig recension i vanlig ordning! Ni är säkert medvetna om det, men jag vill bara påpeka att det ni drack var en relativt nydegorgerad flaska (gissningsvis 2014) av denna champagne. Hade ni druckit en som var degorgerad för tio år sedan hade den uppträtt helt annorlunda. Jag håller med om att det är en underbar champagne med lång framtid!
Innebär det inte att den då även har legat längre på sin jästfällning, eller hur funkar det där egentligen?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag vet att liknande frågor förekommit, men det går snabbare att fråga igen ;)
Det gör du rätt i. Våra medlemmar älskar normalt att hjälpa till så länge det handlar om intressant vin och om de inte är sugna så märker man det genom att inlägget ignoreras. Fråga på med andra ord! :)
 

gece

Man vänjer sig.
Var på provning på tema Champagne -08 i veckan. Det bjöds på en mängd bra men alldeles för unga viner:

2008 Drappier Millésime Exception Brut
(65% PN, 35% Ch)
Citrus, syrliga äpplen någonstans mittemellan grönt och gult, salmiak och vanilj, hyfsat fylligt.
2008 Pierre Gimonnet Spécial Club Millésime de Collection Brut (100% Ch)
Citron (lite sötaktigt aromatiskt, åt godishållet till) och massor av sten. Provade denna även i december, tyckte den var lite tråkig då men nu gillar jag den bättre.
2008 Amour de Deutz (100% Ch)
Sten och nougat, ganska lätt och frisk.
2008 Hebrart Rive Gauche Rive Droit (50% Ch, 50% PN)
Tulpanstjälkiga och hyacintblommiga vegetala toner, nougat, lite skitig doft, rökt salami och gröna äpplen. "Bourgogne med bubblor", lysande.
2008 Louis Roederer Brut (70% PN, 30% Ch)
Mjölkchoklad, kaffe samt dunster av insjövatten. Kändes en aning tunn (kanske pga föregående ganska högljudda vin).
2008 Deutz Brut (65% PN, 30% PN, 5% PM)
Lite garagerökig med bokna äpplen, lite gräsig. Även denna upplevs något tunn.
2008 Nicolas Maillart Premier Cru les Franc de Pied (100% PN)
Gröna äpplen, lite funky, med enstaka puster av klor. Kändes inte som TCA dock, förvärrades inte utan snarare kom och gick.
2008 Gatinois Grand Cru Brut (85% PN, 15% Ch)
Stenigt jordig med gröna äpplen (luktar precis som baskisk äppelcider, tänker vi som hoppat runt pintxosbarerna i San Sebastián), plaströk, "parfymerat äpple" (ngt osäker på vad jag menade här...) samt citrongodis.
2008 Jacquesson Dizy Terres Rouges Rosé (saignée, 100% PN)
Mörk rosé. Kaffe, lingondricka, lakrits, äppeljuice, smultron och allmän godisfruktighet samt en diffus ton av wienerbröd. Lite spretigt och hög volym... men jag gillar't.
2008 Veuve Clicquot Brut Rosé (61% PN varav 14% rött, 39% Ch)
Ljust laxrosa. Lite blött ylle, kaffe, salubrin? och oregano.

Favoriten blev Hebrart, gillade även Maillart (simhallen till trots), Gatinois och Jacquesson skarpt. AdD, VC, Drappier och Gimonnet var också bra, medan Roederer och vanliga Deutz inte hänförde (vilket förvånar lite eftersom jag brukar gilla dem). Skulle gärna gå på denna provning om fem-tio år igen...
 

tobbe81

Medlem
öppnade en flaska igår och prövade första sniffen lovade gott fick lite sancerre vibbar utav det hela med en stor dos utav jäst. Men vid första klunken så känns det som man har ett surt s-märke godiset i munnen och man blir totalt syrabedövad eftersmaken drar åt Jokk bärdryck Lingon och tranbär. slutsats denna är på tok för ung idag och behöver nog minst 5 år till för att lugna ner ser och bli behaglig och drickbar. Inte så dyr i inköp men de tre flaskor jag har kvar blir kvar i lagringsskåpet nu för lång framtid. Kommer nog köpa tre till också här framöver alla 2008 har en lång framtid för sig .
12642701_10156499363205008_1869560262686930035_n.jpg
 

Krisman

Medlem
öppnade en flaska igår och prövade första sniffen lovade gott fick lite sancerre vibbar utav det hela med en stor dos utav jäst. Men vid första klunken så känns det som man har ett surt s-märke godiset i munnen och man blir totalt syrabedövad eftersmaken drar åt Jokk bärdryck Lingon och tranbär. slutsats denna är på tok för ung idag och behöver nog minst 5 år till för att lugna ner ser och bli behaglig och drickbar. Inte så dyr i inköp men de tre flaskor jag har kvar blir kvar i lagringsskåpet nu för lång framtid. Kommer nog köpa tre till också här framöver alla 2008 har en lång framtid för sig .Visa bifogad bild 6235
Med tanke på Bouzy, är den Pinot dominerad? Syran du beskriver tyder ju på en del Chard.
 
Toppen