Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LeChat

Medlem
IMG_5287.jpeg

2008 Damien Hugot Millésime Extra Brut (deg. 2015)

Idag fick torsdag bli fredag. Jaja, det får väl gå an.:cool:

Inte ett klockrent val till just räkmackor men gott är ju gott så inga ledsna miner.

Komplex och ganska mogen men med utrymme för vidare utveckling. Bl.a. röda äpple, grillad citron, sötlakrits, lite mandelmassa, hav och skaldjur.

Druckit ganska många av denna sen första flaskan, ca drygt två lådor. Den har inte haft någon dålig fas vad jag kan minnas och jag tycker att den fortfarande utvecklas till det bättre.

Andra hälften av flaskan verkar dessutom kunna kräma på lite extra, ni vet, up to eleven. Man ska nypa champagnen vid rätt tidpunkt då blir de så här goda.
 

Thomas

Medlem
20230826_181140.jpg

Comtes De Champagne 1998.

Doft: Tropiska frukter i massor, rostade toner. Smör och honung.

Smak: Frisk och fruktig. Söta apelsiner och en liten antydan till bitterhet. Grillad citron och en låååång eftersmak som sitter kvar hur länge som helst. Riktigt jävla bra!!

Klart den bästa Champagnen för året. Tyvärr den sista flaskan av en låda införskaffad för sex år sedan.
 

FredrikC

Medlem
Visa bifogad bild 29825
Comtes De Champagne 1998.

Doft: Tropiska frukter i massor, rostade toner. Smör och honung.

Smak: Frisk och fruktig. Söta apelsiner och en liten antydan till bitterhet. Grillad citron och en låååång eftersmak som sitter kvar hur länge som helst. Riktigt jävla bra!!

Klart den bästa Champagnen för året. Tyvärr den sista flaskan av en låda införskaffad för sex år sedan.
Kul med ännu en 98a som levererar. Jag gillar 98an!
 
IMG_3497.jpeg


Med bror på besök fick det bli lite fina viner. Dessa dracks över två kvällar, den första blint (för honom) och den andra halvblint, förutom BdC som var förbestämd.

2002 Beaumont des Crayères Nostalgie
Familjens traditionsvin. Idag mest affektionsvärde men inget dåligt vin alls.
På näsan bokna äpplen, lite jordkällare, smör, mineral, kalk, varm frukt. Skaplig syra kvar, men har passerat krönet. En flaska kvar i källaren.
90p

2010 Vilmart Coueur de Cuvée

Härlig, komplex doft med vanilj, lätt reduktiva toner. Något spretig. På tungan dyker sura nappar upp.
Mycket trevligt vin, behöver inte mer tid på rygg.
91-92p

NV Eric Rodez Cuvée des Grands Vintages

Eric Rodez ”Krug-tolkning” påminner mycket om Vilmart CdC. Även här har vi reduktiva toner och krut, men allt är mer elegant och med mer finesse. I sällskapet får den lite svårare, men det är ett väldigt fint vin.
91p

2006 Piper-Heidsieck Rare

Djup, gyllengul färg, med doft av smör, varm höstfrukt, brioche, blöt halm, fin rund syra. Behöver inte mer tid i källaren.
92p

2012 Comtes de Champagne

Wow. Att det är kvällens vin känner man direkt på första doften. Många lager med bl.a. hasselnöt, mörka bär, skog. Riktigt elegant med fin rund syra. På tungan klassisk Comtes-vingummi. Höll otroligt bra kvällarna igenom. Överraskande tillgänglig redan nu.
93-94+p
 

FredrikC

Medlem
Henriot 96 mot 08 båda på magnum.
riktigt bra champagner.
så kul för familjen tyckte 96an var en av de bättre äldre champagner de druckit.
också en viss likhet men mer tyngd och djup i 96an men båda är pigga. Ljusa frukter men mer sötma än syrligt i frukten vilket uppskattades.
20230831_174831.jpg
 

LeChat

Medlem
IMG_5305.jpeg

R & L Legras Blanc de Blancs Brut
Deg. 2000

Honung, surdegsbröd, grillad citron, lite beska. Fortfarande full av liv men där bubblorna hamnar i bakgrunden och istället breder den lite söta och smakrika frukten ut sig vilket ger champagnen en något fyllig karaktär.
God NV som återigen visar att det lönar sig att lagra även dessa en längre tid. Men som konstaterats tidigare så får NV svårt att mäta sig mot en bra åldrad vintage.
 

LeChat

Medlem
IMG_5314.jpeg

2008 Paul Bara Brut Millésimé
Deg. mars 2017

Drack denna i januari 2021. Noterade efter öppnandet idag att jag den gången tyckte att den hade riktigt bra potential men att den gärna kunde få 5+ år till på rygg.

Nu har det ju bara hunnit gå drygt 2,5 år men den har redan blivit riktigt elegant och välsmakande. Syrans elegans och fräscha äpplen ihop med en krämig och smörig karaktär gör den oemotståndligt lättdrucken. Säkerligen kommer mer mognad göra den ännu vackrare, men den är onödigt god redan.
 
Last edited:

Sonderlese

Medlem
IMG_0097.jpeg
I våras kom det ett erbjudande från Fanwine att beställa Damien Hugot Rosé. Jag har varit lättpåverkad av @LeChat bilder och smaknoter och passade på att köpa hem några stycken.
Otåligt ploppade vi en flaska ganska omgående (först efter en vecka i kylen) och var väldigt besvikna; mycket ljusrosa och lätt citrusdoftande, inte mycket till smak - lite citruston och en knappt antydan av mandarin; lätt fyllighet.

De återstående tre flaskorna får ligga till sig 3 - 5 år i förhoppning om att de utvecklas positivt, men jag är tveksam - det saknas kropp, intensivitet och fruktextrakt. Men, men, tiden får visa.
 

LeChat

Medlem
Visa bifogad bild 30162I våras kom det ett erbjudande från Fanwine att beställa Damien Hugot Rosé. Jag har varit lättpåverkad av @LeChat bilder och smaknoter och passade på att köpa hem några stycken.
Otåligt ploppade vi en flaska ganska omgående (först efter en vecka i kylen) och var väldigt besvikna; mycket ljusrosa och lätt citrusdoftande, inte mycket till smak - lite citruston och en knappt antydan av mandarin; lätt fyllighet.

De återstående tre flaskorna får ligga till sig 3 - 5 år i förhoppning om att de utvecklas positivt, men jag är tveksam - det saknas kropp, intensivitet och fruktextrakt. Men, men, tiden får visa.
Tråkigt att den inte gillades. Jag tror iofs att du bara behöver ge den några år till på korken så ska den nog smaka.
Deg. mars 2023 är ju verkligen i yngsta laget
När jag drack 2018 (deg. 2021) senast (juni) så tyckte jag den var som bäst andra kvällen. Har ju druckit denna i många årgångar och tycker att alla har levererat riktigt bra.
 

Sonderlese

Medlem
Tråkigt att den inte gillades. Jag tror iofs att du bara behöver ge den några år till på korken så ska den nog smaka.
Deg. mars 2023 är ju verkligen i yngsta laget
När jag drack 2018 (deg. 2021) senast (juni) så tyckte jag den var som bäst andra kvällen. Har ju druckit denna i många årgångar och tycker att alla har levererat riktigt bra.
Ja, definitivt för tidigt efter degorgering, men det var ändå överraskande svagt citrusvatten. Jag ser framemot att om tre till fem år kunna skriva en smakbeskrivning som ger upprättelse till vinet - håll tillgodo.
 
IMG_0013.jpeg


Kvällen bjöd på en dubbel blind, jag serverade Heidsieck 08, @Kim Freskgård serverade Churchill 09.

Charles Heidsieck Rosé 2008
Jordgubbar, mandelflarn, lite bröd. Frisk men inte alls purung eller vass. Inget kraftpaket men elegant och balanserad.

Pol Roger Sir Winston Churchill 2009
Kändes ung, men driven av bär; syra från blåbär och lingon(!) snarare än citrus. Till en början för svalt serverad, med tid kom mognadstoner med nötter och kex. Gissade Pol Roger 2015.

Kul att Churchill 09 är mitt i ett ganska brett drickfönster enligt min smak; det är ingen brådska att öppna fler, men man kan verkligen korka upp med gott samvete redan nu.
 

Oscaro

Medlem
Väldigt god och intressant Cristal-provning förra veckan. Årgångarna som prövades var 2012, 2008, 2007, 2006, 2004, 2002, 2000 och 1996. Wotn blev överlägset 2000, 96 och 02 presterade inte på topp dessvärre. 2008 är väldigt god om än ung nu, men vilken potential! Detta är inte första 2000 som överlevererat, många som är i en väldigt fin dricksfas nu.
IMG_7227.jpeg
 

FredrikC

Medlem
Väldigt god och intressant Cristal-provning förra veckan. Årgångarna som prövades var 2012, 2008, 2007, 2006, 2004, 2002, 2000 och 1996. Wotn blev överlägset 2000, 96 och 02 presterade inte på topp dessvärre. 2008 är väldigt god om än ung nu, men vilken potential! Detta är inte första 2000 som överlevererat, många som är i en väldigt fin dricksfas nu.
Visa bifogad bild 30253
Kul! Var 96 och 02 dåligt lagrade eller tror du Cristal av de årgångarna inte är något att hänga i granen?
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Har flyttat på en hel del inlägg av allmän karaktär som inte är relaterat till viner vi själva druckit. Allmänna köptips, frågor, m.m. finns det andra trådar för.

Begriper inte varför det ska vara så svårt för skumpatorskarna att förstå det, är ju inte alls lika mycket spam i idag dricker vi rödtjuttråden...
:rolleyes:

Reservera den här tråden för viner vi själva provar och frågor runt dessa viner.
 

LeChat

Medlem
IMG_5365.jpeg

2008 Louis Roederer Vintage Brut Rosé (Deg. 2013)

Hallon, grillad citron, rostade hasselnötter och lite jordig i avslutet. Känns dock oväntat ung till en början. Men, i kontakten med luft så förstärks mognadstonerna, och den visar mer komplexitet och utveckling.

Jag hade med en flaska av denna på en provning för några månader sedan som tyvärr hade en antydan av kork. Som tur var så tog inte den ”våta kartongen” över, utan den var fortfarande väldigt njutbar och det var lätt att känna kvaliteten trots att den var något defekt.

Jag är stor fan av både Roederer och roséchampagne i allmänhet, så kombinationen kan ju oftast inte bli annat än ett lyckorus. Toppar man sen detta med en årgång som 2008…. ja, då tar liksom orden slut.

Den är löjligt god idag men kommer att utvecklas till det bättre under väldigt många år till.
 

Thomas

Medlem
20230916_164658.jpg
20230916_181404.jpg
20230916_181530.jpg

Det blev en liten Krug afton med gott sällskap förra helgen.
Krug 1990 ställdes mot 1990 Collection och Krug 02 fick agera mellanakt. Vilka underbara Champagner det var alla tre! Krug 90 var verkligen en Champagne som gick i höstens tecken. Bokna äpplen, höstlöv och svamp med en koncentration av både smak och doft som var nästan svår att ta in. Nästan som en buljongtärning eller en fond. Collection var lite mer nedtonad och hade en fräschör som gjorde den ett snäpp vassare. Skillnaden var dock inte lika stor i det andra glaset som intogs ungefär fem timmar senare. Men den hade mer bubblor och en lättare stil utan att ge avkall på något annat. Krug 2002 har jag provat tre gånger tidigare och har då varit alldeles för ung, nu var den dock riktigt bra och börjar komma in i ett fint drickfönster. Givetvis kommer den att bli bättre och bättre med åren, men inte alls fel att öppna en nu och njuta.
 
Toppen