Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

vininfo.nu

Medlem
Kvällen börjar bra... Har precis fått första glaset att sippa på medan jag vänder burgare, och vilket vin...

image.jpg

Mogen Pinot som leverererar. Inköpt på plats i ett annat liv. Åtminstone känns det så. Dök upp i samband med packning för flytt, men bortglömt...

Moget. bärigt, örtigt, och blommigt på samma gång. Mer specifikt kanske trä mot sandelträ, annars fänkål, hallon, och lite ros.. Bra syra, viss strävhet och suuupergott! Lite apelsin som förundrade i smaken.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kvällen börjar bra... Har precis fått första glaset att sippa på medan jag vänder burgare, och vilket vin...

Visa bifogad bild 7042
Mogen Pinot som leverererar. Inköpt på plats i ett annat liv. Åtminstone känns det så. Dök upp i samband med packning för flytt, men bortglömt...

Moget. bärigt, örtigt, och blommigt på samma gång. Mer specifikt kanske trä mot sandelträ, annars fänkål, hallon, och lite ros.. Bra syra, viss strävhet och suuupergott! Lite apelsin som förundrade i smaken.
Låter som en grym skumpa! :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Klassiskt förväxlingsfel med två trådar som är förvillande lika när man postar från luren... Kanske läge att lägga in en [SKUMPA] före Idag dricker vi... som vanligt skumpa! för att SYSOP ska slippa flytta saker hela dagarna :)
Du har rätt, men i egenskap av "SYSOP" så är det ett sant nöje att flytta inlägg eller att retas lite med de som förväxlar trådarna. Det blir ju lite drag i skumpatråden dessutom, vilket kan behövas. :)

Din idé om en liten ändring i titeln är härmed verkställd!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Klassiskt förväxlingsfel med två trådar som är förvillande lika när man postar från luren... Kanske läge att lägga in en [SKUMPA] före Idag dricker vi... som vanligt skumpa! för att SYSOP ska slippa flytta saker hela dagarna :)
But why? Måste varje sip av champagne automatiskt placeras en i champagnetråden? Jag tycker ju att champagne är ett vin. :D
Säger jag efter att titlar har ändrats.

Segregation leder sällan till något gott; vilket inte hindrar frivilliga intresseklubbar. ;)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
But why? Måste varje sip av champagne automatiskt placeras en i champagnetråden? Jag tycker ju att champagne är ett vin. :D
Säger jag efter att titlar har ändrats.

Segregation leder sällan till något gott; vilket inte hindrar frivilliga intresseklubbar. ;)
Men aldrig har det varit så rofyllt på forumet som när champagnetalibanera fick sin egna puritanska bubbeltråd... Cumbaya etc..! :)
 
Last edited:

LeChat

Medlem
image.jpeg

Ikväll blir det grill. Till maten blir det lite slattar från veckan som gått, Barolo Massolino 2011 och Calera Pinot Noir 2013. Men kvällens huvudnummer är Legras & Haas Blanc de Blancs Grand Cru 2008. Vi dricker ett glas innan maten och det direkta intrycket är förstås att den är väldigt ung men
eftersmaken är bra. Efter maten när Champagnen fått mer luft är den väldigt mycket bättre. I dagsläget behöver den luftas för att vara riktigt njutbar tycker jag.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Söndagslunch på balkongen med lite svamp- och parmesanrisotto!

NgYNx6P.jpg


Till det en 2009 Pierre Gimonnet Cuvée Gastronome!

Mycket grapefrukt, äppelmos, citrus, snäckskal, lite vanilj och krut. Mer citrus i smaken och mycket siomoget äpple!

Bra, men inte riktigt ända fram.. Ung.. 86p
 

Sörplarn

Medlem
Torsdag och underbart väder, fina vår dagar tappar man all sug på att laga mat, så efter en räd i kylskåpet hittar man lagom gammalt potäta mos, en färsk rödlök samt lite skånsk stark senap. Med lite kokt Härryda Karlssons wienerkorv blev det någon form av några lokal "halv special".

Vädret skall ju firas med champagne såklart, men vad? Efter lite små snack ovan om Devaux så poppar jag korken till en BdN som legat något år, var en utförsäljning för knappt ett år sedan i ett större parti man som gam (19 Euro) kom över så hade inga förväntningar alls. Tyvärr finns inget deg datum på varken kork eller flaska, men korken tyder på någon form av lagring och etiketten där bak har varning för sulfiter på 20 språk.

Devaux Blanc de Noir NV är lite väl vek på doften, så en besvikelse är det första man möts av, men smak levererar mycket bättre och klassiska syrliga gröna äpplen, söt mandarin och cocos dominerar, övrigt rätt så klassisk BdN, trevlig i sommar värmen och står sig bättre efter lufting, till vald mat funkar det inte alls då röd löken är för skarp och bör nog tas självständigt till gott sällskap istället, övrigt får BdN klart godkänt. Saknar lite kvalité, men 19 europiska pix är inget heller att bråka om i detta fall. Som hus skumpa gör den absolut sitt jobb om man vill vara snål. Tveka inte om du hittar denna BdN på utförsäljning, värd att ha som bjud skumpa för den ointresserade, den ger bra upplevelse överlag det tvekar jag inte på, men pröjsa rek pris är inte värt runt 30-40 Euro.

dev.jpeg
 

Elvis

Medlem
Korkade upp en Veuve Clicquot 2008 igår här i Sao Paulo. Det var vid poolkanten på en nattklubb så ingen optimal provningsmiljö men det här var nog den första 2008:a som jag blev besviken på. Jag tyckte att både 2002 och 2004 var riktigt bra men den här kändes faktiskt lite svagare, mest på grund av att dosagen kändes högre än vanligt och liksom låg ovanpå och simmade, ungefär som den kan göra på ett ungt årgångsvin från Taittinger.

Jag noterade förresten att de hade skrivit ut degorgeringsdatum på etiketten (mars 2015). Är det en nyhet för Veuve Clicquot? Plus i kanten för det i alla fall.

Sedan undrar jag hur LVMH resonerar med Veuve Clicquots årgångsviner på senare år. Med Grande Dame gjorde de ett rekordlångt årgångshopp mellan 1998 och 2004 och med vanliga årgångsvinet är 2008 blott den tredje årgången de släpper på 2000-talet. Säljer de så bra av sina NV att de inte har druvmaterial till att göra fler årgångsviner?
 

jrick

Medlem
Champagne Charles Heidsieck Brut Resérve
image.php

Första gången jag provar den här och jag tycker att det är en champagne i min smak. Gillar att det finns ett djup och komplexitet smaken samtidigt som det ändå är frisk och torrt. Lägger till detta i min personliga lista över MV champagner som jag gillar.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Korkade upp en Veuve Clicquot 2008 igår här i Sao Paulo. Det var vid poolkanten på en nattklubb så ingen optimal provningsmiljö men det här var nog den första 2008:a som jag blev besviken på. Jag tyckte att både 2002 och 2004 var riktigt bra men den här kändes faktiskt lite svagare, mest på grund av att dosagen kändes högre än vanligt och liksom låg ovanpå och simmade, ungefär som den kan göra på ett ungt årgångsvin från Taittinger.

Jag noterade förresten att de hade skrivit ut degorgeringsdatum på etiketten (mars 2015). Är det en nyhet för Veuve Clicquot? Plus i kanten för det i alla fall.

Sedan undrar jag hur LVMH resonerar med Veuve Clicquots årgångsviner på senare år. Med Grande Dame gjorde de ett rekordlångt årgångshopp mellan 1998 och 2004 och med vanliga årgångsvinet är 2008 blott den tredje årgången de släpper på 2000-talet. Säljer de så bra av sina NV att de inte har druvmaterial till att göra fler årgångsviner?
Det är mer som så att dom inte säljer tillräckligt av LGD och Vintage. Har för mig att man beslutat att inte göra mer än 3 årgångar per 10 år. Låter underligt att man skulle misslyckats med 2008! Rosen är ju grymt bra.
 
Toppen