Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Provade 10:an idag också och älskade den! Mängder av krut, champinjoner och honung. En lysande champagne. Mycket Loire-känsla på ett positivt vis! :)

Tyckte det var bra bett i syran, men bara positivt...
Exactly!
Bubbel med Loire-känsla.
...eller SA-känsla!
...eller MZ-känsla är så himla bra markör för drickbar kvalitet.

Tack för den @Mattias S , värmer ett gammalt bubbelhjärta som fått risvins-bypass.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Drack upp slattarna som blev över från på Champagnedagen OFF i Göteborg igår och rundade av kvällen med att öppna några extra flaskor.
Visa bifogad bild 7162
Pascal Doquet Arpége
David Leclapart l´Amateur LV11
Chartogne Taillet Sainte Anne
Legras & Haas Bdb
Legras & Haas Bdb 2008
Vilmart Grand Cellier (inte med på bild)
Paul Dethune Cuvee Prestige
Marguet Sapience 2007
Marguet Elements 11
Marguet Ambonnay 2010
Mailly Bdn
Selosse Initial (14/1-15 inte med på bild)
Chartogne Taillet Heurtebise 2009
Dom Ruinart Rose 1996
R&L Legras Saint-Vincent 2008
Selosse Sous le Mont (12/2-13)
Henriot Cuvee des Echanteleurs Magnum 1988
NÄSBLOD ! ! !
Men alldeles säkert gott.
På sitt sätt.
Satt i afton och konverserade med en pensionerad ingenjör (Quality Management) från Toyota och tillika 7'dan kendo sensei. En makalös person med såååå mycket ryggrad och hopp för framtiden och som inte (på något vis) skämt bort sina barn. Varav äldsta sonen tokspöade mig på 15 sekunder i kvartsfinalen i Yokohama Södras kendotävlingar (2009). Det motsvarar typ 15-0 i hockey :)
Han sa att vin har lågt pH, vilket urarmar skelettet på mineraler, medan SAKÉ inte gör det, samtidigt som saké tillför kroppen massor av viktiga ämnen som håller din hy ren/fin och motarbetar i princip alla sjukdomar utom åldersdiabetes och portvinstå.

Har fö varit i denna kvartsfinal fyra ggr, och längsta survival time var: 2:23 min. Har ännu inte knipit ngn bronsmedalj. Den nätt tävlingsinriktade inre kendokillen i mig är långt från nöjd med detta bajsresultat.
Så... Nästa år!
Djewlar!
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
Han sa att vin har lågt pH, vilket urarmar skelettet på mineraler, medan SAKÉ inte gör det, samtidigt som saké tillför kroppen massor av viktiga ämnen som håller din hy ren/fin och motarbetar i princip alla sjukdomar utom åldersdiabetes och portvinstå.
Aftonbladet-journalistiken finns visst i alla läger, också de mest överraskande. ;)

Skämt åsido, det låter lite väl mycket som önsketänkande; fanns det några belägg för hans påstående, förutom lokalpatriotism?
 

gece

Man vänjer sig.
Aftonbladet-journalistiken finns visst i alla läger, också de mest överraskande. ;)

Skämt åsido, det låter lite väl mycket som önsketänkande; fanns det några belägg för hans påstående, förutom lokalpatriotism?
Det här om att sura livsmedel skulle vara ohälsosamt har väl varit en fluga i ett par år men med i bästa fall måttligt stöd i vetenskapen (googla "alkaline diet"). Enligt teorin är det inte pH-värdet på själva livsmedlet som räknas, utan dess askas pH vilket innebär att de mest oväntade saker blir sura, bland annat kött, fågel, fisk, mejeriprodukter, ris och spannmål. Det är alltså dags att bli vegan och sluta med inte bara vin utan också öl och sake. Är vi fortfarande intresserade? :rolleyes:
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Cédric Bouchard, ja! ;) En fantastisk odlare, vars viner tyvärr börjar bli ganska dyra. Även hans viner är för övrigt helt utan dosage! :)



Var det Seve Rosé du drack eller någon av hans stilla roséer (som ju egentligen är hans specialitet)?



Kul att även 2001:an håller hög klass! Den årgången av L'âme de la Terre har jag aldrig provat (och inte ens sett när jag tänker efter - det var möjligen inte så att det var Comme Autrefois 2001 som serverades?). 2002:an från senaste degorgeringen behöver helt klart mer tid för att blomma ut.


Härligt! :D

Tack för en trevlig rapport! Det låter som ett riktigt bra arrangemang! Hur bär man sig åt för att få en inbjudan till nästa upplaga? :rolleyes:

Underbart att bli uppläxad av forumet.:p

Har inget emot osockrade och ofiltrerade viner om de är bra (vilket inte är ofta). Blir dock irriterad på när det ses som kvalitetsmarkörer per se. I Bouchards fall saknade jag inget socker i 2011orna men ändå förvånad över faktumet.

Trodde "Seve" var redundant, hade ingen aning om att det såldes stilla Rosé från Champagne.:eek:

Och slutligen så har du även helt rätt när det gäller Bedel. 2001 var Comme Autrefois så det var kanske därför jag föredrog den.:oops: @Mattias S kan du ändra?

Det är en branchmässa så inbjudan sker av leverantörerna. Finns några på forumet med kopplingar. Men du hade bara kunnat gå rakt in och spela restaurangchef som en del andra...
 

ChristianB

DipWSET
Det här om att sura livsmedel skulle vara ohälsosamt har väl varit en fluga i ett par år men med i bästa fall måttligt stöd i vetenskapen (googla "alkaline diet"). Enligt teorin är det inte pH-värdet på själva livsmedlet som räknas, utan dess askas pH vilket innebär att de mest oväntade saker blir sura, bland annat kött, fågel, fisk, mejeriprodukter, ris och spannmål. Det är alltså dags att bli vegan och sluta med inte bara vin utan också öl och sake. Är vi fortfarande intresserade? :rolleyes:
Aha, inte värre än så. ;) Då behöver jag nog inte gräva vidare i just det ämnet!
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Korkade upp ytterligare en Roederer Rosé 2008 på magnum i helgen. Trodde att jag skulle tycka att det var lagom när jag köpte tolv magnum men nu önskar jag att hade köpt fler...
bra drickfas redan ?
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
bra drickfas redan ?

Sjukt bra redan! För mig är det den bästa av Roeders släpp hittills inklusive BdB. Räds inte att det är magnum och 08 utan korka upp och njut. Men den är svår att hålla tassarna ifrån minst sagt som @Elvis säger. För att råda bot mot det så har jag nu tömt Vinunics lager och tror mig ha så det räcker ett tag. :cigarr:

Tycker generellt att många 08or är tillgängliga från start (Roeders alla, Pierre Peters Espirit, Saint-Vincent, Veuve Rosé mfl) till skillnad från tidigare toppårgångar som 02 och 96.
 

ChristianB

DipWSET
Tycker generellt att många 08or är tillgängliga från start (Roeders alla, Pierre Peters Espirit, Saint-Vincent, Veuve Rosé mfl) till skillnad från tidigare toppårgångar som 02 och 96.
Det skulle vara intressant att höra en tanke om hur det kommer sig? Är det personlig smak eller kan det vara något annat? 08 anses väl ändå vara ett år som "ska läggas undan", men jag måste instämma om flera av dem du nämner, däribland Roederer. :)
 

Elvis

Medlem
bra drickfas redan ?

Ja, den är helt fantastisk! För mig är det den bästa 2008an som släppts hittills.

Tycker generellt att många 08or är tillgängliga från start (Roeders alla, Pierre Peters Espirit, Saint-Vincent, Veuve Rosé mfl) till skillnad från tidigare toppårgångar som 02 och 96.

Det håller jag med om!

Det skulle vara intressant att höra en tanke om hur det kommer sig? Är det personlig smak eller kan det vara något annat? 08 anses väl ändå vara ett år som "ska läggas undan", men jag måste instämma om flera av dem du nämner, däribland Roederer. :)

För mig är 08 en årgång som man "ska köpa så mycket man har råd med" av, och förhoppningsvis så mycket att det räcker till framtiden också. :)

Men hur det kommer sig att 08orna är så bra redan som unga är en bra fråga. Jag tror att det handlar om årgångens karaktär snarare än personlig smak. Var inte 1988orna också väldigt bra som unga (@magnum?)?
 

CH

Medlem
Håller med om att Roederer Rose 08 på magnum är överjävligt bra redan nu!
Hade jag köpt några när det fanns så hade de varit uppdruckna redan. Jag och karaktär rimmar ganska illa.

Var inte 1988orna också väldigt bra som unga (@magnum?)?

Vår käre krug88 har sagt det vid flera tillfällen att 88orna var väldigt öppna och helt underbara redan när de släpptes till skillnad från exempelvis 96 & 02. Nu syftade han säkerligen på enbart Krug när han sa det och med största sannolikheten så var vi i ett extremt smart och grovt generaliserande tillstånd när det uttalades.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Håller med om att Roederer Rose 08 på magnum är överjävligt bra redan nu!
Hade jag köpt några när det fanns så hade de varit uppdruckna redan. Jag och karaktär rimmar ganska illa.



Vår käre krug88 har sagt det vid flera tillfällen att 88orna var väldigt öppna och helt underbara redan när de släpptes till skillnad från exempelvis 96 & 02. Nu syftade han säkerligen på enbart Krug när han sa det och med största sannolikheten så var vi i ett extremt smart och grovt generaliserande tillstånd när det uttalades.
Ja, den är helt fantastisk! För mig är det den bästa 2008an som släppts hittills.



Det håller jag med om!



För mig är 08 en årgång som man "ska köpa så mycket man har råd med" av, och förhoppningsvis så mycket att det räcker till framtiden också. :)

Men hur det kommer sig att 08orna är så bra redan som unga är en bra fråga. Jag tror att det handlar om årgångens karaktär snarare än personlig smak. Var inte 1988orna också väldigt bra som unga (@magnum?)?
Jo, har alltid gillat 1988 kommer ihåg att vi drack en hel del Salon på magnum när den släpptes.
@CH och @Crist(al)ian 77 av de 88 or som ni drack är det några som ni provat tidigare när de var yngre?
 

rs14

Medlem
Synd att man missade Roederer's Rosé 2008 :( Någon som testat 2010 (som säljs nu)?
Noterar också att Pol Roger Rosé 2008 finns i BS. Kanske kan vara ett alternativ då den ligger i ungefär samma prissegment.
 

Elvis

Medlem
Synd att man missade Roederer's Rosé 2008 :( Någon som testat 2010 (som säljs nu)?
Noterar också att Pol Roger Rosé 2008 finns i BS. Kanske kan vara ett alternativ då den ligger i ungefär samma prissegment.

Pol Roger Rosé 2008 måste absolut provas! Tack för tipset!
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Nej tyvärr, jag var ung och dum när 88 släpptes. Jag hoppade på tåget när prestigerna började släppa sina 96or så dem har jag bättre koll på.

Samma här förutom Veuve Rare Vintage (bättre nydeggad) om den räknas. Men jag hade gärna varit med på några Salon 88 på magnum för att kontrollera om de fortfarande håller.:)
 
Toppen