Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Sålunda: öppnade en ny flaska, Paul Dethune 08 med samma degorgering (maj 17) och fann även denna lika trist som sist. Om den utvecklas på korken och blir bättre med tid är ju svårt att veta, men detta vin gissar jag inte har någon större potential.
Jag gillade verkligen den här då jag drack den för ett år sedan. Känner mig nu tvungen att öppna en av de två kvarvarande flaskorna för att stämma av om något har hänt eller om vi har så olika uppfattningar om denna ädla dryck. Dock har jag inte din referensram att stötta mig på. Återkommer i ärendet om någon vecka.
Ni som ligger på PD 2008 vore intressant om fler testade.
 

LeChat

Medlem
Angående Paul Dethune 2008 så har
jag några 2008 Paul Dethune Brut Cuvée à l'Ancienne som jag hade tänkt att lagra några år till (tidigast 2023) innan jag provar första flaskan. Men någon har kanske redan provat den och har något intressant att berätta?
 

rs14

Medlem
Angående Paul Dethune 2008 så har
jag några 2008 Paul Dethune Brut Cuvée à l'Ancienne som jag hade tänkt att lagra några år till (tidigast 2023) innan jag provar första flaskan. Men någon har kanske redan provat den och har något intressant att berätta?

Den var med på en provning i Kalmar tidig vår 2017. Hittar inte mina noter för tillfället men jag kopierar det Emanuel plitade ner om den.


Vin 2 - 2008 Paul Detune L'ancienne
Mycket mogen doft! Oerhört gott, frisk syra, små fina bubblor, lite halm och väldigt komplext. Mognadstoner men ändå väldigt ungt och friskt. Lite oxad? Kan det vara en Selosse??
Väldigt, väldigt bra!
94P


Trist att höra så varierade intryck om Dethune 2008. Vi har såklart alla olika smakpreferenser och det är väl bra det men här är spännvidden mellan högt och lågt verkligen stor. Rent spontant så känns det som vissa flaskor är väldigt svaga för det borde inte vara så dåligt som Chrillino's båda öppnade antyder, från en så pass bra producent från ett stort år. Skumt. Jag köpte själv tre i samma veva som er andra men har inte planerat att dricka i närtid även om det kittlar lite.
 
Last edited:

vita

Medlem
Fick idag hem en liten beställning från FVL med sex champagner. Gosh så inbjudande flaskorna såg ut vid uppackning. Nu på kylning. Första korken flyger imorgon :)
 

Attachments

  • FD148A49-95D2-4D22-97F5-E6C31E616FCF.jpeg
    FD148A49-95D2-4D22-97F5-E6C31E616FCF.jpeg
    39,5 KB · Visningar: 373

vita

Medlem
En Champagne Chartogne-Taillet tappade huvudet igår. Glasen fylldes av ett härligt bubbel bestående av lika delar Chardonnay och Pinot Noir. 12%. En alldeles utmärkt Champagne! Hög syra, bubblig/spritsig och moussig, lätt fettig/smörig, rödäpplig och våta stenar. Mycket god o och väldigt prisvärd (333kr).

B12862DC-9601-4809-8CB0-79C3DDFB271C.jpeg

Bubblet i bedårande Lehmann GC glas, 45cl.
E4EDA07F-B035-42ED-A041-B4B5E7540260.jpeg
 
Ska försöka mig på mitt första inlägg på några flaskor som jag drack förra helgen.
Jag och en god vän tog us till champagnebaren i göteborg för att leta efter god skumpa och det blev två stycken riktigt bra bnb plus en bonus.

Den första som vi provade var Bruno Paillard Bnb 2006(Deg Juli 2015). Jag själv är lite svag för Bruno Paillard pga av att en av mina starkaste champagne upplevelser är med N.P.U 90(deg 2003 lr 2002) som var helt magisk. Mina noter: Citrus, äpple, grädde och bröd. Denna var definitivt en bra upplevelse. 4.5/5.

Den andra flaskan(Collection de I'An I Blanc de Blanc Brut 1995, Deg 05) vi testade var från en producent som jag aldrig träffat på innan som heter Doyard. Dom hade nyligen fått in EN flaska från odlarens personliga källare så jag hade inget val än att ta in denna också... Ytterligare en Bnb men av en mer okänd odlare för mig men wow vilken champagne.
Noter: Ripe fruit, sherry, honey, citrus, oak, apricot jam, dried apricot, jam.

Nu är jag iof ingen expert på champagne men detta var en mycket spännande upplevelse. Vinet var väldigt moget med doft av mycket mogen frukt, sherry, honung m.m men fortfarande bra syra. Jämför man denna med den Bruno Paillard le mesnil 90 jag drack i april så upplevdes Bruno Paillard väldigt ung trots 5 år extra ålder... 5/5 för mig då man troligtvis inte kommer dricka så många så här spännande champagner.

IMG_0412.jpeg

Sist med men inte minst så blev det en flaska Vouette et Sorbée(Saignée de Sorbée Brut Nature NV 08 bas, Deg 16-10-18). Sjukt ballt vin. kändes ungt med mycket röda bär men också en mycket trevlig underliggande ton av ålder. Sjukt gott helt enkelt.

IMG_0410.jpeg
 

jrick

Medlem
En Champagne Chartogne-Taillet tappade huvudet igår. Glasen fylldes av ett härligt bubbel bestående av lika delar Chardonnay och Pinot Noir. 12%. En alldeles utmärkt Champagne! Hög syra, bubblig/spritsig och moussig, lätt fettig/smörig, rödäpplig och våta stenar. Mycket god o och väldigt prisvärd (333kr).

Visa bifogad bild 17732
Bubblet i bedårande Lehmann GC glas, 45cl.
Visa bifogad bild 17731
Vilka årgångar och degorgeringsdatum står på baksidan?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
En Champagne Chartogne-Taillet tappade huvudet igår. Glasen fylldes av ett härligt bubbel bestående av lika delar Chardonnay och Pinot Noir. 12%. En alldeles utmärkt Champagne! Hög syra, bubblig/spritsig och moussig, lätt fettig/smörig, rödäpplig och våta stenar. Mycket god o och väldigt prisvärd (333kr).

Visa bifogad bild 17732
Bubblet i bedårande Lehmann GC glas, 45cl.
Visa bifogad bild 17731
Vart köpte denna om man får fråga?
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Champagne blev det igår med min drabant @Christer J.
...
Visa bifogad bild 17659

Paul Dethune 2008
Bröd, röda äpplen
med något sött lurande i bakgrunden. Persika och kanske ett uns honung. Luktade riktigt inbjudande och lovade gott! I munnen blev det fiasko. Först hög syra på grund av nyöppnad flaska sedan platt mitt för att avslutas av en lång intensiv skalbeska.:deprimerad: Blev lite bättre när smakökarna habituerats... Inte supertydlig ek men gissade ändå ekad odlare och på grund av en funkig ton drog jag en rövare och slog till med att gissa på PM. Den tråkiga platta smaken utan syrarygg fick mig att gissa NV och om det var ett år så var det ett kasst år som 2011. Lika fel som vinet var kasst. Dracks inte upp.
...

Jag drack PD 2008 för ett år sedan och tyckte den var fantastisk. Känner inte igen en bokstav i det du skriver. Min fl buteljerades april 2009 och degorgerades i maj 2017. Nu har jag inte alls samma vana av att dricka stora champagner som du och @Christer J, men någon form av liknelse i doft och smak borde jag noterat

Jag använde mig av a, b, d, e, f, g, h, i, k, l, n, p, r, s, t, u, v, ä & ö. Lycka till med att beskriva vinet utan dessa bokstäver.;)

Efter att Christer dissat ytterligare en flaska så sökte jag på nätet och då kom din blogg upp överst i listan. Blir då något förbryllad.

Du skriver om doften:
"Vi möts av en läcker av gula äpplen, gula plommon, rostat bröd, aprikoser och persika, någon jordgubbe, massor av granit och stendamm samt någon liten diskret ton av kaprifol. Inbjudande! Läckert! Precis så vi vill ha det."

och om smaken:
"Vi kan känna en fin äppelsyrablandning av både gula och röda äpplen, där friskheten finns, men också elegans. I lager på lager upptäcker vi röd citrus av typen mandariner, nötter, brioche, saftiga päron, smultron, mineraler av skolkrita och grus, gula stenfrukter av typen persika och aprikoser. Lång eftersmak, där lite ekfat tonar fram av vanilj och kanel. Små, små delikata nyanser. Det hela avslutas med en liten bitterhet från blodgrape.
Trots den stora friskheten känns den här champagnen både krämig och mjuk. Ja, frukten är nästan lite smeksam.

Sagolikt gott. En Champagne av yppersta klass. En ny favorit-champagne har Vintankar fått!!"

Fetmarkerat är gemensamma beskrivningar. Mandarin glömde jag skriva men kom på att det kände jag med.

Utifrån det är känns det som samma vin om man nu inte är professor i boolesk algebra. Jag identifierade det söta som möjligtvis honung medan du identifierar det med jordgubbar. Slutsatsen om kvalitén skiljer säg åt rejält men det är en annan fråga...

Väntar nyfiket på när du öppnar nästa flaska.:nagelbitare:

Märkligt med Dethune. Har druckit 2008an och gillade den.Tyckte den var tillgänglig och god med viss potential.

Drack den på en BYOB förra veckan. Blev en väldigt kort not: "Citron, yoghurt, vanilj, smör, krut. Rent och fokuserat. Riktigt läcker! 91+p." Det blev dessutom flightens bästa vin.

Enskilda omdömen är en sak men aggregerade betyg vid blindprovningar är en annan! Vilka var motståndarna?

Köpte några flaskor dec 2017, korkade upp en direkt och var ganska precis som du beskriver.
Skrev öppnas tidigast 2022 på excel och hoppas på bättring!

Sålunda: öppnade en ny flaska, Paul Dethune 08 med samma degorgering (maj 17) och fann även denna lika trist som sist. Om den utvecklas på korken och blir bättre med tid är ju svårt att veta, men detta vin gissar jag inte har någon större potential.

Sammanfattningsvis står det 3-3 i matchen mellan Dethune 08 och Belackarna. Blir intressant att följa fortsättningen och jag hoppas fler omdömen kommer och att jag får en ny flaska blint i framtiden.
 

Pontus

Medlem
Jag använde mig av a, b, d, e, f, g, h, i, k, l, n, p, r, s, t, u, v, ä & ö. Lycka till med att beskriva vinet utan dessa bokstäver.;)

Efter att Christer dissat ytterligare en flaska så sökte jag på nätet och då kom din blogg upp överst i listan. Blir då något förbryllad.

Du skriver om doften:
"Vi möts av en läcker av gula äpplen, gula plommon, rostat bröd, aprikoser och persika, någon jordgubbe, massor av granit och stendamm samt någon liten diskret ton av kaprifol. Inbjudande! Läckert! Precis så vi vill ha det."

och om smaken:
"Vi kan känna en fin äppelsyrablandning av både gula och röda äpplen, där friskheten finns, men också elegans. I lager på lager upptäcker vi röd citrus av typen mandariner, nötter, brioche, saftiga päron, smultron, mineraler av skolkrita och grus, gula stenfrukter av typen persika och aprikoser. Lång eftersmak, där lite ekfat tonar fram av vanilj och kanel. Små, små delikata nyanser. Det hela avslutas med en liten bitterhet från blodgrape.
Trots den stora friskheten känns den här champagnen både krämig och mjuk. Ja, frukten är nästan lite smeksam.

Sagolikt gott. En Champagne av yppersta klass. En ny favorit-champagne har Vintankar fått!!"

Fetmarkerat är gemensamma beskrivningar. Mandarin glömde jag skriva men kom på att det kände jag med.

Utifrån det är känns det som samma vin om man nu inte är professor i boolesk algebra. Jag identifierade det söta som möjligtvis honung medan du identifierar det med jordgubbar. Slutsatsen om kvalitén skiljer säg åt rejält men det är en annan fråga...

Väntar nyfiket på när du öppnar nästa flaska.:nagelbitare:





Enskilda omdömen är en sak men aggregerade betyg vid blindprovningar är en annan! Vilka var motståndarna?





Sammanfattningsvis står det 3-3 i matchen mellan Dethune 08 och Belackarna. Blir intressant att följa fortsättningen och jag hoppas fler omdömen kommer och att jag får en ny flaska blint i framtiden.
2008 Pol Roger och 2008 Roederer. Dethune var bättre än Pol Roger, sämre än Roederer. Tror jag satte 91+.
 
Detta forumet är så utvecklande. Boolesk algebra hade jag aldrig hört talas om. Nu har jag googlat och vet att det finns, men be mig inte förklara det i allmänbegripliga termer. Tack @Crist(al)ian 77 :)
Äpplen, bröd, persika, röda äpplen, mandarin, persika och bitterhet. Hela 6 ord gemensamt. I champagnevärlden är jag en nykomling som sällan dansat med de stora elefanterna. Från att sparsamt druckit champagne dyrare än 500 kr är gränsen flyttad till 1000-lappen. Vad månne det sluta?
Hustrun fyller år i nästa vecka. Då drar vi korken ur PD 2008. Fortsätter jag att hylla eller flyttar jag till andra sidan??
 

LarsW

Medlem
Pierre Péters Les Chetillons 2000

Väldigt lik 2002 jag drack för några veckor sedan. Bara ännu lite mer mogen,
Dracks i sommarstugan till mat så det mesta gick åt på kort tid men sparade ett glas till efter maten då det fått lufta sig i 4-5 timmar och nu händer det saker!

Hittar grädde, smör och bränt socker i doften. Smörstekt svamp. Trevlig ton av jäst och nybakat bröd.
I munnen är det begynnande mognadstoner. Bröd. Jäst. Konserverad citron. Saltvatten. Rostade nötter. Lite ananas och papaya. Inte alls lika syrlig som 2002. Hintar av sherrytoner. Lång eftersmak med beska från när man biter i citrusskal.

Bättre än 2002? Nope!
Sämre än 2002? Nope!
Just nu skulle jag säga att den är i början det vidöppna dricksfönstret, fin att dricka nu men kommer nog hålla sig många år framöver.
Tänker att 2002 kommer bli vassare än denna med tiden men inte just nu.

93p

thumbnail_20190818_212913.jpg
 
Last edited:

LarsW

Medlem
För mig var Les Chetillons i drickfönstret redan från släpp. Första gången jag drack den var julen 2009 och tyckte att den var så så sjukt god redan då att jag drack upp alla mina...
Jag drack den då också, eller strax innan då det var i början på december 2009 vi besökte PP och köpte dessa.
Kan inte helt minnas hur den smakade, men då det blev några lådor med hem så måste den vart god också då!
 

MagnusH

Medlem
Ska bli otroligt intressant att få öppna denna RL Legras Saint Vincent 1996. Har läst rätt mycket om denna och måste säga att jag inte tidigare träffat på en årgång/flaska där åsikterna spretar så otroligt mycket i recensionerna! Försökte hitta deg. datumet på denna men etiketten saknar all info om detta (vad jag kan se)
Någon som provat denna som vet mer, skoj att få lite mer info/åsikter innan denna öppnas på lördag :)
Och jag har läst tidigare trådar på forumet men den sista var för över 2 år sedan vad jag kunde se... så det har säkert hänt saker sedan dess... :)

RL Legras Saint Vincent 1996.PNG
 
Last edited:

Thomas

Medlem
Ska bli otroligt intressant att få öppna denna RL Legras Saint Vincent 1996. Har läst rätt mycket om denna och måste säga att jag inte tidigare träffat på en årgång/flaska där åsikterna spretar så otroligt mycket i recensionerna! Försökte hitta deg. datumet på denna men etiketten saknar all info om detta (vad jag kan se)
Någon som provat denna som vet mer, skoj att få lite mer info/åsikter innan denna öppnas på lördag :)
Och jag har läst tidigare trådar på forumet men den sista var för över 2 år sedan vad jag kunde se... så det har säkert hänt saker sedan dess... :)

Visa bifogad bild 17759
Har själv några på magnum. Tänkte ev ta med en på en provning nästa vecka. Vore kul att höra vad du tycker om den.
 
Toppen