1996 Bollinger RD
Deg 15 oktober 2007
Visa bifogad bild 19604
Afterwork här hemma!
Ju mer jag tänker efter så föredrar jag nog den här afterworken över väldigt många andra. Det som saknas är möjligtvis lite folk att prata med!
Det glor tomt från botten av lådan... Jag är härmed inne på min näst sista flaska från de två lådor jag haft. Det är nog ganska lagom - baserat på de flaskor jag haft så lever de här synnerligen väl några år till men de befinner sig absolut på sin peak.
Jag tycker att de är suveräna, men måste samtidigt skriva att de i snitt absolut ändå får stryk av såväl Cristal och SWC som CdE från Henriot. Troligtvis även av Dom Perignon och ytterligare några - om vi nu ska dra lite snabba slutsatser mellan några av de andra större husen. CdC från T-er... Nja...
Så där kan man ju hålla på och försöka välja mellan barnen. Det går naturligtvis inte. Det är gott. Punkt.
Jag tycker att mina tidigare nedplitade rader står sig väldigt bra.
Superfin i färgen. Närmast guldglänsande - och inte arabiskt guld då utan centraleuropeiskt.
Doften är också närmst magisk redan från början;
Soppsvampar, röda äpplen, vanilj brynt smör, mogen och utvecklad
Efter några timmar kommer smöriga koler, karamelltoner och än mer mogna toner.
Smakar gult av röd-gula äpplen med inslag av annans och nektariner. Smörig och gräddig mousse med finfin syra kvar. Fortsätter även med grön-gula krusbär och en hint av vanilj. Den här flaskan överlevde bara 3,5-4 men avslutar schemamässigt med att visa några nougatinslag men också dillkräftspad.
Doften vinner av de två men smaken är verkligen formidabel!
Helt säkert ingen som helst brådska att dricka upp de närmsta 5-6 åren men de behöver inte mer!
95 solida.