This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Visa bifogad bild 20273
Launois brut Special club 2012
Nötig, gula äpplen, något lite funky och autolytiskt i näsan. Umami? Lite dassig syra för min smak som gör att jag inte hade låtit den ligga längre.
Jag älskar också Selosse och brukar känna igen Selosse vid blindprovningar men tycker att det är fasligt svårt att pricka in vilket vin det är, särskilt när det gått ett antal år sedan degorgeringen.
Kom inte ihåg när jag missade Selosse blint senast men det finns det säkert någon som kan upplysa mig om. Tror jag är sämre än slumpen på att gissa vilken Selosse det är. D.v.s. 1 på 12 om jag räknar rätt och då räknar jag med rosén...Håller med, det är svårt. Den ovan t.ex. var ”stor” med en massiv doft och ett jäkla tryck förutom sedvanliga Selosse markörer så jag hade lätt trott blint att det var något av de mer avancerade vinerna. Men att det var Selosse hade varit noll problem i en blindprovning
Jag gillar inte alls att dricka bättre vin utomhus egentligen men den här var så massiv så det var inga problem alls. Blev perfekt med enorma Zalto Bourgogne så hade man en egen ”sniff-skål”
Inga dåliga champagner du betar av! Inte lätt att toppa nu...Igår firades det rejält och vad bättre än mitt favarithus och mitt födelseår.
Krug 1988. Vilken. Jävla. Champagne!
Dag 1:
Doft: citron, äpple, hallon, honung.
Riktigt bra tryck i flaskan! Många små fina krug bubblor.
Smak: honung, vanilj,citrus, en söthet kom som avslutning som jag aldrig känt förut! Vi kom på nu i efterhand att det är sommarfärska smultron. Den var magiskt. Kolan jag ofta hittar i krug ligger i bakgrunden. Helt otroligt bra!
Dag 2. Mindre bubblor och lite mindre smaker. Citrus dominerar. Fortfarande god.
Krug 90 var riktigt bra men det här var ett steg till. Oj så bra!
Visa bifogad bild 20230
Inget Savartfan och har inte provat så mycket heller därav. Håller dock Bulle som det bästa han gör med reservation för att jag bara druckit Savart ungt.Midsommardricka där Savart Bulle de Rosé fick ta täten, deggad november 2015. Hälften årgång 2012/2013 om jag minns rätt. Lysande rosé, jag som hade mina tvivel. Denna behöver helt klart ett antal år på rygg för att komma till sin rätt. Ungdomlig vresighet (tonåring?) har delvis övergått till lugnare, djupare dofter och smaker. Smultronapelsin (om vi nu ska finna ett passande ord). Värd att vänta på! Passade utmärkt till plockmaten. Hamnar i 90-92 spannet med det senare som möjligt om några år till.
...
(Salon 96)Jag skulle faktiskt vänta i minst fem år. Jag vill ha lite mognadstoner också.
Jag har numera efter noggranna empiriska studier i vetenskapens namn kommit fram till att Roederer Rosé är den bästa Vintagerosén. Sjukt hög lägstanivå dessutom.Visa bifogad bild 20271
2010 Louis Roederer Brut Rosé
Syran är hög och den har rikligt med små fina bubblor. Doften är fruktig (bl.a. lime) och med rostad karaktär, lite krut och blommor. Smaken är till en början mest syrlig och behöver lite tid i glaset. Passionsfrukt sticker ut tydligast av den tropiska frukten med mycket syrliga inslag. Men när den börjar bli lite avslagen kommer det även fram hallon, lakrits och lite kola. God rosé det här, men det vet ni ju redan.
Visa bifogad bild 20273
Launois brut Special club 2012
Nötig, gula äpplen, något lite funky och autolytiskt i näsan. Umami? Lite dassig syra för min smak som gör att jag inte hade låtit den ligga längre.
Självklart är årgången 2010 och inget annat
Andre Jacquart Mesnil Experience Extra Brut BdB
Fy fasiken vilken härligt ekad champagne. Eken är distinkt och fantastiskt fint integrerad med en härlig frisk finish av inlagd citron och äppelzezt. Tyvärr var vi fyra stycken som delade på den.. Hade velat ha hela flaskan för mig själv
Visa bifogad bild 20280
Många bra och intressanta inlägg på sista tiden!
Kul med André Jacquart som är en av mina favoritodlare när det gäller chardonnay! Löjligt bra pris dessutom, framförallt på plats. Själv håller jag Vertus Experience högre då jag tycker den är rundare och mer förlåtande ung vilket passar min smak bättre. Tycker även eken är mer framträdande i Vertus om du nu gillar ek.
Degdatum?
Nej, inte mer än att det inte framgår.Här är baksidan! Säger den dig något?
Har en till flaska någonstans i skåpet men vet inte var...Nej, inte mer än att det inte framgår.
Antagligen är det importörens etiketter som inte har degdatum. Har inga Mesnil tillgängliga men på både Vertus och Vintage köpta på plats framgår degdatum.
Trist att importören av någon anledning inte har den infon...
Mer regel än undantag är at deg-datum står tryckt på korken som antingen månad + år eller veckonr+ år (framför allt hos odlarna).Har en till flaska någonstans i skåpet men vet inte var...
Ja håller med om att det är riktigt trist! Får se om det framgår på Vertus flaskorna när beställning läggs
Tur att du har mångaDrack Pol Roger BdB 2008 för första gången på grannens balkong. I tidigaste laget men man kan känna ett uns mandel och mognadstoner samt lite bakverk och örtighet i bakgrunden. Ytterligare en 08 som levererar bra ungt! Efter lite käk på 28+ blev det en Krug GC (06) och känns som man aldrig kommer tröttna på Krug! Har en stil som har allt jag vill ha i en champagne. Framförallt rostade toner med nötter är underbart.
Får man bara dricka en champagne resten av livet ligger GC bra till.
Äntligen champagne i champagnetråden!Bonnaire Cramant Vintage 2012
Var tvungen att öppna en flaska för att se om det blir en låda till.... enough said.
Visa bifogad bild 20310
Jag får djupdyka lite i detta, men 2012an är grymt bra, den perfekta charmören!! Man får anses champagnefattig om man inte har den i källaren!Äntligen champagne i champagnetråden!
Det gjorde du rätt i. Har inte provat 12an än men det blir nog några i höst och förhoppningsvis 13 med om den finns på plats.
@magnum hur ser det ut på Bonnairefronten? Antar att de släpper 2012-15 och att 13 är på g snart.
Verkar vara bara jag som inte är så imponerad. Helt ok men inget wow alls. Tyckte det var bra för pengarna först men druckit över några dagar nu och köper definitivt inte fler i alla fall.Bonnaire Cramant Vintage 2012
Var tvungen att öppna en flaska för att se om det blir en låda till.... enough said.
Visa bifogad bild 20310
När var din deggad?Verkar vara bara jag som inte är så imponerad. Helt ok men inget wow alls. Tyckte det var bra för pengarna först men druckit över några dagar nu och köper definitivt inte fler i alla fall.
Jag prövade ikväll och tyckte helt klart det var prisvärt, inget wow men bra struktur som känns som att den kan hålla och förbättras i ganska många år till. Min flaska var deggad mars 2019Verkar vara bara jag som inte är så imponerad. Helt ok men inget wow alls. Tyckte det var bra för pengarna först men druckit över några dagar nu och köper definitivt inte fler i alla fall.