Champagneglas

Diskussion i 'Vinkällare och annat' startad av Darth Angelus, 19 januari 2009.

1. Darth Angelus

Darth Angelus Medlem

SV: Champagneglas

I så fall borde det väl löna sig även om man bara beställer ett glas. Dessa glas kostar ju omkring 700 kr/st i Sverige.

2. Helen

Helen Medlem

3. ae

ae Medlem

alla riedel är väl inte handblåsta? har känt på glasen vid några tillfällen och har för mig att benet har den kant som pressade glas brukar ha. detta kanske inte gäller alla serier iofs.

4. kayaker

kayaker Cyklist

Vinum är definitivt inte munblåsta.

5. Darth Angelus

Darth Angelus Medlem

Är det någon som har sagt det? Har jag antytt det? I så fall ber jag om ursäkt.

Serien Sommeliers (omkring 700 kr/glas) är handgjorda och munblåsta. Serien Vinum (omkring 300 kr/glas) är det ej (som kayaker skrev). Vinumglasen är maskingjorda. Själv kör jag, som jag nämnt ovan, med Riedel Sommeliers Vintage Champagne.

6. CH

CH Medlem

Kan efter att provat glasen nyss bara fylla i det jag tyckte om mina Spiegelau flöjtar.
    De är inte bra som provningsglas. Väldigt svårt att få grepp om dofterna i dem tyvärr.

7. ae

ae Medlem

kollade igenom och jag hade fel. ingen har nämnt det. var annonsen som det länkades till. är lite trött.

8. Darth Angelus

Darth Angelus Medlem

Inga problem, ae!

9. EuphoniC

EuphoniC Medlem

Vinumglasen ska väl handblåsta men med en maskingjord fot till skillnad från Sommeliers som inte har maskingjord fot.

10. Darth Angelus

Darth Angelus Medlem

Nej, enligt Riedels egen broschyr är Vinum helt maskingjord.

11. Revol Ajoir

Revol Ajoir Medlem

Hej Helen! Vad kommer Juhlinglasen att kosta? Sedan har jag en fråga till: Är det Mikasa Open Up som du har i butiken? Jag är lite sugen att prova dom oxå :) Jag kanske tittar in i morgon vid lunchtid när jag är ute och vallar hunden.

12. Helen

Helen Medlem

Hej Revol Ajoir.
    Juhlin kommer att kosta 475 kr för ett 2-pack,se länk.
    http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... rt=1396768

ja det är open up mikasa som jag har, jag har följande glas, se länk
    http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=2359&grp=48551

Du är varmt välkommen i morgon, jag öppnar 11:00 men om du vill komma tidigare så är det bara till att skriva ett email eller ett pm här på forumet.
    Det gäller er alla andra oxå, om ni vill komma före/efter öppning eller på någon söndag-det är bara till att ringa mig.

jag har alltid en flaska som kan öppnas ;)

13. Revol Ajoir

Revol Ajoir Medlem

Låter bra! Tänkte ev köpa några stycken Mikasa och prova. :p

14. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Åhh, mitt favoritämne - champagneglas!

Jag har Julles glas sedan många år, har handdiskat dem oändligt många gånger och aldrig har de gått sönder.

Ser att flera av er ger ovationer till glas som tål maskindiskning. Jag diskar aldrig vin- champagne- eller ölglas med diskmedel. Har en egen diskborste till vin- och champagneglasen som aldrig berört diskmedel. Under rinnande hett vatten, ngr tag med borsten, så blir glasen rena även om de stått från gårdagens njutning.

Har testat Julles glas mot ca 8 andra sorters glas vid det här laget, alltså samtidigt och med samma vin i de glas som mötts. Har dock inte haft tillfälle att testa Riedels olika sorter för champagne.

På Öl- och vinmagasinet på Karlbergsvägen, nära Wasa kyrka, kan man testa glas. De kör glasprovningar som är riktigt spännande för den som inte har upptäckt glasets påverkan på vinets smak.

15. Revol Ajoir

Revol Ajoir Medlem

Hmm... låter intressant med glasprovningar. Jag kommer förmodligen att köpa Juhlins glas. Jag tycker du har helt rätt i att man inte behöver använda diskmedel utan att det räcker med hett vatten, löser ju fett lika bra. Jag tänker i vilket fall som helst köpa även Mikasa Open Up. Tycker dom ser så jävla läckra ut... :p

16. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

Jasså? Det har jag inte märkt... ;)

17. Helen

Helen Medlem

Men hjärtat då, du har ju inte haft tid när du har varit hos mig 8)
    Nu på lördag ska jag öppna en flaska champange Rosé vid 14 tiden, kom då!
    Men du måste vara ute till 15:00 för då kommer hantverkare och ska lägga nytt golv och bygga om i butiken.

18. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

Ojoj, hantverkare i svettigt bara överkroppar. Jojo..
    Ja, kanske smiter jag in om jag hinner, vi får se! ;D

19. Helen

Helen Medlem

Ja tänk om det vore så väl, i stället kommer det några svettiga, håriga äldre män från ett kärt grannland.

20. Revol Ajoir

Revol Ajoir Medlem

Peter & jag kommer och provar dina glas på lördag. :p

Dela sidan