chateau cheylus-2009?

Diskussion i 'Vin' startad av Magikern, 27 juni 2012.

1. Magikern

Magikern Medlem

Någon som testat detta Rhonevin?

Provade detta vinet efter att det varit öppnat 5 dagar (med korken i) och de hade knappt surnat alls utan jag kände snarare en lakritsartad beska i stället.

Kan tänka mig att det varit ett riktigt kanonvin som nyöppnat.

2. kayaker

kayaker Cyklist

SV: chateau cheylus-2009?

Tja, 5 dagar med korken i är inte särdeles lång tid. Hyggligt många av de, nästan alltid unga, viner som säljs på SB blir nog bättre av det. Alla har ju inte en mixer. ;D

3. sunqan

sunqan Vinös

10$?

4. Magikern

Magikern Medlem

Drack Clotilde Davenne-chablis 2010 nyligen och de surnade efter 2 timmar, förvisso utan kork men ändå. Kan vara lite därför som jag blev förvånad av att ett vin som varit utan kork i 2 timmar och sen 5 dagar med kork kunde ha hållt sig så bra.

Ett vin för 130 skall inte vara surt efter mindre än 2 timmar oavsett om de är rött eller vitt :(

5. vintomas

vintomas Bloggare

Låter mycket bisarrt. Högsyra-vita brukar tåla betydligt mer än röda att stå öppna - åtskilliga dagar. Men det baserar jag på att de förvaras i kylskåp - jag brukar sällan låta dem stå öppna i rumstemperatur eftersom jag inte vill dricka Chablis, Riesling o.s.v. vid rumstemperatur.

6. Magikern

Magikern Medlem

Det hade stått i kylskåp ett tag men efter den öppnades stod den i ett varmt kök.

Smakade Quara 2010 för 130 spänn i samma veva och de började surna efter 2 timmar i karaff.

7. chambertin

chambertin Medlem

Man kanske skall undvika 130kr-viner ? ;)

8. Magikern

Magikern Medlem

Le Tense Sassela kostar 130 och de är kanon och surnar inte speciellt fort heller ;)

Dela sidan