Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dagens weblansering 11/6

Dovberg

Medlem
Inte mycket snack om dagens lansering. Försökte för två år sen att få tag på en flaska av Coche-Dury, men misslyckades. Idag fick jag tag i en Corton-Charlemagne, lyckligtvis

Fanns ju många andra intressanta viner med men som nedprioriterades. Vad det någon här som bokade något?

Vet någon förresten hur länge man ska/kan lagra Corton-Charlemagne från Coche-Dury? -09 var väl en varm sommar som resulterar i låg syra, men har någon här erfarenhet av Corton-Charlemagne?
 
Last edited:

Kostjan

Mot bättre vetande
Även jag fick en Coche Dury CC och köplats på Meursult.
Galet tryck på dom flaskorna, aldrig sett så många flaskor gå så snabbt.
Vet någon förresten hur länge man ska/kan lagra Corton-Charlemagne från Coche-Dury? -09 var väl en varm sommar som resulterar i låg syra, men har någon här erfarenhet av Corton-Charlemagne?
Enligt dom som drack det här på glas i måndags på Burgundy Bar så är det absolut drickbart redan nu.
Coche Dury är ju väldigt kraftfulla o tillgängliga väldigt tidigt, och så länge dom inte drabbas av premox så är väl
lagring inga problem.
 

rs14

Medlem
Willian Fevré´s 2013 verkar vara strikt allokerad de de hamnar i weblanseringen denna gången. Svår årgång, mindre produktion och högre pris. MdT Premier Cru kostade 239 spänn härom året, nu tar man 370.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Willian Fevré´s 2013 verkar vara strikt allokerad de de hamnar i weblanseringen denna gången. Svår årgång, mindre produktion och högre pris. MdT Premier Cru kostade 239 spänn härom året, nu tar man 370.
239! Men var det verkligen en ¨Domaine¨?
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Alright! 1989 råkar vara mitt födelseår så jag stirrar lite extra varje gång jag ser att det släpps viner från då! =)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag är lite förvånad att det är 12 av 24 flaskor J-L Chave Hermitage Rouge 2006 kvar. RP 96, Neal Martin 97 och fem års försprång på lagringen utan proveniensproblem till ett pris som är måttliga 20% högre än vad 2011:an kostar. Allt i sparbössorna gick kanske åt till släppets vita bourgogner? Eller orkar folk inte bry sig för lägre än RP 100 (den röda 2010:an)?
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Har du något bra bubbel från 1989?
Nej, jag köpte en Gosset Grand Millesime 1989 via auktion för två år sedan (~900:) och drack upp den när jag fyllde 25 förra året! Den var riktigt trevlig, om än kanske lite trött. Jag är glad att jag köpte och drack den då istället för som nu på stadsauktionen.

Jag har hittat en del via franska Ebay, men jag har varit tveksam till så många att jag inte gjort slag i saken. Har du några bra förslag?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Nej, jag köpte en Gosset Grand Millesime 1989 via auktion för två år sedan (~900:) och drack upp den när jag fyllde 25 förra året! Den var riktigt trevlig, om än kanske lite trött. Jag är glad att jag köpte och drack den då istället för som nu på stadsauktionen.

Jag har hittat en del via franska Ebay, men jag har varit tveksam till så många att jag inte gjort slag i saken. Har du några bra förslag?
Absolut, återkommer med förslag och pris!
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Bara en?! Har alla dina bulvaner gått på semester redan? :)
Svårt med bra personal nu för tiden.
Jag hade ju kalkylerat med tre CC och minst en Meursault, jag höll ju för tusan igen på senaste auktionen
just för detta släpp.
Med facit i hand hade jag kunnat köpa mycket roligt.

Fick du något själv ?
 

MartinE

Medlem
Tankar om Veuve Clicquot Vintage Cave Privée Brut Rosé? Antar att det är Ponsardin..?
@magnum @jocke @MartinE kanske har testat?
Jag har inte druckit just 89:an, men det är med största sannolikhet en fantastisk champagne! Visst får man mycket annat gott för de pengarna, men är du på jakt efter just 89or och har råd ska du nog prioritera den! Det är alltid större risk att man ångrar att man lät bli att köpa än att man ångrar ett köp! :)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Tyvärr för sent att beställa nu via webblanseringen. Jag tror dock det blev en del flaskor över, vet någon vad som brukar hända med dem? @ChristianB kanske?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Överblivna flaskor ska hamna i butik efter någon vecka. Brukar väl i första hand bli vinkällarbutikerna, tror jag? Men kan ju då beställas till andra butiker.
 

ChristianB

DipWSET
Ah, om det finns i butik så går det ju att beställa en vecka efter lanseringsdatumet. :) Om inte annat är det regeln för nya lanseringar i butikerna, men om det är annorlunda för weblanseringarna vet jag inte. Det bör dock vara samma modell här, att man kan beställa dem efter utdelning skett till de aktuella butikerna!
 
Toppen