Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den stora tråden om Bourgogne

Trådskapare
lukastollig

lukastollig

Pudelfantast
Chanin Durvarita 2014 hade vi på en BYOB förra året ( min flaska ) och tyckte den levererade riktigt bra. En av de bättre Nya Världen Pinotér jag testat. Noter från BYOB @DavidNilsson

#10 2014 Chanin, Duvarita Vineyard, Pinot Noir (delad flightvinnare med 3 röster)
Påminner väldigt mycket i både doft och smak om by Farr's Tout Pres. Härlig doft av mogna röda bär och i bakgrunden en rökighet som drar lite åt rökt korv. En nya världen pinne som inte bara är en jordgubbsbomb utan med ett bra djup jag ibland kan sakna hos denna typen av viner. 91P

inser nu sent om sider att även jag provat detta vin. Helt ok men var inte riktigt lika imponerad.

2014 Chanin Duvarita - a nice pinot, very smooth and silky. Pretty, red fruit. Some vanilla and cola but good acidity keeping things fresh. Not much tannins or minerals and a bit too polished for my personal taste but still a very nice wine. Alright pairing with beef and noodles in a spicy oystersauce but could have used a bit more stuffing to stand up to the food. 89 pts.

Ska ändå ge producenten en eller två chanser till.
 
Trådskapare
lukastollig

lukastollig

Pudelfantast
Någon som provat detta.
https://beta.systembolaget.se/produkt/vin/vosne-romanee-premier-cru-254601
Kalla mig avtrubbad men en Vosne Romanee premier cru för under 600 gör mig nästan betänksam, det måste väl vara någon hund begraven, eller?
Aldrig hört talas om producenten men 2016 av samma vinfick 16 poäng av munskänkarna och 17 poäng av BKwine vilket väl ändå är godkänt. Hittade annars inte mycket info. Kanske värt ett inköp på chans. Tror aldrig jag druckit just den vingården.
 

Sonderlese

Medlem
Jag kan känna hur jag dras mot fördärvets rand ...
Det är dock bekymmersamt att det dröjer uppemot 10-talet år innan man skördar frukten av sina dyrköpt sådd, och om man köpte bra grejor då.
Desto viktigare att köpa från tillförlitliga och beprövade producenter.
Plånboken börjar gny bara jag började svara i denna tråd... :nagelbitare:
 

Oscaro

Medlem
Såg en intressant sammanställning av alla skördar i bourgogne som varit i augusti sedan 1370, siffran efter året är datumet då skörden börjar. Detta är alltså den tidigaste skörden på 650 år :eek:
Intressant men kanske inte oväntat att se att 7 av dessa varit under 2000-talet. Har sett en del bilder även på druvorna och verkar vara väldigt blandat, en del som ser väldigt fina ut men vissa ser väldigt outvecklade ut och en hel del skrumpna druvor också på grund av den korta värmeböljan.
2020 – 14.8
1556 – 16.8
2003 – 19.8
2018 – 20.8
1559 – 24.8
2017 – 25.8
2015 – 26.8
1603 – 27.8
2011 – 27.8
1434 – 28.8
1684 – 28.8
1420 – 29.8
1473 – 29.8
1719 – 29.8
2007 – 29.8
1540 – 30.8
1673 – 30.8
1686 – 30.8
1706 – 31.8
 
Trådskapare
lukastollig

lukastollig

Pudelfantast
Såg en intressant sammanställning av alla skördar i bourgogne som varit i augusti sedan 1370, siffran efter året är datumet då skörden börjar. Detta är alltså den tidigaste skörden på 650 år :eek:
Intressant men kanske inte oväntat att se att 7 av dessa varit under 2000-talet. Har sett en del bilder även på druvorna och verkar vara väldigt blandat, en del som ser väldigt fina ut men vissa ser väldigt outvecklade ut och en hel del skrumpna druvor också på grund av den korta värmeböljan.
2020 – 14.8
1556 – 16.8
2003 – 19.8
2018 – 20.8
1559 – 24.8
2017 – 25.8
2015 – 26.8
1603 – 27.8
2011 – 27.8
1434 – 28.8
1684 – 28.8
1420 – 29.8
1473 – 29.8
1719 – 29.8
2007 – 29.8
1540 – 30.8
1673 – 30.8
1686 – 30.8
1706 – 31.8

Intressant! Är det bara 19 gånger sedan 1370 som skörden börjat i augusti?
 

Oscaro

Medlem
Intressant! Är det bara 19 gånger sedan 1370 som skörden börjat i augusti?
Stämmer, ofta leder det till att många tillsätter socker (chaptalisering) då druvorna nått mognad tidigt men inte nått upp till en tillräckligt hög potentiell alkoholhalt, men det kanske inte är ett problem i år.
Här är några siffror från två områden
Chambolle Les Fouchères (29 Aug pick) - 13.3% potential, pH 3.31, 6 g/l tartaric 1.6 g/l malic
Gevrey Aux Etelois (30 Aug pick) - 13.5% potential, pH 3.31, 6.1 g/l tartaric 1.8 g/l malic
Och för 2019 var det i Chambolle Fouchères 13.6% potential, pH 3.20, 5.1 g/l tartaric and 3.2 g/l malic.

Det är alltså betydligt lägre syra i vinerna i år men i varje fall tillräcklig alkohol. Precis som 2018 blir det nog vinmakningen som avgör vilka som gör riktigt bra viner, Dujac har exempelvis valt att avstjälka 30% (normalt sett 5-15%) då stjälkarna är för omogna.
 
Trådskapare
lukastollig

lukastollig

Pudelfantast
Stämmer, ofta leder det till att många tillsätter socker (chaptalisering) då druvorna nått mognad tidigt men inte nått upp till en tillräckligt hög potentiell alkoholhalt, men det kanske inte är ett problem i år.
Här är några siffror från två områden
Chambolle Les Fouchères (29 Aug pick) - 13.3% potential, pH 3.31, 6 g/l tartaric 1.6 g/l malic
Gevrey Aux Etelois (30 Aug pick) - 13.5% potential, pH 3.31, 6.1 g/l tartaric 1.8 g/l malic
Och för 2019 var det i Chambolle Fouchères 13.6% potential, pH 3.20, 5.1 g/l tartaric and 3.2 g/l malic.

Det är alltså betydligt lägre syra i vinerna i år men i varje fall tillräcklig alkohol. Precis som 2018 blir det nog vinmakningen som avgör vilka som gör riktigt bra viner, Dujac har exempelvis valt att avstjälka 30% (normalt sett 5-15%) då stjälkarna är för omogna.

Nej, det ser onekligen ut som om man kan bli intoxikerad även på denna årgången! Vet du hur kommer det sig att äppelsyran är så mycket lägre än vinsyran i år? Hälften mot 2019 jmf med vinsyran som ”bara” är reducerad med 1/6.

Vågar man gissa att vinerna blir mjuka och bäriga eller tror du tanninerna är gröna och hårda på grund av omogna kärnor och, i förekommande fall, stjälkar?
 

Oscaro

Medlem
Nej, det ser onekligen ut som om man kan bli intoxikerad även på denna årgången! Vet du hur kommer det sig att äppelsyran är så mycket lägre än vinsyran i år? Hälften mot 2019 jmf med vinsyran som ”bara” är reducerad med 1/6.

Vågar man gissa att vinerna blir mjuka och bäriga eller tror du tanninerna är gröna och hårda på grund av omogna kärnor och, i förekommande fall, stjälkar?
Nej det vet jag tyvärr inte, läste lite om att Ph-nivåerna var stabila på grund av varma dagar och relativt svala nätter, sedan att många vinmakare sagt att det blir en mer homogen årgång än 18/19 vilket jag gillar. Sedan ska syran som helhet vara rätt ok ändå under årgången just på grund av att vinsyran är rätt hög.

Det verkar som att de som plockade för någon vecka sedan kan få lite problem med tuffa tanniner på grund av omogna skal, de som plockar nu verkar ha tajmat det lite bättre då det kom lite regn och att det endast verkar varit några rankor som redan stängt ned. De som väntar ännu längre kan få problem med högre socker och lägre syra, men det beror helt på läge och hur de klipper sina rankor.

Liten anekdot: när jag åkte förbi Vosne-Romanee i somras var det väldigt tydligt hur olika hus valt att klippa sina rankor, Där Leroy hade nästan dubbelt så höga rankor som DRC. Man kan ju tänka sig att Leroys klarar en potentiell värmebölja väldigt bra då eftersom de får mer skugga på druvklasarna
A30CC22F-C769-4C21-8B13-AE0E883F17F9.jpeg

Här är Leroy Romanee st Vivant
 
Trådskapare
lukastollig

lukastollig

Pudelfantast
Som ”alla” vet så var 1997 en sisådär årgång i Bourgogne, men det finns ett välkänt undantag: Louis Jadot. Man väntade och väntade med skörden och lyckades tillslut bärga riktigt bra material och därefter få fram dito viner. Detta är nu knappast någon hemlighet men trots detta betingar vinerna inte något större premium på marknaden. Anledningen att jag blev påmind om ovanstående är att jag i helgen drack min tredje flaska 1997 Jadot Clos de Beze. Jag hade turen att ropa in en hel låda (12) för £1000 på Christie’s för några år sedan, och jävlar vilket vin. Mina tre tasting notes nedan:
  • 95 points
    24 oktober 2020 - Slightly more developed than last bottle with more obvious notes of forest floor and mushrooms. Also ripe mulberries and raspberries, fine grained tannins, and a light drizzle of spice with clove, allspice and rosé pepper. Lots of details and depth. Long, sour-sweet finish.

  • 95 points
    19 oktober 2019 - This was opened, a few cl poured and then sat in the bottle for about 45 minutes before dinner. Enjoyed over the following 2 hours.

    Amazing boquet of very ripe raspberries, strawberries, morello cherries and just hints of darker stuff. Lots of detail, with spicebox, hints of clove, green tea, mint, sage, iron and wet earth. On the palate soft and silky, just oozing elegance, but at the same time delivering the most sofisticated, perfectly ripe berry fruit. Very good depth with layer upon layer of impressions. Spices, herbs, minerals and fruit dance a complex walz, constantly mingling and interchanging. Some tannin, but almost completely resolved and perfectly balanced acidity. Very long with those sweet red berries lingering. Amazing wine, one step up from last bottle. Perfectly mature now, but no hurry to drink up.


  • 93 points
    30 mars 2019 - First bottle from an unopened case of 12 bought at auction. Great nose with crushed red berries mixed with some darker cherries, bay leaf, rust and just hints of sous bois. On the palate very well balanced with good acidity but stuffing to match. Good lenght: long but not very long. A very nice wine but perhaps missing some flair and personality. No real signs of old age yet, will continue to drink well for years, perhaps evens decades yet.
 

Sonderlese

Medlem
Tack Finewines, nu håller jag på kliva in i bourgogne-träsket med andra foten också! Hustrun kommer nog att omynndighetsförklara mig och beslagtag mina bankkonton...

Men tills dess så var det här med att välja bra producenter och undvika mindre bra...
Är det någon som har erfarenhet av Georges Ligniers Morey St. Denis 1:er Cru?
 
Trådskapare
lukastollig

lukastollig

Pudelfantast
Tack Finewines, nu håller jag på kliva in i bourgogne-träsket med andra foten också! Hustrun kommer nog att omynndighetsförklara mig och beslagtag mina bankkonton...

Men tills dess så var det här med att välja bra producenter och undvika mindre bra...
Är det någon som har erfarenhet av Georges Ligniers Morey St. Denis 1:er Cru?

Tyvärr ingen personlig erfarenhet av just det vinet men han har solitt rykte. Här skriver Jancis mer om producenten och vinet: https://www.jancisrobinson.com/articles/domaine-georges-lignier-morey-st-denis
 

Sonderlese

Medlem
Tyvärr ingen personlig erfarenhet av just det vinet men han har solitt rykte. Här skriver Jancis mer om producenten och vinet: https://www.jancisrobinson.com/articles/domaine-georges-lignier-morell-st-denis
Tackar! Jag har också läst det och köpt 2017 ”Clos de Ormes” på magnum, men behöver något att dricka i väntan på att det skall mogna. Jag tänkte kolla här först innan jag köper några flaskor 2013 Morey St. Denis 1:er cru.
Härligt att läsa att Benoît Stehly får uppmärksamhet, men det gör att priserna stiger ännu mer! *suck*.

är det någon som har erfarenhet av Benoît Sordet, Pommard??
 

Håkan

Medlem
Kul om några på forumet kunde skriva rapporter om vad de tycker om vinet. :)
Beställde, öppnade och då fick jag se att de skickat en 2017. Helt klart ett habilt vin, det var väldigt stramt och var inte speciellt generöst, lätt i stilen och saknade Vosne Romanee kraft (kan vara årgången, kan vara vingården eller så kan det vara producenten). De 2017 jag drucket hittills har alla skrikit "lagra mej" och detta var inget undantag. Idag dricker jag hellre Bourgogne Rouge 2018 från Faiveley men om 10 år är det nog det omvända som gäller. Har för mycket Bourgogne hemma för att känna att det skulle finnas plats i källaren för denna.
 

Magikern

Medlem
Beställde, öppnade och då fick jag se att de skickat en 2017. QUOTE]

Verkar knas tycker jag. Vinet tillhör ordinarie sortiment om jag förstår rätt och det finns massor med 2018 runt om i landet. Den årgången lär vara mer tillgänglig nu och varför de har 2017 i webbsaldot kan jag inte begripa
 

Silenos

Medlem
Har man en dryg timme över så finns det sämre sysslor än att titta på William Kellys frågestund med wineberserkers . Att Wine Advocate numera har en ytterst kompetent man på plats i regionen känns ju smått surrealistiskt. Hans Bruno Lorenzon-tips slog väl ut igår (Mercury champs martin 16). Dyrt för att vara Cotê Chalonnaise, men värt varenda krona. Karln har även fått mig att jaga Arnoux-Lachaux 2018 som en skållad FOMO-gris, vilket känns lite barnsligt, men men...

I glaset just nu: Dominique Laurent, Clos des Chenes, 2010. En del trä som man skulle kunna varit utan, men det gör inte så mycket; utmärkt gott.
 
Last edited:
Toppen