Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dina tre viner för lagring..?

ZQT

Medlem
God afton mina damer och herrar.

Vilka flarror skulle du välja om du bara fick välja tre st? Ingen prislimit, men keep it real. Tanken är att dom ska ligga ett tag och, såklart, vinna på lagring. Vitt, rött, mousserande, kör det du tycker. En låda av varje förslag är tanken.

/ Jakob
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
God afton mina damer och herrar.

Vilka flarror skulle du välja om du bara fick välja tre st? Ingen prislimit, men keep it real. Tanken är att dom ska ligga ett tag och, såklart, vinna på lagring. Vitt, rött, mousserande, kör det du tycker. En låda av varje förslag är tanken.

/ Jakob
På mousserande om jag bara fick välja en producent som ska lagras hade jag valt Krug utan att blinka.
Rött och vitt kan jag inte säga något då jag inte hittat någon favorit. Skulle däremot gissa Bordeaux på rött och vitt skulle antagligen bli någon Chablis, eventuellt Sauternes om det ingår i vitt.
 
Trådskapare
Z

ZQT

Medlem
På mousserande om jag bara fick välja en producent som ska lagras hade jag valt Krug utan att blinka.
Rött och vitt kan jag inte säga något då jag inte hittat någon favorit. Skulle däremot gissa Bordeaux på rött och vitt skulle antagligen bli någon Chablis, eventuellt Sauternes om det ingår i vitt.

Bordeaux känns givet, frågan är bara vad...

Sauternes är nog tanken, vad tycker vi om Chablis och vit Bourgogne, bra eller anus?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Bordeaux känns givet, frågan är bara vad...

Sauternes är nog tanken, vad tycker vi om Chablis och vit Bourgogne, bra eller anus?
Allt är ju en smaksak men jag hade nog valt Calon-Segûr som röd bordeaux av den anledningen att den fångade mitt intresse för vin.
Chablis har jag inte så mycket erfarenhet av äldre lagrade men William Fevre brukar @vintomas rekommendera. Eller kanske Patrick Piuze.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: ZQT

kayaker

Cyklist
Jag tror att Keller Abtserde Riesling Großes Gewächs skulle bli mitt vita val, fast de vill jag inte vänta på.
Kanske tar Domaine Etienne Sauzet Bienvenues-Bâtard-Montrachet istället om de ska ligga ett antal år.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bubbel: skulle iaf jag hoppa och istället ta en extra låda Sperss från Gaja.
Bdx: 2005 Troplong-Mondot, lever sannolikt längre än alla oss som läser detta i år.
Vitt sött: Yquem 2011 (har ej smakat, men dem bland mina betrodda vänner som har säger att DET är the s**t).
Rimligare prissatt är 2001 Suduiraut (mumma!) eller 2009...
 

gece

Man vänjer sig.
När det kommer till vitt torrt är väl Bourgogne det som smäller högst, men de har ju haft problem med premox så det är lite risky. Vin Jaune/Château Chalon är ju nåt man kan satsa på (iofs fortfarande oxiderat men nu avsiktligt :) ). Skulle jag chansa skulle jag chansa på Ganevat.

Bra Rioja har ju absurt lång livslängd också, som nyligen nämndes i annan tråd har Viña Tondonia redan lagrat vinerna åt oss. Sympatiskt! Ygay ska väl visst inte vara så dumma heller...
 

grappa

Medlem
Bättre sent än aldrig!
Vitt: 1 Riesling från Alsace Domaine Weinbach, Cuve St Catherine. 2 Gewurztraminer från Alsace, Zind-Humbrecht Heimbourg (skall nyplanteras så det lär vara sista åren som den produceras).
Rött: 1 Barolo, Conterno-Fantino, Sori Ginestra. 2 Priorat, Alvaro Palacios, Finca Dofi.
 
Toppen