Hoppsan!
Ser i posterna ovan att jag visst orsakat en liten diskussion. Får väl säga mig en smula förvånad då vi på detta forum väldigt ofta påpekar, förfasar oss över eller har roligt åt just överpriser på vin. Och då menar jag inte viner som vi personligen anser överprisade mtp pris vs kvalité, utan viner som är just överprisade jämfört med marknaden vi har tillgång till, även om jag i mitt inlägg inte nämnde hela den marknaden.
Sen ska det sägas att såklart, folk kan använda sina pengar som de vill, och accepterar man att betala runt dubbla priset så fair enough.
Kan man verkligen beställa en årgång som inte längre är aktuell hos SB??? Dvs åtar de sig att ringa runt till massor av butiker, som sedan var och en måste kolla manuellt om de har kvar någon flaska längst in? Det var en nyhet för mig.
Mjooaaeeee... det är ju såklart ingen officiell tjänst men har på mitt lokala bolag fått till just detta flera gånger. Nu är det bolaget (Gamlestaden, Göteborg) ett litet bolag med tyngd på boxar o billigt vin/öl men det är några där som faktiskt intresserar sig för vin och man hittar ovanligt mycket roligt från små sortiment på röda viner och tidvis starkviner för ett så litet bolag, dessvärre sämre på vita viner och obefintligt på skumpa.
Och jag har blivit ganska välkänd där av den anledningen att jag nästan uteslutande hämtar ut roliga flaskor från BS och små partier. Och tajmar man när man går dit (kl 13 månd-torsd är perfekt) när det är som lugnast så ringer de gärna runt o kollar årgångar på viner om man ber snällt och det är rätt person och man slår av en liten prat. Ofta har jag inte behövt vänta utan de kollar upp och så ringer de mig efteråt. Men så har jag vana att vara så trevlig jag kan mot dem som jobbar där även när de är helt gröna och okunniga på vin, de flesta vill ju faktiskt lära sig vad de pysslar med känns det som.