Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Hardolph

Medlem
En del flaskor från 1984 i Bukowskis auktion, det hade varit roligt med en när man fyller 40 nästa år, men problemet med Bukowskis är väl att man måste hämta ut varorna i Stockholm? Jag bor långt ifrån och undviker i allra möjligaste mån att vistas där.
Eller Malmö eller GBG. Tror det tillkommer en avgift på 100:- för transport dit dock.
 
Det var mycket återrop överhuvudtaget. Återrop på Raveneau, flera Penfolds Grange och till min förvåning en humant prissatt Bernkastel Doktor Auslese från 1959.

Tror att det blir återrop på hälften av alla Petrus under dagens lopp faktiskt.
Vilket är konstigt då priserna internationellt inte är fel. Efterfrågan i Sverige har säkert gått ner pga generell oro , inflation etc men med den havererade kronan hade jag trott att köpare från utlandet skulle vara mer aktiva.
 

mackan92

Medlem
En del flaskor från 1984 i Bukowskis auktion, det hade varit roligt med en när man fyller 40 nästa år, men problemet med Bukowskis är väl att man måste hämta ut varorna i Stockholm? Jag bor långt ifrån och undviker i allra möjligaste mån att vistas där.
De har olika depåer man kan hämta ifrån. Annars betalar du frakt. Mer detaljer här

 

Sarco

Medlem
En del flaskor från 1984 i Bukowskis auktion, det hade varit roligt med en när man fyller 40 nästa år, men problemet med Bukowskis är väl att man måste hämta ut varorna i Stockholm? Jag bor långt ifrån och undviker i allra möjligaste mån att vistas där.

Nej, du kan hämta i Göteborg eller Malmö också (mot en mindre avgift per post). Men annars är det svårt med just Systembolagets auktioner.

edit: pucktvåa. Eller trea. Men jag tror att det bara är dessa städer man kan hämta bolagets auktioner i (jag hämtar i Malmö, funkar finfint).
 

Magikern

Medlem
Ja herregud, där bidrag man inte till forumhygienen :oops:

Men jag fick i alla fall en låda Château Kirwan 2003 till acceptpris. Och noterade som övriga här att det var en auktion med låga bud generellt.

Man slås onekligen av hur låga buden är på äldre viner framför allt. I butik är det ju en annan femma. Jag skrev om en trist pinot 86 från Jura för några veckor sedan. Den sålde slut på trekvart i Göteborg.

Kanske dags att slå till på de Italienska vinerna i dag. Får man till lägsta acceptpris är det perfekt och visst finns det guldkorn på denna auktion.
 

Arvid

Medlem
Vilket är konstigt då priserna internationellt inte är fel. Efterfrågan i Sverige har säkert gått ner pga generell oro , inflation etc men med den havererade kronan hade jag trott att köpare från utlandet skulle vara mer aktiva.

Såklart att det är värt att organisera vid större köp, men det är ett helvete att köpa från utlandet. Massa jobbiga hinder med betalning (hata Klarna!), uthämtning etc. Fast klart, är man seriös har man kanske förvaring i Stockholm och ombud som kan hämta ut.
 

Magikern

Medlem
7000 var högsta budet för Bollinger Vieilles Vignes Françaises 1990 (utrop 35 papp). Sanslöst att ingen bjöd högre. Återrop i all ära men detta är löjligt :rolleyes:
 

buteljen

Medlem
Det var inte meningen 😇 ... men bara för att jag tittade in här så "fyndade" jag två st Winston 1996 för 5600 🥂. Man får gå tillbaka 21 auktioner - till december 2020 - för att hitta lägre klubbslag än 2800/flaska (dvs när pandemin var som värst). Aldrig provar 96'an så det skall bli spännande 🍾🍾

Klubbslagen verkar generellt ha gått ner rejält det senaste året. Det var lika förra auktionen. Då kunde man fynda bordeauxer för under utropspris
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Det var inte meningen 😇 ... men bara för att jag tittade in här så "fyndade" jag två st Winston 1996 för 5600 🥂. Man får gå tillbaka 21 auktioner - till december 2020 - för att hitta lägre klubbslag än 2800/flaska. Aldrig provar 96'an så det skall bli spännande 🍾🍾

Men klubbslagen verkar generellt ha gått ner rejält det senaste året. Det var lika förra auktionen. Då kunde man fynda bordeauxer för under klubbslag

Du hade kunnat fynda 02:an också det blev nämligen återrop. :)
 

Magikern

Medlem
Om accept låg på 80% av utrop så innebär det 28. Om jag är beredd att bjuda tex max 20 så är det ganska ointressant att göra det.

Låg lägsta acceptans så pass högt som 28 papp förstår man att ingen ville bjuda. Jag trodde det låg lägre än så. Vissa vill väl bara trissa för att få upp det till lägsta acceptanspris (polare till säljaren kanske).
 

Sarco

Medlem
Lyckades klanta bort ett bud så det blev återrop. Lite irriterad på mig själv för det... och blev sedan överbjuden. Det kan jag leva med, kul för säljaren i alla fall. Hoppas på bättre lycka imorgon!
 
Toppen