Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Empirisk studie av lagringens inverkan med Krug GC

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Det har diskuterats en hel del om hur man ska lagra vin av förklarliga skäl. Behöver man aktiv kyl- och fuktreglering, temperatur, vibrationer m.m. Parallellt finns även frågan om hur vinet mognar. Har länge tänkt simulera olika lagringstid genom att lagra samma vin under olika förhållanden.

Till min hjälp som studieobjekt har jag nu valt Krug GC 166e (ID# 217017). Bas 10 med reservvin från 1996.

7 flaskor totalt:
  1. Kylskåp 5°
  2. Vinkyl 10°
  3. Vinlagringsskåp 14°
  4. Vinkällare aktiv kyla och fukt 14°
  5. Vinkällare -""- ståendes flaska
  6. Vinkällare passiv 6-18°
  7. Kartong i garderob 20°
Hur viktig är fukten, skadar vibratonerna eller lukter vinet, funkar garderob för långlagring. Men framförallt få möjlighet att prova GC med (simulerad) olika lagringstid samtidigt. Om så där 10-20 år får vi svar när jag korkar upp! :cigarr:

Andra förslag på lagringsförhållanden som kan vara intressant?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det har diskuterats en hel del om hur man ska lagra vin av förklarliga skäl. Behöver man aktiv kyl- och fuktreglering, temperatur, vibrationer m.m. Parallellt finns även frågan om hur vinet mognar. Har länge tänkt simulera olika lagringstid genom att lagra samma vin under olika förhållanden.

Till min hjälp som studieobjekt har jag nu valt Krug GC 166e (ID# 217017). Bas 10 med reservvin från 1996.

7 flaskor totalt:
  1. Kylskåp 5°
  2. Vinkyl 10°
  3. Vinlagringsskåp 14°
  4. Vinkällare aktiv kyla och fukt 14°
  5. Vinkällare -""- ståendes flaska
  6. Vinkällare passiv 6-18°
  7. Kartong i garderob 20°
Hur viktig är fukten, skadar vibratonerna eller lukter vinet, funkar garderob för långlagring. Men framförallt få möjlighet att prova GC med (simulerad) olika lagringstid samtidigt. Om så där 10-20 år får vi svar när jag korkar upp! :cigarr:

Andra förslag på lagringsförhållanden som kan vara intressant?
Jag ser verkligen framemot en inbjudan. Låter som en grymt intressant provning! :)
 

Sigdarve

Medlem
Har ingen gjort liknande studier redan? Är ju jätteintressant. Som med min PR SWC 2008, eller DP -08. Räcker det med att lagra den några år i RT, för att få samma resultat som med lagring, vid 10 grader dubbelt så länge? Börjar bli gammal, har inte tid att vänta ;-)
 
Last edited:

Silenos

Medlem
Intressant projekt, det är bara att applådera.

En fundering: Det att du tänker dig en flaska per lagringssätt, medför inte det att helt vanlig flaskvariation kan komma att spela en (allt för) stor roll? Det vore ju trist om du, och vi, efter 15 år inte kan dra några meningsfulla slutsatser av experimentet. Att dra ner på varianterna och köra två pavor per sätt kanske är en god idé?
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Helt vanlig rumslagring i ”lägenhet” hade varit ett bra komplement.

Menar du synlig flaska i bokhyllan så funderade jag på det men det känns som bortkastade pengar. Den typen av viner har jag druckit alldeles för mycket av. Tips, köp aldrig gamla viner från Italien.:baksmälla:

Kartong i garderob är mer intressant som jämbördig motståndare.

Har ingen gjort liknande studier redan? Är ju jätteintressant. Som med min PR SWC 2008, eller DP -08. Räcker det med att lagra den i några år i RT, för att få samma resultat som med lagring, vid 10 grader dubbelt så länge? Börjar bli gammal, har inte tid att vänta ;-)

Inte mig veterligen men läser gärna om någon känner till någon studie! För att göra en statistisk säkerställd studie behöver man dessutom en sådär 30 flaskor för varje lagringsförhållande...

Exakt den frågan om mognadshastigheten har plågat mig. Jag gillar mer mogna champagner. Kanske allt slutar med att jag lägger vinerna i garderoben och kläderna i vinkylen.:D

Bakluckan på bilen, en låda ute i trädgården året runt.

Dumma svar genererar dumma idéer. Varför inte en Krug Abyss. Sänka ner en flaska i någon sjö. Mörkt, jämn temp och minst sagt fuktigt.

jag är på och provar, Vilket datum ska jag lägga in i kalendern ?

Som det ser ut nu, boka 6 juni 2039.

Jag ser verkligen framemot en inbjudan. Låter som en grymt intressant provning! :)

Taget.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Intressant projekt, det är bara att applådera.

En fundering: Det att du tänker dig en flaska per lagringssätt, medför inte det att helt vanlig flaskvariation kan komma att spela en (allt för) stor roll? Det vore ju trist om du, och vi, efter 15 år inte kan dra några meningsfulla slutsatser av experimentet. Att dra ner på varianterna och köra två pavor per sätt kanske är en god idé?

Jo visst är det så. Dessvärre blir det dubbelt så mycket kapital uppbundet...helst skulle man ha 30x7 flaskor som jag skrev ovan.
 

Sigdarve

Medlem
Menar du synlig flaska i bokhyllan så funderade jag på det men det känns som bortkastade pengar. Den typen av viner har jag druckit alldeles för mycket av. Tips, köp aldrig gamla viner från Italien.:baksmälla:

Kartong i garderob är mer intressant som jämbördig motståndare.



Inte mig veterligen men läser gärna om någon känner till någon studie! För att göra en statistisk säkerställd studie behöver man dessutom en sådär 30 flaskor för varje lagringsförhållande...

Exakt den frågan om mognadshastigheten har plågat mig. Jag gillar mer mogna champagner. Kanske allt slutar med att jag lägger vinerna i garderoben och kläderna i vinkylen.:D



Dumma svar genererar dumma idéer. Varför inte en Krug Abyss. Sänka ner en flaska i någon sjö. Mörkt, jämn temp och minst sagt fuktigt.



Som det ser ut nu, boka 6 juni 2039.



Taget.
Det har diskuterats en hel del om hur man ska lagra vin av förklarliga skäl. Behöver man aktiv kyl- och fuktreglering, temperatur, vibrationer m.m. Parallellt finns även frågan om hur vinet mognar. Har länge tänkt simulera olika lagringstid genom att lagra samma vin under olika förhållanden.

Till min hjälp som studieobjekt har jag nu valt Krug GC 166e (ID# 217017). Bas 10 med reservvin från 1996.

7 flaskor totalt:
  1. Kylskåp 5°
  2. Vinkyl 10°
  3. Vinlagringsskåp 14°
  4. Vinkällare aktiv kyla och fukt 14°
  5. Vinkällare -""- ståendes flaska
  6. Vinkällare passiv 6-18°
  7. Kartong i garderob 20°
Hur viktig är fukten, skadar vibratonerna eller lukter vinet, funkar garderob för långlagring. Men framförallt få möjlighet att prova GC med (simulerad) olika lagringstid samtidigt. Om så där 10-20 år får vi svar när jag korkar upp! :cigarr:

Andra förslag på lagringsförhållanden som kan vara intressant?
Finns det en optimal temperatur? Kanske det finns en optimal temp för snabblagring och en för långlagring. Tänker man dricka en PR SWC -08 inom fem år, så är det kanske bäst att lagra vid RT.
 
Last edited:

Thirsty

Smygnykterist
Dumma svar genererar dumma idéer. Varför inte en Krug Abyss. Sänka ner en flaska i någon sjö. Mörkt, jämn temp och minst sagt fuktigt.
.
Det torde vara en bra lagringsmiljö. Används av nån på exempelvis Åland (efter inspiration av ett visst förlist skepp).
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Faktum är att en kompis lade en Ramnista i en låda i trädgården och blindade den sedan mot en normallagrad och ingen märkte nån skillnad. Att ha med ett vin som är direkt fellagrat (mer än garderoben menar jag) hade iaf jag tyckt var kul! (om än ett dyrt experiment..)

Ha, ha. Det hade jag aldrig trott. Hur lång tid pratar vi och var lådan utomhus i solljus och markplan?
 

Old Sparky

Medlem
Trevligt med experimentlusta men jag förstår inte vilken kunskap du förväntar dig erhålla som inte redan är känd. Hur vin ska lagras har varit känt i hundratals, om inte tusentals år.

Temp: Temperatur mellan 2-18 grader. Högre temp = snabbare mognad, lägre temp = långsammare mognad. Idealtemp: 11-13 grader. Det viktigaste är att temperaturen är stabil.
Luftfuktighet: Cirka 70%. Hellre lite för hög än för låg.
Övrigt: Vibrationsfri liggande förvaring i mörker. Omgivande luft ska vara så ren som möjligt från lukter och föroreningar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Storage_of_wine

Spara pengarna och köp en DRC La Tache istället så blir du garanterat lyckligare om sisådär 20-30 år...
 
Last edited:

jrick

Medlem
Faktum är att en kompis lade en Ramnista i en låda i trädgården och blindade den sedan mot en normallagrad och ingen märkte nån skillnad. Att ha med ett vin som är direkt fellagrat (mer än garderoben menar jag) hade iaf jag tyckt var kul! (om än ett dyrt experiment..)
”Ingen märkte någon skillnad” är ju helt fel, vi märkte skillnad men tyckte inte att den ena var klart sämre/bättre än den andra. Men jag trodde den som varit utomhus legat på taket, inte en låda i trädgården?
 
Toppen