Exempel på bra provningsanteckningar

Diskussion i 'Vin' startad av StefanAkiko, 18 mars 2014.

1. Mattias S

Mattias S Administratör

Nu läste du nog fel smaknot. Den jag citerade och syftade på, handlade inte om Montrose, det var noten med tusen aromord jag syftade på. Den var väl rörig...;)

Last edited: 31 mars 2014
  2. Mattias S

Mattias S Administratör

Svårt, den funkar men förutsätter att du har bra koll på vinet ifråga. Här räknar jag med att vinet är en klassisk Aussie-shiraz som bör lagras lite till, vilket nog är bra information, tror jag. Har 08:an av detta vin, borde det lagras 10 år, eller kan jag skruva av skruvkapsylen inom kort?

3. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Åhå :)
    Har lässtörningar på nestade konversationer...

Mattias S gillar detta.
  4. StefanAkiko

Visst, dekapitera mera, men med minsta lilla 10-åriga tålamod så får du mer GPD, glädje per droppe.

5. Mattias S

Mattias S Administratör

Men visst borde den vara trevlig redan nu?, Har haft den FLERA år redan...det är länge för mig. o_O

6. StefanAkiko

Fruktknarkare är också människor :usch:

7. Mattias S

Mattias S Administratör

Ah, den är såpass fruktig alltså. :D

Vi får se vad tomten har i sin säck i april, jag har ju så mycket kul att erbjuda numera...;)

8. StefanAkiko

Det kommer bli spännande, det lovar jag dig :rolleyes:
    ...och med lite otur så har jag ALLA fel

9. Mattias S

Mattias S Administratör

Ingen fara, det viktiga är vad man tycker om och där har man alltid rätt. Men visst känns det extra bra när man spikar ett vin blint. :cool:

10. StefanAkiko

...och visst känns det extra bra då en bourgogneälskare spikar en Bourgogne - men den är från NZ :)

Mattias S gillar detta.
  11. StefanAkiko

...eller då en Bourgogneaversiv Baroloälskare fnyser åt en "låg" Bourgogne som visar sig vara en Barolo han skrivit upp som 95p på CT förra hösten :p

Vino fino gillar detta.
  12. StefanAkiko

Den ena är typ @vininfo.nu den andra är typ @StefanAkiko.
    Med bara en gnutta ödmjukhet så gör det inte ondare än ett brutet ben och lokalbedövning rakt in i ögat :baksmälla:

13. Mattias S

Mattias S Administratör

Ja, ödmjukhet är ens bästa vän när man provar blint...;)

14. Mattias S

Mattias S Administratör

En annan lyckades så sent som imorse missa en mogen men kraftig Bourgogne för Bordeaux...så är det ibland. Och så kan det se ut när man arbetar med sensorik. Lite vinprovning innan kaffet (jag spottar såklart) och sedan kör man på med annat. :)

Last edited: 31 mars 2014
  15. StefanAkiko

Spotta är en synd!
    ...men ibland är det underbart att synda ;)

16. Mattias S

Mattias S Administratör

Trodde nästan du skulle skriva att det är en dygd när det gäller Bourgogne, men synd annars ;)

17. StefanAkiko

Jag spottar inte heller Cola Zero :rolleyes: ...eller selleri

18. Mattias S

Mattias S Administratör

Du är en slasktratt helt enkelt!

19. StefanAkiko

Ett annat ord skulle kunna vara: tvättsvamp, även om jag har norrländska vänner som prenumererar på sådana epitet :stendumt:

20. StefanAkiko

Detta är en man som äter betydligt mer och lyxigare än jag någonsin klarar av att drömma om... Azurmendi är en makalös tre-stjärnig restaurang... Bara hoppas att min flaska också levererar den dagen det är dags :)@

1994 R. López de Heredia Rioja Gran Reserva Viña Tondonia
    Tempranillo Blend, Tempranillomore
    2014-04-02 - XAVIER AUERBACH [​IMG] WROTE: 93 points
    A private lunch (Restaurant Azurmendi ***, Larrabetzu, Spain): A blend of 75% Tempranillo, 15% Garnacha, 10% Mazuelo and Graciano, ten years on oak. Yet another Tondonia that has everything. Mature appearance but not bricked through; wonderful nose, warm and glowing, red fruit, evolved aromas; elegant, delicate, perfectly harmonious and silky-sweet, almost resolved tannins, great finesse, nothing out of place, gentle, seems fully mature; very good length.

Dela sidan