Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Får man ha något annat än vin i sin vinkällare?

Får man ha något annat än vin i sin vinkällare?

  • Nej!

    Votes: 7 20,6%
  • Ja, men bara annan dryck i så fall.

    Votes: 10 29,4%
  • Ja, självklart. Var lite flexibel!

    Votes: 17 50,0%

  • Total voters
    34

Elvis

Medlem
Jag vet inte varför men jag tycker att det känns fel när det ligger Ramlösa- eller läskflaskor i vinkylar. På samma sätt känner jag med vinkällare och i mitt vinrum kommer jag inte tillåta något annat än vin. Vad tycker ni andra?
 

chambertin

Medlem
Öl, sylt, saft, cider, matoljor, argongas m.m trycker jag in i min i alla fall.
Ser det som ett svalt förråd som går att använda till diverse förvaring där vin så klart har prioritet.
Finns vissa yngre familjemedlemmar också som gillar diverse kolsyrade drycker också...
IMG_0906.JPG
 

Segol

Medlem
Som jag skrev häromdagen använder jag (min fru) vinkällaren även till grönsaker, sylt och diverse annat som mår bra av att förvaras mörkt och svalt. För mig känns det helt naturligt.
 

Vino fino

Medlem
Beror väl kanske framförallt på hur mycket utrymme man har, men kanske också hur mycket man vill slippa spring. Och också om man har tänkt sig att prova vin nere i källaren, då vill man väl ha lite av ett tempel.

Mina viner förvaras i en låst, avskild del av källaren bakom den mer allmäna "grovkällaren" där potatis, konserver, mm finns. Man vill inte ha massa löst folk (exempelvis damens väninnor :)) som ska ned och hämta grejor och släntrar in bland mina buteljer. Men som sagt, har man ont om plats och behöver svalutrymme så är det väl inte mycket att välja på.

Håller helt med dig angående vinkylar--- förvånansvärt många som har halvtomma kylar som de fyller upp med annat. Alldeles nyligen såg jag en fullstor dubbelkyl som innehöll fler Cola Zero PET än vinflaskor. Vet inte riktigt hur ägaren resonerade när han köpte på sig vinkylen... antar att det var status att ha en stor vinkyl men inte tillräckligt roligt för att orka fylla den med vin.
 

kayaker

Cyklist
Beror väl kanske framförallt på hur mycket utrymme man har, men kanske också hur mycket man vill slippa spring. Och också om man har tänkt sig att prova vin nere i källaren, då vill man väl ha lite av ett tempel.

Mina viner förvaras i en låst, avskild del av källaren bakom den mer allmäna "grovkällaren" där potatis, konserver, mm finns. Man vill inte ha massa löst folk (exempelvis damens väninnor :)) som ska ned och hämta grejor och släntrar in bland mina buteljer. Men som sagt, har man ont om plats och behöver svalutrymme så är det väl inte mycket att välja på.

Håller helt med dig angående vinkylar--- förvånansvärt många som har halvtomma kylar som de fyller upp med annat. Alldeles nyligen såg jag en fullstor dubbelkyl som innehöll fler Cola Zero PET än vinflaskor. Vet inte riktigt hur ägaren resonerade när han köpte på sig vinkylen... antar att det var status att ha en stor vinkyl men inte tillräckligt roligt för att orka fylla den med vin.
Hur kan man undvika att fylla en vinkyl med vin? Det finns väl inget som fylls så snabbt som en vinkyl?
 

Håkan

Medlem
För mig var det villkoret för att överhuvudtaget bygga en vinkällare. Nu lever familjens samlade förråd av saft, sylt, inläggningar, choklad, marmelad, kolsyrade drycker etc... i symbios med vinflaskorna. Saft och sylt en hobby för mig (mycket att ta hand om från trädgården) så det var inte så svårt att ge upp några hyllplan.
 

Wintermute

Medlem
Min/vår vinkällare har en glidande skala, där det bara är vin längst in. Därefter kommer Öl, sprit, cider. Efter det är det typiskt julmust och Ramlösa. Ytterst är det konserver, kastruller och annat som inte får plats någon annanstans. Med en gallervägg (eller en påhittad gräns) skulle jag nog kunna hävda att det bara är vin i vinkällaren...
 

Magikern

Medlem
Klart man kan och i vissa fall finns det väldigt god anledning till det.

Trapistöl vinner på lagring med vanlig kapsyl på. Westlvleteren 12 med ålder i synnerhet brukar uppskattas av vinnördar. 5-6 år utan att byta kapsyl funkar för quadrupel. Som unga är de ofta betydligt tristare.

Lambic, barleywine och liknande (med champagnekork) kan säkert vinna på betydligt längre lagring än så.

Antar att trådskaparen lite indirekt vill ha tips på drycker som vinner mer på lagring än man tror. ;)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Kan man inte hänga lite fina korvar och skinkor i taket och ha en liten del inglasad för lagring av egen ost.
Försöker få föräldrarna till att bygga en jordkällare på landet och då jävlar så lagras vin och göras ost och egna skinkor och korvar.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Kan man inte hänga lite fina korvar och skinkor i taket och ha en liten del inglasad för lagring av egen ost.
Försöker få föräldrarna till att bygga en jordkällare på landet och då jävlar så lagras vin och göras ost och egna skinkor och korvar.
Gillar ost fukt?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Öl, sylt, saft, cider, matoljor, argongas m.m trycker jag in i min i alla fall.
Ser det som ett svalt förråd som går att använda till diverse förvaring där vin så klart har prioritet.
Finns vissa yngre familjemedlemmar också som gillar diverse kolsyrade drycker också...
Visa bifogad bild 6812
En bild säger mer än tusen ord...det var länge sedan vänsterblocket var så tilltalande! Även mitten ser bra ut, är det mina Hugot du tjuvöppnat?;)

Men inte vill jag gå in och hämta en bdx samtidigt som jag ser en öppnad petcola på golvet.:confused:

Vinkällare = 100 % vin
Källare < 100 % vin
 

chambertin

Medlem
En bild säger mer än tusen ord...det var länge sedan vänsterblocket var så tilltalande! Även mitten ser bra ut, är det mina Hugot du tjuvöppnat?;)
Ja även jag måste ju sörpla lite BdB ibland.;)

Men inte vill jag gå in och hämta en bdx samtidigt som jag ser en öppnad petcola på golvet.:confused:
Får kategoriseras under familjära I-landsproblem. Dom ligger inte på samma sida i alla fall. Du har ryggen mot petcolan när du drar ut en Lascombes -05.

Vinkällare = 100 % vin
Källare < 100 % vin
Rent byggnadstekniskt så är detta ett garage med vin.:D

Standardflaskor med skumpa funkar att stapla omlott med djup 36-37cm liksom Bourgogne/Rhône-flaskor.
IMG_0904.JPG

(Obs notera bönemattan på golvet i riktning mod Medocca)
 

kayaker

Cyklist
Ja även jag måste ju sörpla lite BdB ibland.;)


Får kategoriseras under familjära I-landsproblem. Dom ligger inte på samma sida i alla fall. Du har ryggen mot petcolan när du drar ut en Lascombes -05.


Rent byggnadstekniskt så är detta ett garage med vin.:D

Standardflaskor med skumpa funkar att stapla omlott med djup 36-37cm liksom Bourgogne/Rhône-flaskor.
Visa bifogad bild 6903
(Obs notera bönemattan på golvet i riktning mod Medocca)
Jag ser 4 Château Lascombes på bilden. Är alla 2005:eek:r?
 
Toppen