Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fasta nyheter december 2015

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag tror att det är samma vin. Sedan några år tillbaka är det Vajra som ansvarar för Baudanas produktion från Serralunga och det kan vara en medveten prisdumpning för ytterligare ta andelar på den svenska marknaden. Sverige är trots allt en av de största (om inte den största) marknaden för Vajra.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Nu har jag kanske fått det rätt (skriver snabbare än jag hinner faktakolla).
2011 Luigi Baudana Barolo Serralunga d'Alba är en blandning av druvor från både Baudana och Cerretta medans 2011 Luigi Baudana Barolo Baudana är gjord på druvor enbart från Baudana. Därav prisskillnaden.
 

Skrutt

Medlem
Jag provade vinet på Italienska vindagen och som jag förstod det så är det 2011 Luigi Baudana Barolo Serralunga d'Alba det rör sig om. Fast när jag jämför med min bild från mässan med den som ligger på CT så ser de lite olika ut. Avgör själva, min bild nederst.
536221.jpg
Visa bifogad bild 5541
Den du testade ser precis ut som SBs
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Nu har jag kanske fått det rätt (skriver snabbare än jag hinner faktakolla).
2011 Luigi Baudana Barolo Serralunga d'Alba är en blandning av druvor från både Baudana och Cerretta medans 2011 Luigi Baudana Barolo Baudana är gjord på druvor enbart från Baudana. Därav prisskillnaden.
Sååååå, det kanske är ett jättegott vin, men det är inte ett lika stort fynd som man först trodde!
 

jrick

Medlem
I mitt tycke ett mycket bra vin som är fullt drickbart redan nu (som många andra 2011). Fynd vet jag inte men det är i alla fall bra mycket billigare än resten av världen.
Jag har noterat att det har tagits emot ganska ljummet av Livets Goda (88 p) och BkWine (15,5 p).
 

jrick

Medlem
Det är mycket möjligt, har inte läst deras recensioner så jag vet inte hur jag ska sätta det i referens till min egna smak.
Förstår det, jag vet inte heller hur min smak relaterar till dessa recensenter. Vad tyckte du själv, skulle du kunna jämföra med någon annan Barolo kanske? Vajras Albe 10?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Gammal tråd men jag såg att Alf Tumble gett Baudana 89p i lördagens DN vilket stämmer väl överens med vad jag tyckte.
 

Skrutt

Medlem
Överskuggat av säsongsdryckerna var det ju lansering på bred front av Domaine Roux Père & Fils 1/12 med 2014 Saint-Aubin VV (5569, 199 kr finns i 236 butiker) och 2013 Chambolle-Musigny (5347, 399 kr, finns i 97 butiker).

Den sistnämnda intresserar mig måttligt och verkar ha ett ganska ganska dassigt pris för att vara ny i fasta sortimentet - årgång 2012 finns redan I BS à 369 kr.

Men Saint-Aubin har jag nu köpt på mig några av och kommer kanske att smaka en av dem ung. JR propagerar för Saint-Aubin med hänvisning till att klimatförändringen gynnar mognaden där och för mig som tycker Mersault är lite dyrt och har en äkta hälft som liksom jag själv gillar feta Chardonnay är detta intressant. Fler som vill resonera om det? Annars tror jag faktiskt att jag återvänder till den här tråden när jag har testat, även om det blir först om ett år.
 

Skrutt

Medlem
Här släpptes flera Domaine Roux Père & Fils. Någon som testat dem, t.ex. Chambolle-Musigny (nr
5347)? Det finns nästan inga omdömen på CT på någon årgång. Ljuvligt? Mkt ljuvligt? Priset är väl ingen höjdare men det verkar inte finnas så många säljare att jämföra med.
 

Silenos

Medlem
Vad tyckte du om st.-Aubin:en? Jag köpte en halvflaska med förhoppningen om att det skulle vara påfyllningsvärt. Den förhoppningen kom på skam. Och även när man hittar bra viner ifrån kommunen så tycker jag ändå oftast uttrycket är klart slankare än Meursault. Mitt egna värdevin när det kommer till vit burgunder har blivit Rully 1er ifrån P&M Jacqueson

Jag hade inte köpt multipla flaskor av Chambollen utan testkörning först. Och de flyger nog inte från hyllorna, så det hinns ju.
 

Skrutt

Medlem
Vad tyckte du om st.-Aubin:en?
Har då inte testat halvflaskan du nämnde utan 2014 Saint-Aubin VV (5569) som jag faktiskt hade glömt att jag redan har yrat om här! Så här löd domen: "en bred attack, föranmäld av en mäktig doft av smör, olivolja, ek och milda nötter. Bredvid detta framstod både syran och frukten som lite svag. Men ganska bra intensitet".
 
Toppen